För att bringa lite ordning:
Ekonomi
1) Tittar man på IL's bolagsengagemang och deras årsredovisningar (inte bara de nyckeltal m.m. som diverse söktjänster redovisar) så har IL 2017/2018 tagit ut utdelningar (525 000 SEK från Löwengrip Invest AB, 3 MSEK från ISIP Holding (som troligen delats med Pingis) och lite annat. D.v.s. hon har haft visst kapitalflöde därifrån, sedan tillkommer löner o.s.v.
2) För Löwengrip Invest AB kan noteras några intressanta poster. Dels "Ränteintäkter och liknande" 446 336 kr (oklart exakt vad det rör sig om, men det antyder att det kan finnas från bolaget utlånade pengar som betalats ränta på, eller liknande transaktioner).
Mer intressant är kanske att det också finns en kapitalförsäkring på 5 miljoner kr i bolaget. Vet inte om detta är ett vanligt upplägg, men jag har sett ganska många årsredovisningar och det är sällan jag sett kapitalförsäkring nämnas där.
Noterar också en post på 1 182 235 SEK avseende upparbetade kostnader. Specifikationen avseende dessa framgår inte av årsredovisningen. Posten är intressant för ofta är detta en post som kan "strechas" lite för att påverka tillgångsmassan så att bolaget inte, pappersmässigt, ska visa förlust eller rentutav hamna under kontroll- och balansplikt / bli likvidationspliktigt.
3) Löwengrip Beauty AB (som omsatte ca. 47 MSEK) är svårvärderat men är absolut inte värdelöst. Värdet på dylika bolag styrs ofta av värdering av varumärket/genomslag och förväntningar om framtida intäkter. Då de faktiskt fått till en del viktiga avtal m.m. exempelvis med Apoteket m.fl. och de omsätter ganska OK med pengar i bolaget är bolaget absolut intressant för investerare och konkurrenter i branschen. Det som är något förvirrande i årsredovisningen är att man säger att man rekryterat ytterligare personal men samtidigt finns det knappt några löner utbetalda (ca 180 000 SEK) till skillnad från tidigare år då man betalat ut närmare 5 MSEK. Har inte djuptdykt i detta, kan bero t.ex. på redovisningsprinciper eller att man lagt personal i annat bolag.
Utifrån ovanstående är det inga problem för IL ifall hon t.ex. behövt låna upp pengar för villa m.m. - däremot är det inte säkert att hon gott om tillgångar på banken, d.v.s. direkt tillgång till stora mängder likvida medel.
Alltså: IL har såvitt kan bedömas goda utsikter och värdet på bolagen är gott (svårt att säga dock om det är 100 MSEK, 500 MSEK etc. - det är i alla fall för dagen helt okej), men det gäller att förvalta befintliga bolag rätt och det kan vara så att hon inte har väldigt gott om kontanter.
Hon har gjort det bra så långt, inte många som lyckats med det. "Nästa steg" affärsmässigt är dock en utmaning och kräver mycket av den/de som ska genomföra det.
Livvakt m.m.
Här finns möjligen en intressant "twist". Scutus-bolagen (det är flera, Scutus AB är koncernmoder) har i det stora hela samma "gäng" personer inblandade som ledmöter och suppleanter. Det är också rimligt att anta att dessa personer är väl bekanta med varandra.
Som ledamot i Scutus Solution AB där Magnus är suppleant
https://www.allabolag.se/5568220338/scutus-solution-ab återfinns ingen mindre än T*ge Åstr*m. Om honom finns en hel del att läsa,
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tage_%C3%85str%C3%B6m säger kanske inte så mycket,
https://www.realtid.se/fallskarm-till-mutatalad-polis säger däremot betydligt mer (den konspiratoriske noterar t.ex. omgående Pokerligan). Exakt hur mycket sanning det ligger i allt detta låter jag vara osagt, men det är i alla fall en pikant detalj. Vet ej heller om IL anlitat Magnus via hans egna bolag eller via Scutus (om han nu jobbar genom dem).
Scutus-bolagen har också sedan april/maj 2018 en icke fullständig styrelse (ledamot/VD som lämnat, ingen ny har tagits in). Det jämte anmärkningar/skulder hos Kronofogden (vilket iofs i allmänhet inte är något ovanligt numera) för några av bolagen är lite märkligt för bolag med den profilen och svansföringen.
Hampus
Här har jag inte så mycket fakta att gå på, så jag nöjer mig med att konstatera att killen eldat upp kapital och ställt till det rejält för sig. Om och vilken hotbild som föreligger gentemot IL vet jag inte men om det rört sig om en extremt "farlig" hotbild har hon i vart fall endera ignorerat råd från livvakten eller så har hon fått usla råd. En gissning är att det är en otrevlig situation med upprörda människor och kanske någon/några som väldigt tydligt uttryckt att de vill ha ut sina pengar från Hampus och att IL nu försöker skapa så mycket distans som det går från det som nu och sedan kommer att ske runt Hampus.
Ur ett mänskligt perspektiv finns här bara förlorare, framförallt barnen, så jag tycker att vidare spekulationer bör undvikas i väntan på reell fakta.