2018-12-01, 17:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Jag bygger mina antaganden på vad jag läst i tråden... vad jag läst i press och vad jag fått mig till livs i fråga om PM.
Jag sovrar, sållar och "bestämmer" mig för en ståndpunkt - inte olikt alla andra.
Jag försöker att inte låta mig "skjutsas" i onödan....

Vad fallet, konkret beträffar - så fanns det EN kvalificerad idiot - för att ro iland slutet. Tyvärr.
Statistik är också en ingrediens - bra att ha - i svårtillgängliga stunder...
Ursäkta, men vad har du läst i press?
Kan du, du behöver inte citera ordagrant, berätta om innehållet i dessa pm?
Citera
2018-12-01, 18:03
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Jag har också funderat mycket över hur föräldrarna har kunnat få barnen att ta en dödlig medicin eller utan att de märkte det kunnat sätta en dödlig dos smärtstillande plåster på dem (också förekommit som idé). Alla potenta smärtstillande mediciner och sömnmedel smakar (enligt min erfarenhet) ordentligt illa och det borde ha varit svårt att lura i barnen en dödlig dos av sådana även om de blandat till en dryck av något slag.

Jag har börjat fundera över kalium. Vanligt kalium orsakar hjärtstillestånd om det ges i tillräckligt hög dos. Det förekommer mordfall där kalium använts, men det har då varit sjukvårdspersonal som tagit livet av patienter. Se t.ex. denna länk.

https://www.metro.se/artikel/sk%C3%B6terska-misst%C3%A4nks-ha-d%C3%B6dat-irriterande-patienter-xr

Kalium finns att få som medicin och är nog relativt lätt att få fatt i på nätet även om man inte har det utskrivet av läkare. Men även detta måste ju ha varit möjligt att få i barnen utan att de anade oråd. Eller spruta in utan att de märkte det.

Du skriver det jag tänkte.

Man måste blanda väldigt många vanliga sömntabletter i saft (exempelvis) och då måste det smaka apa!
Ibland när jag vill somna snabbt, delar jag en tablett, säger EN, och det smakar apa, bara EN styck...
Skulle flera krossats och blandats i saft, så skulle den beska smaken genomtränga saftens sötma.

Sen har jag emot Harperlee, när hon skriver, fritt återgivet: "Att som deprimerad lyckats få benso utskrivet". Vadå lyckats?

Lyckas en diabetiker få insulin utskrivet?

Jag har benso, sen många år, en depot. Det är inget jag tycker att jag lyckats med.
En väninna till mig med MS-diagnos fick frågan av en läkare: " Jaså, hur har du lyckats med att få sjukersättning?"

Det är väl ingenting man tycker att man har "lyckats med"?

Ord är viktiga!
Citera
2018-12-01, 18:31
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Ursäkta, men vad har du läst i press?
Kan du, du behöver inte citera ordagrant, berätta om innehållet i dessa pm?

DU, är såå ursäktad. Mina PM röjer jag väl inte - det måste du väl förstå. Det jag skrev var ju, att jag läst "i press"... och fått mig till livs, via PM - underförstått, saker. Sluta lata / dryga dig - läs press.
Citera
2018-12-01, 18:37
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Du skriver det jag tänkte.

Man måste blanda väldigt många vanliga sömntabletter i saft (exempelvis) och då måste det smaka apa!
Ibland när jag vill somna snabbt, delar jag en tablett, säger EN, och det smakar apa, bara EN styck...
Skulle flera krossats och blandats i saft, så skulle den beska smaken genomtränga saftens sötma.

Sen har jag emot Harperlee, när hon skriver, fritt återgivet: "Att som deprimerad lyckats få benso utskrivet". Vadå lyckats?

Lyckas en diabetiker få insulin utskrivet?

Jag har benso, sen många år, en depot. Det är inget jag tycker att jag lyckats med.
En väninna till mig med MS-diagnos fick frågan av en läkare: " Jaså, hur har du lyckats med att få sjukersättning?"

Det är väl ingenting man tycker att man har "lyckats med"?

Ord är viktiga!

Du e allt vid sunda vätskor, du. Inte går det att tvinga någon till döds inte. NO WAY ! Att förgifta någon, alternativt bringa livet ur en, eller flera människor är svårt. Näst intill omöjligt - om man nu inte är momsexpert - förstås.......
Citera
2018-12-01, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Det verkar ha varit inställningen "fullt friska eller ingenting" som gällde.

Jag skulle vilja veta vad dessa påstådda giftcocktails innehöll och vad "Oskar hjälpte Hanna att dö" innebär, även om jag antar att den informationen aldrig kommer fram.

Det är så otroligt chockerande att döda sina barn... Även om man har tillgång till opiater eller liknande så skall man ändå helt iskallt då smyga i dem detta utan att de fattar att något är fel? Och sedan stå och se på när de slocknar? Eller hade de på något vis inkluderat barnen i dessa planer? Ännu värre blir det ju om man ponerar att de bara hade moderna "sömntabletter". Då skall de alltså ha lurat i barnen tjogtals med tabletter (hur?) och sedan stått och väntat ut dödskampen, sett andningen bli svårare, kanske kräkningar, kramper och hallucinationer?

Införskaffandet av medicinen sedan. Då skall alltså en av dessa djupt deprimerade människor ha travat iväg till en läkare och lyckats få till exempel benso utskrivet utan att några varningsklockor ringde? Detta med en uttänkt plan att spara undan medicinen för att senare döda barnen med? Till två vuxna och två barn (varav en tonåring) lär det ju gå åt mer än en karta tabletter.

Eller har det varit så att barnen fått sömntabletter på recept på grund av sin sjukdom? Då skall alltså föräldrarna ha valt att inte ge barnen denna medicin och möjliga lindring för att i stället cyniskt spara den för att kunna ge dem en dödlig överdos?

Eller har de googlat på vad som krävs för att dö via läkemedel och sedan gjort de ansträngningar som krävs för att få tag på detta illegalt (i och för sig antagligen plättlätt att ordna men är ju ändå en rätt sunkig handling)? Har de fått hjälp?

Fatta hur galen man måste vara för att diskutera dessa detaljer med sin partner, samla sin "lilla" stash med medicin, ställa sig och mala denna i morteln och "blanda den i saften" som någon dåre här i tråden föreslog och sedan titta på när den man borde älska mest i hela världen klunkar i sig detta.

Varför inte lägga energin på att göra det mysigt hemma, starta ett Facebookupprop för att klaga på den dåliga vården, kontakta Expressen och försöka hitta någon annan i samma sits, dra till Kanarieöarna?
Hej, du verkar kunna detta, så ett par frågor.
Det låter på ditt inlägg som att kroppen reagerar kraftigt på stora doser sömnmedel. Liknar vad bekanta som jobbar inom akutsjukvård vid något tillfälle hävdat: att det är svårare än folk tror att ta livet av sig med sömnmedel - man kräks upp det osv. Har jag uppfattat det rätt?
Nästa fråga: vad händer om man sover djupt av en kraftig men inte fatal dos sömnmedel och kroppen kyls ner? Finns det någon ”försvarsmekanism”, eller fryser man helt enkelt ihjäl? Enligt inlägg från Raketpotatis (som alla tycks uppfatta som korrekt) var strömförbrukningen bara 20% i huset 5/1 (eller om det var 6/1). Det betyder att all el, eller åtminstone all värme, måste varit avstängd nästan hela dygnet. Med temperatur strax under nollan (har kollat väderdata) kyls ett 70-talshus snabbt ner.
(Har även kollat strömavbrott så gott jag kunnat på Kraftringen. Hittar inget om generellt avbrott i Bjärred de dagarna, så det verkar ju som om de slagit av elen/värmen själva.)
Citera
2018-12-01, 18:56
Medlem
Frågorna är många…
Polisen gick tidigt ut med att GM fanns i huset för att lugna allmänheten.
Lämnade uppgift om att det fanns ett ”avskedsbrev” i huset – undertecknat av båda föräldrarna.
Detta innan namnteckningarna granskats av NFC.

Oskar har enligt uppgift i tråden pratat med sin syster L dagarna innan morden upptäcktes.
Vad sas i detta samtal?
Kunde inte systern höra något oroande i samtalet? Hur väl kände dessa två varandra?
Vad visste L om familjens situation? Hur ofta träffade L familjen?

Hur var rollfördelningen i familjen? En styrande och tre medberoende?
Vad visste Agnes och Moas mor- och farföräldrar om rollfördelningen? Hur ofta träffades de för att veta hur familjen fungerade?

Enligt uppgifter i tråden var det Oskar som berättade om familjelivet – som han upplevde det. Hur sanna var dessa? Offerkofta?

Det finns sätt att försätta sina offer i hjälplöst tillstånd: det finns t ex GHB, GBL och Ketamin som orsakar medvetslöshet eller oförmåga att göra motstånd.
Dessa ska tydligen försvinna fort ur kroppen – inom ett dygn. Någon som vet mer?
Så det behöver inte vara sömnmedel som har använts för att fullfölja mördandet.

Funderar vidare…
Ps. Vill minnas att någon nämnde att Agnes hade tics. Vad innebär det och hur påverkar det barnet? Ds.
Citera
2018-12-01, 18:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
DU, är såå ursäktad. Mina PM röjer jag väl inte - det måste du väl förstå. Det jag skrev var ju, att jag läst "i press"... och fått mig till livs, via PM - underförstått, saker. Sluta lata / dryga dig - läs press.
Jamen, om dessa pm underbygger din teori, så borde du väl redovisa vad dom sagt innan/efter du uttalar dig om pm?
Har också läst press. Och där var dom två om det. Vad läser du för press?
Citera
2018-12-01, 19:05
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumbleOpinion
Hej, du verkar kunna detta, så ett par frågor.
Det låter på ditt inlägg som att kroppen reagerar kraftigt på stora doser sömnmedel. Liknar vad bekanta som jobbar inom akutsjukvård vid något tillfälle hävdat: att det är svårare än folk tror att ta livet av sig med sömnmedel - man kräks upp det osv. Har jag uppfattat det rätt?
Nästa fråga: vad händer om man sover djupt av en kraftig men inte fatal dos sömnmedel och kroppen kyls ner? Finns det någon ”försvarsmekanism”, eller fryser man helt enkelt ihjäl? Enligt inlägg från Raketpotatis (som alla tycks uppfatta som korrekt) var strömförbrukningen bara 20% i huset 5/1 (eller om det var 6/1). Det betyder att all el, eller åtminstone all värme, måste varit avstängd nästan hela dygnet. Med temperatur strax under nollan (har kollat väderdata) kyls ett 70-talshus snabbt ner.
(Har även kollat strömavbrott så gott jag kunnat på Kraftringen. Hittar inget om generellt avbrott i Bjärred de dagarna, så det verkar ju som om de slagit av elen/värmen själva.)

Ursäkta om jag lägger mig i. Det du refererar till - dvs, temperaturavvikelserna som "Raketpotatis" så flinkt uppmärksammade - är ju - så vitt det är sant - liite uppseendeväckande. Kan det "bara" varit ett crescendo - i familjen - av en vanlig noja tro ? Nån, i den vansinnigt aparta familjen fick helt enkelt för sig att stänga av strömmen. Vad initierar, eller påvisar att det fanns fog för åtgärden. ?.
Citera
2018-12-01, 19:11
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Jamen, om dessa pm underbygger din teori, så borde du väl redovisa vad dom sagt innan/efter du uttalar dig om pm?
Har också läst press. Och där var dom två om det. Vad läser du för press?

Jag har inte påstått att PM, underbygger mina teorier. Tvärtom. Jag har redogjort för att jag fått såna - PM - alltså.

Det började rakt
tidigt i tråden - det som krokigt skulle bli.....
Senast redigerad av afKnollentott 2018-12-01 kl. 19:18.
Citera
2018-12-01, 19:20
Bannlyst
Hej likor
Självklart så har INTE jag alla svaren, och mycket av det du undrar över är fortfarande anledningar till att vi sitter här än idag.
Jag kan försöka svara på det jag vet och vad jag tror.

[quote=likor|65994431]Frågorna är många…
Polisen gick tidigt ut med att GM fanns i huset för att lugna allmänheten.
Lämnade uppgift om att det fanns ett ”avskedsbrev” i huset – undertecknat av båda föräldrarna.
Detta innan namnteckningarna granskats av NFC.
Med absolut största sannolikhet så är signeringen dokumenterad i en video, samt mycket annat av föräldrarnas "erkännanden"
Dom har tydligen även "erkänt" i andra typer av brev som ej skickats/mailats till folk.
Eftersom polisen var så säker och gick ut med detta, så har det nog spelats in på video

Oskar har enligt uppgift i tråden pratat med sin syster L dagarna innan morden upptäcktes.
Vad sas i detta samtal?
Kunde inte systern höra något oroande i samtalet? Hur väl kände dessa två varandra?
Vad visste L om familjens situation? Hur ofta träffade L familjen?
Det stämmer. Oskar pratade med Lisa den 7:e
Ingen vet nog vad dom talade om, eller om Lisa märkte något
Oskar och Lisa stod varandra nära och dom hade till och med bolag ihop

Hur var rollfördelningen i familjen? En styrande och tre medberoende?
Vad visste Agnes och Moas mor- och farföräldrar om rollfördelningen? Hur ofta träffades de för att veta hur familjen fungerade?
Vad jag vet så var relationen sämre med Hannas föräldrar.
Den var nog inte katastrofal, utan mer lite ansträngd
Det var nog Hannas önskan som uppfylldes i vardagen, och Oskar var den som åkte runt och fixade.

Enligt uppgifter i tråden var det Oskar som berättade om familjelivet – som han upplevde det. Hur sanna var dessa? Offerkofta?
Enligt kollegor så var han öppen mot dom som stod honom närmast.
Hanna var mer tyst av sig, på sitt jobb, om familjens problem. Däremot så berättade hon att familjen hellre umgicks tillsammans med familjespel eller liknande, istället för att ha näsan i mobiler eller Ipads.

Det finns sätt att försätta sina offer i hjälplöst tillstånd: det finns t ex GHB, GBL och Ketamin som orsakar medvetslöshet eller oförmåga att göra motstånd.
Dessa ska tydligen försvinna fort ur kroppen – inom ett dygn. Någon som vet mer?
Så det behöver inte vara sömnmedel som har använts för att fullfölja mördandet.
Vilket/Vilka mediciner som har använts har inte läckt ut... bara att dom har tagit en cocktail med mediciner/droger. Barnen dog lungt och stilla och båda föräldrarna var delaktiga, Hanna fick problem och dog INTE av cocktailen (samma som barnen) utan hon fick hjälp att dö. Oskar hängde sig efter att han förvissat sig om att alla var döda.

Funderar vidare…
Det gör vi alla.........detta stora VARFÖR
Ps. Vill minnas att någon nämnde att Agnes hade tics. Vad innebär det och hur påverkar det barnet?
Det är mer än vad jag vet... inte hört nåt om det.
Visst, kan det vara så, men det är inget jag har hört.
Ds.

Hoppas att du fick svar på någon av dina frågor.QUOTE]
Citera
2018-12-01, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag tror att den information du och andra har bidragit med i stora drag kan vara/är korrekt.

Men min tolkning av vad den informationen innebär är nog annorlunda än din.

Låt säga att det stämmer att det finns en film. För mig är det bara ännu ett tecken på hur otroligt sjuka i huvudet Oskar och Hanna måste ha varit. Det är så långt ifrån normalt att jag vet knappt hur jag skall kunna formulera hur galet jag tycker att det låter.

Samma med de framkomna tillvägagångssätten. Testamentet. Sjukt, sjukare, sjukast. Och då talar vi inte om två rara människor med depression här.

I början trodde jag att Oskar var ensam om det vilket bland annat din information har gjort att jag har ändrat åsikt om. Men det är nästan ännu värre måste jag säga att veta att barnen hade noll föräldrar som tog tillvara på deras intressen...
Exakt så tänker jag om det finns en film. Så sjukt ,så vidrigt. Hur gick inspelningen till? Låg barnen redan döda när den spelades in? Var kommer påståendet ifrån att Hanna var drivande? Säger hon i filmen: Ja det här var min ide från början men jag lyckades övertyga Oskar om att det här är det enda rätta och Oskar sitter bredvid och nickar instämmande?
Jag tror inte någon misstror dina faktauppgifter avd 9 men vi tolkar olika beroende av hur vi tänker, var vi kommer ifrån. Dina uppgifter handlar väl om hur själva morden kan ha gått till och att ett brev plus film finns som bekräftar att föräldrarna var överrens. Allt annat är allas våra spekulationer.
Om grannar å ena sidan visste så mkt, att exempelvis Hannas cancer kommit tillbaka. Hur går den öppenheten inför grannar ihop med att familjen var helt isolerad och lyckats dölja sitt psykiska mående så totalt? Varför hölls anhöriga på avstånd? Många här sätter ju stor tilltro till ellie och hon har många ggr skrivit att anhöriga var ovetande om den totala misären.
Allt är så motsägelsefullt. Ju mer info, ju mer frågor.
Avd 9 skriver att dom kämpat i tre år. Agnes var 14 år. 11 friska år mot 3 sjuka. Kanske värt att kämpa i lika många år?
Om dessa högfungerande föräldrar kanske inte alls var så högfungerande i det privata. Agnes rektor sa: Föräldrarna låter oss bara se det dom vill att vi ska se...
Det är alltid lättare att upptäcka alkisen på parkbänken än den i dom fina salongerna.
Jag har så svårt att se att sjukvården, den somatiska och/ eller psykiatrin skulle ha nonchalerat familjen i tre år. Kan bara inte tro det. Inte om dom som det sägs sökt med ljus och lykta i tre år. Dom borde ha blivit lyssnade på någonstans. Nej jag tror att dom valde vilka dom skulle lyssna på och vilka dom skulle avfärda och sedan byggde dom sin egen lilla värld av vanföreställningar.
Jag har inga pm att luta mig emot utan bara mina känningar i journalistsvängen. så jag hoppas på att dom gör det jag inte kan. Gräver.
Avd 9. Ingen misstror dina faktauppgifter. Men dom tar oss inte ända fram. Där dina fakta slutar. Där börjar våra spek.
Men en sak har vi gemensamt😀5 barn!! Inte illa👍 Kram❤️
Citera
2018-12-01, 19:44
Medlem
Kalium är ju effektivt om det injiceras men funkar oralt intag också? Jag tvivlar på det men upplys mig gärna.
GHB var ett kreativt uppslag förutsatt att det inte smakar räv. Hur är det med smaken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in