2018-12-01, 16:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Jag bygger mina antaganden på vad jag läst i tråden... vad jag läst i press och vad jag fått mig till livs i fråga om PM.
Jag sovrar, sållar och "bestämmer" mig för en ståndpunkt - inte olikt alla andra.
Jag försöker att inte låta mig "skjutsas" i onödan....

Vad fallet, konkret beträffar - så fanns det EN kvalificerad idiot - för att ro iland slutet. Tyvärr.
Statistik är också en ingrediens - bra att ha - i svårtillgängliga stunder...

Med andra ord så kunde du inte precisera en info-källa,och whips så har du bäddat in
en Trådsanning här i tråden.

Du ser, det kan bli hel-fel när du gör så.........

Du kan med andra ord plantera vilken trådsanning som helst........
Därför är det såååå viktigt att du kan grunda ditt påstående med nåt.. vad som helst.
OK ???
Prova igen.
Lägg fram något som du kan bekräfta.
Kom igen nu.
Citera
2018-12-01, 16:41
Avslutad
Citat:
Jag bygger mina antaganden på vad jag läst i tråden... vad jag läst i press och vad jag fått mig till livs i fråga om PM.
Jag sovrar, sållar och "bestämmer" mig för en ståndpunkt - inte olikt alla andra.
Jag försöker att inte låta mig "skjutsas" i onödan....

Vad fallet, konkret beträffar - så fanns det EN kvalificerad idiot - för att ro iland slutet. Tyvärr.
Statistik är också en ingrediens - bra att ha - i svårtillgängliga stunder...
Statistiken säger att vargar aldrig dödar barn. Men OM det händer, vad säger du då?
Det har inte hänt. En tidningskröna...
Citera
2018-12-01, 16:50
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Statistiken säger att vargar aldrig dödar barn. Men OM det händer, vad säger du då?
Det har inte hänt. En tidningskröna...

Orden "aldrig" och "OM" som du tar som exempel är just dåliga sådana. De är till varandra, sina motsatser. De tu mötas aldrig. Att barn blivit mördade av sina föräldrar är dock - tråkigt nog - förekommande. Anledningarna är olika...
Citera
2018-12-01, 16:57
Avslutad
Citat:
Orden "aldrig" och "OM" som du tar som exempel är just dåliga sådana. De är till varandra, sina motsatser. De tu mötas aldrig. Att barn blivit mördade av sina föräldrar är dock - tråkigt nog - förekommande. Anledningarna är olika...

Svara på min fråga istället.
Blixten KAN faktiskt slå ner två gånger på samma ställe. Även fast statistiken talar emot det.
Så ditt lutande mot statistik ger jag inte vatten för
Citera
2018-12-01, 17:05
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Svara på min fråga istället.
Blixten KAN faktiskt slå ner två gånger på samma ställe. Även fast statistiken talar emot det.
Så ditt lutande mot statistik ger jag inte vatten för

Ingen statistik är 100%-ig - i bemärkelsen att den är statisk. När vääl något hänt - som aldrig förr - blir det med ens en sanning - det har inträffat. Om eller att vargar ätit små barn eller inte är oväsentligt. Barn mördas och har mördats - det är både sanning och statistik.
Citera
2018-12-01, 17:11
Avslutad
Citat:
Ingen statistik är 100%-ig - i bemärkelsen att den är statisk. När vääl något hänt - som aldrig förr - blir det med ens en sanning - det har inträffat. Om eller att vargar ätit små barn eller inte är oväsentligt. Barn mördas och har mördats - det är både sanning och statistik.
Kanske skulle ta åt dig av det då.
Citera
2018-12-01, 17:22
Medlem
afKnollentotts avatar
Jag tror att svårigheter staplades ovanpå varann.

Jag tror livet - inte blev som OH, förväntat sig - han stred, men insåg att han aldrig skulle nå målet /-en.

Flickorna blev till en belastning - fatalt.

Att slutet... som det bevisligen uppdagats - bottnar i all enkelhet - I självömkan !
Citera
2018-12-01, 17:28
Bannlyst
Citat:

Jag tror livet - inte blev som OH, förväntat sig - han stred, men insåg att han aldrig skulle nå målet /-en.

Att slutet... som det bevisligen uppdagats - bottnar i all enkelhet - I självömkan !

Om du bara byter ut det sista ordet, så är du hemma sen.
Jag hjälper dig. (Citerar hela din text, utom det sista ordet)

Att slutet... som det bevisligen uppdagats - bottnar i all enkelhet
- I svåra sjukdomar hos båda

barnen och frun, och efter ca 3år, så orkade ingen längre.

Dom ville inte mer !!!!

En ren Familjetragedi

SLUT.
Citera
2018-12-01, 17:30
Avslutad
Citat:

Jag tror livet - inte blev som H, förväntat sig - hon stred, men insåg att hon aldrig skulle nå målet /-en.
Att bli fri från cancern

Citera
2018-12-01, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Det verkar ha varit inställningen "fullt friska eller ingenting" som gällde.

Jag skulle vilja veta vad dessa påstådda giftcocktails innehöll och vad "Oskar hjälpte Hanna att dö" innebär, även om jag antar att den informationen aldrig kommer fram.

Det är så otroligt chockerande att döda sina barn... Även om man har tillgång till opiater eller liknande så skall man ändå helt iskallt då smyga i dem detta utan att de fattar att något är fel? Och sedan stå och se på när de slocknar? Eller hade de på något vis inkluderat barnen i dessa planer? Ännu värre blir det ju om man ponerar att de bara hade moderna "sömntabletter". Då skall de alltså ha lurat i barnen tjogtals med tabletter (hur?) och sedan stått och väntat ut dödskampen, sett andningen bli svårare, kanske kräkningar, kramper och hallucinationer?

Införskaffandet av medicinen sedan. Då skall alltså en av dessa djupt deprimerade människor ha travat iväg till en läkare och lyckats få till exempel benso utskrivet utan att några varningsklockor ringde? Detta med en uttänkt plan att spara undan medicinen för att senare döda barnen med? Till två vuxna och två barn (varav en tonåring) lär det ju gå åt mer än en karta tabletter.

Eller har det varit så att barnen fått sömntabletter på recept på grund av sin sjukdom? Då skall alltså föräldrarna ha valt att inte ge barnen denna medicin och möjliga lindring för att i stället cyniskt spara den för att kunna ge dem en dödlig överdos?

Eller har de googlat på vad som krävs för att dö via läkemedel och sedan gjort de ansträngningar som krävs för att få tag på detta illegalt (i och för sig antagligen plättlätt att ordna men är ju ändå en rätt sunkig handling)? Har de fått hjälp?

Fatta hur galen man måste vara för att diskutera dessa detaljer med sin partner, samla sin "lilla" stash med medicin, ställa sig och mala denna i morteln och "blanda den i saften" som någon dåre här i tråden föreslog och sedan titta på när den man borde älska mest i hela världen klunkar i sig detta.

Varför inte lägga energin på att göra det mysigt hemma, starta ett Facebookupprop för att klaga på den dåliga vården, kontakta Expressen och försöka hitta någon annan i samma sits, dra till Kanarieöarna?

Jag undrar om det inte är innehållet i din inledande mening i detta inlägg som får oss alla att bli så illa berörda: "Det verkar ha varit inställningen "fullt friska eller ingenting" som gällde.". Att "defekta" människor har avlivats är ju någonting som hänt i olika sammanhang under historiens gång. Eller att människor - som av någon anledning - bara ansågs vara "fel" har dödats. Och mot detta värjer vi oss allt vad vi kan, för det strider totalt mot den inställning som vi alla har: den att livet är okränkbart och att alla har lika stor rätt att leva. Och framför allt: Ingen kan bedöma åt någon annan huruvida hans eller hennes liv är värt att levas!

Detta är ju (ibland) svåra existentiella frågor: om en individs liv verkar medföra bara plåga - är det då fortfarande värt att levas? Har jag rätt att ha åsikter om det? Kanske kan vi tvivla angående livets mening om vi möter människor som är totalförlamade och som hela tiden behöver hjälp från respirator för att andas. Men har vi ens då rättighet att leka Gud och avgöra om det begränsade livet är värt att levas eller ej?

Om det dessutom är de egna barnen som anses ha ett liv som bör avslutas; då blir det miljoner gånger värre att tänka på detta svåra dilemma: vilket liv är värt att levas? Är det ibland en välgärning att släcka? Vem gör bedömningen och vem tar beslutet?

Nej, man släcker aldrig liv! Varken sina egna barns liv eller någon annans.

Eftersom flickorna i Bjärred inte verkade vara vårdpaket, så var det väl inte "kört" för deras del. Det kunde ha blivit bättre. Man kan få en olustig tanke om att det var föräldrarnas livskvalitet som var i fara, och jag tror att det är därför som man blir så fruktansvärt starkt berörd.
Citera
2018-12-01, 17:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag undrar om det inte är innehållet i din inledande mening i detta inlägg som får oss alla att bli så illa berörda: "Det verkar ha varit inställningen "fullt friska eller ingenting" som gällde.". Att "defekta" människor har avlivats är ju någonting som hänt i olika sammanhang under historiens gång. Eller att människor - som av någon anledning - bara ansågs vara "fel" har dödats. Och mot detta värjer vi oss allt vad vi kan, för det strider totalt mot den inställning som vi alla har: den att livet är okränkbart och att alla har lika stor rätt att leva. Och framför allt: Ingen kan bedöma åt någon annan huruvida hans eller hennes liv är värt att levas!

Detta är ju (ibland) svåra existentiella frågor: om en individs liv verkar medföra bara plåga - är det då fortfarande värt att levas? Har jag rätt att ha åsikter om det? Kanske kan vi tvivla angående livets mening om vi möter människor som är totalförlamade och som hela tiden behöver hjälp från respirator för att andas. Men har vi ens då rättighet att leka Gud och avgöra om det begränsade livet är värt att levas eller ej?

Om det dessutom är de egna barnen som anses ha ett liv som bör avslutas; då blir det miljoner gånger värre att tänka på detta svåra dilemma: vilket liv är värt att levas? Är det ibland en välgärning att släcka? Vem gör bedömningen och vem tar beslutet?

Nej, man släcker aldrig liv! Varken sina egna barns liv eller någon annans.

Eftersom flickorna i Bjärred inte verkade vara vårdpaket, så var det väl inte "kört" för deras del. Det kunde ha blivit bättre. Man kan få en olustig tanke om att det var föräldrarnas livskvalitet som var i fara, och jag tror att det är därför som man blir så fruktansvärt starkt berörd.

Frågorna är svåra men blev lite lättare när Sverige 1988 införde hjärndödsbegreppet. Det tror jag dessutom är något som de flesta i tråden kan sluta sig till, flickorna var inte hjärndöda och således var det fel att döda dem.
Citera
2018-12-01, 17:41
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Om du bara byter ut det sista ordet, så är du hemma sen.
Jag hjälper dig. (Citerar hela din text, utom det sista ordet)

Att slutet... som det bevisligen uppdagats - bottnar i all enkelhet
- I svåra sjukdomar hos båda

barnen och frun, och efter ca 3år, så orkade ingen längre.

Dom ville inte mer !!!!

En ren Familjetragedi

SLUT.

För kärleks skull alltså ? Naivt ! Symptomatiskt för mänsklig empati, javisst. Men verkligheten ter ju sig mycket mera grotesk än vi någonsin kan ana - ibland. Man behöver INTE mörda sina barn eller någon ann - bara för att man tycker det är rätt. Man ska dessutom inte ha cred för dåden...

En idé - i det här fallet och överallt annars - uppstår hos EN enskild människa.
Om tankegångarna delades av flera än EN - är väl frågan.
Senast redigerad av afKnollentott 2018-12-01 kl. 17:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in