Citat:
Fast vad vet vi egentligen? Jag förstår t.ex. inte vad du vet eller fantiserar. Du skrev en lång detaljerad novell tidigare där du också spekulerade. T.ex att mamman hittades under några bylsiga töcken ed. Vem vet; hon kanske låg där med en kudde över sitt ansikte? Kvävd. Du försökte med din novell skapa förståelse för föräldrarnas agerande. Jag kan inte förstå dem alls men förstår att du är med för att “nyansera debatten”. En eller två föräldrar hade inte ”plogat ända fram”. Oavsett alla sjukdomar som diskuteras så dödar inte psykiskt friska föräldrar sina barn. Normala föräldrar skulle sluta jobba och ta hand om dem, sälja huset, bilen, kosta vad det vill. Tyvärr så tror jag att åtminstone pappan prioriterade sin karriär. De här föräldrarna i Bjärred måste ha gjort allt för att hålla släkt och vänner på avstånd. Hålla skolan på avstånd. De kommer alltid förbli psykfall enligt mitt sätt att se. Frågan är om föräldrarna överhuvudtaget tillät svensk sjukvård fick göra något för barnen? De här barnen skulle i juni 2017 tvångsomhändertagits och utretts. När kommunen får krav från föräldrarna om att även den mindre dottern skall hemundervisas så borde de gjort en orosanmälan. Sjukvården skulle ha agerat likaledes också.
Jag håller med dig till hundra procent.
Det sunda förnuftet säger att problemet här är tokiga föräldrar, inte sjuka barn.
Någon borde ha slagit larm och absolut allra senast när barn nummer två plötsligt hålls hemma.
Och jag undrar också hur mycket svensk sjukvård överhuvudtaget var inblandad.