2018-11-30, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Det är just det som är meningen med liknelsen, nämligen att använda oss av analogi.

Faktum är att:
Guld
Silver
järn
metall
vatten
osv
är beroende av att rätt antal och sort partiklar på atomnivå sammansätts. T.ex. vatten består av två föreningar liksom Guld, silver osv har sina specifika föreningar på atomnivå. Det är dessa föreningar som jag kallar för ''ingdedinser'' för att konkretisera och göra det lätt att förstå.
SÅ prescis som en köttbulle består av olika föreningar, t.ex. salt, vatten, kött osv och inte hur som helst utan i rätt mängd och på rätt sätt så också är Guldatomer föreningar av specifika komponenter, inte hur som helst utan i rätt mängd och sort. I både fallen är en medveten agent nödvändig eftersom i både fallen behövs en medveten handling för att åstadkommas. Detta är så simpelt att förstå.
Om du kunde ge belägg för detta så skulle jag förstå. Nu är det bara ett påstående.
Citera
2018-11-30, 12:54
Medlem
Citat:
Varfri funktion

Universum skulle inte bete sig förutsägbart. det skulle inte vara möjligt att studera natuten.
Som stora delar av universum nu, alltså?
Citera
2018-11-30, 13:06
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Grattis! Du nuddar men är inte riktigt där, först hade du det sen började du släppa greppet när du uttalade dig om trädet men hey, lugnt! Det är därför jag är här. Jag ska bilda dig.
Åh, fantastiskt!

Citat:
Ja, du börjar att nudda en aning av förståelse gällande min liknelse. Olika komponenter som ska sammanfogas på ett visst sätt för att utgöra en helhet för att uppfylla ett syfte kräver en medveten agent och en medveten handling.
Hmm, men vad är syfte och hur vet du att något uppfyller ett specifikt syfte?

Citat:
Gällande trådet; Du är så ute och cyklar! Ett täd är precis som en atom, precis som köttbullar också är beståedne av olika komponenter, d.v.s. syre, vatten, kol, luft osv allt detta får trådet att bete sig annorlunda än t.ex. en köttbulle. Det finns information i ett träd att bete sig på ett visst sätt. Det är utstakad för ett träd hur det ska bete sig. Precis som din dator innehåller information som datorn beter sig efter.
Så ett träd är precis som en köttbulle? Din visdom håller mig i ständig avund.
Hur är det med guldatomer då? Har Gud petat in komponenterna i rätt ordning själv? Hur liten pincett använder han? Är det även han som limmar fast tallkottarna?

Citat:
En ännu bättre liknelse är Ikea möbler som ligger huller om buller. Delarna skulle aldrig sammanfogas utan en medveten agent som handlar medvetet. Precis som grundämnen, guld, silver osv skulle aldrig delarna sammanfogas utan en medveten agent. Detta är så tydligt så simpelt.
Så inte nog med att atomer är som köttbullar och guld så är det även precis som Ikea-möbler? Har du frågat dig själv varför du måste peka på saker vi vet är konstruerade och jämföra det med saker vi vet uppstår naturligt och när jag jämför det med saker som uppstår naturligt tycker du det är en dålig jämförelse och hänvisar till DNA?
Citera
2018-11-30, 13:07
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Varfri funktion

Universum skulle inte bete sig förutsägbart. det skulle inte vara möjligt att studera natuten.

Kan du peka på en specifik funktion som du vet att Gud utför och hur du vet att det är han som gör det?
Citera
2018-11-30, 13:10
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag råder också dig att byta signatur. Du skulle göra bort dig betydligt mindre än vad du gör nu med din signatur. Jag skulle våga svära på att du inte har någon aning om vad vetenskap är, hur kunskap erhålls och vilka dilemman det föreligger för oss människor att erhålla kunskap om verkligheten, om det nu finns en given verklighet.
Förespråkar du köttbullemetoden istället?

Citat:
Så din signatur exponerar din okunnighet. Förstår man vetenskap så är man väldigt ödmjuk för att det enda svaret vetenskapen ger oss är ''ni kommer aldrig få se hela sanningen''. ''Ni kan bara betrakta sanningen ur ett givet perspektiv och missa alla andra perspektiv'' Hade du förstått vetenskap hade du inte haft citatet som din signatur.

Så byt för ditt eget bästa!
Vilka sanningar har jag hävdat? Det är ju du som hävdar sanningar om atomernas hemliga relation till guldatomen.

För övrigt, om du läser min signatur tycker jag det hade varit helt otroligt festligt om du hade använt de nämnda metoderna och applicerat detsamma på din köttbullemetodologi och demonstrerat hur du kommer fram till att det behövs en köttbullerullare för att få olika typer av atomer.
Citera
2018-11-30, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om du kunde ge belägg för detta så skulle jag förstå. Nu är det bara ett påstående.

hahahaha belägg? det är ett axiom. Du behöver och kan inte belägga att en stekt köttbulle är beroende av en medveten handling.
Citera
2018-11-30, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Som stora delar av universum nu, alltså?

Hur menar du?
Citera
2018-11-30, 13:28
Medlem
Citat:
hahahaha belägg? det är ett axiom. Du behöver och kan inte belägga att en stekt köttbulle är beroende av en medveten handling.
Jo, det kan jag. Jag vet ganska väl hur köttbullar görs.
Jag har ingen aning om hur universum skapas/bildas.
Citera
2018-11-30, 13:30
Medlem
Citat:
Hur menar du?
Det finns inte så mycket natur att utforska i universum, om du med natur menar liv?
Citera
2018-11-30, 13:32
Medlem
Citat:
Sepiritz|65982365]Åh, fantastiskt!

Grattis!

Citat:
Hmm, men vad är syfte och hur vet du att något uppfyller ett specifikt syfte?
Vet? Det är ju det vi observerar. Vatten har två föreningar och vatten är nödvändigt för ditt träd att växa bland annat. Detta är syftet med vatten.

Citat:
Så ett träd är precis som en köttbulle? Din visdom håller mig i ständig avund.
Hur är det med guldatomer då? Har Gud petat in komponenterna i rätt ordning själv? Hur liten pincett använder han? Är det även han som limmar fast tallkottarna?

HAHAH, såg du mina kommatecken? hur mycket har du läst i skolan? Jag skrev att en köttbulle är, precis som ett träd/atom beroende av en medveten agent. Jag skrev inte en köttbulle är precis som ett träd. Läs väldigt sakta och försök att se skillnaden. Jag tror faktiskt inte att du trollar. Jag tror att du är väldigt seriös men är för dum för att förstå helt enkelt.
Nej, Gud håller inte i en pincett, nu tänker du på människans verklighet och fysiska värld. Tänk en gång till.

Citat:
Så inte nog med att atomer är som köttbullar och guld så är det även precis som Ikea-möbler? Har du frågat dig själv varför du måste peka på saker vi vet är konstruerade och jämföra det med saker vi vet uppstår naturligt och när jag jämför det med saker som uppstår naturligt tycker du det är en dålig jämförelse och hänvisar till DNA?

Atomer är som köttbullar? Du har adhd! Det är ett som är säkert. Atomer är inte som köttbullar. Atomer är, precis som köttbullar, beroende av en medveten agent.

Jag undrar starkt hur det har gått för det det senaste året? Jag har varit borta en stund. Har du gjort några framsteg i ditt liv eller är du på samma ruta?
Citera
2018-11-30, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Kan du peka på en specifik funktion som du vet att Gud utför och hur du vet att det är han som gör det?

Allt som existerar i naturen som inte är ett resultat av människans hand.
Citera
2018-11-30, 13:39
Medlem
Citat:
Sepiritz|65982400]Förespråkar du köttbullemetoden istället?
Jag tror inte att du försöker vara rolig eller trollar. Jag är övertygad om att du är dum och okunnig bara. hur mycket har du läst i skolan? Helt ärligt!

Citat:
Vilka sanningar har jag hävdat? Det är ju du som hävdar sanningar om atomernas hemliga relation till guldatomen.
hahaha, jag får ont i huvudet av att läsa och besvara dig. Jag har inte skrivit att DU har hävdat sanningar, IDIOT! Jag skrev att du glorifierar vetenskap och kunskap men förstår dig på ingetdera. Simpelt, enkelt och väldigt tydlig var jag.

Citat:
För övrigt, om du läser min signatur tycker jag det hade varit helt otroligt festligt om du hade använt de nämnda metoderna och applicerat detsamma på din köttbullemetodologi och demonstrerat hur du kommer fram till att det behövs en köttbullerullare för att få olika typer av atomer.
Hur klarar du dig om dagarna? Vilka diskussioner brukar du ha med dina vänner? Förstår ni varandra? Du är helt makalös! Din signatur glorifierar kunskap och vetenskapsmetoder på ett sätt som om exponerar dig att du inte kan nåt om vetenskap eller kunskap och inte heller dess metoder. Jag kan lägga min högra arm på att du inte har läst och ännu mindre förstått vad vetenskap och kunskap är. Börja där! Lär dig om kunskap och vetenskap så öppnar sig en ny värld för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in