2018-11-29, 20:24
Medlem
Hej.

Någon medicinsk kunnig som vet nåt om kalcium?
Det är så att jag inte har ätit mjölkprodukter under några år pga allergier och har på sista tiden fått symptom på kalciumbrist, jag tog blodprover och S CA visade konstigt nog inom ref värde.
Kan calcium värdet visa fel? Har läst nåt om att nåt hormon utsöndras och kalcium utsöndras från skelettet för att hålla blodnivån på bra nivå. Kan det fortfarande vara brist i organ och muskler fast blodnivåerna är normala?
Senast redigerad av strulle 2018-11-29 kl. 20:33. Anledning: Fel i rubrik
Citera
2018-11-29, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strulle
Hej.

Någon medicinsk kunnig som vet nåt om kalcium?
Det är så att jag inte har ätit mjölkprodukter under några år pga allergier och har på sista tiden fått symptom på kalciumbrist, jag tog blodprover och S CA visade konstigt nog inom ref värde.
Kan calcium värdet visa fel? Har läst nåt om att nåt hormon utsöndras och kalcium utsöndras från skelettet för att hålla blodnivån på bra nivå. Kan det fortfarande vara brist i organ och muskler fast blodnivåerna är normala?
Du skriver kalium i rubriken men kalcium i texten.

Kroppen ser till att hålla nivån i blodet inom rätt intervall. Du kan ändå ha brist totalt sett. Viktigt att få koll på nivåer av thyreoideahormon och D-vitamin till exempel som spelar in.
Citera
2018-11-29, 20:38
Medlem
Vi bor i ett jävligt solfattigt och mörkt land sett till många andra länder som kan resultera i vitamin D brist. Det i sin tur leder till sämre kalciumupptag av mag och tarmkanalen och diverse följsjukdomar (benskörhet mm). Detta var nog inte svaret på din fråga, men ändå 😉

Drick mjölk 🤓
Citera
2018-11-29, 20:44
Medlem
321js avatar
http://www.bristguiden.se/kalciumbrist/
Citera
2018-11-29, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Du skriver kalium i rubriken men kalcium i texten.

Kroppen ser till att hålla nivån i blodet inom rätt intervall. Du kan ändå ha brist totalt sett. Viktigt att få koll på nivåer av thyreoideahormon och D-vitamin till exempel som spelar in.

Det måste va knepigt att få rätt svar på kalcium prov om kroppen utsöndrar kalcium från skelettet så blodnivån hålls normal,?
För vad jag förstår såär det just s Ca som tas just för detta.
Citera
2018-11-29, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
http://www.bristguiden.se/kalciumbrist/

Tack för länken,
gjorde det där testet i länken och hamnar ca minus 500 mg kalcium om dagen. Skrämmande svårt att komma upp i rätt nivå utan att äta mjölkprodukter.
Citera
2018-11-29, 20:55
Medlem
321js avatar
https://www.apoteket.se/sok/?q=kalcium
Citera
2018-11-29, 21:09
Medlem
Myst1cs avatar
Precis som med alla medicinska tester finns det en risk för falsk-positiv/falsk-negativ. Felmarginalen för detta är ytterst liten.

Kalcium utsöndras från skelettet hela tiden och är en fysiologisk process där PTH utsöndras och aktiverar osteoclaster att frigöra kalcium.

Personligen skulle jag litat mer på testet du gjorde än de symptom du parat ihop med hjälp av Google.
Citera
2018-11-29, 21:09
Medlem
Citat:
Det måste va knepigt att få rätt svar på kalcium prov om kroppen utsöndrar kalcium från skelettet så blodnivån hålls normal,?
För vad jag förstår såär det just s Ca som tas just för detta.
Det finns flera former av kalcium i blodet - serum, plasma och joniserat. Man måste mäta alla för att detektera obalans.
Citera
2018-11-29, 21:13
Medlem
Myst1cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det finns flera former av kalcium i blodet - serum, plasma och joniserat. Man måste mäta alla för att detektera obalans.

Joniserat kalcium är tillräckligt.
Citera
2018-11-29, 21:14
Bannlyst
Citat:
Tack för länken,
gjorde det där testet i länken och hamnar ca minus 500 mg kalcium om dagen. Skrämmande svårt att komma upp i rätt nivå utan att äta mjölkprodukter.

Ja det är svårt men det är svårt att få i sig det mesta som zink c-vitamin och magnesium osv., förutom kalium som det lätt blir åt andra hållet.
Näringsvärderna sjunker i de flesta livsmedel.
Citera
2018-11-29, 22:44
Medlem
Det finns ju berikade mjölkfria "mejerier". Havremjölk, rismjölk, sojamjök, soygurt, havregurt osv. Där kan du få i dig en del kalcium iallafall. Annars är det lätt att ta en kalciumtablett.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in