2018-12-02, 16:39
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strulle
Hej.

Någon medicinsk kunnig som vet nåt om kalcium?
Det är så att jag inte har ätit mjölkprodukter under några år pga allergier och har på sista tiden fått symptom på kalciumbrist, jag tog blodprover och S CA visade konstigt nog inom ref värde.
Kan calcium värdet visa fel? Har läst nåt om att nåt hormon utsöndras och kalcium utsöndras från skelettet för att hålla blodnivån på bra nivå. Kan det fortfarande vara brist i organ och muskler fast blodnivåerna är normala?
Jag har hypertyreos och då får man oftast kalcium på recept eftersom kroppen då omsätter mycket mer kalcium från skelettet. Jag märkte inte av någon brist och det syntes inte heller på proverna, men det leder till benskörhet om man inte får tillskott då.

Om man opererar bort sin sköldkörtel och bisköldkörtlarna skadas eller rubbas så får man ordentliga symtom på kalciumbrist eftersom det är de som styr mängden i blodet. Misstänker att det är enda gången det faktiskt SYNS i blodproverna att man har brist. Då får man tydliga och mycket obehagliga stickningar i läppar och händer. Då sätts det in kalciumdropp eller så får man ta tabletter tills det stabiliserat sig. Vad har du för symtom?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in