2018-11-28, 17:09
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag förstår det dock tas det i beaktande i rättssalen när det ska beslutas vilket straff som ska utdelas. Åtminstone i HR, som inte ovanligt nog har sänkt en del TR domars påföljder genom tiderna.

Men har det framgått varför HR och sänkt straffsatsen? Vet själv hur galet saker tolkas ibland. On något nytt material tillförts innan prövning i ny instans har många utgått från att just det materialet varit avgörande t ex.
Citera
2018-11-28, 21:45
Medlem
develis avatar
Det är så tragiskt alltihopa...
Citat:
Citat:
"I den vita lådan som står ovanpå garderoben i sovrummet ligger en tom parfymflaska och en sjal. Parfymen är märkt ”Shakira” och har en söt och blommig doft. Ibland brukar Camilla Malmström ta ner lådan och föra den tomma parfymflaskan till näsan för att kunna känna doften bättre. Det doftar precis som hennes dotter, 28-åriga Nella Olander, gjorde."

"Det finns ett barn som förlorat sin mamma, som började förskolan nu i augusti och hon kommer aldrig få ha med sig sin mamma på en skolavslutning.
– Det gör fruktansvärt ont, att hon ska få växa upp helt utan mamma, säger Camilla Malmström."
Citat:
”Hon ville spela för mamma”

– Hon hade med sig en leksaksflöjt för hon ville spela för mamma. Det var falskt och eländigt men hon var jättenöjd med sig själv och frågade ”var är min mamma nu?” Vad säger man? Jag vet att jag läst någonstans att man ska vara uppriktig på deras nivå, så jag sa att ”hon är i Uppsala hos en doktor som ska se varför mamma dog”.

– Då tänkte hon efter ett tag och sa ”då kanske doktorn kan ge mamma något att dricka och medicin så att hon slutar vara död”, säger Camilla Malmström.

– Det var som att vrida om en kniv tre gånger. Jag var tvungen att säga ”nej, mamma kommer att fortsätta vara död” och då frågade hon ”kommer mamma vara död för evigt?”.

– På vägen hem upprepade hon det flera gånger, nästan som ett mantra: ”Mamma kommer att vara död, för evigt”.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/1k4OpX/dottern-nella-valdtogs-och-mordades-jag-kanner-hat
Citera
2018-11-29, 00:04
Medlem
Jag trodde att bara invandrare utför såna grova brott men jag skäms över Hagamannen o såna typer av idioter. Jag jobbar i Fagersta och alla mina kollegor trodde först att det var nån från Somalia eller Eriteria.
Citera
2018-11-29, 02:00
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Jag tror tyvärr att det och hans historik med mobbningen kan innebära ett tidsbegränsat straff istället för livstid.

Detta påminner mig lite om Vatchareeyas mördare KJ som bara fick 14 år i TR för styckmord och som förmildrande omständighet avsågs hans personlighet med autism.
Senare sänkte HR det till styckdråp och ynka 10 år.

Den enda skillnaden jag kan se här är att mordet på Nella planerades. Däremot blev hon inte styckad och delarna placerade lite varstans vilket blir brott mot griftesfriden också.

Dessutom var KJ inte mobbad ens närmelsevis lika hårt som JF. Hans kläder togs ju ifrån honom när han stod i duschen efter idrotten så att han fick springa runt naken bland folk för att leta efter dem.

Det är förståeligt att ett hat börjar gro inom honom efter sådana incidenter. Ett sådant hat försvinner inte av sig självt utan professionell hjälp och detta fick han inte, vad jag förstår.

Vad har han för diagnoser? Hans tomma blick påminner om andra mördare, som han i joggingspåret. Paret Lekander , Madeleine i Långshyttan, och Eklund. Som i lätt förståndshandikappade typ inte riktigt förståndet med sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Viking123456
Jag trodde att bara invandrare utför såna grova brott men jag skäms över Hagamannen o såna typer av idioter. Jag jobbar i Fagersta och alla mina kollegor trodde först att det var nån från Somalia eller Eriteria.

Fördomar!
Citera
2018-11-29, 03:47
Medlem
tigerwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Men har det framgått varför HR och sänkt straffsatsen? Vet själv hur galet saker tolkas ibland. On något nytt material tillförts innan prövning i ny instans har många utgått från att just det materialet varit avgörande t ex.

GW har kommenterat just det i GW:s Brott ang avsnittet typiska kvinnomord, att en Hovrättspresident ansåg att Sverige har för många livstidsdomar och att det är för dyrt för samhället, därför ändrades straffsatserna pga den domaren.
Citera
2018-11-29, 03:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Vad har han för diagnoser? Hans tomma blick påminner om andra mördare, som han i joggingspåret. Paret Lekander , Madeleine i Långshyttan, och Eklund. Som i lätt förståndshandikappade typ inte riktigt förståndet med sig.
- Har genomgått RPU, ej allvarlig psykisk störning. Vad som felas för övrigt har ej framgått.
- I P7an står att föräldrarna känt oro angående hans utveckling i samband med förskolan och sökt hjälp via VC. Är helt klart omogen för sin ålder när man läser FUP.
- Själv påstår han "lätt autism" i förhör, pappan ska ha tagit honom till läkare och psykolog i 20-års åldern.
- Han var 18 år då han dömdes för olaga hot, skrev hotbrev till en tjej i klassen (omv. progr.) som han blev förälskad i. Verkar inte undersökt vid denna dom, fick böter och samhällstjänst.

Det var nog alles som jag minns i all hast.
Citat:
Åklagarsidan om Fagerstamordet: Bestialiskt

Åklagarsidan yrkar på livstids fängelse för den 28-årige före detta falubo som erkänt mord på en jämnårig kvinna i Fagersta i somras. Det var ett planerat mord och kvinnan våldtogs under pistolhot innan hon dödades.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=7099607
Senast redigerad av develi 2018-11-29 kl. 04:08.
Citera
2018-11-29, 03:59
Medlem
tigerwolfs avatar
Har läst hela fupen och den här 14 åringen ljuger som en häst travar i förhören, ganska otäckt med tanke på hans låga ålder och kaxiga attityd redan nu och gärningen i sig.
Här har vi nog en framtida psykopat av de värre slagen.
Honom kommer vi få höra mer om i media.

28 åringen framstår som ett omoget barn med en mentalstatus på en 12 årings utvecklingsnivå, lever isolerat i nån fantasivärld ensam och utstött från jämnåriga kontakter.
I ren desperation söker hans sig till andra barn för att ha någon slags kamratskap i sitt liv, trots att han nog inser att de bara utnyttjar hans behörighet till vuxenvärlden, mycket tragiskt.
Hög risk för att den här personen tar livet av sig innan straffet är avtjänat.
Citera
2018-11-29, 05:59
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
- Har genomgått RPU, ej allvarlig psykisk störning. Vad som felas för övrigt har ej framgått.
- I P7an står att föräldrarna känt oro angående hans utveckling i samband med förskolan och sökt hjälp via VC. Är helt klart omogen för sin ålder när man läser FUP.
- Själv påstår han "lätt autism" i förhör, pappan ska ha tagit honom till läkare och psykolog i 20-års åldern.
- Han var 18 år då han dömdes för olaga hot, skrev hotbrev till en tjej i klassen (omv. progr.) som han blev förälskad i. Verkar inte undersökt vid denna dom, fick böter och samhällstjänst.

Det var nog alles som jag minns i all hast.
Okej inga straffrabatter alltså vilket är en jävla tur. Typiskt att vilja prova och fantisera om att döda någon och då en kvinna.
För vanligt folk är han allvarligt sjuk och dom här RPU ger jag ingenting för. Han ska hållas inlåst. Usch vilken otäck jävel med noll empati.
Skära halsen av henne efter den andra sjuka jävelns våldtäkt av kvinnan. Han verkar avtrubbad och bakom precis som dom andra jag räknade upp. Samma typer.
Citera
2018-11-29, 07:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Okej inga straffrabatter alltså vilket är en jävla tur. Typiskt att vilja prova och fantisera om att döda någon och då en kvinna.
För vanligt folk är han allvarligt sjuk och dom här RPU ger jag ingenting för. Han ska hållas inlåst. Usch vilken otäck jävel med noll empati.
Skära halsen av henne efter den andra sjuka jävelns våldtäkt av kvinnan. Han verkar avtrubbad och bakom precis som dom andra jag räknade upp. Samma typer.
RPU ger jag en hel del för med tanke på utredningstid, team, riskbedömning utifrån vedertagna instrument till skillnad från en kortare sittning vid diagnostisering.

Begreppet allvarlig psykisk störning är ett svårt ordval - för hur störda är inte de med personlighetsstörningar... te.x psykopati.
Men de är som sagt vid sina sinnens fulla bruk och har förmåga att välja rätt och fel.
Störd, sjuk, rubbad, weird, ond är dock passande ordval vid sådana mord.

Fy fan:
" jag trodde att jag skulle få så här rus och häftig känsla och allting sådant där, jag fick ingenting sådant jag blev bara avslappnad blev jag men jag kände ingenting bara vart helt tom"

"Ja, jag ville döda nån för att jag ville få utlopp för mina aggressioner men jag ville se hur känslan hur det var att döda någon men sen när jag väl skulle till då tvekade jag men jag dödade henne i alla fall gjorde jag."

"Jag kände bara att jag har tänkt på det så pass många gånger att jag ville döda någon människa jag tyckte det var dags och göra det, em va?"

(FB) Fagersta: Nella Olander mördad under viadukt 2018-07-27

Samt vad JF säger att han svarade henne:
"Är inte det vad lustmördare gör sa jag."
"Lustmördare dödar ju för att eller de dödar för att det är kul så det är deras nöje."

Det borde även läggas till den yngres beskrivning men det är som sagt JF jag citerade.
Stämningsansökan:
"Fallqvist har slagit bort hennes händer när hon med hjälp av dessa försökt att stoppa blodflödet från sin hals."

"Det jag minns tydligast är när hon skrek och hur hon lät därefter. Johan höll fortfarande kvar i hennes hår och höll bort hennes händer."

Återkommer även via förhör med annan:
"Sen skär han henne i halsen och hon skriker. "[sekretess] sade att det lät som hon drunknade i sitt eget blod.
[sekretess] berättade att hon försökte sätta upp sina händer vid halsen men Johan tog bor hennes händer, han slog bort hennes händer och klämde åt med fötterna runt hennes axlar så hon inte hade tillgång till sina händer."
Senast redigerad av develi 2018-11-29 kl. 08:17.
Citera
2018-11-29, 10:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag tror tyvärr att det och hans historik med mobbningen kan innebära ett tidsbegränsat straff istället för livstid.

Detta påminner mig lite om Vatchareeyas mördare KJ som bara fick 14 år i TR för styckmord och som förmildrande omständighet avsågs hans personlighet med autism.
Senare sänkte HR det till styckdråp och ynka 10 år.

Den enda skillnaden jag kan se här är att mordet på Nella planerades. Däremot blev hon inte styckad och delarna placerade lite varstans vilket blir brott mot griftesfriden också.

Dessutom var KJ inte mobbad ens närmelsevis lika hårt som JF. Hans kläder togs ju ifrån honom när han stod i duschen efter idrotten så att han fick springa runt naken bland folk för att leta efter dem.

Det är förståeligt att ett hat börjar gro inom honom efter sådana incidenter. Ett sådant hat försvinner inte av sig självt utan professionell hjälp och detta fick han inte, vad jag förstår.
Vad du menar med att åberopa den domen är för mig helt obegripligt. Där fanns inte händelseförlopp överhuvudtaget - han påstås ha agerat i "stark affekt". Det utgick ju inte ens från honom själv.
Citat:
Den enda skillnaden jag kan se här är att mordet på Nella planerades.

Nog för att han uppvisar en säregen personlighet men JF var knappast provocerad, agerade inte i affekt (i hastigt mod) så sett mot Nella.
Med tanke på hans drömmar om mord i flera år, hans tidigare dom, hans planering, det väldigt tydliga förloppet som inkluderar särskild hänsynslöshet, skyddslös ställning, särskild förslagenhet, svårt lidande - så har jag väldigt svårt att begripa hur mobbing kommer in i bilden som så förmildrande omständighet att det skulle överväga allt detta brutala?

Brott mot griftefriden kan man strunta i, han är har i samförstånd medverkat vid grov våldtäkt som är sju resor värre och det du återger som exempel på mobbing är den lättkränke och halvt paranoide JFs påståenden från gymnasiet - den som själv uppger sig ljuga vitt och brett och går på nån sorts lögnavänjning hos pyskoterapeuten.
Senast redigerad av develi 2018-11-29 kl. 10:54.
Citera
2018-11-29, 11:15
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Vad du menar med att åberopa den domen är för mig helt obegripligt. Där fanns inte händelseförlopp överhuvudtaget - han påstås ha agerat i "stark affekt". Det utgick ju inte ens från honom själv.

Nog för att han uppvisar en säregen personlighet men JF var knappast provocerad, agerade inte i affekt (i hastigt mod) så sett mot Nella.
Med tanke på hans drömmar om mord i flera år, hans tidigare dom, hans planering, det väldigt tydliga förloppet som inkluderar särskild hänsynslöshet, skyddslös ställning, särskild förslagenhet, svårt lidande - så har jag väldigt svårt att begripa hur mobbing kommer in i bilden som så förmildrande omständighet att det skulle överväga allt detta brutala?

Brott mot griftefriden kan man strunta i, han är har i samförstånd medverkat vid grov våldtäkt som är sju resor värre och det du återger som exempel på mobbing är den lättkränke och halvt paranoide JFs påståenden från gymnasiet - den som själv uppger sig ljuga vitt och brett och går på nån sorts lögnavänjning hos pyskoterapeuten.

Det är bara en illavarslande känsla jag har att HR kommer sänka straffet ifall det ens blir livstid i TR. Hoppas jag har fel.
Citera
2018-11-29, 11:21
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:

Det borde även läggas till den yngres beskrivning men det är som sagt JF jag citerade.
Stämningsansökan:
"Fallqvist har slagit bort hennes händer när hon med hjälp av dessa försökt att stoppa blodflödet från sin hals."

"Det jag minns tydligast är när hon skrek och hur hon lät därefter. Johan höll fortfarande kvar i hennes hår och höll bort hennes händer."

Återkommer även via förhör med annan:
"Sen skär han henne i halsen och hon skriker. "[sekretess] sade att det lät som hon drunknade i sitt eget blod.
[sekretess] berättade att hon försökte sätta upp sina händer vid halsen men Johan tog bor hennes händer, han slog bort hennes händer och klämde åt med fötterna runt hennes axlar så hon inte hade tillgång till sina händer."

Alltså fyfan vad bestialiskt och genomvidrigt. Må de två asen ruttna i helvetet. Inget straff är nog hårt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in