2018-11-29, 08:44
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VaianaMaui
Jag skriver bara saker jag kan stå för så det är klart jag har belägg. LW var på ett event i Örebro i våras som hon valde att inte logga anledningen till just detta vet jag inte. Hon var även bortrest ett par dagar i höstas då hon inte heller loggade något online eftersom hon inte ville berätta var hon hade varit.

Vem känner/de du mest - LW eller SD?
Citera
2018-11-29, 08:45
Medlem
"Fallet Lena" kommer med på Efterlyst i kväll. Verkar enl Aro på Aftonbladets morgonsändning att polisen kommer efterlysa de två cykeltjejerna.
Citera
2018-11-29, 08:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
"Fallet Lena" kommer med på Efterlyst i kväll. Verkar enl Aro på Aftonbladets morgonsändning att polisen kommer efterlysa de två cykeltjejerna.

Tack!

Det är ju väldigt märkligt att man inte har lyckats få tag på dessa tjejer ändå.
Om man har cykel, då borde man bo i Örebro?
Mordet kan ju ändå inte vara okänt för någon i Örebro, särskilt inte de som bor i närheten.
Om man varit ute och gått i området vid tidpunkten för mordet, NA tar upp fallet på sin första sida i flera dagar, snacket på stan går.

Hur kan man ha missat detta????
Två dessutom?
Citera
2018-11-29, 09:14
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack!

Det är ju väldigt märkligt att man inte har lyckats få tag på dessa tjejer ändå.
Mordet kan ju ändå inte vara okänt för någon i Örebro, särskilt inte de som bor i närheten.
Om man varit ute och gått i området vid tidpunkten för mordet, NA tar upp fallet på sin första sida i flera dagar, snacket på stan går.

Två dessutom?
De kan ju t. ex. vara utbytesstudenter som rest hem igen när vårterminen var över?
Citera
2018-11-29, 09:22
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
De kan ju t. ex. vara utbytesstudenter som rest hem igen när vårterminen var över?

Bra tanke. Återstår dock fortfarande mysteriet med varför inga mobiler setts röra sig ute i det området vid den tidpunkten som de ska ha iakttagits.

Tycker mer och mer att det lutar mot att de inte existerar.
Citera
2018-11-29, 09:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Bra tanke. Återstår dock fortfarande mysteriet med varför inga mobiler setts röra sig ute i det området vid den tidpunkten som de ska ha iakttagits.

Men enligt dalaan såg de dem när de gick på Apelvägen.

DreamTwisters förslag är inte dum.
Samtidigt tänker jag att om de pluggar utomlands, vet kanske föräldrarna, kompisar att de varit i Örero vid tidpunkten. Var hade de varit på kvällen. Träffade de ingen då som vet att de var på väg hem, som viste var de bodde? Visste föräldrarna inte om att de var ute på kvällen eller bodde de ensamma i lägenhet?

Jag har också tänkt att dalaans blandar ihop på något sätt, minns fel i stressen. Men de var ju också två. Det känns inte som att det är något man tar fel på. Och att de inte frågar dom om de har sett något/hört något kanske inte är så konstigt, eftersom skriken redan har uppfört och tjejerna kommer från "andra" hållet?

Lite funderar jag över varför de är så väldigt viktiga också.
Skriken hade upphört när dalaans gav sig iväg ut med bilen. Tjejerna kommer från Örebro hållet till och går i riktning norrut.

Vad skulle de kunna ha sett, hört?

Möjligen gärningsmannen som flyr.
Gärningsmannen som dumpar något vid cykelbron?
Finns där ett vittne som sett något och nu vill man ha ytterligare vittnen? Krattningen?
Och man vet ju inte åt vilket håll tjejerna gick. De kanske delade på sig.
Citera
2018-11-29, 09:40
Medlem
Citat:
Tack!

Två dessutom?
Ja, det är mysko!
Kommer inte ihåg om det framkommit i tråden eller om jag drömt... sa Dalaan att dom sett tjejer när dom var ute och letade?
Eller är det MGM som säger att hen sett några med cykel?

För att strula till det ytterligare... kan det vara 2 x 2... att både Dalaan och MGM sett tjejer med cykel fast på olika ställen? Kan iof sig vara samma men vid olika tidpunkter.

Ps såg att vi skrev om varandra... ds
Senast redigerad av Tufsankatt 2018-11-29 kl. 09:43.
Citera
2018-11-29, 09:48
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Tack!

Två dessutom?
Det kan ju vara två som inte vill bli inblandade i soppan.
Citera
2018-11-29, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Återstår dock fortfarande mysteriet med varför inga mobiler setts röra sig ute i det området vid den tidpunkten som de ska ha iakttagits.

Tror problemet är det motsatta: att alltför många mobiler har varit aktiva i området under det aktuella tidsfönstret och det är anledningen till att det inte är så lätt att bara 'plocka fram' dessa två personer i mängden.
Eller har du, genom källor med insyn eller på annat vis, fått dig redovisat att 'inga mobiler' alls har rört på sig i området?

Ja kanske existerar de inte. Eller kanske var det cykeltjuvar som av den anledningen inte vill höra av sig till polisen.
Citera
2018-11-29, 09:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Det kan ju vara två som inte vill bli inblandade i soppan.

Hm, har tänkt på att de kanske är rädda för att vittna. Men det låter lite långsökt, det är ju ändå ett mord? Och de kan ju ända fram till åtalet vara anonyma.

Det är ju ganska troligt att det är ett relationsmord och att vittna i en sådant fall borde inte vara en anledning till tystnad som det kan vara vid gängkriminalitet osv. Vad jag har förstått är Vivalla ett sådant område.

Och om de nu är tjejer som är vana vid den sortens tystnadskultur (dvs inte gillar polisen) kanske de ändå skulle i ett sådant här fall ta bladet från munnen? Har de varit ute och gjort något som de inte vill avslöja??

Att de själva skulle vara involverade har jag svårt att tänka mig.
Citera
2018-11-29, 10:08
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Hm, har tänkt på att de kanske är rädda för att vittna. Men det låter lite långsökt, det är ju ändå ett mord? Och de kan ju ända fram till åtalet vara anonyma.

Det är ju ganska troligt att det är ett relationsmord och att vittna i en sådant fall borde inte vara en anledning till tystnad som det kan vara vid gängkriminalitet osv. Vad jag har förstått är Vivalla ett sådant område.

Och om de nu är tjejer som är vana vid den sortens tystnadskultur (dvs inte gillar polisen) kanske de ändå skulle i ett sådant här fall ta bladet från munnen? Har de varit ute och gjort något som de inte vill avslöja??

Att de själva skulle vara involverade har jag svårt att tänka mig.
Du har nog rätt, som du påpekar så är detta med all säkerhet ett sk. relationsmord och det är ju helt ofarligt att vittna. Sedan tror jag inte deras vittnesmål kommer vara avgörande. Det har gått för lång tid och detaljer har fallit bort, även om de kommer ihåg att de såg en man gåendes vid den aktuella tidpunkten kommer inte det att binda SD till brottet. Är det SD då som är GM? Ja, i min värld helt klart.
Citera
2018-11-29, 10:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ja, det är mysko!
Kommer inte ihåg om det framkommit i tråden eller om jag drömt... sa Dalaan att dom sett tjejer när dom var ute och letade?
Eller är det MGM som säger att hen sett några med cykel?

För att strula till det ytterligare... kan det vara 2 x 2... att både Dalaan och MGM sett tjejer med cykel fast på olika ställen? Kan iof sig vara samma men vid olika tidpunkter.

Ps såg att vi skrev om varandra... ds

Här är dalaans inlägg 11/9:

"Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Är det ni som såg tjejerna?

dalaan:
"Ja."

https://www.flashback.org/p65233193#p65233193

Vad gäller 2x2 tjejer, var det väl något som MV rörde runt i. Det verkade som att h*en inte riktigt hade koll på cykeltjejerna, men väl något annat som inte kunde avslöjas utan att förstöra utredningen. Vad detta var fick vi väl aldrig riktigt veta, utan det förblev för oss en gåta.

Skulle kunna vara något som mgm har använt som alibi, om han har skymtat dom på långt håll från bron och försökt att placera sig visserligen ute, men på andra sidan motorvägen på något sätt.

Säg att tjejerna ledde cyklarna för att de ville just snacka. Varför leder man cyklarna annars? Punka? Hursomhelst, de kan då ha stannat till vid en punkt där deras vägar skiljer sig åt, för att sancka. De kan ju ha pratat en god stund. Vem vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in