2018-11-29, 05:12
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Agnes och Moa blev sjuka i en sjukdom i en region där ett kvalificerat omhändertagande för tillståndet inte står till buds. Trots att Hälso- och sjukvårdsnämnden redan 2016 krävt förbättring på en rad vitala områden har fortfarande inget skett, något som idag påverkar 5000 patienter i Region Skåne.

Varför somliga människor väljer att fokusera på om det finns någon enskild omdömeslös person i ME/CFS patienorganisationer, istället för att koncentrera sig på att förbättra den offentliga sjukvården, kan man naturligtvis bara spekulera om. Men det är svårt att frigöra sig ifrån att det låter som att motiven är rent egoistiska eller kanske handlar det om okunskap?

Citat:
Om media inte hade rapporterat om de djupa tillkortakortakommanden som den offentliga vården uppvisar i sitt omhändertagande av ME/CFS-patienter kanske inte socialminister Annika Strandhäll uppmärksammat att vårdpersonalen inte känner att de kan ge rätt stöd till patienterna. Patienter som vittnar om en trötthet som aldrig går över, en oerhörd känslighet för ljud och ljus samt en smärta som kan bli närmast outhärdlig. Vid sidan av detta tvingas många kämpa mot oförstående läkare.
Annika reagerar på situationen och säger:
– Jag blir självklart berörd av berättelser från många som har ont, far illa eller rent av väljer att avsluta sina liv.
Regeringen ger därför nu Socialstyrelsen 500 000 kronor för att genomföra en kartläggning av hur situationen ser ut.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xRW18Q/ministern-om-me-patienternas-lidande-blir-sjalvklart-berord

Så möter man ett problem.
Man identifierar och validerar svårigheterna.
Man ger resurser för att kartlägga läget.
För att till sist göra något åt problemet.

Således ganska långt ifrån vad somliga sysslar med i denna tråd som endast är ute efter att lägga locket på och mörklägga vårdskandalen. Som om det hade gjort någonting bättre. Att skylla de egna bristerna på att media rapporterar om dem, är verkligen ett patetiskt lågvattenmärke, fullt i klass med Öjegruppen med Göran Lambertz och Sven Å Christianson i spetsen.

Hade detta skett för några år sedan hade kanske familjen Henkow/Brenton fått ett kvalificerat stöd för Agnes och Moas sjukdom. Hade det kanske förändrat utgången av historien?

Det är inte bekräftad fakta att barnen hade ME men flera oberoende skribenter har skrivit det. Jag har fått till mig att det handlar om en sjukdom med enorm trötthet och värk, som kan liknas vid en influensa som aldrig går över.

Jag håller helt med Japanesa om familjen har drabbats av oförstående vårdpersonal, bollats mellan olika instanser, och avsaknad av en vårdplanering precis som Japanesa beskriver väldigt bra så kan jag hålla med om att det är en vårdskandal.

Jag kan även hålla med Solglittret att barnen inte dog av ME, av bristande vård, behandlingsplan eller
nonchalanta eller okunniga läkare. Barnen var föräldrarnas ansvar och det var föräldrarna beslut att hela familjen skulle dö. Men tyvärr kan bristerna i vården tillsammans med andra orsaker försatt föräldrarna i denna avgrund där de endast såg döden som en utväg.

Vila i frid hela familjen

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
De dog inte av ME. Det dog inte av bristande vård eller bemötande från sjukdvården. De dog inte för att Region Skåne inte har hade formulerat handlingsprogram eller upprättat vårdplaner vid ME. (Vi vet dessutom inte ens om de hade ME-diagnoser.)

.
Citera
2018-11-29, 07:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Att medvetet rycka ord ur sin kontext, kan lätt bli missvisande. Varsågod; citerar:

"Sjuka människor och deras anhöriga är lätta offer för kvacksalvare eller för intressegrupper vars mål är mer pengar - som ibland tros kunna uppnås genom att framställa överdrivet enormt stort lidande och pessimistisk prognos. Inte så konstigt - framställa stort lidande som argument till mer pengar görs av tiggare världen över. Just därför ska bakomliggande organisationer granskas noga."

"Att förklara/ursäkta mord i ett modernt Sverige med att det hindrar familjemedlemmar från att umgås och delta i trevligt kaffedrickande och de först får återkomma till trevliga familjesammankomster när de mördat sitt barn eller sin hustru, är förklaringar som vi nordbor försöker klistra på företeelsen. Men det är de facto inget annat än rätt absurda "maffia - la familja" skäl för en helt sjuk företeelse som inte hör hemma i detta sekel. Lika lite som barnaga eller oskuldskontroller. Vi ska inte ens försöka förstå varför hedersmord sker - de ska bara fördömas."

"Latmaskar" och "simulanter" är egenpåhittade ord.

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Du har har verkligen monterat fast kikarsiktet helt inställt på ME.
Men när du står på balustraden och slåss för ME-sjukas rättigheter är det inte säkert att en ME-sjukdom egentligen hade något alls med morden i Bjärred att göra. Inte ens om döttrarna faktiskt hade sjukdomen ME.
Oavsett bemötandet eller vårdplaner mm inom Region Skåne, mördar man inte de barn som man söker hjälp med. Det är som att skrota bilen för ingen verkstad i närheten vill ta emot den.
En sund välutbildad resursstark förälder snitslar banan och kämpar vidare, reser till andra landsting. Orkar man inte detta samtidigt som man jobbar heltid - tar man först ledigt från jobbet..

I vart fall ser man till att göra allt för att barnen ska få så mycket tid och omhändertagande av sina föräldrar och en så njutbar vardag som möjligt. Heltidshemundervisning, heltidsföräldrarjobb och att inte rullas ut i trädgården ibland går fet-bort!
Dessa val gjordes inte av föräldrarna - och det hade ingenting med Region Skånes ME-sjukvård att göra. ME-diagnos eller inte är egentligen ointresant för Bjärredsmorden.
Det handlar om föräldrarnas mentala problem och föreställningsvärld.

Jag ser att du din vana trogen slår in öppna dörrar. Din rant om att det är fel att döda sjuka barn har för länge sedan avhandlats, där vi redan konstaterat att ingen tycker det. Således en gammal sliten halmgubbe som endast skapats för att dribbla bort korten.

Själv har jag uttryckligen varit mycket tydlig genom hela tråden att det yttersta ansvaret för barnens död är naturligtvis föräldrarna. Jag har dessutom gjort en lång uppställning med troliga diagnoser som föräldrarna led av. Så vänligen bespara mig från dina tonårsförnumstigheter och kom in i matchen. Den där fler bollar än en hålls i luften.
Citera
2018-11-29, 07:16
Medlem
Citat:
Jag tror du har fel...

Det finns tom läkare som kallar sjuka för latmaskar och simulanter, deras patientorganisationer för tiggare och maffia. De kränker patienter genom att ifrågasätta deras ställda diagnoser på sociala forum och uttrycker tvivel om det ens är en diagnos.

Detta trots att diagnosen är etablerad sedan årtionden, godkänd av Socialstyrelsen, upptagen i diagnosbibeln ICD och är internationellt erkänd.

Självfallet så skulle en familj med två sjuka barn som Moa och Agnes om de möttes av ett sådant bemötande, fara illa,.precis som beskrevs i artikeln med Annika Strandhäll - Vid sidan av detta tvingas många kämpa mot oförstående läkare.

Man borde därför hålla sig för god för att raljera om en så allvarlig sjukdom, särskilt med tanke på i vilken tråd vi är i.

Det handlar om ett ”övermänniskoperspektiv” från Solglittret. Patientföreningarna får inte berätta om sin sjukdom eftersom detta kan få fler att inbilla sig att dessa lider av samma sjukdom.

Citat:
Folk kan få för sig att de har dessa diffusa symptom och bli förtvilade av pessimistiska prognoser som lobbyn sprider. Lobbyn gör detta för att få mer uppmärkasamhet och öka "allvaret" av ME. Kanske just det som hänt denna familj??

Hela resonemanget bygger på att sjukdomen inte existerar i sin form, symptomen är resultatet av en masspsykos skapad av intresseföreningar med syfte att tjäna pengar. Det innebär i praktiken att en grupp människor simulerar en sjukdom som inte existerar, sen lägger dom sig i en säng i ett mörkt rum med ögonmask och hörselkåpor på sig för att överdriva symptomen så dom ska kunna locka ännu fler att bli medlemmar i patient/anhörigföreningen för att komma åt deras pengar. Det handlar ju om en extremt stark grupp ekonomiskt trots sin sjukdom.

Citat:
Sjuka människor och deras anhöriga är lätta offer för kvacksalvare eller för intressegrupper vars mål är mer pengar - som ibland tros kunna uppnås genom att framställa överdrivet enormt stort lidande och pessimistisk prognos.

Med den logiken så känns det fullt rimligt att framför allt lyfta att upp till 10% av de sjuka kan tillfriskna, om man däremot säger att 90% kommer att förbli sjuka hela sitt liv så är man en del av konspirationen som vill locka till sig ännu fler patienter för att komma åt deras pengar.

Om denna übermensch attityd lärs ut eller frodas på de lärocentra som utbildar läkare i landet så är det inte så svårt att förstå varför det på vissa platser inte finns något vettigt mottagande eller fastställda vårdplaner av patienter som ”tror sig lida” av ME/Cfs, inte heller varför detta drama utspelar sig särskilt i Skåne.

Det finns säkert en viss logik bland grupper i samhället som säger att man bör förhålla sig väldigt skeptisk till en osynlig sjukdom som gör att allt fler människor smittas, och som sedan resten av livet förhindrar dessa simulanter att rätta in sig i arbetslinjen och bidra till den svenska essensen genom att vara flitiga och arbetssamma.
Citera
2018-11-29, 08:03
Medlem
Jag förstår inte riktigt denna ständiga polarisering i tråden: det är antingen patientföreningarna som påverkat familjen mest, eller så är det det dåliga bemötandet inom sjukvården, osv. Varför kan det inte vara både och?

Det är väl fullt möjligt att familjen fått ett dåligt bemötande inom sjukvården, samtidigt som de påverkats av patientföreningarna, samtidigt som föräldrarna var deprimerade, samtidigt som... Det kan väl vara en kombination av en mängd olyckliga omständigheter, och vad som till sist fick föräldrarna att tippa över kanten vet vi inte, och det kommer vi antagligen heller aldrig få veta. Fortfarande är det ju så att vi enbart spekulerar, gissar, tänker högt, spånar osv. Detta spekulerande kan aldrig bli annat än just spekulerande - det är inte på blodigt allvar och ingen behöver väl ta så stark strid för sina åsikter så att det blir otrevlig stämning i tråden?

Fortfarande vet vi inte vad det stod på flickornas läkarintyg. Själv är jag fortfarande skeptisk till att det verkligen var enbart barnens sjukdomar som fick föräldrarna att ge upp, men jag har självklart ingen aning om vilka ytterligare omständigheter det i så fall skulle kunna vara, som bidrog till att föräldrarna ville fly från livet. Fortfarande verkar det otroligt att dessa två kompetenta föräldrar inte kunde se någon annan utväg än de extrema morden och självmorden. Och fortfarande framstår det som väldigt egendomligt att inte någon enda person i omgivningen skulle ha anat någonting och reagerat innan det var för sent.

Det känns som om det är någonting som inte stämmer.
Citera
2018-11-29, 09:04
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Håller med.
Men jag kan tänka mig ett riktigt banalt scenario också. Att båda föräldrarna var psykopater, att morden var planerade sedan länge. År av incest och övergrepp där båda varit delaktiga kunde vara tillräckligt.
Hade de inte också ett fosterbarn? En pojke som flyttade ut när flickorna var små. Vad kan han tänkas ha råkat ut för? Och kommer han någonsin att avslöja något? Han levde ju hur som helst nära inpå mördarparet ifråga.
Är inte fosterföräldrar generellt överrepresenterade när det gäller barnsexbrott? Man kan tro det. Även att sexuella övergrepp inom familjen går i arv i generationer. Kanske ville de få ett slut på det hela och samtidigt straffa sina egna förövare. De regisserade allt som en hämnd mot deras egen föräldrageneration: "Fuck you!"
Jag menar att det skulle vara banalt nog.

Tack för ditt fina, välskrivna inlägg.

Det du beskriver är troligtvis vad som hänt i familjen. En incestuös tillvaro som inte längre gick att dölja. Den välutbildade OH visste att det bara var en tidsfråga innan fasaden skulle spricka. Ett perfekt iscensatt familjemord fick bli sista kapitlet. Polisen famlar fortfarande i blindo......
Citera
2018-11-29, 09:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag förstår inte riktigt denna ständiga polarisering i tråden: det är antingen patientföreningarna som påverkat familjen mest, eller så är det det dåliga bemötandet inom sjukvården, osv. Varför kan det inte vara både och?

Det är väl fullt möjligt att familjen fått ett dåligt bemötande inom sjukvården, samtidigt som de påverkats av patientföreningarna, samtidigt som föräldrarna var deprimerade, samtidigt som... Det kan väl vara en kombination av en mängd olyckliga omständigheter, och vad som till sist fick föräldrarna att tippa över kanten vet vi inte, och det kommer vi antagligen heller aldrig få veta. Fortfarande är det ju så att vi enbart spekulerar, gissar, tänker högt, spånar osv. Detta spekulerande kan aldrig bli annat än just spekulerande - det är inte på blodigt allvar och ingen behöver väl ta så stark strid för sina åsikter så att det blir otrevlig stämning i tråden?

Fortfarande vet vi inte vad det stod på flickornas läkarintyg. Själv är jag fortfarande skeptisk till att det verkligen var enbart barnens sjukdomar som fick föräldrarna att ge upp, men jag har självklart ingen aning om vilka ytterligare omständigheter det i så fall skulle kunna vara, som bidrog till att föräldrarna ville fly från livet. Fortfarande verkar det otroligt att dessa två kompetenta föräldrar inte kunde se någon annan utväg än de extrema morden och självmorden. Och fortfarande framstår det som väldigt egendomligt att inte någon enda person i omgivningen skulle ha anat någonting och reagerat innan det var för sent.

Det känns som om det är någonting som inte stämmer.

Det är sant att det kan vara båda sakerna samtidigt, den skattefinansierade vården och patientföreningarna som inte höll måttet. Skillnaden är dock att det är rimligt att vi ställer högre krav på den skattefinansierade sjukvården än på privata ideella initiativ, tycker du inte?

Men i övrigt välkomnar jag ditt initiativ, den om att försöka hålla flera bollar i luften samtidigt: bland annat en som handlar om föräldrarnas tillkortakommanden, en som handlar om barnens sjukdomar och en som handlar om samhällets bemötande och insatser. Beträffande de två förstnämnda är det tyvärr försent att göra något åt. Endast den sista kan förbättra situationen inför framtiden. Man måste vara bra jävla reaktionär för att ägna en hel tråd att försöka förhindra det.
Lex Agnes och Moa
Senast redigerad av japanesa 2018-11-29 kl. 10:06.
Citera
2018-11-29, 09:48
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Tack för ditt fina, välskrivna inlägg.

Det du beskriver är troligtvis vad som hänt i familjen. En incestuös tillvaro som inte längre gick att dölja. Den välutbildade OH visste att det bara var en tidsfråga innan fasaden skulle spricka. Ett perfekt iscensatt familjemord fick bli sista kapitlet. Polisen famlar fortfarande i blindo......

Polisen famlar inte i blindo. Dom är färdiga med detta ärende sedan länge och min gissning är att dom inte kommer ut med någon mer info. Något som jag lagt märke till i tråden är att då och då används utrycket att föräldrarna var välutbildade, högpresterande osv. Jag tror inte att det har något alls med händelsen att göra. Visst är livet lättare om man har utbildning/pengar men det är inget som garanterar välmående.
Citera
2018-11-29, 10:26
Medlem
Det är sant att pengar och utbildning inte ger en större motståndskraft mot livets motgångar.
Citera
2018-11-29, 11:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Polisen famlar inte i blindo. Dom är färdiga med detta ärende sedan länge och min gissning är att dom inte kommer ut med någon mer info. Något som jag lagt märke till i tråden är att då och då används utrycket att föräldrarna var välutbildade, högpresterande osv. Jag tror inte att det har något alls med händelsen att göra. Visst är livet lättare om man har utbildning/pengar men det är inget som garanterar välmående.

Fast har man sökt svaren i sin fantasi och kommit fram till att detta mord endast handlar om en (1) mördare trots alla bevis om motsatsen, med hugskottet incestpsykopatsadism, så blir det en följdriktig slutsats att polisen famlar i blindo. Samma sak hade gällt om man var övertygad om att utomjordingar abdukerat hela familjen. Jag kan inte heller dra mig till minnes att någon information om rymdlingar framkommit. Inte ens i polisens uttalande. Jag kan dock ha missat något, så rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2018-11-29, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Kan knappt fatta att jag ger mig in i detta igen... Men: föräldrarna har ju berättat varför de gjorde det.

De tyckte inte att familjen kunde ha någon livskvalitet eller framtid på grund av barnens sjukdom.

Det finns många diagnoser som flickorna kunde ha haft som både innebär svåra lidanden och tidig död. Man får väl anta att dessa föräldrarna med sin inställning hade valt att avliva sina sjuka barn oavsett vilken av dessa sjukdomar det rörde sig om.

Mycket i pappans beteende tyder på en autismspektrumstörning och om man litar på den väldigt obekräftade information som finns om mamman låter det som om hon kan ha haft ångestsyndrom. Båda dessa diagnoser skulle kunna förklara varför man har ovanligt svårt att hantera motgångar och varför ens reaktioner och handlingar inte står i rimlig proportion till ens omständigheter.

Oavsett vilket så avlivar normala människor inte sina barn. Man behöver inte försöka "förstå" vilka yttre omständigheter som kan ha drivit dem till familicid utan man kan mycket väl nöja sig med att konstatera att de helt enkelt var tokiga på något sätt.

Tillägg: jag menar givetvis inte att autism eller ångest är en indikator på att man är en trolig barnamördare, utan ville bara peka på att de intressanta diagnoserna i det här fallet är föräldrarnas.

Håller med! Normala föräldrar tar inte livet av sina barn och barnen var inte döende. Det är föräldrarnas, en eller bådas, ”diagnoser” som borde vara intressanta och inte offrens.

Jag kan ana mig till åtminstone en ”helikopter”-förälder. En pappa som står längst bak på gruppfotot av dotterns fotbollslag, en pappa som sitter med på pianolektionerna, en pappa som följer med på barnens läkarbesök och som styr upp hemundervisningen. Kanske en mamma som är likadan och dessutom oroar sig ännu mera. Barn till sådana föräldrar kan bli deprimerade, uppgivna, och de här barnen tycker jag har försökt efterlämna ett tecken på det; "Agnes is bored" och "A girl has nothing to say". Hade deras föräldrar svårt att läsa av sina barns normala behov utan trodde de var sjuka istället?

Redan 2016 såg pappan faktiskt väldigt utmärglad ut. Mamman kanske lika hålögd och melankolisk. Trodde de att äldsta dotter aldrig skulle bli frisk? I mars 2016 så har föräldrarna nämnt ME-kliniken i stöttande ordalag på Facebook. Vad fick de veta där om ME och tillfrisknande. Svagsinta föräldrar som inte förstår att det alltid blir många sjukhusbesök, remisser och utredningar? Vad fick svensk sjukvård göra för barnen?
Citera
2018-11-29, 14:31
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Håller med! Normala föräldrar tar inte livet av sina barn och barnen var inte döende. Det är föräldrarnas, en eller bådas, ”diagnoser” som borde vara intressanta och inte offrens.

Jag kan ana mig till åtminstone en ”helikopter”-förälder. En pappa som står längst bak på gruppfotot av dotterns fotbollslag, en pappa som sitter med på pianolektionerna, en pappa som följer med på barnens läkarbesök och som styr upp hemundervisningen. Kanske en mamma som är likadan och dessutom oroar sig ännu mera. Barn till sådana föräldrar kan bli deprimerade, uppgivna, och de här barnen tycker jag har försökt efterlämna ett tecken på det; "Agnes is bored" och "A girl has nothing to say". Hade deras föräldrar svårt att läsa av sina barns normala behov utan trodde de var sjuka istället?

Redan 2016 såg pappan faktiskt väldigt utmärglad ut. Mamman kanske lika hålögd och melankolisk. Trodde de att äldsta dotter aldrig skulle bli frisk? I mars 2016 så har föräldrarna nämnt ME-kliniken i stöttande ordalag på Facebook. Vad fick de veta där om ME och tillfrisknande. Svagsinta föräldrar som inte förstår att det alltid blir många sjukhusbesök, remisser och utredningar? Vad fick svensk sjukvård göra för barnen?

Ja en förälder verkar hovra över barnen ständigt. Pianoläraren beskriver familjen som "annorlunda, speciell". Och att två barn i samma familj blir mystiskt sjuka är onekligen annorlunda. Att resa utomlands för obeprövade behandlingar (somliga skulle kalla det rent kvacksalveri) är också annorlunda. Det talas om saker som "kronisk borrelia" eller biverkningar av vaccin. Typiska åkommor som inte finns, som drabbar samma människor som också anser sig vara "elallergiska" och tror att de kan bota sina inbillade åkommor genom att dricka silverjoner. Annorlunda människor.

Antingen har barnen verkligen varit riktigt sjuka och haft den enorma oturen att dessutom ha inte bara en utan två helt inkapabla föräldrar. Eller så hade barnen aldrig blivit "sjuka" i en annan familj.

Tänk ändå att veta att man snart skall mörda sina barn och ändå klara av att sätta sig och skriva ett testamente för att reda ut vem som skall ha rättigheterna till en helt obetydlig liten bok man skrivit? Att trava iväg till grannarna med denna plan satt i verket och dricka kaffe med dem som om allt var normalt?

Galningar.
Citera
2018-11-29, 15:22
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det handlar om ett ”övermänniskoperspektiv” från Solglittret. Patientföreningarna får inte berätta om sin sjukdom eftersom detta kan få fler att inbilla sig att dessa lider av samma sjukdom.

Hela resonemanget bygger på att sjukdomen inte existerar i sin form, symptomen är resultatet av en masspsykos skapad av intresseföreningar med syfte att tjäna pengar. Det innebär i praktiken att en grupp människor simulerar en sjukdom som inte existerar, sen lägger dom sig i en säng i ett mörkt rum med ögonmask och hörselkåpor på sig för att överdriva symptomen så dom ska kunna locka ännu fler att bli medlemmar i patient/anhörigföreningen för att komma åt deras pengar. Det handlar ju om en extremt stark grupp ekonomiskt trots sin sjukdom.

Med den logiken så känns det fullt rimligt att framför allt lyfta att upp till 10% av de sjuka kan tillfriskna, om man däremot säger att 90% kommer att förbli sjuka hela sitt liv så är man en del av konspirationen som vill locka till sig ännu fler patienter för att komma åt deras pengar.

Om denna übermensch attityd lärs ut eller frodas på de lärocentra som utbildar läkare i landet så är det inte så svårt att förstå varför det på vissa platser inte finns något vettigt mottagande eller fastställda vårdplaner av patienter som ”tror sig lida” av ME/Cfs, inte heller varför detta drama utspelar sig särskilt i Skåne.

Det finns säkert en viss logik bland grupper i samhället som säger att man bör förhålla sig väldigt skeptisk till en osynlig sjukdom som gör att allt fler människor smittas, och som sedan resten av livet förhindrar dessa simulanter att rätta in sig i arbetslinjen och bidra till den svenska essensen genom att vara flitiga och arbetssamma.
Jösses. Såg att den här tråden var öppnad igen. Och att somliga fortfarande håller på....
Vad jag har förstått finns det ingen fungerande vård för me-sjuka från Skåne ända upp till Stockholm. I hela västra Götaland finns det inte. Den nya klinik som ersatte Gottfries tar inte emot ME-patienter. Fast det var målet.
Stockholm har två kliniker. Dit kommer folk numera från hela Sverige. De som orkar ta sig dit.
Hur det ser ut ovanför Stockholm vet jag inte. Men antar att det ser lika illa ut som det gör nedanför Stockholm. Därav patientföreningens reaktion.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-11-29 kl. 15:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in