2018-11-28, 22:21
Medlem
Dr.Raves avatar
Hej!
I dessa skakiga tider börjar jag fundera lite på hur mycket folk egentligen är villiga att satsa på börsen. Själv kör jag totalt ca 50% aktiefonder och 50% sparkonto och min sparhorisont är 10 år. Funderar dock på att lämna börsen helt om den går upp 5-10% innan januari och invänta ett lägre värde på börsen under lågkonjunkturen för återinvestering.

Hur många procent av dina pengar har du på börsen och vad är din sparhorisont?
Har ni tänkt lämna börsen eller har ni redan gjort det för att gå in med pengar när börsen bottnat vid en lågkonjunktur?
Citera
2018-11-28, 22:26
Medlem
Couplets avatar
Hela pensionen.
Citera
2018-11-28, 22:28
Medlem
Oldberrys avatar
80% ungefär ! Säljer nog av en del till våren dock tror det dröjer lite innan vi faller
Citera
2018-11-28, 23:26
Medlem
Har oftast mellan 95-97 procent på börsen.
Har haft så under många år (fler än 10)
Citera
2018-11-29, 08:17
Medlem
Just nu ca 60% vilket är det lägsta jag går oavsett vad eftersom minst 60% behövs för att få bäst förutsättningar för att pengarna inte tar slut efter 30 år med 4% SWR.

Tycker aldrig man bör gå under 50% aktier oavsett ålder osv då man behöver tillväxten för att 4% SWR ska fungera optimalt.

Anledningen till 60% just nu är att jag aldrig upplevt en börskrasch och behöver göra det för att vara säker på att jag kan gå högre och kan jag det så blir det 70%-80% ett bra tag framöver efter det.

27 år och vill sluta jobba absolut senast 50 helst 40, så mellan 13-23 år tills jag tänkt börja leva på portföljen. 13 år blir en utmaning men 23 år är inga problem så lär inte bli pension senare än 50 iaf.
Citera
2018-11-29, 17:47
Medlem
Noll (förutom pensionen).
Citera
2018-11-29, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Rave
Hej!
I dessa skakiga tider börjar jag fundera lite på hur mycket folk egentligen är villiga att satsa på börsen. Själv kör jag totalt ca 50% aktiefonder och 50% sparkonto och min sparhorisont är 10 år. Funderar dock på att lämna börsen helt om den går upp 5-10% innan januari och invänta ett lägre värde på börsen under lågkonjunkturen för återinvestering.

Har ni tänkt lämna börsen eller har ni redan gjort det för att gå in med pengar när börsen bottnat vid en lågkonjunktur?

Ja, det bästa är ju att sälja på toppen och köpa när börsen är nära noll. Precis som BajsBoo tänker göra. Mycket smart investerare.
Citera
2018-11-29, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ak47anZz
Ja, det bästa är ju att sälja på toppen och köpa när börsen är nära noll. Precis som BajsBoo tänker göra. Mycket smart investerare.

Eller hur..
Citera
2018-11-29, 20:36
Medlem
CelenoIIs avatar
100%
Citera
2018-11-29, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Eller hur..
Säger grabben som aldrig varit med om en krasch 😂
Citera
2018-11-30, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Säger grabben som aldrig varit med om en krasch 😂

Och ändå fattar jag att man inte ska tajma marknaden vilket du gör hur mkt du än intalar dig själv att du inte gör det
Citera
2018-11-30, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Rave
Hej!

Ca 90 % på börsen (Borträknat pengar i bostad) och månadsinsättningar på ca 15 k/månad (Från lön). Tajma börsen pysslar inte jag med, av det enkla skälet att de som försöker i regel alltid misslyckas och får sämre avkastning jämfört med exempelvis mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in