Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-12-09, 18:12
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ak47anZz
Det är inte bra att var ledig för mycket. Du kommer riskera att vända på dygnet, bli alkoholist, psykiskt sjuk när du inte har någon disciplin. Tänk när alla är på jobbet mitt på blanka dagen så ligger du hemma i din stora villa och drar som en osalig själ utan mening.
Det är bättre både för dig och för samhället, om du har kapacitet att arbeta, att även du bidrar.
Vila kan man göra när man är pensionär eller död.
Har jobbat 10 år nu 19 veckor om året och varit fri i 33 veckor om året, har vare mig vänt på nåt dygn, blivit alkis eller psykisk sjuk... måste vara hemskt att ha ett så innehållslöst liv så man ser det som ett straff att vara fri 33 veckor om året 😂
Citera
2018-12-09, 18:20
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ak47anZz
Den som inte arbetat ska inte få äta sa en klok man.
Vilken klok man var det som sa detta? Och vad i ligger det kloka i det? Om du drar in 700-800 tusen om året genom att jobba 7 dar i veckan och jag drar in samma pengar genom att jobba 19 veckor om året, har inte jag arbetat nog för att få lov att äta då, och hur många veckor om året skall jag arbeta för att få lov att äta och om jag inte får äta för mina pengar, vad skall jag då göra med dem menar du, skänka de till nån eller vad är din storslagna plan för alla våras pengar som jobbar rotation på plattform och således bara jobbar 19 veckor om året och drar in upp mot 1 miljon om året ?
Citera
2018-12-09, 19:56
  #63
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ak47anZz
Nej, men om du vill ha ett bra liv så behöver du arbeta och tjäna pengar. Den som inte arbetat ska inte få äta sa en klok man.

Den som investerat sina pengar kan skratta gott när han ser denna kloka man äta upp sina pengar
Citera
2018-12-09, 20:27
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vilken klok man var det som sa detta? Och vad i ligger det kloka i det? Om du drar in 700-800 tusen om året genom att jobba 7 dar i veckan och jag drar in samma pengar genom att jobba 19 veckor om året, har inte jag arbetat nog för att få lov att äta då, och hur många veckor om året skall jag arbeta för att få lov att äta och om jag inte får äta för mina pengar, vad skall jag då göra med dem menar du, skänka de till nån eller vad är din storslagna plan för alla våras pengar som jobbar rotation på plattform och således bara jobbar 19 veckor om året och drar in upp mot 1 miljon om året ?

Jesus, klok kanske var fel ord jag menade rättvis. Genom att läsa dina inlägg så trodde jag att du helt enkelt var en bortskämd liten blatte som inte ville jobba och tycker att man borde ta livet av sig om man är knegare som 20 åring, vilket jag reagerade på.
Men visst om du drar in 1 000 000 kr på 19 veckor så grattis varsågod och ät.
Citera
2018-12-09, 20:28
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Den som investerat sina pengar kan skratta gott när han ser denna kloka man äta upp sina pengar

Den som jobbar får äta och investera medan den som slappar får varken eller.
Citera
2018-12-09, 22:41
  #66
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ak47anZz
Nej, men om du vill ha ett bra liv så behöver du arbeta och tjäna pengar. Den som inte arbetat ska inte få äta sa en klok man.

Kan man inte leva ett bra liv utan pengar?
Det finns enstöringar i skogen som jag tror lever fantastiska liv utan ett öre på fickan.
Citera
2018-12-12, 15:00
  #67
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ak47anZz
Den som jobbar får äta och investera medan den som slappar får varken eller.

På detta vis har det inte fungerat under hela perioden 'modern tid'.

Om du någonsin kommer upp lite i nivå (finansiellt) kommer du t ex kunna uppleva hur små börsrörelser innebär en hel månadslön eller där du under ett par månader, utan att utföra något arbete i klassisk mening, kan kamma hem en hel årslön. Då kommer du även förstå att vi lever i ett system som gör att det du säger är ett falskt påstående.

Ett fulhack i livet är att skaffa sig ett arbete som man trivs med eller där arbetet helt enkelt innefattar saker som man ändå skulle göra på fritiden.

Ett annat fulhack är att sluta värdera saker i små gröna papperslappar och istället ge saker betyg utefter mängd glädje, ett betydligt bättre mått för värde.
Citera
2018-12-12, 21:15
  #68
Medlem
Imnshos avatar
Vad gäller min egen portfölj har jag ca 10% av kapitalet på börsen - i en kort position som togs strax före stängningsdags. Resten bankkonton till ca 0,7% ränta.

I den del av pensionsportföljen jag styr över själv ligger ca 90% i räntefonder, medan resterande 10% är placerade i Black Rock World Gold.

Jag har också ett par traditionella pensionsförsäkringar med garantiräntor på ca 3,5%.

Som ni förstår är jag för tillfället en försiktig och något pessimistisk general.
Citera
2018-12-13, 19:13
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
På detta vis har det inte fungerat under hela perioden 'modern tid'.

Om du någonsin kommer upp lite i nivå (finansiellt) kommer du t ex kunna uppleva hur små börsrörelser innebär en hel månadslön eller där du under ett par månader, utan att utföra något arbete i klassisk mening, kan kamma hem en hel årslön. Då kommer du även förstå att vi lever i ett system som gör att det du säger är ett falskt påstående.

Ett fulhack i livet är att skaffa sig ett arbete som man trivs med eller där arbetet helt enkelt innefattar saker som man ändå skulle göra på fritiden.

Ett annat fulhack är att sluta värdera saker i små gröna papperslappar och istället ge saker betyg utefter mängd glädje, ett betydligt bättre mått för värde.

Delvis sant, men du får också tänka på att de som har såpass stor förmögenhet oftast har arbetat hårt för det eller ärvt av sin släkt som har arbetat i generationer. Det är också en konst att förvalta pengarna vilket man kan definiera som ett arbete.

Ett annat fulhack är att flytta från Sverige och dra till USA eller Norge som har lägre skatter och högre löner.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback