2018-11-28, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Ja, det vore väl investerade pengar förutsatt att man kan förhindra missbruk av systemet. Indragna socialbidrag och som upptrappning upphävt uppehållstillstånd för invandrare som bevisligen inte ansträngt sig är en annan metod om man föredrar piska istället för morot. Har för mig att AfS har förslag i den riktningen.

Jo men det räcker inte att ha ett partiprogram. Man måste komma med utspel också.
Citera
2018-11-28, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Ett bra politiskt utspel från AfS skulle i dagsläget t.ex. kunna vara att man kräver ett förhöjt hemvändadebidrag.

Jag kan ju tycka att den peng som man får (30 000?) är oanständigt lågt med tanke på att de mest konservativa beräkningar som gjorts kommer fram till att en MENA-it i genomsnitt kostar minst 4,2 miljoner kr för de svenska skattebetalarna.

Måste man bygga bostäder för MENA-iter och deras familjer så blir kostnaderna för varje MENA-it svindlande.

Får man upp frågan till diskussion så kan man bygga på med argument som att varje skjutning kostar samhället 70 miljoner etc. Det är faktiskt fred i MENA och det hölls allmänna val i Somalia förra året.
Jag vet inte om polletten trillat ner ordentligt. Det finns ingen partiorganisation. AfS ska gå till EU-val på att enbart samla ihop aktivister. Det finns ingen partiorganisation. Det finns ingen planering för ett extraval. All kraft ska läggas på EU-valet. Partistyrelsen valde sig själva igen. Det finns ingen dialog med medlemmar, det finns inget medlemsmöte, det finns ingen diskussion, det finns ingenting!! Är AfS definitionsmässigt då ett parti eller en privat lobbyklubb? Jag vet inte, men i min värld så är en partistyrelse vald av medlemmarna med mandat att föra medlemmarnas talan.
Citera
2018-11-28, 17:30
Medlem
Citat:
Ett bra politiskt utspel från AfS skulle i dagsläget t.ex. kunna vara att man kräver ett förhöjt hemvändadebidrag.

Jag kan ju tycka att den peng som man får (30 000?) är oanständigt lågt med tanke på att de mest konservativa beräkningar som gjorts kommer fram till att en MENA-it i genomsnitt kostar minst 4,2 miljoner kr för de svenska skattebetalarna.

Måste man bygga bostäder för MENA-iter och deras familjer så blir kostnaderna för varje MENA-it svindlande.

Får man upp frågan till diskussion så kan man bygga på med argument som att varje skjutning kostar samhället 70 miljoner etc. Det är faktiskt fred i MENA och det hölls allmänna val i Somalia förra året.

Självklart måste man räkna in vad en bostad kostar det är ju en vanlig svensk som blir blåst när invandraren går före. Vi måste belåna oss upp över riskgränsen för att få bo. När sedan lågkonjunkturen kommer är det vi belånade som råkar illa ut. Invandraren har inga skulder de har ju fått en bostad gratis.

Hur svårt kan de vara att se den stora gåvan de har fått? Hur svårt är det att se vilka som betalar?

De korkade rödkukarna gnäller bara och vill ha högre skatter för att subventionera ännu mer.
Citera
2018-11-28, 17:40
Medlem
Citat:
Jo men det räcker inte att ha ett partiprogram. Man måste komma med utspel också.
Ja, man kan ju hoppas på det.

Även ett litet parti kan ha stort inflytande på det metapolitiska planet. Här är faktiskt F! en bra förebild, fast med motsatta ideologiska förtecken. Samma sak med sjuttiotalets läskiga kommunistiska sekter. De var aldrig särskilt stora men blev ändå kulturellt och ideologiskt normerande på många sätt.

Visserligen har Kasselstrand & co inte lika lätt att få ut sitt budskap som vänstern haft, men man bör flitigt utnyttja alla kanaler som står till buds. Alternativmedia, Twitter, Facebook o.s.v. Företrädare för partiet kan även delta i samhällsdebatten utan att nödvändigtvis ha partihatten på.
Citera
2018-11-28, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggnet
Jag vet inte om polletten trillat ner ordentligt. Det finns ingen partiorganisation. AfS ska gå till EU-val på att enbart samla ihop aktivister. Det finns ingen partiorganisation. Det finns ingen planering för ett extraval. All kraft ska läggas på EU-valet. Partistyrelsen valde sig själva igen. Det finns ingen dialog med medlemmar, det finns inget medlemsmöte, det finns ingen diskussion, det finns ingenting!! Är AfS definitionsmässigt då ett parti eller en privat lobbyklubb? Jag vet inte, men i min värld så är en partistyrelse vald av medlemmarna med mandat att föra medlemmarnas talan.

Jag kanske låter som jag har hack i skivan. Förstår att de kan ha det knepigt med pengar etc. och att fullödig partidemokrati mm. kan vara svårt för en politisk start-up.

Men som du är inne på så finns det i princip en blåkopia för hur man ska bygga en hållbar politisk rörelse/parti. Det är att följa modellen som är klar sedan 100 år tillbaka.

Bygger man ett företag så måste man följa modellen hur man bygger ett företag. Försöker man bygga företag på annat sätt så blir det i allmänhet skit av det hela.

Som med allt annat så kokar det ner till hårt och tråkigt arbete. Är man inte villig att lägga ner den tiden och energin så ska man lägga ner. Det är många som fortfarande hoppas och tror. Lika bra att riva av plåstret och upplåta den ideologiska platsen till någon annan som kan driva frågorna.
Senast redigerad av Ottokar 2018-11-28 kl. 17:45.
Citera
2018-11-28, 17:48
Medlem
Citat:
Ja, man kan ju hoppas på det.

Även ett litet parti kan ha stort inflytande på det metapolitiska planet. Här är faktiskt F! en bra förebild, fast med motsatta ideologiska förtecken. Samma sak med sjuttiotalets läskiga kommunistiska sekter. De var aldrig särskilt stora men blev ändå kulturellt och ideologiskt normerande på många sätt.

Visserligen har Kasselstrand & co inte lika lätt att få ut sitt budskap som vänstern haft, men man bör flitigt utnyttja alla kanaler som står till buds. Alternativmedia, Twitter, Facebook o.s.v. Företrädare för partiet kan även delta i samhällsdebatten utan att nödvändigtvis ha partihatten på.

Just det vänder jag mig mot. På 70-talet så fick de dra stencilapparater och sälja Norrskensflamman på gator och torg har jag fått lära mig.

Nu finns hur många sätt att kommunicera som helst genom internet.
Citera
2018-11-28, 17:52
Medlem
Citat:
Nog för att svenskar är ett ganska märkligt folk, men så olika danskar, finnar och norrmän är de faktiskt inte. I samtliga dessa tre länder är oytos retorik en självklarhet.

Det där med "upplysta världsmedborgare" är bara en fasad. I praktiken gillar svenskarna bara mångkultur så länge det handlar om andra européer, civiliserade östasiater eller ateistiska iranier. Och inte ens då är de speciellt sugna på att hamna i minoritet. Sedan är det en annan sak att svenskarna är så kuvade att de sällan törs säga ifrån.

Ju mer globalisering, desto större blir behovet av någon som tar svenskheten i försvar. Globalisering och kulturmöten (ofta = kulturkrockar) gör att behovet av ett intresseparti för svenskarna ökar, inte tvärtom. Detta borde inte vara så svårt att förstå.

Förstå för mig eller för väljarna? 0.3%. Och det handlar återigen om hur man paketerar det, vilket angrepssätt man har, hur väl man faktiskt förstår sig på landet. Att försöka kopiera Donald Trump funkar inte riktigt. Man tycker att någon borde kunnat påpeka det för de unga herrarna i AfS, men icke. Att ingen gjort det tyder på ett sektliknande beteende.

Kruxet med pratet om "minoritet" är att det är för långt borta i tiden. Alldeles, alldeles för långt borta i tiden. Det går inte att göra något med det i dag.

Du säger kuvade och inte vågar säga ifrån. Mot vem? Jo, mot andra svenskar. Men det finns naturligtvis en inneboende motsägelse i det du säger. De som kuvar, de vågar inte bara säga ifrån de vågar mer än så. Och de är också svenskar. Vad jag försöker komma fram till här är att ingen vill komma med något som stängs ned av "rasist" direkt. AfS har inte leverarat något sådant och oytos tappra försök att försöka ta ordet "rasism" och börja använda det tvärtom är totalt dödfött.

Citat:
Sedan finns det förstås en inneboende tröghet i systemet som gör att folk tenderar att välja det som är mer inkört. I det här fallet SD om man är trött på invandring. Det är alltid svårt för nya partier att etablera sig om det finns ett nöjaktigt alternativ, vilket många invandringskritiker uppenbarligen anser att SD är. Det AfS behöver göra är alltså att vara tydliga med varför de behövs. På vilket sätt skiljer man sig från SD? Det är här man bör lägga krutet istället för att anpassa ihjäl sig.

SD fick 33% av väljarna som ville minska invandringen. Så som du beskriver det rekommenderar du AfS att att ignorera resterande 2/3 och bara gå på SD:s väljarbas. En strategi som misslyckades kapitalt för ND och SvP. AfS försökte igen, kanske tänkandes tredje gången gillt. Det gick... sådär.
Citera
2018-11-28, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Är det allt du har att säga? Din jävla ynkrygg.

Jag har mer att säga. Läs för all del mina senaste inlägg i den här tråden.

Och apropå ditt redigerade inlägg... att du slänger in "juden i dig" gör att trovärdigheten i ditt påstående om att du inte alls bryr dig om Israel är noll.
Senast redigerad av experten10 2018-11-28 kl. 17:58.
Citera
2018-11-28, 18:00
Medlem
Citat:
Just det vänder jag mig mot. På 70-talet så fick de dra stencilapparater och sälja Norrskensflamman på gator och torg har jag fått lära mig.

Det AfS håller på med på sociala medier är under all kritik. Se exempelvis Jeff Ahls twitter som jag gjorde ett inlägg om. Grabbarna behöver all hjälp de kan få. Där tror jag att vi kan vara ense.
Citera
2018-11-28, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10

SD fick 33% av väljarna som ville minska invandringen. Så som du beskriver det rekommenderar du AfS att att ignorera resterande 2/3 och bara gå på SD:s väljarbas. En strategi som misslyckades kapitalt för ND och SvP. AfS försökte igen, kanske tänkandes tredje gången gillt. Det gick... sådär.

Ja du har rätt i att det behövs ett mer utvecklat partiprogram med en egen ny fräsch politisk linje. Att plocka röster från vänstern fungerar inte. Där har nog SD fiskat upp de som funnits.
Citera
2018-11-28, 18:06
Medlem
Citat:

Att internet är effektivare än stencilapparater är en självklarhet. Tänkte snarare på ytterkantsvänsterns oproportionerligt stora inflytande i kulturella kretsar, på universiteten o.s.v. Det handlar om att styra debatten helt enkelt. Det är inte röstsiffrorna som är det viktiga utan att idéerna får spridning. För att ta ett modernare exempel behövde F! aldrig komma in i riksdagen - andra genomförde deras politik åt dem.

AfS borde vara lika mycket tankesmedja eller ideologiskt nätverk som parti. De har goda förutsättningar med så kapabla företrädare.
Senast redigerad av Nebeltag 2018-11-28 kl. 18:09.
Citera
2018-11-28, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Du får ursäkta om jag inte riktigt förstår frågan du ställer. Vad jag menar är att JOB rekommenderade att AfS:arna skulle läsa dina inlägg. Så tänk om de gjorde det och att deras totalfiasko delvis är ett resultat av den läsningen? Jag skriver detta av den anledningen att det är väldigt komplicerat att hitta i rätt i denna fråga, i synnerhet i praktiken i dag vilket vad det nu var de trodde höll på med är ett bevis på. Jag kommenterade AfS tidigare i somras annorstädes och påpekade att partiet saknar något som helst djup, därvidlag har JOB helt rätt.

Vad jag också noterat är att de använde termen "Återvandringsverket". Den termen bollades runt lite på skänt i MKoM-tråden och det ter sig uppenbart att de fått den därifrån. Diskussionerna i den tråden i våras handlade lite om huruvida återvandring/hemvandring/kretsloppsmigration är något som skulle kunna komma upp i valdebatten. Vissa trodde så, andra, däribland jag, trodde det inte. Möjligen trodde AfS att samhället var moget att ta emot deras budskap och att de skulle göra succé -- kanske trodde de detta efter att ha läst i tråden?

Och vad gör man med det budskapet? Hur omsätts det i praktiken? Och till premissen: är svenskar i praktiken så som vilket annat folk som helst vad gäller självbild. Jag tänker på sprickan mellan stad och landsbygd, alla våra svenskar som vill kalla sig "upplysta" "världsmedborgare" och så vidare. Tonåringar/unga vuxna som inte känner till annat än vad som händer på mobilen? Detta gör det hela mer komplicerat och det är därför jag gång på gång vill poängtera att man inte kan applicera samma sak på svenskar som på en "segregerad" diasporagrupp. Det fungerar helt enkelt inte. Man måste angripa det hela på annat sätt.

Det är mycket värre än du anar: Jag fjärrstyrde Paula Bieler att lansera tanken på att döpa om Migrationsverket och SD att förekomma AfS med "Återvandringsverket". Och Mattias Karlsson plankade mitt mantra om "judar och kurder" rakt av så fort han hamnade i försvarsställning på Facebook.

Var det mitt fel också att SD bara fick 17.5%? Kanske om man lyckats kommunicera tydligare att etniska svenskar inte finns och förespråkat obligatorisk bussning av förortens öppenkulturella nysvenskar till varje skola för undervisning i furuslöjd och lotsad värdegrund?

Du skriver en massa om hur saker inte fungerar, men väldigt sällan med konstruktiva förslag på konkreta frågeställningar. Ta den ständigt återkommande frågan om svenskhet som plågat Jimmie och SD så genom åren.

Hur besvarar du, experten10 kärnfullt och precist den frågan?

Som överkurs vill jag att du tänker ut ett koncist svar på Göran Rosenbergs fråga till Jimmie Åkesson om etniska svenskar finns.

Du får inte stjäla mitt koncept om att svenskheten existerar med samma luddiga självklarhet som andra etniciteter, kulturer, nationer och folkslag. Att det är en illasinnad kuggfråga att singla ut just det lilla svenska folket till problematisering och icke-identitet.

Upp till bevis istället för att bara gnälla!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in