2018-11-27, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
I ditt sista stycke tror jag det stora problemet kanske låg - om barnen nu verkligen var sjuka och båda föräldrarna var deprimerade.
Om den ena skulle bryta ihop och inte orka vara förälder längre så skulle det innebära att den andra fick ta dubbelt föräldraskap och ensamt ansvar för två sjuka barn - plus eget dåligt mående/egen sjukdom.
Jag tror helt enkelt inte det fanns möjlighet att bryta ihop.

Nej, det fanns nog inte utrymme för att bryta ihop. Och i det sammanhanget tänker jag (igen) på att familjen verkade så isolerad. Föräldrarna hade kanske behövt få "bryta ihop litet", det vill säga slippa det totala ansvaret för sina sjuka barn, åtminstone för en tid. De skulle antagligen ha behövt dela ansvaret med fler vuxna: släktingar, vänner eller anställda personer (vad som nu hade passat familjen och deras sociala nätverk bäst).
Citera
2018-11-27, 19:43
Medlem
Citat:
Din fråga var ju varför H inte sökte hjälp hos psykiatrin och då utgår jag från att vi diskuterar tiden innan en eventuell psykos eller handlingsförlamande depression, som naturligtvis kräver medicinsk vård, men som den drabbade knappast ber om själv i ett sånt tillstånd.

Du försvarar konstant sjukvården och det blir tröttsamt.
Minst lika tröttsamt är det att höra att morden är sjukvårdens fel, speciellt som vi i stort sett inte vet nåt alls om familjens kontakter med sjukvården. Det är alltid nån annans fel (gammal sossementalitet när den är som värst)
Citera
2018-11-27, 19:56
Medlem
Citat:
Är det ME du skriver om eller vad?
Ja.
Fast vi vet ju inte, kan ju vara PANDAS.
Citera
2018-11-27, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Minst lika tröttsamt är det att höra att morden är sjukvårdens fel, speciellt som vi i stort sett inte vet nåt alls om familjens kontakter med sjukvården. Det är alltid nån annans fel (gammal sossementalitet när den är som värst)

Du har rätt - vi vet ingenting om familjens sjukvårdskontakter. Att familjen blev så väldigt illa bemött inom sjukvården är enbart en trådsanning!
Citera
2018-11-27, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Du har rätt - vi vet ingenting om familjens sjukvårdskontakter. Att familjen blev så väldigt illa bemött inom sjukvården är enbart en trådsanning!

Det tillstånd flickorna hade har ett omhändertagande som kritiserats starkt av Regions Skånes Hälso- och sjukvårdsnämnd i en rapport från 2016. Man krävde en rad förbättringar som fortfarande inte skett. Under denna tid vårdades Agnes och Moa för sina symtom.

Ett spår väl värt att följa upp utom möjligen för de som har något att dölja eller förlora på en granskning.
Citera
2018-11-27, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Ja.
Fast vi vet ju inte, kan ju vara PANDAS.

Ja, jag tror att just diagnosen ME också är en trådsanning? Diagnoserna PANDAS och PANS har väl inte nämnts i tråden? (vad jag minns, men det börjar bli mycket information att hålla reda på nu),
Citera
2018-11-27, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag tror faktiskt inte att man, när det väl har börjat, kan stoppa en kommande psykos eller en handlingsförlamande depression, med icke medicinska hjälpmedel som alternativmedicin eller själavårdssamtal. Det räcker inte.

Tyvärr var inte heller de personer som mördade barnen helt handlingsförlamade - då hade vi inte suttit här idag.

Ja jag försvarar skolmedicinen och läkarvetenskapen - för när allt fungerar är det oftast fantastisk hjälp, lindring och bot för sjuka, det bästa vi har.
Problemet uppstår när det inte fungerar som det ska.
Men det gäller allt som inte fungerar, bilar, klockor, telefoner. Det är inte fel på alla bilar, klockor eller telefoner - eller ens en dålig idee att använda bil, klocka eller telefon - det är bara väldig tråkigt när just den sak man behöver inte funkar som den ska.

Det är inte skolmedicinen, den medicinska läkarvetenskapen eller de enskilda läkarnas kunskap det är fel på. Det är fel på organisationen av sjukvården. Det finns för få som tar hand om de sjuka på golvet och för många som gillar att skicka papper mellan sig och administrera de andra. De senare kostar alldeles för mycket i relation till vad de producerar - det är dit pengarna, som kunde gått till vård av sjuka, går.

Jag får nog försvara Solglittrets syn på skolmedicinen här. Det är viktigt att vi har en samhällsfinansierad sjukvård som bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet. Sen att vi kan uppmuntra egenvård och att ta stöd av varandra vid lindrigare tillstånd, finns det ingen motsättning i.

Problemet uppstår när skolmedicinen inte levererar. Särskilt allvarligt blir det när okunnigheten är stor och omhändertagandet godtyckligt, beroende på om man träffar en på området kompetent eller inkompetent läkare eller tom ett ruttet ägg. Därför skapas kvalitetssäkrande vårdrutiner, vårdprogram och ansvarsfördelning för att upprätthålla en god kvalitet och för att hålla odugliga läkare i schack. Region Skåne brast på alla dessa tre områden enligt en rapport från 2016. Under samma tid vårdades Agnes och Moa där...
Senast redigerad av japanesa 2018-11-27 kl. 20:49.
Citera
2018-11-27, 20:52
Medlem
Det finns väl inga belägg för att flickorna hade ME? Och varför tror vissa att de behandlats illa av sjukvården?
Citera
2018-11-27, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bathurstisland
Det finns väl inga belägg för att flickorna hade ME? Och varför tror vissa att de behandlats illa av sjukvården?

Det finns all anledning att plocka fram uppgifter om och undersöka just det.
Citera
2018-11-27, 21:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bathurstisland

1. Helt korrekt, inga som helst belägg.
2. Kanske för att vissa känner besvikelse på sjukvården för att dom inte fick förtidspension så dom kunde sitta här på FB och orera dagarna i ända. Vilket många verkar ha tid till ändå. Vet inte dock
Citera
2018-11-27, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Kunskap finns i skolmedicinen. Problemet är bara att fet är väldigt " klen forskning" i diagnosen. Man har Kanadaktiterierna, men behandlingsresuötst finns för få. Det är ju att väga im både fysiska, neurologiska samt i viss mån psykiska delar. Det som tyvärr förstör mer än det tillför är när alternativmedicin påtalar vikten av vila, leva randigt etc. Du hamnar i ett " utanförskap" socialt sett, som om det inte var så tidigare- så småningom leder till nedstämdhet, nedsatt muskelkraft, och kondition. När Du ger rådet " vila" ja, då blir kroppen " bra på att just vila"... Tänkte på Agnes och Moas relativt inaktiva och socialt isolerade vardag.....
Även skolmedicinen rekommenderar vila eller pacing. Att hålla sig inom den energinivå som inte genererar försämring är a och o. Har man en svår form av sjukdomen behövs vilan upp till 24 timmar om dygnet. Priset för de flesta är tyvärr begränsning i det sociala livet och definitivt motion. Tyvärr.
Citera
2018-11-27, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av P944
[/b]
1. Helt korrekt, inga som helst belägg.
2. Kanske för att vissa känner besvikelse på sjukvården för att dom inte fick förtidspension så dom kunde sitta här på FB och orera dagarna i ända. Vilket många verkar ha tid till ändå. Vet inte dock

Tjena.

(Inte riktat bara till dej...)
Jag kan ingenting om ME/CFS så jag borde egentligen hålla käften.
Men det jag kan göra, det är att googla.
Det är BEKRÄFTAT att barnen hade
"Kronisk Trötthetssyndrom" och dom hade läkarintyg.
Om jag googlar "kronisk Trötthetssyndrom" så kommer 1177 upp först, och deras förklaring på det är följande:

Citat
ME/CFS - kroniskt trötthetssyndrom

ME/CFS innebär att du är mycket trött eller har en känsla av utmattning som inte går att vila bort. Du kan också känna dig sjuk och ha värk i kroppen. Sjukdomssymtomen går att lindra med olika metoder. Du kan få behandling mot symtom som till exempel sömnstörningar, magbesvär och smärta.

Vad är ME/CFS?
Att leva med ME/CFS

ME står för myalgisk encefalomyelit. Myalgi betyder muskelsmärta och encefalomyelit är en inflammation i hjärna och ryggmärg. CFS står för cronic fatigue syndrome, som betyder kroniskt trötthetssyndrom.

Alla kan få ME/CFS, både barn och vuxna, men vad som orsakar sjukdomen är oklart. Många som får den har haft en eller flera bakterieinfektioner eller virusinfektioner och efter det aldrig återhämtat sig, även om själva infektionen har läkt ut. Studier har visat att endast var tionde som har ME/CFS tillfrisknar helt, men hos många sker en viss förbättring med tiden.
Slut Citat.

Jag vet inte vad logiken säger till er alla här inne, men jag vet vad jag TROR i alla fall.
Som sagt så kan jag inte ett skit om detta, så jag låter er diskutera detta ifred i några hundra sidor till.
Vi ses.
Senast redigerad av Avd.9 2018-11-27 kl. 21:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in