2018-11-27, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Skitsnack, köerna norrut och söderut försvann genom norra länken. Däremot blir det köer på den befintliga kapaciteten.
Tidigare var det köer på Lidingövägen och genom Lill-jansskogen.
Det som händer är att Sthlms stad skyndar sig att begränsa körutrymmet inne på Lidingövägen och Valhallavägen. Sålunda skapar man nya köer trots en lägre trafikvolym.
Att Roslagstull får köer är inte så underligt då två motorvägar med flera filer matar trafik till en rondell.
Det du skriver är ett typexempel på de lögner som så kallade ” trafikforskare” sprider.
Den totala nyttoeffekten är positiv. Men förbättringen av den delsträckan leder till att fler tar bilen till/från stan, vilket totalt sett gör att det blir fler bilar i omlopp och på andra sträckor, vilket bildar nya flaskhalsar. För en del bilister har det blivit mycket bättre. Men för en person som alltid åkt Roslagsvägen men inte Norra länken har framkomligheten uppenbarligen försämrats.

Nu fungerar ju inte bostäder överhuvudtaget enligt den mekanismen. Men i båda fallen är trängseln här för att stanna, och det enda kända sättet att minska trycket på attraktiva vägar och bostäder är att öka nyttjandekostnaden för dessa. Det är de minst intressanta bostäderna och vägarna som töms först när kapaciteten byggs ut.
2018-11-27, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Enligt Trafikverkets trafikräkningar ökade volymerna, och det är ju det forskningen pekar på, dvs bättre framkomlighet/högre kapacitet ger högre trafikvolymer, kortsiktigt kan det även ge mindre trängsel, tills vi är tillbaka till hur det var innan, och då krävs det nya investeringar, och till slut står man där med en egen Katy Freeway... och köar.

Om man vill minska köerna och förbättra framkomligheten så borde man göra andra transportsystem relativt sett mer fördelaktiga/smidiga, och med det menar jag inte att man bör försämra situationen för bilister, utan förbättra de andra transportsystemen, då väljer fler att åka med dessa system och kapacitet frigörs i vägnäten.
Exakt.

Det är t.ex. fullt möjligt att det mest effektiva sättet att förbättra framkomligheten för bilisterna skulle vara att göra kollektivtrafiken gratis.

Något motsvarande för bostäder kunde ju vara att bygga massvis med jättebilliga bostäder i utkanterna av länet, a k a miljonprogram. Men problemet idag är ju att äldre lägenheter är såpass reglerade att det inte går att bygga billigt nog att konkurrera med befintligt bestånd. Därför måste man höja hyrorna i stan, reglerat eller ej, för att få balans i systemet. Samt lära sig att bygga billigare.
2018-11-27, 11:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Enligt Trafikverkets trafikräkningar ökade volymerna, och det är ju det forskningen pekar på, dvs bättre framkomlighet/högre kapacitet ger högre trafikvolymer, kortsiktigt kan det även ge mindre trängsel, tills vi är tillbaka till hur det var innan, och då krävs det nya investeringar, och till slut står man där med en egen Katy Freeway... och köar.

Om man vill minska köerna och förbättra framkomligheten så borde man göra andra transportsystem relativt sett mer fördelaktiga/smidiga, och med det menar jag inte att man bör försämra situationen för bilister, utan förbättra de andra transportsystemen, då väljer fler att åka med dessa system och kapacitet frigörs i vägnäten.

Avgränsat till Sverige. Det är ju inte konstigt att vägar med nya filer drar till sig mer trafik. Landets politiska ledning har ju alltid haft för sig att befolkningsökning är av godo. Det ger ju köer som pockar på bredare vägar eller nya billeder. Ökad kapacitet i trafiken underlättar ju beslut avseende förtätningar eller helt nya bostadsområden. Till slut har man ju samma problem med trängsel i trafiken som man hade femton år tidigare.

I storstäderna antar jag att politikerklassen vill få människorna att cykla året runt, något som underlättats med elcyklarna som blir alltmer populära. Problemet är väl främst halkan på cykelvägarna vintertid. Det krävs ju saltade vägar som cyklisterna kan lita på precis varje dag. Vete fan dock hur pass hållbar cykellivsstilen är. Varje arbetsplats måste ha tillgång till dusch- och omklädningsutrymme och min erfarenhet av att cykla var att det aldrig var kul att cykla hem på tom mage. Men nog fan var det en lyx att slippa såväl bilköer som trängseln i kollektivtrafiken.
2018-11-27, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituiation
Var på visning igår igen. En 2a på Kungsholmen, 43kvm. Detta var andra visningen. Jag lade ju upp en förening för nån vecka sen som jag fick hjälp att kolla och beräkna låningsgrad på av många i tråden.

Det som slog mig var att den lägenheten var jag i princip ensam på under visningen.
Tillbaka till igår, jag kom 5min efter att visningen börjat och då var det 3st par som var där inne och kollade, och det bara fylldes på med fler hela tiden. Lägenheten var jättefin med stora gamla fönster men låg på bottenvåningen. Precis utanför gatan.

Enligt mäklaren var 8st intresserade från första visningen. Är det så svårt att låna nu samt spara ihop till kontantinsatsen att par väljer att flytta in på 43kvm?! Jag hade nog blivit galen om jag och min tjej bodde på 43kvm.

En annan sak som slog mig var att 95% av alla som var på visningen, inkl mäklaren, pratade skånska. Var lite komiskt i det hela. Får se om det drar igång en budgivning idag. Kan inte riktigt förstå hur det kunde vara sånt jäkla intresse för denna på markplan/bv och nästan helt dött på den andra lägenheten.

MVH

En kompis är ordförande i en förening nära Odenplan. Tidigare i år såldes en lgh i föreningen på endast 30 kvm till ett par i 25-års åldern. För vissa är läget tydligen allt.
2018-11-27, 15:09
Medlem
Finansinspektionen synar hela bygg- och fastighetsbranschen. Funderar på en regleringsöverrock på alla eftersom bygg-, fastighets- och bankfolk uppenbarligen inte kan litas på att ta ansvar själva. Jävla fjortisar.

Uppemot 20 procent av fastighetsbolagen är extra känsliga för en räntehöjning och sjunkande hyresintäkter, enligt FI:s beräkningar.

FI aviserar därför att det kan komma åtgärder för att bromsa skuldutvecklingen i den kommersiella fastighetsbranschen. Men Erik Thedéen säger samtidigt att myndigheten inte är där ännu.

Sådana åtgärder skulle kunna vara något slags amorteringskrav – likt hushållssektorn – eller tuffare krav på bankernas utlåning till fastighetsbranschen, enligt Thedéen, som tillägger att det än så länge bara är tänkbara åtgärder.

https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/fi-varnar-for-fastighetssektorn-6940642
2018-11-27, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Avgränsat till Sverige. Det är ju inte konstigt att vägar med nya filer drar till sig mer trafik. Landets politiska ledning har ju alltid haft för sig att befolkningsökning är av godo. Det ger ju köer som pockar på bredare vägar eller nya billeder. Ökad kapacitet i trafiken underlättar ju beslut avseende förtätningar eller helt nya bostadsområden. Till slut har man ju samma problem med trängsel i trafiken som man hade femton år tidigare.

I storstäderna antar jag att politikerklassen vill få människorna att cykla året runt, något som underlättats med elcyklarna som blir alltmer populära. Problemet är väl främst halkan på cykelvägarna vintertid. Det krävs ju saltade vägar som cyklisterna kan lita på precis varje dag. Vete fan dock hur pass hållbar cykellivsstilen är. Varje arbetsplats måste ha tillgång till dusch- och omklädningsutrymme och min erfarenhet av att cykla var att det aldrig var kul att cykla hem på tom mage. Men nog fan var det en lyx att slippa såväl bilköer som trängseln i kollektivtrafiken.

Det finns olika sätt att planera ett vägnät, i modern tid har svensk stadsplanering ofta följt SCAFT principerna med återvändsgator, trafikleder och matargator, dvs få alternativa gator och vägar för att ta sig till målpunkten, mer eller mindre all trafik skall in på några få leder. Det kombinerade "vi" även med att utveckla funktionssperade bostads och verksamhetsområden, "bo här... och arbeta där".

Det har även skapat fysiska barriärer då systemet och trafikinfrastrukturen skapar trafikimpediment... och utglesning, inte förtätning, Trafikverket försvarar sitt riksintresse med frenesi, alltså det statliga vägnätet, ett återkommande bekymmer vid förtätning.

Trafikimpedimenten skapar även miljöer som en del kan uppleva som otrygga t ex gångtunnlar, då en viktig del av SCAFT var att separera trafiken från exempelvis gång och cykeltrafikanter, så istället för korsning i samma plan tvingas människor in i "mörka tunnlar".

Sedan har vi såklart arealen som en trafikled tar i anspråk. Ett ganska intressant projekt som jag följer är en utredning av Dag Hammarskjöldsleden i Göteborg. Kommunen undersöker om det är möjligt att omvandla den till en kapacitetsstark stadsboulevard, typsektionen i utredningen är 53 meter bred, 2 körfält för bilar i vardera riktning, kollektivtrafik i markplan(och eventuellt under), och väl tilltagna GC banor på båda sidor, i senaste rapporten uppskattar man att det skulle frigöra mark för 1 451 379 m2 BTA ny bebyggelse, mark som staden äger och mark som rent geografiskt är ganska så centralt i kommunen. Låt säga att staden kränger byggrätterna för i genomsnitt 5000/m2 BTA så är det 7,2 miljarder som skulle kunna gå till finansieringen av den nya infrastrukturen.

Förtätning och närhet kan minska behovet av längre transporter, fast det beror sig ju även på om det är rena bostadsenklaver eller områden som även innehåller arbetsplatser, eller ligger nära arbetsplatser.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-11-27 kl. 15:19.
2018-11-27, 15:50
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Finansinspektionen synar hela bygg- och fastighetsbranschen. Funderar på en regleringsöverrock på alla eftersom bygg-, fastighets- och bankfolk uppenbarligen inte kan litas på att ta ansvar själva. Jävla fjortisar.

Uppemot 20 procent av fastighetsbolagen är extra känsliga för en räntehöjning och sjunkande hyresintäkter, enligt FI:s beräkningar.

FI aviserar därför att det kan komma åtgärder för att bromsa skuldutvecklingen i den kommersiella fastighetsbranschen. Men Erik Thedéen säger samtidigt att myndigheten inte är där ännu.

Sådana åtgärder skulle kunna vara något slags amorteringskrav – likt hushållssektorn – eller tuffare krav på bankernas utlåning till fastighetsbranschen, enligt Thedéen, som tillägger att det än så länge bara är tänkbara åtgärder.

https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/fi-varnar-for-fastighetssektorn-6940642

Och får svar på tal från Veidekkes VD.

https://www.svd.se/byggchefen-slar-tillbaka-katastrofkonsekvenser
Bakom betalvägg men Cornu har skrivit lite om det på sin sida.
https://cornucopia.cornubot.se/2018/11/veidekke-affarsmodellen-for-bostader.html

Själv anser jag att någon politiker borde möta byggbranschen i en offentlig debatt och när de "gnäller" över sin situation tala om vilken egoister de är som för sin kortsiktiga profit inte har några som helst problem med att se till att folk belånar sig upp till taknocken och utsätts för en stor framtida risk. En risk som kan få stor betydelse för hela vårt samhälle under många många år.

Misstolka mig inte. Jag har inget emot att företag tjänar pengar men när de har en affärsmodell som går ut på en mer eller mindre obegränsad skuldsättning, då är modellen fel och de förtjänar att gå i konkurs. Jag önskar bara att FI och våra politiker hade varit lite snabbare på att agera. Även de anser jag har skuld till den risksituation som Sverige idag befinner sig i.

// CC
2018-11-27, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Och får svar på tal från Veidekkes VD.

https://www.svd.se/byggchefen-slar-tillbaka-katastrofkonsekvenser
Bakom betalvägg men Cornu har skrivit lite om det på sin sida.
https://cornucopia.cornubot.se/2018/11/veidekke-affarsmodellen-for-bostader.html

Själv anser jag att någon politiker borde möta byggbranschen i en offentlig debatt och när de "gnäller" över sin situation tala om vilken egoister de är som för sin kortsiktiga profit inte har några som helst problem med att se till att folk belånar sig upp till taknocken och utsätts för en stor framtida risk. En risk som kan få stor betydelse för hela vårt samhälle under många många år.

Misstolka mig inte. Jag har inget emot att företag tjänar pengar men när de har en affärsmodell som går ut på en mer eller mindre obegränsad skuldsättning, då är modellen fel och de förtjänar att gå i konkurs. Jag önskar bara att FI och våra politiker hade varit lite snabbare på att agera. Även de anser jag har skuld till den risksituation som Sverige idag befinner sig i.

// CC

Ja, risken för denna sits har ju varit uppenbar i decennier. BRF-konstruktionens möjlighet att gömma skulder i föreningen har diskuterats sedan 90-talskrisen om inte tidigare. Ingenting har gjorts trots att det finns goda exempel utomlands där alla skulder ska upp på bordet så att köparen vet vad han köper. Det är väl ok om man väljer att lägga in en liten insats och amortera föreningsskulden allteftersom, men nu betalar man hutlösa priser samtidigt som gömt i föreningen finns en jätteskuld-Orvar. I alla fall det är Finansinspektionens och politikernas ansvar att se till att lyfta fram. Men nej.

Jag tror att den första diskussionen som jag stötte på om föreningars skulder var diskussionen på 80-talet om strimlade lån. Med det menades att lånen fördelades mellan föreningens medlemmar och de skulle ha rätt att göra ränteavdrag. (Alltid dessa avdrag.) För de boende hade det varit en bättre affär då avdragen var höga och kunde användas mot tjänsteinkomst.

Det blev ingenting av det utan folk ansåg att det var mer lönsamt att köpa dyrt med lånade pengar i en skuldfri förening för då fick de avdraget. Men folk var medvetna om föreningsskulderna. Sedan verkar det som folk tappat minnet, eller om det är nya generationer som är ovetande, för de senaste 10-15 åren har folk inte pratat föreningslån och inte har det skrivits om det heller förrän nu.
2018-11-27, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Att mäklare börjat hyra in sina vänner och bekanta för att öka "intresset" på sina lägenheter tror jag inte är helt ovanligt idag, allt för att låtsas som att marknaden fortfarande är het. Så om de flesta, inkl. mäklaren, pratade skånska kan du ge dig fan på att de kände varandra. Inte så vanligt med skåningar på visningar i Sthlm (och då har jag varit på ett hundratal..)

Förövrigt så ja, en del par flyttar in i sådana lägenheter idag. Rätt vanligt faktiskt bland de som köper sin första lägenhet tillsammans.

Jag sålde på våren förra året och har börjat leta seriöst nu men tyckte det var jäkligt skumt att det bara var skåningar. Kanske var slumpen iofs men på 20pers var 18 skåningar.

Räknar man med de som var på första visningen så var det totalt 15 intresserade enligt mäklaren.

Var kul när hon ringde och fråga om jag ville lägga bud. Frågade om någon av de andra 15 lagt bud, såklart hade ingen gjort det... Jag tror faktiskt det är riktigt riktigt trögt just nu. Det baserar jag såklart inte enbart på 2 visningar utan att samma objekt som var ute i början av året, varit ute 2-3 gånger nu. Spännande tider.

MVH
2018-11-27, 19:40
Medlem
Citat:
Jag sålde på våren förra året och har börjat leta seriöst nu men tyckte det var jäkligt skumt att det bara var skåningar. Kanske var slumpen iofs men på 20pers var 18 skåningar.

Räknar man med de som var på första visningen så var det totalt 15 intresserade enligt mäklaren.

Var kul när hon ringde och fråga om jag ville lägga bud. Frågade om någon av de andra 15 lagt bud, såklart hade ingen gjort det... Jag tror faktiskt det är riktigt riktigt trögt just nu. Det baserar jag såklart inte enbart på 2 visningar utan att samma objekt som var ute i början av året, varit ute 2-3 gånger nu. Spännande tider.

MVH

Kanske dags för media att göra sitt jobb. Gå runt på visningar och kolla om det är överskott på "skåningar" där. De missade ju spekulanterna som tältade inför release av nya bostadsrättsritningar.
2018-11-27, 20:01
Medlem
VemBudars avatar
Citat:

MVH

Var det detta objekt du lagt ett bud på som säljaren ”absoooolut” inte skulle ta? Isf ta och sänk det budet rejält till denna gång nu. Du har säkert vant dig vid tanken att det inte spelar så stor roll om det blir detta objektet eller något annat också, så kanske är värt att ”skambuda”?
2018-11-27, 21:05
Medlem
Citat:

MVH

Aldrig varit med om fler än 2 skåningar på en och samma visning, och då på en lägenhet där vi köade för att komma in. Så det är något skumt där.

Det har varit "10-15 intresserade" när jag varit på visning flera gånger, ändå har ingen budgivning påbörjats och lägenheten gått för utgångspris eller under. Så det där är rent skitsnack för att man ska tro att lägenheten är het och man lägger högt bud direkt.

Det går ordentligt trögt just nu, har flera vänner som antingen säljer eller köper för tillfället - alla säger samma sak.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in