2018-11-27, 01:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Intäkterna av sänkt bolagsskatt är större än utgifterna för höjda tariffer. Vad fick dig att tro att något i ditt inlägg motsäger det?

Om du hade haft något att tänka med så hade du förstått att jag syftade jag på att du påstår att GM går bra. Likaså anledningarna till vad som händer ljuger du också om
Citera
2018-11-27, 06:34
Medlem
klybans avatar
Citat:
Intäkterna av sänkt bolagsskatt är större än utgifterna för höjda tariffer. Vad fick dig att tro att något i ditt inlägg motsäger det?
Skulle inte ståltullarna ta hem tillverkning och försäljning, och vara så positivt?
Och nu står vi med stora nedläggningar och brutna vallöften. och en kraftigt vikande försäljning med dessa ståltullar.
Precis som man förklarat för dig innan, och att lära av historian.

Du har inte mycket för fakta du, men såklart har man ljugit i åratal så är det svårt och inte sluta med att ljuga som du gör här.
Men vem går på det ens?
Citera
2018-11-27, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
General Motors skär ned kraftigt rakt igenom hela sin produktionslinje och säger upp 15% av sina anställda.

Tiotusentals jobb försvinner och flera fabriker läggs i malpåse. Skälen är huvudsakligen ökade kostnader pga stål/aluminiumtullar pch att inte tillräckligt många verkar vilja köpa amerikanska bilar, inte ens i USA:

https://eu.usatoday.com/story/money/cars/2018/11/26/gm-general-motors-plant-closures-job-cuts/2113275002/

https://eu.freep.com/story/money/cars/general-motors/2018/11/26/ontario-plant-closure/2112539002/

Det här är nog bara början också tyvärr. Allt fler kommer att följa efter nu. De arbetslösa har inte råd att köpa i samma omfattning och så börjar kräftgången. Men Trump har kanske åtgärdspaket?

Citat:
Nej, det har att göra med att GM slutar med vissa bensin och diesel-bilar och omstrukturerar till elbilar och självkörande bilar. GM har visat starka siffror det senaste. Du kanske inte ska fantisera så mycket och framställa en god nyhet om stark ekonomi och omstrukturering till ny teknik som dåligt nästa gång. Jobb kommer alltid försvinna inom vissa sektorer och ersättas med nya inom modernare teknik.

De har gått back så enormt att den satsningen är för sen nu. Den satsningen skulle ha gjorts innan alla dessa uppsägningar.
Citera
2018-11-27, 08:07
Medlem
Sen får man ju se till vad Kina respektive USA har för förmåga att som land ta hand om sitt folk. Vilka möjligheter man har. Kina har ju exporterat en hel del, så detta kanske långsamt knuffar igång deras inre marknad? Då de kan sälja överproduktion från USA:s minskade handel med dem i sitt eget land?

USA som importland var det ju tänkt att de skulle börja producera inhemskt allt möjligt. Men har de den möjligheten nu när de drabbas?
Citera
2018-11-27, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Om du hade haft något att tänka med så hade du förstått att jag syftade jag på att du påstår att GM går bra. Likaså anledningarna till vad som händer ljuger du också om

Förstår nu att dina problem ligger i läskunnigheten. Jag har inte påstått att GM går bra utan att de visat starka siffror (det senaste kvartalet) vilket är en avsevärd skillnad.
Citera
2018-11-27, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terge
De har gått back så enormt att den satsningen är för sen nu. Den satsningen skulle ha gjorts innan alla dessa uppsägningar.

Det är ett omöjligt scenario. Det går inte att satsa när pengarna inte finns. Men jag håller med om att det mycket väl kan vara för sent. Egentligen är jag av uppfattningen att Obama-administartionen inte borde räddat GM. Hur svenska regeringen hanterade SAAB och Trollhättan tycker jag är ett bättre exempel.
Citera
2018-11-27, 10:07
Medlem
Citat:
Det är ett omöjligt scenario. Det går inte att satsa när pengarna inte finns. Men jag håller med om att det mycket väl kan vara för sent. Egentligen är jag av uppfattningen att Obama-administartionen inte borde räddat GM. Hur svenska regeringen hanterade SAAB och Trollhättan tycker jag är ett bättre exempel.

Vad jag menade var att de skulle ha satsas pengarna innan tarifferna började så de hade det igång.

https://www.youtube.com/watch?v=Sn-4VB1e-Ec

Trade war var ju så lätta att vinna men kan man hoppas på att det ska bli lätt snart eller vad? I klippet så visas det när Trump står och lovar dem nya jobb och att de ska inte sälja sin hus etc.
Citera
2018-11-27, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terge
Vad jag menade var att de skulle ha satsas pengarna innan tarifferna började så de hade det igång.

GM har uppvisat sitt bästa kvartal på länge. Besparningarna på sänkt bolagsskatt har som sagt varit större än de ökade utgifterna för tarifferna så man hade inte en bättre position innan.
Citera
2018-11-27, 11:27
Bannlyst
Citat:
Förstår nu att dina problem ligger i läskunnigheten. Jag har inte påstått att GM går bra utan att de visat starka siffror (det senaste kvartalet) vilket är en avsevärd skillnad.

Men lilla vän att GM gick bra var ju en lögn, dem gick 11% back, och att dem hamnade på vinst i kvartalet berodde på detta

GM swung to a profit during the quarter from last year’s loss, which stemmed from the company’s sale of its European business to Groupe PSA

Att bli förnedrad måste vara något du verkligen tänder på
Citera
2018-11-27, 11:29
Bannlyst
Citat:
GM har uppvisat sitt bästa kvartal på länge. Besparningarna på sänkt bolagsskatt har som sagt varit större än de ökade utgifterna för tarifferna så man hade inte en bättre position innan.

Deras vinst berodde inte på ökad bilförsäljning detta kvartalet. Du ljuger och lever i din fantasivärld som vanligt.

GM swung to a profit during the quarter from last year’s loss, which stemmed from the company’s sale of its European business to Groupe PSA
Citera
2018-11-27, 11:39
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Besparningarna på sänkt bolagsskatt har som sagt varit större än de ökade utgifterna för tarifferna så man hade inte en bättre position innan.

Fram till 30 september i år så har GM dragit nytta av den sänkta bolagsskatten till ett uppskattat värde av $ 157 miljoner:

"In its most recent earnings report for the period ending Sept. 30, GM reported that it had received a benefit of $157 million so far this year thanks to the tax reform legislation passed late last year by Republicans in Congress and signed into law by Trump."

Gällande tarifferna så uppskattar GM de av dessa åsamkade ökade kostnaderna för material/råvaror (eng: commodities) under 2018 till $ 300 miljoner/kvartal och $ 1 miljard: på årsbasis

"GM said commodity costs in the quarter were about $300 million higher than a year earlier.

The nation’s largest car company by sales said it expects raw-materials costs to rise well beyond what it expected when it set its profit guidance at the beginning of the year. A combination of higher commodity prices—primarily steel and aluminum—and unfavorable foreign-exchange rates in South America will result in a hit of about $1 billion more than what the company originally forecast."

Dvs förklara gärna vad du har för belägg för dina hemsnickrade påståenden som milt sagt inte verkar gå ihop med GM´s egna kvartalsrapporter, prognoser och balansräkningar?

Källor enligt ovan:

https://eu.freep.com/story/money/cars/general-motors/2018/11/26/democrats-sherrod-brown-tim-ryan-blast-cuts/2115399002/

https://www.marketwatch.com/story/gm-slammed-by-tariffs-as-steel-and-aluminum-costs-soar-2018-07-25
Citera
2018-11-27, 11:50
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Fram till 30 september i år så har GM dragit nytta av den sänkta bolagsskatten till ett uppskattat värde av $ 157 miljoner:
Då ska vi komma ihåg att det är pengar som amerikanska staten nu tvingas låna för kunna finansiera.
Lån som till stor del kommer från Kina och som gör att budgetunderskotten nu ökar, trots att det är högkonjunktur.

Hade Trump nöjt sig med en mindre skattesänkning som inte ruinerat statsbudgeten, hade detta varit bra för de amerikanska företagen.
Åtminstone om han inte med andra handen förstört för landet och företagen genom sina vansinniga tullar.
Senast redigerad av ksv 2018-11-27 kl. 12:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in