2018-11-26, 15:26
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är lättare att försvara en liten pytte-ö än en hel kontinent.
Javisst, men varje infödd amerikanstam försvarade sitt eget område. Vissa stammar var väl merstridslystna än andra?
Citera
2018-11-26, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Javisst, men varje infödd amerikanstam försvarade sitt eget område. Vissa stammar var väl merstridslystna än andra?
Mmm… och vi hade "eldvapen". Nå, det är väldigt OT. Däremot kan vi gå över till (FB) Sentinelöarna i Indien och deras invånare som moderatorn tipsat om överst här på sidan.
Citera
2018-11-26, 15:30
Medlem
Jofs avatar
Ön och dess befolkning och hur de lever sina liv däremot kan diskuteras i den andra tråden:

(FB) Sentinelöarna i Indien och deras invånare
Citera
2018-11-26, 15:38
Medlem
Evaristos avatar
Jag blev nyfiken om det går att finna några spår av invånarna på google maps. På norra delen av ön hittar jag ett par formationer ca 3x3 meter stora som kanske är taken på hyddor. Eller så ser jag bara det jag vill se. https://www.google.se/maps/dir/11.5875205,92.2375438/North+Sentinel+Island,+Andamanerna+och+Nikobarerna /@11.5876746,92.2370392,101m/data=!3m1!1e3!4m9!4m8!1m0!1m5!1m1!1s0x30863a35c7c1 b4e1:0x22f2e4fd1e2aa9c5!2m2!1d92.2335066!2d11.5503 652!3e0 Nån mer som vill ner i kartan och leta? Man borde kunna hitta nån kanot eller annat på stranden som visar att de finns där.
Citera
2018-11-26, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Varför skulle de ha skrämt honom? Han kunde ha dragit fram ett gevär och skjutit dem allihop.

Tydligen är dessa sentineleser klokare än de infödda amerikanerna, se bara hur det gick för de infödda amerikanerna.

Tror du dom vet vad en gevär är? Skulle han haft geväret i munnen när han kom med till dom.

Tror du verkligen indianerna inte kämpade emot när dom vita männen ifrån Europa kom??

Hade dom känt till omvärldens historia så gör dom ju helt rätt att döda alla invandrare som kommer men dom känner inte till övriga länders historia.

Hur många folkslag har inte försvunnit genom årtusen på rund att folk invidera deras land.
Citera
2018-11-26, 15:51
Medlem
pampussas avatar
Fascinerende øy, husker jeg leste om dette folket for mange år siden, siden ble det jo kjent at dette folket flyttet opp i høyden før tsunamien kom, om det ikke er en myte.
Men hva gjør Ôzz Nujen her? ca fra 3.50
https://www.youtube.com/watch?v=fEsNc1HXoYc
Citera
2018-11-26, 16:09
Medlem
Att de försvarar sig är sannolikt anledningen till att de fortfarande lever isolerade på sin ö. Annars hade den vite mannen antagligen snabbt varit där och plundrat, våldtagit och dödat och allt vad vi gjort genom åren.

Eftersom de levt så isolerade så är de antagligen oerhört känsliga för våra sjukdomar så om de inte skjuter ihjäl folk på fläcken är risken oerhört stor att hela stammen kan utraderas på bara några veckor om en bakterie deras kroppar inte kan hantera får fäste på ön.

Jag önskar att jag kände empati med missionären men han utsatte ett helt folk för livsfara och ignorerade varningar och lagar bara för att han var en religiös fanatiker som inte kunde stå ut med tanken på att det finns människor som inte bryr sig om Jesus. Sorgligt, men också rätt naturligt. I det vilda hade den sortens aningslösa, naiva individer aldrig överlevt så därför föga förvånande att han knappt klarade en minut i den faktiska vildmarken.

Däremot tycker jag synd om hans familj, eftersom de av allt att döma aldrig kommer få hem hans kropp.
Citera
2018-11-26, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Du pratar emot dig själv haha.
Så bara för man begått ett lagbrott så förtjänar man att dödas
Han begick ett potentiellt folkmord vetade om riskerna att han kunde mörde hela stammen genom att vara där.
Så ja han förtjänade vad han fick.
Citera
2018-11-26, 18:06
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Mmm… och vi hade "eldvapen". Nå, det är väldigt OT. Däremot kan vi gå över till (FB) Sentinelöarna i Indien och deras invånare som moderatorn tipsat om överst här på sidan.
Va? Jag har inte påstått att de hade eldvapen, samt var det du som valde att gå OT i ditt förra inlägg. Jag påstod enbart att sentineleserna gjorde ett klokt val att skjuta ner John Allen Chau till skillnad mot de infödda amerikanerna som dyrkade Cortez, som var det jag svarade på från början.
Citera
2018-11-26, 18:08
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlitorisKalle
Dessa människor är så sjukt fascinerande. Hur har dom överlevt såhär pass länge?

Längtar tills nästa kontakt, blodig eller ej. Triben har ju kontaktats förr utan blodbad så jag undrar varför dom var elaka nu.

Förmodligen eftersom dom i princip möter all form kontaktförsök med fientlighet och därtill är uppenbart primalt smarta. Dom överlever kanske precis som djur överlever.
Missionären verkar ju fått någon delvis kontakt med dom, men om han skrek på pojken som sköt en pil i hans bibel så kanske han gjorde bort sig?
Artikel i NY Times som annars är läsvärd då den återger rätt mycket av vad missionären verkat haft för sig kring ön.

https://www.nytimes.com/2018/11/23/world/asia/andaman-missionary-john-chau.html
Citat:
Encounters became more fraught. When Mr. Chau tried to hand over fish and a bundle of gifts, a boy shot an arrow “directly into my Bible which I was holding.”

“I grabbed the arrow shaft as it broke in my Bible and felt the arrow head,” he said. “It was metal, thin but very sharp.”

Mr. Chau stumbled back and shouted at the boy.
Citera
2018-11-26, 18:15
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ja det får dom ju tydligen eftersom Indien tänker inte göra något åt saken.

Tror du verkligen dom inte kommer få besök i fortsättningen? Folk bryr sig inte om dom blir mördade eller inte, dom åker ju dit ändå eller hamna där av någon annan anledning.

Nej jag ska inte åka dit, du verkat ha missat att jag respektera deras önskan att vara ifred. Visst är jag nyfiken på hur dom lever och ön verkar vara speciell också.

Om jag ville så skulle jag kunna åka dit och ta över deras ö. Tror inte det är svårt för någon med onda avsikter och man behöver nog inte vara många heller. Västar och vapen, helt smärtfritt blir det inte så någon eller några kommer ju ryka.

Lättast och bästa för alla är om man sprider sömngas ifrån en helikopter över ön. Sen går man igenom ön fängsla alla. För att sen spela gud.

Kanske därför dom dödar folk för att det är någon utomstående som spelar gud över dom och säger till dom att slakta alla som närma sig ön.

De tror inte på Gud. Sedan årtusenden bekänner dom sej till tron på andar.
Citera
2018-11-26, 18:26
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Tror du dom vet vad en gevär är? Skulle han haft geväret i munnen när han kom med till dom.

Tror du verkligen indianerna inte kämpade emot när dom vita männen ifrån Europa kom??

Hade dom känt till omvärldens historia så gör dom ju helt rätt att döda alla invandrare som kommer men dom känner inte till övriga länders historia.

Hur många folkslag har inte försvunnit genom årtusen på rund att folk invidera deras land.
De har ju haft kontakt med andra människor tidigare och sett helikoptrarna uppe i skyn. Stammen Jawar som tidigare huserade på ön är ju utrotade nu. De har väl dragit lärdom av det och allt annat de varit med om, exempelvis när några av deras grupp fördes bort och endast barnen kom tillbaks levande.

Många infödda amerikanstammar kämpade inte emot när européerna först dök upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in