Citat:
Ursprungligen postat av
Superlistig
Om du ändå kunde vara mer ”to the point”....
Jag har nu snabbt läst länken. Verkar vara en förstaårs-sammanställning av en PhD-student.
Han nämner green-house effekt som anledning till hög yt-temperatur på Venus två gånger. Båda gångerna utan käll-hänvisningar och/eller beräkningar. Följande citat är vid andra omnämnande (typ sidan 21 -min fetning):
”
One possible cause for the discrepancy in the values is related with the composition of the massive atmosphere in Venus that creates a significant greenhouse effect. This feature
is responsible for the high temperatures at the surface.”
Alltså herregud, först är det en möjlig orsak, för att i efterföljande mening vara den enda orsaken. Helt utan beräkning eller källa.
Så detta var alltså det bästa belägget för att Venus yta är varm pga CO2?
Det blir än roligare bär han(?) i kapitlet new radiative scheme for OPIS-V helt enkelt fixerar Venus yttemperatur till 735 Kelvin och sedan räknar på. Inget fel med hans beräkning, allt är ok bara man visar sina antaganden, men att du (lasternassumma) tar hans beräkningar som något exempel på hur växthuseffekten kan användas för att förutspå yttemperatur? Hillarious
På mobilen.
Jag läser inte meningen som du citerar på samma sätt som du. Möjligen är syftningen oklar.
"This feature" syftar på "greenhouse effect" och inte det som står tidigare i meningen, IMO.
På sidan 24 i dokumentet som jag länkade till fanns referenser till två olika beräkningar som anges baseras på
"a full radiative transfer model that computes temperature structure self-consistently".
Om du vill följa upp detta så föreslår jag att du tittar vidare på dom.
Lebonnois et al. (2009), och Ikeda et al. (2007), se referenser i slutet av dokumentet.
OK, jag skrev kanske lite slarvigt när jag beskrev min acceptans för dom beräknade värden som Xenonen länkade till.
Väg ihop det jag skrev med att jag tidigare i tråden skrivit att det är min bedömning att vi har för lite information om Venus, planetens atmosfär och vad som sker i den för att göra bra beräkningar.
Vad jag menade och ser som centralt i den här diskussionen är att de beräkningar som gjorts ger ett resultat som visat att temperaturen på Venus, beräknad utgående från kända fakta och ett antal rimliga antaganden inte ger några indikationer på att det inte är växthuseffekten som orsakar den höga temperaturen. Tvärtom stämmer resultaten med antagandet att det är växthuseffekten, även om noggrannheten är dålig.
Jag accepterar att det finns oklarheter utgående från att vi/vetenskapen/all värdens rymdforskare fortfarande har för lite information om Venus för att kunna göra bra beräkningar.
Vi har ju inte ens bra nog underlag för atmosfären på vår planet för att kunna få fram ett resultat som har önskvärd noggrannhet. Nu är det jag som önskar och jag önskar ca ±0,5°C och inte 3,0°C ±1,5°C, som ett mått på klimatkänsligheten. Skillnaden mellan 1,5°C och 4,5°C är ju rätt stor.
Då har jag bortsett från att vi löpande validerar beräkningar för Jorden mot observationer.
Om vi tar med det så ser noggrannheten ut att vara bättre. Ökningstakten av halten CO2 från ca 1965 till nu: 320 - 400 ppm.
Motsvarande ökning av den globala medeltemperaturen: ca 0,9°C.
Från förindustriell tid till nu har CO2-ökningen varit från 280 till 400 ppm och motsvarande temperaturökning ca 1,1°C.
Den här bilden indikerar en bättre noggrannhet än den angivna ±1,5°C. Jag uppskattar att den årliga CO2-ökningen fortsätter att vara ca 2,5 ppm och att vi når 560 ppm ca 2080. Notera att bilden egentligen handlar om 1,5°C-målet och att det är den streckade linjen som indikerar vad som händer med temperaturen om CO2-utsläppen fortsätter i samma takt som nu.
https://img.huffingtonpost.com/asset/5bba41ea200000f90101f08f.png?ops=scalefit_720_noup scale
Bilden är tagen från den här artikeln:
New UN Climate Report Dims Hope For Averting Catastrophic Global Warming
Keeping temperatures from rising beyond the Paris agreement’s ambitious target will require unprecedented social changes.
The world is rapidly running out of time to scale back greenhouse gas emissions, dimming hopes of keeping global warming within 1.5 degrees Celsius (2.7 degrees Fahrenheit) above pre-industrial levels, beyond which catastrophic planetary changes are forecast.
That assessment comes from a sobering new report issued by the Intergovernmental Panel on Climate Change, or IPCC, the leading United Nations consortium of researchers studying the speed and scope of human-caused temperature rise.
https://www.huffingtonpost.com/entry/ipcc-report_us_5bba177be4b0876eda9ef1d7
Artikeln är någon månad gammal.
–