2018-11-25, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Jag är ordentligt påläst och vi har andra exempel på när vi har fått kontakt med stammar och isolerade människor på att det är exakt vad som händer. De dör av våra sjukdomar. Till och med större delen av Lykov familjen i sibiren dog i sjukdomar när människor uppsökte dem, de flydde ut så sent som 1936.

Jag behöver inte förklara det då det du skriver helt enkelt inte stämmer. Alla försök myndigheter gjorde möttes av fientlighet.
Indiska myndigheter har flertal gånger sedan 1960talet försökt att fredligt kontakta dem utan framgång. Det du läst om kontakt under fredliga former innebär inte att det var de som var vänliga. Hade så varit fallet så hade inte Indiska myndigheter gett upp försöken och bestämt att de ska bli lämnade ifred ute på ön.

Tänker inte argumentera mer med dig då du sitter och fantiserar. Lämnar dig med ett tips -
Öppna en bok eller Google och läs på lite så du får en mer faktabaserad bild att utgå ifrån när du sätter dig in i situationen.

Jag snackar inte om 30 talet under 2018 så kan vi förmodligen rädda dessa.
Säg mig när på 2000 talet vi har dödat isolerade stammar vid kontakt??? Det kan du utan du tar oss 100 år tillbaka i tiden för att starka din tes.

Indien borde skydda dom bättre med tanke på att det folk kan ta sig dit utan problem.

Frågan är hur många dom har dödat utan vi vet om det. Finns nog ett stort mörkeantal.

Du har ju fortfarande inte kopplat vad jag stör mig på. Att jag tycker dom ska lämna ifred håller jag med om. Problemet är att jag tycker ingen ska få frikort till att mörda folk.

Sen så tror jag inte dom är så grottmänniskor som folk tror med tanke på vad dom har sett genom åren och vi har lämnat kvar en båt med utrustning som dom dessutom lärt sig använda.
Citera
2018-11-25, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Det är alltså tre människor som dödats av sentineleserna. Två stackars fiskare som av misstag kom för nära och så galningen John Allen Chau.

Det finns ju en uppsjö platser i världen som är nogo-zoner där man riskerar sitt liv genom att beträda dess mark, bl a djungeln i Manaus. Man undviker dessa laglösa platser helt enkelt.

Minst vad vi vet om.
Ja det stämmer men det är fortfarande inte okej att mörda i vilket land som helst i världen.
Citera
2018-11-25, 19:55
Medlem
Jag tycker det är väldigt konstigt att skribenter här tycker det är konstigt/orättfärdigt av invånarna att avrätta inkräktaren. Själv hade jag aldrig hört talas om dessa stackare, en spillra inom ramen av mänsklighetens evolutionära historia. 60, 000 år? Förbluffande!
Finns det verkligen ingen djupare kännedom kring dessa vildar? Nog borde vi allt forska kring detta, men kanske via satellit/drönare för ett djupare kunskapsinhämtande?

För ett antal år sedan läste jag att de funnits för så lite som ca. 2000 år sedan även en annan människoras i Indonesien. Väldigt små människor. Dessa bodde på någon avlägsen icke direkt gästvänlig ö. Därav litenheten hos invånarna.

Någon som har mer kunskaper? vänligen länka!

Förlåt ev OT.
Citera
2018-11-25, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Men vad anser du är lösningen då?

Vi åker dit, söver ned dom ifrån luften.

Vi tar på oss dräkter så att vi inte skadar deras immunförsvar. Binder fast alla och kräver att dom skyldiga ska överlämnas för att dom ska få vara ifred.

Sen bygger bättre försvar runt ön.

Måste ju finnas bojar man kan fästa runt ön som varnar om någon kommer nära och ha någon form av kustbevakning som snabbt kan vara på plats.

Dom är ju rätt pajade efter ha sett båtar, flyg, helikoptrar, kameror med mera. Så fullt ut grottmänniskor tycker jag inte dom är. Inte efter ha sett filmen på dom och deras beteende.

Den ena grabbade tag om kuken och jucka åt dom som filma haha.
Citera
2018-11-25, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BullensPilsner
Fråga, vad är det ”vi” kan rädda dem ifrån? De har inte begått något brott eller på något sätt förstört jorden.

Du verkar väldigt religiös i ditt tankesätt. Är du säker på att du valt rätt väg?

Mord brukar ju vara lagligt i alla länder. Människor som stödjer mord brukar vara religiösa så du kanske ska ta och rannsaka dig själv.
Citera
2018-11-25, 20:04
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Minst vad vi vet om.
Ja det stämmer men det är fortfarande inte okej att mörda i vilket land som helst i världen.
Amerikanen John Allen Chaun var en inkräktare. Han var ett uppenbart hot mot sentineleserna. De kunde inte veta om han hade ett vapen med sig och var beredd att förgöra dem alla. En dåre sänd av Satan.
Citera
2018-11-25, 20:20
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Amerikanen John Allen Chaun var en inkräktare. Han var ett uppenbart hot mot sentineleserna. De kunde inte veta om han hade ett vapen med sig och var beredd att förgöra dem alla. En dåre sänd av Satan.

Håller med. Denna idiot får skylla sig själv.
Citera
2018-11-25, 20:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Oh hur vet man det? Dom kanske har käkat upp han också. Kinesisk mat är ju ändå gott.

Också? Vem ska de ha ätit upp?
Citera
2018-11-25, 20:36
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Jag tycker det är väldigt konstigt att skribenter här tycker det är konstigt/orättfärdigt av invånarna att avrätta inkräktaren. Själv hade jag aldrig hört talas om dessa stackare, en spillra inom ramen av mänsklighetens evolutionära historia. 60, 000 år? Förbluffande!
Finns det verkligen ingen djupare kännedom kring dessa vildar? Nog borde vi allt forska kring detta, men kanske via satellit/drönare för ett djupare kunskapsinhämtande?

För ett antal år sedan läste jag att de funnits för så lite som ca. 2000 år sedan även en annan människoras i Indonesien. Väldigt små människor. Dessa bodde på någon avlägsen icke direkt gästvänlig ö. Därav litenheten hos invånarna.

Förlåt ev OT.

Jag har också läst om det där som kan ha varit en annan människoart. Kanske det var de som ska ha drivits in i en grotta och där dödats allihop. Inte säker då jag har läst om ett flertal andra människoarter som ska ha funnits ganska nutida. Undrar om man säkert vet att sentineleserna är av vår art. De är ju också småväxta. Dessutom onekligen fast beslutna att försvara sin ö, vilket jag beundrar.
Citera
2018-11-25, 20:42
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Det är rimligt att anta, att sentineleserna vet att utbölingar är förenat med livsfara. Det behövs inte 60.000 år för att fatta att det finns sjukdomar som smittar, att sjuka ska hållas isolerade från friska, även om de inte förstår vad sjukdomar är. Kanske var det rent av en farsot de flydde ifrån en gång, från Afrika.
De ska också ha blivit utsatta på 1800-talet, då ett äldre par dog och barnen som sändes tillbaka vet vi inget om.
De har mitt fulla stöd i att hävda nödvärnsrätt.
Citera
2018-11-25, 20:42
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull

Förlåt ev OT.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Homo_floresiensis
Citera
2018-11-25, 20:45
Medlem
Hm.

Tror ni det skulle fungera att flyga över och släppa flygblad föreställande en enkel bild på typ några människor som ska föreställa sentineleserna, en kropp med pilar i så dom fattar att det rör missionären, sen kanske en båt med honom i påväg bort från ön tillsammans med andra människor som föreställs längre/på andra sätt urskiljande från urbefolkningen

Borde inte vara så himla svårt att få dom att greppa att vi bara vill ha liket med hjälp av några enkla bilder..

Borde ju funka utan att ha kontakt med dem på smittoavstånd känns det som..
Å andra sidan har jag ingen kunskap om smittspridning och hur pass luftburen exempelvis förkylning är..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in