2018-11-25, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nämns Trump i rapporten?
Tvivlar jag på, men som högsta chef är han ändå ansvarig för den. Det är inte första gången Trumpadministrationen presenterar pessimistiska nyheter. När de skulle argumentera mot skärpta regler i CAFE gjorde de det genom att i princip säga att det ändå var så kört att bättre bränsleekonomi på bilarna inte skulle göra någon skillnad.
Citat:
Annars är det rapporten jag pratat om där de inte bara har varit tillbaka i framtiden för att kolla klimatet utan kollade in börsen också när de ändå var där.
Konstigt nog brukar det löna sig att investera i indexfonder på börsen över längre sikt trots att ekonomin enligt dig är så totalt oförutsägbar. Hade det suttit någon för 100 år sedan och gissat om dagens ekonomi hade det varit precis lika rimligt för honom att gissa att den skulle vara mycket mindre än 1917 som att den skulle växt...
Citera
2018-11-25, 18:09
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Börjar bilden av kopplingar mellan klimat, extremväder, kostnader och ekonomi växa fram, om den nu var otydlig tidigare?

Den har varit klar länge vilket jag försökte åskådliggöra med Himalayas glaciärer. Allt handlar om kronor och ören. Varför kasta bort pengarna på något som inte finns (lösningar på energi-/klimatfrågan) för att lösa något som vi inte vet ska hända (framtida klimatkatastrofer) när vi kan använda våra resurser idag till att göra våra liv bättre och framförallt för världens fattiga befolkning? Det i sin tur kommer att ge oss bland mycket annat fler duktiga vetenskapsmän som kan lösa framtida problem av alla de slag.
Citera
2018-11-25, 18:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Tvivlar jag på, men som högsta chef är han ändå ansvarig för den. Det är inte första gången Trumpadministrationen presenterar pessimistiska nyheter. När de skulle argumentera mot skärpta regler i CAFE gjorde de det genom att i princip säga att det ändå var så kört att bättre bränsleekonomi på bilarna inte skulle göra någon skillnad.

Konstigt nog brukar det löna sig att investera i indexfonder på börsen över längre sikt trots att ekonomin enligt dig är så totalt oförutsägbar. Hade det suttit någon för 100 år sedan och gissat om dagens ekonomi hade det varit precis lika rimligt för honom att gissa att den skulle vara mycket mindre än 1917 som att den skulle växt...
Du skulle försöka komma in på någon firma på Wall Street med den klarsyntheten du har. Du skulle snabbt kunna göra dig en förmögenhet.
Citera
2018-11-25, 18:28
Medlem
Citat:
Du skulle försöka komma in på någon firma på Wall Street med den klarsyntheten du har. Du skulle snabbt kunna göra dig en förmögenhet.
Wall Street gör motsvarigheten till väderprognoser, att försöka förutse små fluktuationer på kort sikt, och det är mycket svårare än att räkna med att ekonomin på sikt växer. Du har visst väldigt svårt för det här med att det kan vara lättare att prognostisera de stora dragen i en utveckling än varje liten detalj.
Citera
2018-11-25, 18:56
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Den har varit klar länge vilket jag försökte åskådliggöra med Himalayas glaciärer. Allt handlar om kronor och ören. Varför kasta bort pengarna på något som inte finns (lösningar på energi-/klimatfrågan) för att lösa något som vi inte vet ska hända (framtida klimatkatastrofer) när vi kan använda våra resurser idag till att göra våra liv bättre och framförallt för världens fattiga befolkning? Det i sin tur kommer att ge oss bland mycket annat fler duktiga vetenskapsmän som kan lösa framtida problem av alla de slag.

OK, kanske lite missförstånd?
Jag upplevde som att du tidigare hade huvudfokus på klimatet och vetenskapen runt denna, men ditt fokus har kanske varit på det sätt som du kopplar ihop klimat, ekonomi och beslutsproblem.

Bottom line (om uttrycket ursäktas) är ju fortfarande om beslutet sker utgående från ett korrekt eller minst tillräckligt (i någon mening) faktaunderlag.

En enkel analogi:
– Alla vet att bilar krockar ibland.
(Jfr: – Alla vet att utsläpp av växthusgaser ökar Jordens medeltemperatur.)

– Du vet inte att du kommer att krocka.
(Jfr: – Alla är inte övertygade om att, säg 2,5°C temperaturökning får ödesdigra konsekvenser.)

– Därför behöver inte du säkerhetsbälte.
(Jfr: – Några får bry sig om utsläpp om dom vill, men dom som inte vill behöver inte.)

Stämmer det här med ditt sätt att resonera?

Citera
2018-11-25, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Som vanligt skriver du en massa rappakalja som knappt berör ämnet här och sakfrågorna. IPCC har haft mycket rätt i sina prognoser hittills:

- uppvärmningen fortsätter
- isarna smälter
- havsnivån fortsätter stiga
- mer extrema väder, som värmeböljor, orkaner, torka och kraftigare skyfall. För att inte tala om de förvärrade bränderna. Allt finns att läsa i IPCC:s rapporter från flera år tillbaka.

I år har vi fått flera exempel på detta, i både Europa och USA. IPCC:s förutsägelser har ju infriats med råge. Klimatforskarna är överraskade själva av att konsekvenserna syns så tydligt redan.

Kostnaderna för skadorna av klimatförändringarna skenar nu iväg i rasande takt.
Allt detta är så uppenbart för att alla, inte bara klimatexperter, vi ser och upplever det själva.

Att du som en imbecill låtsas att allt är normalt och ingenting kan sägas om framtiden, det är ju bara bullshit. Du läser och presenterar bullshit här och anklagar andra för fake news när fakta presenteras.

IPCC har ju dock fått mycket kritik också, https://www.nature.com/news/2010/100202/full/463596a.html
Citera
2018-11-25, 19:10
Medlem
Citat:
Både Kina och Indien gör väldigt mycket för klimatet. Kina är drivande vad gäller tillverkning av solpaneler och även när det gäller elbilar. Och de har ambitiösa mål.

Per person är utsläppen i Kina och Indien relativt små fortfarande. USA ligger högre och det är dessutom det land som svarar för det mesta av utsläppen historiskt. Man måste ta hänsyn till detta, koldioxid är en långlivad gas som ackumuleras i atmosfären, så även de tidiga utsläppen är viktiga.

Per person bryr sig inte klimatet om.
Det är summan som är det intressanta.
Citera
2018-11-25, 19:11
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
OK, kanske lite missförstånd?
Jag upplevde som att du tidigare hade huvudfokus på klimatet och vetenskapen runt denna, men ditt fokus har kanske varit på det sätt som du kopplar ihop klimat, ekonomi och beslutsproblem.

Bottom line (om uttrycket ursäktas) är ju fortfarande om beslutet sker utgående från ett korrekt eller minst tillräckligt (i någon mening) faktaunderlag.

En enkel analogi:
– Alla vet att bilar krockar ibland.
(Jfr: – Alla vet att utsläpp av växthusgaser ökar Jordens medeltemperatur.)

– Du vet inte att du kommer att krocka.
(Jfr: – Alla är inte övertygade om att, säg 2,5°C temperaturökning får ödesdigra konsekvenser.)

– Därför behöver inte du säkerhetsbälte.
(Jfr: – Några får bry sig om utsläpp om dom vill, men dom som inte vill behöver inte.)

Stämmer det här med ditt sätt att resonera?

Jag tycker det är tydligt att arbetet bara ruskar på huvudet åt allt som inte stämmer med hans uppfattning. Jag skulle inte kalla det för resonemang.
Citera
2018-11-25, 19:12
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
IPCC har ju dock fått mycket kritik också, https://www.nature.com/news/2010/100202/full/463596a.html
Har du något att invända mot det jag skrev?
Citera
2018-11-25, 19:14
Medlem
Citat:
Har du något att invända mot det jag skrev?

Ja, du hävdade "IPCC har haft mycket rätt i sina prognoser hittills" och jag påpekade att det fått mycket kritik för diverse fel.
Citera
2018-11-25, 19:14
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Per person bryr sig inte klimatet om.
Det är summan som är det intressanta.
Men det blir missvisande. Att länder med stora befolkningar har mer utsläpp är ju inte så konstigt eller hur?
Citera
2018-11-25, 19:15
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ja, du hävdade "IPCC har haft mycket rätt i sina prognoser hittills" och jag påpekade att det fått mycket kritik för diverse fel.
Är du för lat för att kommentera punkterna?
När du nu ändå svarade på mitt inlägg, menar jag. Det blir ju ingen diskussion av att bara posta länkar.
Senast redigerad av humanlife 2018-11-25 kl. 19:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in