Citat:
Ursprungligen postat av
afKnollentott
Det är precis som du skriver - intet att tillägga. OH och möjligen HB fixade det abstrakta med moms o skatter.... knappast mer än så. Det - i sig är inget brott. Resten är förvisso tragiskt - men ingen ursäkt. Inte ens en förklaring.
Stackars barn
Ja, och ska man vara hård så kan man säga att man som förälder har ett ansvar att vårda sig själv (ta hand om sig själv) för att klara av att vårda och ta hand om sina barn. Man får se upp med sitt eget mående (och nu tänker jag inte på just cancern, för det är ju speciellt med sådana sjukdomar) så man orkar finnas till för sina barn. Man behöver bromsa i tid om man märker att man håller på att köra sig själv i botten - för sina barns skull. Lätt att säga men ibland svårt att göra, kanske. Och om man inte orkar längre själv - så får man ta hjälp av andra.
Detta kan låta mästrande - men det var ju inte så att föräldrarna inte hade någon annan utväg än att utplåna familjen. Kanske
de själva uppfattade tillvaron så - att de inte hade någon annan utväg. Hur hade det kunnat bli så? Hade de inte fått med sig strategier och handlingsberedskap för att klara av livet, från sin egen uppväxt? Eller - och nu gissar jag - var de motståndare till medicinering och försummade att behandla egna depressioner? De tänkte inte klart? Det sistnämnda är egentligen den enda rimliga förklaringen, tycker jag.