2018-11-25, 15:48
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
JA, Enligt min källa på en av tidningarna som följer detta, så har dom kontinuerlig kontakt
med Polisen, och väntar på att Polisen skall sammanställa alla resultat, för dom är visst
inte helt färdiga än...... helt jäkla otroligt !!!
Så detta är absolut inte bortglömt, utan media jobbar fortfarande med fallet.
Tror inte att det borde ta så himla lång tid till

För dom oskyldiga flickornas skull - hoppas jag ock så

I övrigt kan man bränna ner det offentliga spektaklet som varit inblandat. Bra vore om man kan bränna brett - för att börja om från början.....
Det finns redan alltför många tragiska händelser när barn har varit inblandade....
Citera
2018-11-25, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Såtillvida - såsom du spekulerar - det tror jag inte.

Jag menar, rent krasst, att det är få förunnat att begå mord. Oavsett. N å g o n förklaring måste finnas, varför det gick som det gick. Oaktat sjukdomar, skolans brister...etc....

Att ursäkta sig med ett brev för sina förbrytelser mot sina egna barn - håller inte - inte i min bok.

Jag förstår vad du menar. Visst kan man tänka på det viset också: att skriva ett brev där man förklarar hur värdelöst liv man har på grund av barnens sjukdom - det blir ju nästan som om man vill rättfärdiga det hemska man gjort eller ska göra.

Även om det skulle ha funnits andra bidragande orsaker till utplåningen av familjen, än sjukdom (och om detta vet vi inget) så är väl just motivet "barnen är så sjuka så de har ingen framtid" det mest "förlåtande" motivet. Barmhärtighetsmord är väl möjligen det mord som vi andra kan förstå åtminstone en liten gnutta (kanske...men ändå inte...).

Sedan kan man ju också tänka att som förälder har man ett odiskutabelt ansvar att klara av sitt eget liv och barnens - även när man ställs inför de svåraste omständigheter som går att föreställa sig. Känner man att man står på randen till ett kaos som man inte mäktar med - så har man till uppgift att lämna över till någon annan. Man kan tillfälligt frigöra sig från sina föräldraplikter när det inte går på annat vis.
Citera
2018-11-25, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Japanesa, du verkar vara en lärd kvinna.
Du kanske kan förklara den psykologiska vinkeln av detta:

Mor & Far-föräldrarna till barnen skall enl uppgift ha vetat om situationen i villan.
Dom har vetat om barnens sjukdomar, och förmodligen H cancer.
Jag är övertygad om att Mor & Far-föräldrar hade gjort allt i sin makt för att hjälpa
familjen om dom bara hade vetat hur illa det var.
Precis som skolan, så såg nog Mor & Far-föräldrarna att det var illa ställt, men att det skulle leda
till att hela familjen skulle dö, kunde dom nog inte ens fantisera om.
O & H har alltså mörkat detta på nåt outgrundligt sätt, och fått alla att tro att även om dom var
sjuka så fanns det ändå ett hopp.

ALLA trodde att familjen fick ihop det, trotts sin situation.
Från den psykologiska sidan - Varför släpper man inte in någon på djupet, och varför ber
man inte om hjälp ???
I detta fallet så var ju uppenbarligen det andra alternativet döden.
Varför ber man inte om hjälp i en sådan situation ???
Jag fattar inte !!
Tack för dina teorier. Väl skrivet.
Tänker på det av mig fetade: Vill minnas att familjen hade mindre kontakt med Hannas familj.
Kan det bero på att hennes familj hade sina aningar om hur dotterns familj hade det och även tagit upp ämnet. Har hört i andra fall att detta kan leda till avståndstagande och upplevs som kränkande inblandning av någon av parterna. Och har själv upplevt hur svårt det är att påpeka konstigheter i någon familj men har man tillräckligt på fötterna (t ex signaler från barnen) får man inte låta bli att agera.
Det är inte lätt att orosanmäla men det är en skyldighet vi har.
Citera
2018-11-25, 16:34
Medlem
Citat:
Såtillvida - såsom du spekulerar - det tror jag inte.

Jag menar, rent krasst, att det är få förunnat att begå mord. Oavsett. N å g o n förklaring måste finnas, varför det gick som det gick. Oaktat sjukdomar, skolans brister...etc....

Att ursäkta sig med ett brev för sina förbrytelser mot sina egna barn - håller inte - inte i min bok.
Jag tror inte att brevet var en ursäkt. Föräldrarna ville nog bara förklara vad dom gjorde och varför. Om dom hade känt ett behov att be om förlåtelse för handlingen hade dom nog inte gjort den.

Sjukdomsbilden var nog sådan att dom inte tyckte att dom gjorde något fel, snarare att dom inte hade något annat val. Då menar jag så klart föräldrarnas sjukdomsbild, inte barnens.
Citera
2018-11-25, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag tror inte att brevet var en ursäkt. Föräldrarna ville nog bara förklara vad dom gjorde och varför. Om dom hade känt ett behov att be om förlåtelse för handlingen hade dom nog inte gjort den.

Sjukdomsbilden var nog sådan att dom inte tyckte att dom gjorde något fel, snarare att dom inte hade något annat val. Då menar jag så klart föräldrarnas sjukdomsbild, inte barnens.

Du tänker på Hannas cancer? Vad vet vi om Oskars hälsotillstånd? (det börjar bli så mycket information att hålla reda på nu...)
Citera
2018-11-25, 16:47
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag förstår vad du menar. Visst kan man tänka på det viset också: att skriva ett brev där man förklarar hur värdelöst liv man har på grund av barnens sjukdom - det blir ju nästan som om man vill rättfärdiga det hemska man gjort eller ska göra.

Även om det skulle ha funnits andra bidragande orsaker till utplåningen av familjen, än sjukdom (och om detta vet vi inget) så är väl just motivet "barnen är så sjuka så de har ingen framtid" det mest "förlåtande" motivet. Barmhärtighetsmord är väl möjligen det mord som vi andra kan förstå åtminstone en liten gnutta (kanske...men ändå inte...).

Sedan kan man ju också tänka att som förälder har man ett odiskutabelt ansvar att klara av sitt eget liv och barnens - även när man ställs inför de svåraste omständigheter som går att föreställa sig. Känner man att man står på randen till ett kaos som man inte mäktar med - så har man till uppgift att lämna över till någon annan. Man kan tillfälligt frigöra sig från sina föräldraplikter när det inte går på annat vis.

Det är precis som du skriver - intet att tillägga. OH och möjligen HB fixade det abstrakta med moms o skatter.... knappast mer än så. Det - i sig är inget brott. Resten är förvisso tragiskt - men ingen ursäkt. Inte ens en förklaring.

Stackars barn
Citera
2018-11-25, 16:50
Bannlyst
Citat:
Du tänker på Hannas cancer? Vad vet vi om Oskars hälsotillstånd? (det börjar bli så mycket information att hålla reda på nu...)

Allt vi hört är väl kollegors uppgifter om utmattning och viktnedgång under hösten?
Missan var inne på att Os svarta mössa dolde nån typ av sjukdom men hon definierade aldrig vilken sjukdom en svart mössa är tecken på.
Citera
2018-11-25, 17:02
Medlem
Citat:
Det är precis som du skriver - intet att tillägga. OH och möjligen HB fixade det abstrakta med moms o skatter.... knappast mer än så. Det - i sig är inget brott. Resten är förvisso tragiskt - men ingen ursäkt. Inte ens en förklaring.

Stackars barn

Ja, och ska man vara hård så kan man säga att man som förälder har ett ansvar att vårda sig själv (ta hand om sig själv) för att klara av att vårda och ta hand om sina barn. Man får se upp med sitt eget mående (och nu tänker jag inte på just cancern, för det är ju speciellt med sådana sjukdomar) så man orkar finnas till för sina barn. Man behöver bromsa i tid om man märker att man håller på att köra sig själv i botten - för sina barns skull. Lätt att säga men ibland svårt att göra, kanske. Och om man inte orkar längre själv - så får man ta hjälp av andra.

Detta kan låta mästrande - men det var ju inte så att föräldrarna inte hade någon annan utväg än att utplåna familjen. Kanske de själva uppfattade tillvaron så - att de inte hade någon annan utväg. Hur hade det kunnat bli så? Hade de inte fått med sig strategier och handlingsberedskap för att klara av livet, från sin egen uppväxt? Eller - och nu gissar jag - var de motståndare till medicinering och försummade att behandla egna depressioner? De tänkte inte klart? Det sistnämnda är egentligen den enda rimliga förklaringen, tycker jag.
Citera
2018-11-25, 17:04
Medlem
Citat:
Vi vet att dom dödade sina barn och avslutade sina liv. Så friska var dom nog inte.....
Citera
2018-11-25, 17:19
Medlem
Dammar av en gammal fråga: Är det någon som har sett ett någorlunda nytt foto av Hanna?
Citera
2018-11-25, 17:20
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Det är synd när fokus flyttas från den allvarliga händelse som är ämnet för tråden, till pajkastning mellan skribenter. Det medför att även själva ämnet och händelsen förminskas. Det borde inte finnas utrymme för pajkastning när ämnet gäller andra människors tragedi och död.
De som är nära sjukdomen ME är ganska berörda av denna händelse. De undrar ju såklart om synen på denna sjukdom varit en bidragande orsak till att föräldrarna fattat det här beslutet. Synen på denna sjukdom kan ha varit en orsak till att föräldrarna inte fick hjälp.
Om det är så har sittande och tidigare regering en skuld. Personligen undrar jag om det är därför det är locket på i ett fall som har berört hela landet.
Citera
2018-11-25, 17:23
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
De som är nära sjukdomen ME är ganska berörda av denna händelse. De undrar ju såklart om synen på denna sjukdom varit en bidragande orsak till att föräldrarna fattat det här beslutet. Synen på denna sjukdom kan ha varit en orsak till att föräldrarna inte fick hjälp.
Om det är så har sittande och tidigare regering en skuld. Personligen undrar jag om det är därför det är locket på i ett fall som har berört hela landet.

För att bringa klarhet i soppan - behövs information...

Vedergällningen får vi ta sen....
Senast redigerad av afKnollentott 2018-11-25 kl. 17:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in