2018-11-25, 10:14
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Fjärde gången då:

Den eventuella påverkan av odiversifierad tarmbiota på kognitiva förmågor har inte visats större än övriga variabler, bland dem inavelsdepression.

För övrigt har vår IQ stigit i flera generationer samtidigt som vi satt i oss processad mat, se Flynneffekten.

Men kanske ännu bättre, försök förstå att denna händelse inte är något du kan förklara med hur väldiversifierad tarmbiotan är. Inser du inte själv hur otroligt långt ut du seglat?

Självfallet är inte det enda variabeln i händelsen men händelsen passar in i hypotesen. Och det tyckte jag var väldigt roligt, det gladde mig verkligen.

På vad sätt menar du att man kan göra en säkrare guesstimitation om att de lider av inavelsdepression än att de har god kognitiv förmåga med riskbedömning sett till deras utvecklingsnivå? Nu vet vi ju inte exakt varför de dödar dem som ger sig till ön. Det kanske är en mekanisk tanke om utbölingar, men möjligt är ju att det finns en mer rationellt tänkt orsak som är grundad i negativ erfarenhet, exvis att "utbölingar kommer med sjukdomar". Dvs deras inställning kanske kommer ur något slags trial and error förfarande?

Det finns åtskilligt med människor med hög IQ som har usel kognitiv förmåga. Schizofreni är en ganska jämställd sjukdom, inte särskilt vanlig men den kan drabba högutbildade med högt IQ. Deras riskbedömningsförmåga är dock ganska fuckad. De ödar energi på att de ser inbillade faror och samtidigt råkar de ut för bisarra olyckor som en normal person lätt kunnat undgå. Du kan få en demenssjukdom i ganska unga år även om du dessförinnan haft hög IQ.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-11-25 kl. 10:45.
Citera
2018-11-25, 10:45
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twocko
Det här är ju bara en liten inavlad sekt med någon slags licens att mörda folk. Gå in och visa de vägen till civilisationen, med våld om så krävs. Det är inte djur vi pratar om här, utan människor med en någorlunda utvecklad hjärna.

Du skämtar? Har inte läst tråden men det intressanta skriver media om.
Jag tycker idioterna som närmat sej detta folk får skylla sej själva. Ungefär som att frivilligt gå in till lejon. Men så god är människan, att man tror gott om alla.
Det här folket är inavlade och inga människor fullt ut. Lever man på det viset så blir man djur. Titta bara på barn som växt upp bland vilddjur.
Varför lämnas dom inte ifred när dom klart och tydligt visat att de vill det. Jag skulle agera likadant om någon närmar sej min sfär om jag klargjort att jag inte vill ha med folk att göra. Respekterar man inte det så kan dom ha det. Men det kommer nog snart en ny dåre som ska försöka få till en intervju. FOLK säger jag.
Citera
2018-11-25, 11:04
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Jag tycker idioterna som närmat sej detta folk får skylla sej själva. Ungefär som att frivilligt gå in till lejon. Men så god är människan, att man tror gott om alla.
Det här folket är inavlade och inga människor fullt ut. Lever man på det viset så blir man djur. Titta bara på barn som växt upp bland vilddjur.
Varför lämnas dom inte ifred när dom klart och tydligt visat att de vill det. Jag skulle agera likadant om någon närmar sej min sfär om jag klargjort att jag inte vill ha med folk att göra. Respekterar man inte det så kan dom ha det. Men det kommer nog snart en ny dåre som ska försöka få till en intervju. FOLK säger jag.

Men i så fall kan du säga samma sak om inavlade redknecks. Att de är lite mer ursäktade om de beter sig illa. Här är det alltså människor som kommer undan med mord bara för att de är lite annorlunda och värda att bevara.
Citera
2018-11-25, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men i så fall kan du säga samma sak om inavlade redknecks. Att de är lite mer ursäktade om de beter sig illa. Här är det alltså människor som kommer undan med mord bara för att de är lite annorlunda och värda att bevara.
Är det fel att döda, då?
Citera
2018-11-25, 11:15
Medlem
wwrs avatar
De kan absolut inte beskyllas för mord om de inte känner till den lagen. De har sin egen lag. Intrång är belagt med dödsstraff. De har ju ingen som helst möjlighet att relatera till lagarna utanför ön, ingen har ju förklarat dessa för dem. Indierna låter dem ju klokt nog leva efter sina egna lagar.
Citera
2018-11-25, 11:15
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Han missed förarbetet. Regelbundna gåvor av kokosnötter, annat man kan anta de skulle uppskatta, fisknät, fräscha pilbågar etc (viss risk att själv bli skjuten av dem föreligger dock). Det kanske tar månader att bygga upp förtroende.
Ev. prydnadsföremål med inbyggd avlyssningsutrustning så att någon språkvetare kunnat analysera deras språk och han kanske hade kunnat rappa med dem på studs.
Att åka dit och bara förlita sig på Bibeln (annat än som skydd mot pilar) verkar dumt.
Märkligt att ingen lyckats få kontakt med dem.

Edit
Sedan måste man naturligtvis fundera på riskerna med att de blir beroende av gåvorna och dessa ev förändrar deras kultur till det sämre.

Först skulle jag vilja säga att stammar förtjänar vara lämnade i fred om de inte vill ha kontakt med yttre världen. Han får definitivt skylla sig själv och förtjänar ligga kvar i graven där. Han visste premisserna och tog saken i egna händer.. nån från västvärlden borde ha spärrat in honom långt före han kom så långt,

Ang. fetmarkerade ovan så var stammen förmodligen inte mer elakt sinnade än nån annan från början, de var förmodligen nyfiken på de första besökarna och hade dialog men de blev dock bara hämtade som slavar och många avrättade i ett försök att kuva förr i tiden vilket satte ont blod. För att skydda sig så valde öborna att principfast döda alla inkräktare som kom nära för att freda sig. Är inte öbornas fel att det blivit såhär.. de gör bara vad de behöver för att överleva och det har varit effektivt, ingen har stört dom sen de satt hårt mot hårt.

och ska vi vara ärlig, en missionär med en bibel i handen är minst lika stort hot som ett krigsfartyg, han är på väg dit för att konvertera de till en tro, gåvorna är att locka de in i fällor precis som en jägare lockar sina byten in i döden.. av alla de dödat så var den här verkligen ett HOT att ta död på.
Citera
2018-11-25, 11:18
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
De kan absolut inte beskyllas för mord om de inte känner till den lagen. De har sin egen lag. Intrång är belagt med dödsstraff. De har ju ingen som helst möjlighet att relatera till lagarna utanför ön, ingen har ju förklarat dessa för dem. Indierna låter dem ju klokt nog leva efter sina egna lagar.

Jo visst man kan säga att de är sitt eget lilla land med sina egna lagar. Men det är de ju inte då ingen har erkänt dom, de bryter markant mot de mänskliga rättigheterna osv. De befinner sig även inom indisk territorium där Indien är ett just erkänt land där mord är olagligt.
Citera
2018-11-25, 11:18
Medlem
twockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals

Ska man inte behandla alla människor lika? Jag vill bli lämnad ifred på min egen tomt (ex. med en skylt med "förbjudet att beträda"). Om någon då ringer på dörren då jäklar ska jag kunna hugga ner personen med förskäraren (d.v.s om jag fått en licens att döda som dessa vildar har). De ansvariga öborna borde givetvis bestraffas på samma sätt som andra invånare i Indien som begår mord.
Citera
2018-11-25, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo visst man kan säga att de är sitt eget lilla land med sina egna lagar. Men det är de ju inte då ingen har erkänt dom, de bryter markant mot de mänskliga rättigheterna osv. De befinner sig även inom indisk territorium där Indien är ett just erkänt land där mord är olagligt.

Om nödvärnsrätt gäller så är det inget mord.
Citera
2018-11-25, 11:21
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Är det fel att döda, då?

Beror på. Ingen har ens snackat med detta folk så ingen vet varför de dödar alla som närmar sig dom. De kanske tror att alla andra är djävlar som kommer till deras land för att ta deras själar och de är således i ständigt krig. I krig är det inte fel att döda, utan det är accepterat. Problemet här är att de inte är något erkänt land och att ingen vet varför de är så är elaka och mordiska. De kanske bara tycker det är kul att mörda.
Citera
2018-11-25, 11:24
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Han missed förarbetet. Regelbundna gåvor av kokosnötter, annat man kan anta de skulle uppskatta, fisknät, fräscha pilbågar etc (viss risk att själv bli skjuten av dem föreligger dock). Det kanske tar månader att bygga upp förtroende.

Ev. prydnadsföremål med inbyggd avlyssningsutrustning så att någon språkvetare kunnat analysera deras språk och han kanske hade kunnat rappa med dem på studs.

Att åka dit och bara förlita sig på Bibeln (annat än som skydd mot pilar) verkar dumt.

Märkligt att ingen lyckats få kontakt med dem.

Edit
Sedan måste man naturligtvis fundera på riskerna med att de blir beroende av gåvorna och dessa ev förändrar deras kultur till det sämre.
Men han hade ju Jesus med sig. Obegripligt att han misslyckades. Men det framgår förstås från hans anteckningar att Satan ansatt honom med tvivel. Kanske var det bäst ändå som det gick, renad från demonerna genom sitt offer.
Citera
2018-11-25, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twocko
Ska man inte behandla alla människor lika? Jag vill bli lämnad ifred på min egen tomt (ex. med en skylt med "förbjudet att beträda"). Om någon då ringer på dörren då jäklar ska jag kunna hugga ner personen med förskäraren (d.v.s om jag fått en licens att döda som dessa vildar har). De ansvariga öborna borde givetvis bestraffas på samma sätt som andra invånare i Indien som begår mord.

Det kan du väl i vissa fall. Det beror ju på vilken fara du anses befogad att uppfatta av främlingen. En amerikan i Louisiana blev ju friad i ett uppmärksammat fall för ca 30 år sedan då en japansk utbytesstudent som var på väg till studentfest hade gått vilse och ringde på. Japanen försökte inte bryta eller smyga sig in men amerikanen förstod honom inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in