2018-11-22, 14:48
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Apple rasar på börsen, sista kvartalsrapporten ser väldigt dyster ut. De tre nya telefonerna dom lanserat säljer segt som sirap, i Japan så kommer man sänka priserna på XR, XS och XS Max för konsumenterna anser att den är helt enkelt för dyr.

iPhone X (lanserades 2017) kommer fortsätta att tillverkas då de tre senaste modellerna är ett kommande fiasko gällande prisbilden.

Härliga nyheter, deras chockhöjningar de senaste året är oumbärliga för den vanlige konsumenten.
2018-11-22, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocaine-Cowboy
Apple rasar på börsen, sista kvartalsrapporten ser väldigt dyster ut. De tre nya telefonerna dom lanserat säljer segt som sirap, i Japan så kommer man sänka priserna på XR, XS och XS Max för konsumenterna anser att den är helt enkelt för dyr.

iPhone X (lanserades 2017) kommer fortsätta att tillverkas då de tre senaste modellerna är ett kommande fiasko gällande prisbilden.

Härliga nyheter, deras chockhöjningar de senaste året är oumbärliga för den vanlige konsumenten.

Åh.... dessa överdrifter och faktafel....

Ja, Apple har sjunkit en del på börsen, det sker då och då, sen stiger det igen. Varje gång detta sker verkar många vädra katastrof för Apple.... De har haft fel varje gång hittills.
Dessutom så har både Google och Microsoft aktier också dalat en hel del sen början av oktober, ja Nasdaq har sjunkit det med.

Nej, den senaste kvartalsrapporten ser inte alls dyster ut, den ser ut ungefär som den gjorde för Q4 förra året, helt ok siffror alltså sett till de omständigheter som gör att Q4 aldrig varit särskilt bra på att visa hur det går. Då försäljningen av de nya modellerna inte hinner påverka så mycket, och att helgförsäljningen kommer att visas först på nästa års Q1. Det enda man kan säga om detta års Q4 är att man inte ser lika galet stor ökning men siffrorna är ändå väldigt bra.

Nej. De nya modellerna säljer inte som sirap, det ryktas om att Apple dragit ned på beställningarna, men det har påståtts sånt förr och sen visas det i slutet av året att antalet sålda ändå slog rekord.... Möjligen säljer de nya mindre än förväntat, vilket ändå kan vara mycket stora volymer.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2018-11-22 kl. 15:53.
2018-11-22, 19:29
Medlem
nitinitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Ja, Apple har sjunkit en del på börsen, det sker då och då, sen stiger det igen. Varje gång detta sker verkar många vädra katastrof för Apple.... De har haft fel varje gång hittills.
Dessutom så har både Google och Microsoft aktier också dalat en hel del sen början av oktober, ja Nasdaq har sjunkit det med.

Nej, den senaste kvartalsrapporten ser inte alls dyster ut, den ser ut ungefär som den gjorde för Q4 förra året, helt ok siffror alltså sett till de omständigheter som gör att Q4 aldrig varit särskilt bra på att visa hur det går. Då försäljningen av de nya modellerna inte hinner påverka så mycket, och att helgförsäljningen kommer att visas först på nästa års Q1. Det enda man kan säga om detta års Q4 är att man inte ser lika galet stor ökning men siffrorna är ändå väldigt bra.

Nej. De nya modellerna säljer inte som sirap, det ryktas om att Apple dragit ned på beställningarna, men det har påståtts sånt förr och sen visas det i slutet av året att antalet sålda ändå slog rekord.... Möjligen säljer de nya mindre än förväntat, vilket ändå kan vara mycket stora volymer.

Lägsta noteringen sedan finanskrisen 2008, nej det är inte alls dystra siffror...
2018-11-22, 20:56
Medlem
löls avatar
Jag var på en arbetsplats där användare x behövde hjälp med att synca sin ny Sony telefon.
Herregud vad mycket skit som var förinstallerat på den... Att lägga till jobbmail på den var så dumt klyddigt. Mycket också som stökade till hela GUI.

Har själv en iphone och där görs saker sååå mycket enklare i min mening.
2018-11-22, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitiniti
Lägsta noteringen sedan finanskrisen 2008, nej det är inte alls dystra siffror...

Har du seriösa fakta på det, eller är det bara ditt fantasifulla påstående?
2018-11-22, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Har faktiskt märkt samma sak. Min teori: de som först skaffade Apple var media-folk, fotografer, filmare, ”hipsters”. Nu när det är ”coolt” att inte ha sociala medier, leva på landet och vara okontaktbar så skaffar de en gammal 3310 istället och datorer som inte är kända för att förstöra i tredje världen. Apple har blivit för kommersiellt helt enkelt.

Jag skulle säga tvärt om. Det var ett tag så att Apple levererade bra pulver som funkade speciellt för en målgrupp som behövde detta. Sedan blev det populärt, inne att ha en Apple-produkt. Då såg man tydligt hur Apple gick över från kvalitativa komponenter till billigare sådana, och priserna sköts (trots detta) i höjden. Nu har man gjort många av produkterna sämre, och priserna är så löjliga att man knappt tror att det är sant (en iPhone XR (förvisso med 512 GB, men ändå) för närmare 19 000 kr t.ex.). Jag tror att de börjat få lite väl mycket storhetsvansinne och att folk börjar inse att det inte är värt pengarna.

Själv gav jag 47 000 kr för en maxad 27" iMac. En bra dator, absolut. Men det faktum att den kör AMD-grafik framför Nvidia (vilket de hade förut) är ett skämt. Jag kan inte längre köra OpenGL-plugins när jag redigerar video eller renderar 3D. Istället måste jag köpa en Thunderbolt-låda + extern GPU som kan gå på uppåt 20 000 kr. Och då känner jag... är det så det ska vara när jag köpt en dator för 47 000 kr? Eh... nej!
2018-11-22, 21:55
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Jag skrev bara vad The Wall Street Journal skrev idag, dom har nog bättre insyn på Apple än vad jag och du har. Man har sålt ca 1 000 000 färre telefoner än vad man kalkylerat med i prognosen för detta kvartalet och sådana missräkningar brukar inte folket på Apple att göra. Man drar inte ner produktionen i onödan om man inte räknar med att göra en förlust, dvs färdiga produkter som inte säljer enligt mängden man räknat med utan lagerhålls istället för att nå konsumenterna på marknaden.

Personligen föredrar jag själv Apple, har både iPhone sedan tidigare och även iPad här hemma då deras produkter är de bästa utan tvekan för mina behov.
2018-11-23, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Jag skulle säga tvärt om. Det var ett tag så att Apple levererade bra pulver som funkade speciellt för en målgrupp som behövde detta. Sedan blev det populärt, inne att ha en Apple-produkt. Då såg man tydligt hur Apple gick över från kvalitativa komponenter till billigare sådana, och priserna sköts (trots detta) i höjden. Nu har man gjort många av produkterna sämre, och priserna är så löjliga att man knappt tror att det är sant (en iPhone XR (förvisso med 512 GB, men ändå) för närmare 19 000 kr t.ex.). Jag tror att de börjat få lite väl mycket storhetsvansinne och att folk börjar inse att det inte är värt pengarna.

Själv gav jag 47 000 kr för en maxad 27" iMac. En bra dator, absolut. Men det faktum att den kör AMD-grafik framför Nvidia (vilket de hade förut) är ett skämt. Jag kan inte längre köra OpenGL-plugins när jag redigerar video eller renderar 3D. Istället måste jag köpa en Thunderbolt-låda + extern GPU som kan gå på uppåt 20 000 kr. Och då känner jag... är det så det ska vara när jag köpt en dator för 47 000 kr? Eh... nej!

Du bör kolla upp fakta lite....

iPhone XR kostar inte alls närmare 19 000kr, det är nog XS Max du tänker på, men den kostar inte heller närmare 19 000kr, utan dyraste modeller kostar 18 395kr och då brukar man väl normalt säga ”dryg 18 000” eller ”över 18 000”?

Det är mycket pengar ja, dyrt ja. Men man ska då komma ihåg att av det priset så är det drygt 5000kr som går till svenska avgifter som moms och CopySwed
2018-11-24, 10:00
Medlem
Herkulesbigs avatar
Såja, tydligen lyssnade de på att det var för höga priser För de sänker priserna rejält nu.

https://www.affarsliv.com/nyheter/ap...om5572029.aspx
2018-11-24, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Såja, tydligen lyssnade de på att det var för höga priser För de sänker priserna rejält nu.

https://www.affarsliv.com/nyheter/ap...om5572029.aspx

Mmm i Japan.

https://www.cnet.com/g00/news/apple-...a=1&i10c.dv=19
2018-11-24, 13:31
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zatanized
Mmm i Japan.

https://www.cnet.com/g00/news/apple-...a=1&i10c.dv=19

Just XR-modellen har färre finesser än de andra två men samma prislapp som den äldre Iphone 8 – en faktor som bidragit till svaga försäljningssiffror. Det är oklart om Apple nu tvingas till liknande åtgärder inom andra regioner och bolaget vill inte kommentera tidningens uppgifter.

Ja det är möjligt det endast blir i Japan, men företaget förlorar stora summor och försäljningen går trögt!
Tro du inte, att de vill kapa priset för att få igång försäljningen igen i andra länder? Många som har skrivit i denna tråd tycks fundera överge Apple's produkter, tanke på de höga priserna! Kanske finns fler!
2018-11-24, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Just XR-modellen har färre finesser än de andra två men samma prislapp som den äldre Iphone 8 – en faktor som bidragit till svaga försäljningssiffror. Det är oklart om Apple nu tvingas till liknande åtgärder inom andra regioner och bolaget vill inte kommentera tidningens uppgifter.

Ja det är möjligt det endast blir i Japan, men företaget förlorar stora summor och försäljningen går trögt!
Tro du inte, att de vill kapa priset för att få igång försäljningen igen i andra länder? Många som har skrivit i denna tråd tycks fundera överge Apple's produkter, tanke på de höga priserna! Kanske finns fler!

Testa att sök på Apple stock value och liknande så ska du se att det i många år kastats fram rubriker med fet text så fort något ändrat sig med eller runt Apple, i synnerhet om det nåt som pekar nedåt.

Detta sker mer eller mindre regelbundet under åren och genererar massor med klick och intäkter för media, analytiker, bloggare och gud vet allt. I alla tider har Apples aktie, värde etc etc haft upp o nedgångar, även de allra minsta ger direkt rubriker.

Dessutom är det så korkat att dessa rubriker basunerar ut (mer eller mindre diskret) att nu, nuuuu, går det åt helvete för de där jäkla Apple.... Detta fast det ofta ör rubriker skrivna i en tid då det finns flera logiska förklaringar till ändringen, t ex att det är perioden före Apple förväntas släppa nya modeller, och folk helt naturligt väntar med köp för att de vad nytt de kommer med. Eller perioden före helgförsälning etc. Men rubrikerna kommer i fet stil ändå och tyvärr sväljer alldeles för många det som ryktas, påstås, förväntas etc etc utan att vara särskilt källkritisk eller se andra möjligheter än att Apple är på väg mot konken....

Nu menar jag ju inte med detta att Apple aldrig kan gå i konken, eller att rubrikerna alltid har fel etc. bara att man ska ha lite is i magen och se hur det utvecklar sig. Liknande rubriker och påståenden har alltid florerat om Apple, och ändå har Apple i princip alltid lyckats visa bra bokslut varje år, hittills.
Men jag tror såklart inte det kan fortgå i all evighet, av flera orsaker. Marknaden mättas, viss teknik blir sakta omodern och ny tillkommer, eller nya sätt att se på och bruka tekniken, konkurrenter närmar sig etc etc. och såklart kan de höga priserna påverka.

Men ser vi till att Apple gör mycket bra produkter, som folk köper i stora lass trots höga priser, och Apple har extremt bra ekonomisk ställning. Så skulle ju alla andra bolag bäva för en skaplig prissänkning av Apples produkter. Apple skulle ändå få rejäl vinst på varje produkt, och det lär ju öka försäljningen rejält. Samtidigt som i princip alla andra konkurrenter redan i jämförelse mycket låg vinst per såld enhet. Det skulle inte bli lätt för dem....

Så, hur det verkligen går nu, det vet vi inte än, det mesta är fortfarande bara spekulationer i feta rubriker. Så vi bör ha is i magen och vänta och se. Men det är i trissans och blir antagligen spännande i framtiden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in