2018-11-25, 00:16
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av algen84
Brottet i det här fallet är ju utan tvekan prästskrället som envisas med att missionera hos några av våra sista bevarade urfolk.

Man behöver knappast vara inföding för att sätta en spjutspets i idioten..
Det räcker med några öl och en dålig kväll för att han skulle få åka ambulans hem...

Man blir förvånad över hur ignoranta vissa människor är..

https://e3.365dm.com/18/11/1096x616/...20181121172800

Han var ingen präst, han var förmodligen ingen egentlig missionär heller.
Citera
2018-11-25, 00:18
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Om det skulle vara en avgörande faktor hade vi sett miljontals västerlänningar som varje dag tog sig till öarna för att begå suicide by sentinelese.

Nej, det behöver inte vara så avancerat eller påkostat. Man ser väl någon notis var och varannan dag om någon som aspirerar på en Darwin utmärkelse.
Citera
2018-11-25, 00:21
Medlem
Citat:
Ja precis, tidigare har sex sentineleser kidnappats av brittiska besökare på 1800-talet om jag minns rätt.

Historian om kvinnorna som besökt har jag däremot aldrig stött på, har du en länk?

Stämmer det var en familj. Dock dog föräldrarna snabbt, varvid Britterna dkeppade tillbaka barnen och lämnade de på stranden.

Vem vet vilka myter dessa barn skspade.

Infödingarna gjorde inget brott. Bara galen missionär
Citera
2018-11-25, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Något slags hottentotter, alltså, som lyckats isolera sig sedan utvandringen från Afrika, och därför undgått rasblandning. Men man undrar ju hur forskarna har lyckats ta blodprov på de små trollen? Jag kan se det för mig, när de spottar och fräser!
Nej några prover har aldrig tagits av sentineleserna. däremot ska det ha tagits prover av tex Jarawas
vad jag förstår. Spottande och fräsande hottentotter ? Vad är detta för uttryck ? Är du en sån där rasist som alla pratar om ?
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
I Israel är det väl många som inte listar sig av antagligen religiösa skäl, fast de ändå gärna vill ha en ny njure om de behöver. Därav att det frekvent förekommit organstöld med Israeliska subjekt involverade (att man tar utan samtycke från donator eller efterlevande).
Jaha så du känner inte till avstötningsproblemet ? Typiskt sådana här inlägg, ni vet inte vad det är och varför det är meningslöst att ta en slumpmässig kropp bara så där. Men så långt har ni väl aldrig tänkt ? Så långt räcker ju inte era hjärnceller verkar det som...
Har du blivit lobotomerad av en kompetensregnande hjärnkirurg eller rentav en veterinär ?

Typiskt er som bara har Google som läromästare, det heter transplantation rejection på engelska och beror på att vävnadstyperna inte passar ihop hos donator resp receptor. Alltså man kan inte bara ta en slumpmässig kropp eller organ och stoppa in i den som behöver organet, vilken som helst. Det fungerar helt enkelt inte så. Mottagaren blir mycket sjukare än hen var innan och dör oftast av ett sådant ingrepp.
Sådana historier är påhittade av Pallywoods Think-Thanks, ja och delvis ifrån tex Iran

Fast visst så har ju Mossad en massa agenter på svenska sjukhus också som brukar stjäla kroppar stup i kvarten, de flygs sedan med de ljudlösa och osynliga A380s till Tel Aviv där organen plockas ut, sen skickas kropparna tillbaks, och man har skalpeller som ger osynliga snitt, så det syns inte. Mossad har enorma tunnelsystem under svenska sjukhus - ja man kan till och med köra in A380 planen under sjukhusen. Det senaste är dock att Mossad har byggt ett enormt tunnelsystem med snabbtåg, sk MagLev-tåg och Hyperloop-tåg som genomkorsar kontinenterna på några ögonblick och man kan därför skicka kroppsdelar kors och tvärs efter behov, till de stenrika judiska bankirerna.
Somliga av dessa judiska supperrika bankirer byter flera organ till och med varje dag,, fast ärren är osynliga, pga att de israeliska läkarna har osynliga skalpeller att skära med. De har också osynliga laserinstrument som de kan göra operationer inne i kroppen utan att behöva gå igenom huden. Det mest avancerade idag är dock att det dels finns osynliga israeliska läkare, osynliga sjukhus, och osynliga ambulanser - de drivs tex med kvaternioner, fermioner och kvantkvarkkanelbullar

Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
I krig får vi ju som bor här medaljer om vi dödar. Det är alltså om någon sagt åt oss att "honom får ni döda".

Nja, medaljer brukar bara delas ut till de soldater som visat mera mod än vad den vanlige soldaten kan förväntas göra. De mest värdefulla medaljerna delades ut till de soldater som med sitt eget liv som insats räddat andra soldaters liv. Att bara döda utgör ingen grund för att få medaljer

Citat:
Enligt direktiven från Pentagon ska inte soldater bry sig när deras allierade i Afghanistan anordnar bacha fester där pojkar i lägre tonår får klä sig i klänning och sminkas dricka sprit, röka hasch och dansa till de säljs till högstbjudande gubbe för lite rajtan tajtan när kvällen är slut. Barnprostitution är del av kulturen.
Ja, precis, tror ni inte att om vi sminkar upp Ruinfeldt, Löfvén, Kristersson, Sjöstedt och Fridolin och drogar dem med opium att vi kan sälja dem på en sådan slavmarknad i Afghanistan ? Lite sexiga outfits, och bjällror lite här och var ? Duger de inte till det så får de väl bli organdonatorer ?

Citat:
Om det skulle vara en avgörande faktor hade vi sett miljontals västerlänningar som varje dag tog sig till öarna för att begå suicide by sentinelese.

Hehe, det blir kanske en trend - Kamikaze-missionärer som kamikazar sig in på deras territorium ?

Citat:
Men den kan ha påverkat att han inte var "riktigt klok" trots sin avsevärt högre bildning. Man kan skilja mellan kognitiv förmåga och kognitiv kompetens, det är tydligen inte alltid det sammanfaller hos människor.

Men det spelar ju ingen roll, ingen kan skydda sig väl nog emot pilar. Hur smart du än är. Ja om du inte har en rustning på dig men det är ju så lagom kul i + 36 graders värme som det brukar vara mitt på dagen i de områdena. Det går så fort, han var ju ingen ninja som kunde hoppa undan. En dödande pil kommer på ett ögonblick. Och tex en långbåge är kraftig nog att få pilen att gå igenom kroppen. Du har inte en suck till chans och befinner dig flera dygns resa till närmaste stora sjukhus. Bryter man tex benet på sådana ställen så är man i regel död inom ett par dygn

Nåja om han nu haft med sig en satellit-telefon hade det väl kunnat gått att komma till sjukhuset i Port Blair inom tre timmar, pga att indiska marinen har helikoptrar. Men om han hade förlorat mycket blod så hade han varit död likt förbannat. Fiskargubbarna hade först försökt hämta kroppen, och det är inte lätt, korallreven sträcker ju sig 1-2 km utanför stranden. Och dessutom hade ju alla sju fiskargubbar kunnat stryka med själva om de mötts av en skur med pilar ?

Citat:
Ursprungligen postat av algen84
Brottet i det här fallet är ju utan tvekan prästskrället som envisas med att missionera hos några av våra sista bevarade urfolk.

Fast det är så att dessa indiska fiskargubbar är i allmänhet mycket vänliga och artiga och hjälpsamma.
De kan ju inte på ett enkelt sätt förklara om hur farliga dessa infödingar är, språkbarriären var nog ändå mycket stor. Så jag gissar att John fick intrycket att det här går ju lätt som en plätt att åka dit, shit vad han bedrog sig

Jag vet inte vad fan tarmbakterier har med detta att göra, men visst skiljer de sig åt tex hos folk som bor i tropiska områden, jämfört med dem som bor i kyligare trakter. Det är ett så stort område med tarmbakterier att man inte vet så mycket om detta ännu

Citat:
Det kan gå riktigt dåligt för den utvecklade civilisationen också. Åtskilliga länder/krigsherrar har försökt sig på att ockupera Afghanistan (ibland befogat) : Djenghis Khan, Sovjet och senast USA med allierade. Djenghis Khan och Sovjet försvann rätt snart och USA har valt Trump till deras ledare och brottas med ett omfattande opiatproblem. Det här kommenterar även Donald Rumsfeld i sina memoarer.

Ja, det ligger ju en del i detta, Afghanistan tolererar inga inkränktare, men eftersom det finns omkring 200 folkgrupper och åtminstone 49 olika språk så strider de då och då emot varandra. Det är ett samhälle som fungerar ibland, och ibland råkar i upplösning. man vet heller inte hur pass genetiskt isolerade de olika grupperna har varit

Citat:
Ursprungligen postat av Person.Persson
Låt dom ha sitt, självklart gjorde missionären fel och dom som körde honom i land borde åka dit för försök till dråp eller vad nu Indiens motsvarighet är. Kan man bli "immun" emot inavel förresten?

Nej, det kan man inte. Men tydligen är de livskraftiga nog där för att kunna föda sig själva, så de är antagligen inte inavlade. Eftersom en kvinna inte föder så många barn så är risken inte stor för inavel, enkelt uttryckt. Hade varje kvinna däremot kunnat få typ 300 ungar så hade det sett annorlunda ut
Citera
2018-11-25, 00:28
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men vad i all världen har all tarmflora med evbrottslighet att göra?
+1

Och fortfarande vet vi inte vad som egentligen hände. Att han närmat sig deras strand och blivit bemött av pilar, varav en träffade hans bibel som han ärevördigt höll upp, må vara skrivet efteråt i hans dagbok. Men det finns många skäl att tvivla på, att detta verkligen hände. Han vill med fanatisk iver framstå som en martyr … vilket också till slut hände, till tröst (och kanske även stolthet) för hans närmast sörjande. Den fanatiska kristendomen är svår, både att förstå och att ta på seriöst allvar.
Här ligger ändå några hundar begravna, vill jag påstå.
Som jag skrivit tidigare har de fiskare som förde honom dit, per definition skumt mjöl i påsen. Hur ansvariga de var för hans död tål att granskas ingående. Troligen får de några års fängelse bara för att ha brutit mot lagen att närma sig North Sentinel, utan inhämtande av officiell tillåtelse.
Skönt att de är gripna varje fall
Citera
2018-11-25, 00:38
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurMorgan
Exakt. Man måste ha i åtanke att det finns tre öar intill med liknande folkslag. Det enda som varit märkligt är att de tre övriga stammarna har likheter i språk mellan varandra men verkar ha svårt att kommunicera med sentineleserna men å andra sidan så är ju sentineleserna väldigt fientliga så de kanske har delvis förstått de översättare som följt med men funnit för gott att börja skjuta pilar ändå. En intressant sak är att de övriga tre stammarna på öarna runtomkring haft likheter i språket, ex har de samma namn på sentinelesstammen och kokosnötter så det har definitivt funnits utbyte. Därför tror jag inte att sentineleserna skiljer sig särskilt mycket från de övriga tre stammarna.

Personligen så tror jag att sentineleserna varit som de andra tre stammarna på övriga öar, dvs rätt välkomnande mot främlingar men att dåliga erfarenheter av utomstående har format dem. Troligen har de en muntlig tradition och de äldre berättat om hur främlingar både dödat och rövat bort dem. Ett stort antal (närmare 50 tror jag att jag läste) sentineleser har ju blivit dödade i en incident där ett fartyg strandade, med tanke på hur får de är så är bara det en katastrof av gigantisk magnitud. När den där antropologen kom med gåvor som kokosnötter, en levande gris och annat så reagerade ju de med att skjuta pilar efter besättningen och sedan direkt gräva ner gåvorna, de dödade grisen dessutom och grävde ner den med trots att det åtminstone på omgivande öar finns vildgrisar och inte otänkbart även på sentinelön. Det är lite av en krigsförklaring att behandla gåvogivare på det sättet. Som jag skrivit tidigare så tror jag också att det handlar om att det är män som kommer. Främmande hannar i primatsamhällen är inte välkomna och motas oftast bort. Jag har läst historier på nätet om att det vid ett tillfälle var kvinnor som gick iland och de fick kramar och ingen fientlig behandling alls.

Kuriosa är att North Sentinel Island ligger endast 50km från Port Blair, en modern turistort med över 100 000 innevånare. Det är dit man ska åka och hyra en båt när man ska göra en expedition till North Sentinel Island! Jag skulle nog gå iland i en ghilliesuit och smyga genom skogen för att fotografera deras boplatser och sedan omärkligt smyga tillbaka, gärna under ett monsunregn då de sitter i sina hyddor och trycker: Eller så går man iland ett med några kamrater med gåvor och skjutvapen och låter vildarna smaka hett bly om de försöker något. Kanske man kan få ett ligg med en av deras kvinnor mot lite glaspärlor och en flaska rom!
Folken på Andamanerna har under tusentals år sysslat med huvudjakt och kannibalism. På så vis skaffar dom sig makt och kontroll över fiendens själar. Även fiendens kläder, ägodelar och husdjur är en del av fiendens själ och måste därför förstöras. Det är därför dom ratar gåvorna.

Britterna hade ihjäl tusentals människor på öarna under sin kolonialismiver.
Citera
2018-11-25, 00:53
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Om jag läste rätt så ansåg han att ön tillhörde djävulen och skulle fixa det. I så fall fick han vad han förtjänade. Respektlös jävel.

För övrigt så har lagen om barnäktenskap precis skärpts.
Ja, du har läst helt rätt.
https://www.shoestle.com/2018/11/22/...ntinel-island/

‘Lord, this island, Satan’s last stronghold where none have heard or even had a chance to hear your name?’*
Citera
2018-11-25, 01:09
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Finns det mer information om vilka straff som väntar fiskarna? Har bara läst att de verkar ha häktats.

Jag tror inte att USA kommer att kräva något, även om de kanske skulle önska få kroppen tillbaka.
De måste ju ha medborgare som gör knasiga saker dagligen, och detta är bara ett exempel.

Öborna verkar oavsett ha lyckats nå ett extremt hållbart samhälle, något som miljömaffian bara kan drömma om att någonsin uppnå. Ingen verkar heller sugen på att lämna ön.

Detta i kombination med ett mycket effektivt gränsförsvar.

Undrar hur öborna reglerar rättsväsendet? Är det straff för att försvara ön med dödligt våld, eller något man lär sig med modersmjölken? Jag tror på det senare.
Jämför med ex. Berlinmuren där de som flydde sköts, och den som sköt knappast väntade straff.
Citera
2018-11-25, 01:21
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Finns det mer information om vilka straff som väntar fiskarna? Har bara läst att de verkar ha häktats.
Skulle tro att de inte sitter häktade fortfarande. Den där delen av Indien är inte helt ociviliserad och jag skulle tro att det handlar om dryga böter och inte fängelse.
Citat:
Jag tror inte att USA kommer att kräva något, även om de kanske skulle önska få kroppen tillbaka.
De måste ju ha medborgare som gör knasiga saker dagligen, och detta är bara ett exempel.
Folk verkar tro att USA bryr sig jättemycket om sina medborgare utomlands, de bryr sig faktiskt mindre än Sverige. Däremot har de resurser att ex skicka soldater vart som helst på jordklotet och kan därför ibland hjälpa amerikanska medborgare men på hela taget så gör Sverige mer. USA förhandlar inte med gisslantagare av amerikanska medborgare men det gör Sverige.
Citat:
Detta i kombination med ett mycket effektivt gränsförsvar.
Deras gränsförsvar är effektivt för att de som kommer dit är obeväpnade och vill inte ha konflikt Skicka dit mig med kroppsskydd, hjälm med visir och en automatkarbin och de skulle aldrig kunna döda mig. Skicka fyra-fem man som jag och vi skulle kunna utrota hela ön. Det där med att korallreven är ett problem är bara ett problem vid dåligt väder då det stormar. Det finns luckor i korallreven som man kan navigera in ända till stranden genom.
Citat:
Undrar hur öborna reglerar rättsväsendet? Är det straff för att försvara ön med dödligt våld, eller något man lär sig med modersmjölken? Jag tror på det senare.
Jämför med ex. Berlinmuren där de som flydde sköts, och den som sköt knappast väntade straff.
I alla stammar finns det de som styr samhället oftast byäldste i form av ett råd. Det är helt självklart att deras fientlighet är beslutad. Det kan vara så enkelt att ordern är "Skjut alla främlingar som kommer fler än än tre, är de färre, kolla vad de vill och skjut om de gör ansatser att gå in i djungeln eller beter sig hotfullt".

Intressant att de inte har färdiga båtar utan bygger båtar när det behövs. Undras om de kan simma? Om inte så är det ju farligt att ge sig ut på hemmabyggda båtar som de gjorde när de attackerade det där strandade fartyget. Undras hur många besättningen hade ihjäl, kan tänka mig att många strök med, besättningen försvarade sig ju mot sentinelesernas bordningsförsök i två dagar med hjälp av signalpistoler, järnrör, yxor och annat. Sentineleserna har sedan dess plundrat fartyget och är numer i järnåldern tack vare detta, deras pilar har järnspetsar och de ska ha även tagit massa köksredskap ur skeppets kök så numer har de metallkastruller och annat. Det var ju ett stort fartyg så säkert också madrasser, kryddor, ficklampor, bilder och annat. Förstå vilken upptäcksfärd det måste vara för dem att gå genom ett modernt fartyg med allt vad som finns där!
Senast redigerad av ArthurMorgan 2018-11-25 kl. 01:29.
Citera
2018-11-25, 01:39
Medlem
Citat:
Ja och likförbannat är det den medicinstuderande västerlänningen, föredömligt mixad av asiatiskt ursprung och amerikanskt som blir perforerad av pilar när han ger sig i land för att predika för dem. Men han var säkert längre till höger i Bell kurvan än sentineleserna fast hans riskbedömningsförmåga kan man väl fundera över. Jo, han anade i och för sig att det skulle kunna gå så, men han verkade inte betänka att hans ambition att dela med sig av gospel om Jesus kunde vara farligt för dem?

Känns verkligen inte som att det inte kunnat sluta på något annat sätt. Han fick en (eller två?) varning innan och gav sig inte.
Som du skriver verkar han inte ha haft en tanke på vad han utsatte stammen och deras immunförsvar för. Hoppas att deras kontakt med honom och hans kropp inte leder till smittutbrott på ön.
Citera
2018-11-25, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Hans gudstro var för svag och han blev en piltavla

De åt inte upp honom i alla fall och den saken kan man lägga till deras beröm.

Alla människor från den civiliserade världen torde veta sedan gammalt att man skall låta dessa människor vara i fred. Det var väl därför han begav sig just dit, han trodde kanske att han var en ny Jesus.

Skicka dit Gustav Fridolin så skall han lära dem att icke dräpa på hundra dagar.

Respektera dom. Låt dom vara ifred. Dom stör ingen.
Citera
2018-11-25, 02:20
Medlem
everythingiss avatar
Nu blev vi av med en förtappad själ, antar att det var winwin för honom när han nu får träffa sin skapare 😁. Jag har svårt att se att infödingarna skall slippa att ta ansvar för sina handlingar... Lagen måste väl ändå gälla alla även i den delen av världen?

Känner mig lite skeptisk dock, att de begravde sitt offer?? Det måste vara ett jäkligt bra scenario att hävda om säg, fiskarna mulade snubben och snodde hans pengar. Jävligt beteende dock om det var ett riktigt kristningsförsök av snubben, vilket det nu påstås ha framkommit via hans dagbok.

Kristna har förstört för vartenda naturfolk på jorden mer eller mindre. Sydamerika har blivit jävligt hårt drabbade, och numer lever varenda jäkla stam längst Amazonas floder med ångest över synder och skit. Satans religioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in