• 1
  • 2
2018-11-24, 19:25
Medlem
Nu har något superäckligt hänt – stopp i toaletten. Jag har alltså som fobi mot avlopp så detta är det värsta jag vet.

Bor som första person i ett litet nybyggt hus så avloppen är nya.
Hur som haver så har jag provat det vanliga tricket med hink från hög höjd men vattnet drar sig inte undan som det brukar göra utan fylls bara på för att sakta rinna undan efter 30 min. Det är alltså stopp på riktigt.

Har någon kunskap om sådant här? Det är knappt så jag vill vara hemma om inte detta ordnar sig nu i kväll. Jag har fått en tanke att det har blivit kallt nu med minusgrader väldigt snabbt, första snön låg nu i morse. Kan det helt enkelt vara så att rören är för grunt lagda och rören har frusit till? Eller vad finns det för trick jag kan prova nu på kvällen? Samtidigt är jag rädd att om jag gör något så kommer det börja svämma över som i en skräckfilm. Jag hatar verkligen sånt här.
Senast redigerad av Shakopee 2018-11-24 kl. 19:27.
Citera
2018-11-24, 19:28
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shakopee
Nu har något superäckligt hänt – stopp i toaletten. Jag har alltså som fobi mot avlopp så detta är det värsta jag vet.

Hur som haver så har jag provat det vanliga tricket med hink från hög höjd men vattnet drar sig inte undan som det brukar göra utan fylls bara på för att sakta rinna undan efter 30 min. Det är alltså stopp på riktigt.

Har någon kunskap om sådant här? Det är knappt så jag vill vara hemma om inte detta ordnar sig nu i kväll. Jag har fått en tanke att det har blivit kallt nu med minusgrader väldigt snabbt, första snön låg nu i morse. Kan det helt enkelt vara så att rören är för grunt lagda och rören har frusit till? Någon med erfarenhet eller kunskap?

Det ska luta i avloppsrören så skiten bör rinna undan innan den fryser i vilket fall. Men det är klart att det kan va felbyggt.

Hur är det i övriga avlopp - stopp där med?
Citera
2018-11-24, 19:30
Medlem
Köp en rör-rensare på Classe och kör ner och se om du får napp. Kan vara en toarulle som ungarna tappat, eller en död råtta...
Citera
2018-11-24, 19:30
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Har någon kunskap om sådant här? Det är knappt så jag vill vara hemma om inte detta ordnar sig nu i kväll. Jag har fått en tanke att det har blivit kallt nu med minusgrader väldigt snabbt, första snön låg nu i morse. Kan det helt enkelt vara så att rören är för grunt lagda och rören har frusit till? Eller vad finns det för trick jag kan prova nu på kvällen? Samtidigt är jag rädd att om jag gör något så kommer det börja svämma över som i en skräckfilm. Jag hatar verkligen sånt här.

Kör med en avloppsränsare så långt in du kommer åt, så kanske det släpper.

Typ en sådan här:

https://www.clasohlson.com/se/Rensband/40-6851

Funkar skitbra.

Citera
2018-11-24, 19:42
Medlem
kanelipullas avatar
Kör ner hela armen i toaletten med en plastpåse på. Och gräv ut stoppet. Lovar.. det kommer att funka.
Citera
2018-11-24, 19:44
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:

Ta på en gummi handske och ta upp det som syns med handen. Spola sedan på vanligt sätt.
Fungerar inte detta och toastolen är "ren" på papper och skit och ser ut som vanligt. Då ligger stoppet djupare. Som husägare borde du ha en högtrycks tvätt, Om inte köp en och en slang med spolmynstycke (gärna 20 meters) Kör med spolmunstycket i "holken" tills det löser upp sig.

En Bra högtryckstvätt med spolslang kostar runt 5000:- Att ringa en spolbil kostar lika mycket eller mer, Högtryckstvätten kan du använda fler än en gång.. Så tänk efter..

Jag bor på landsbygden och har egen högtryckstvätt med spolslang och medföljande munstycke och jag har fått bort ALLA stopp som varit (4 st på 12 år) och haft nytta av tvätten på många andra sätt dessutom.
Citera
2018-11-24, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Det ska luta i avloppsrören så skiten bör rinna undan innan den fryser i vilket fall. Men det är klart att det kan va felbyggt.

Hur är det i övriga avlopp - stopp där med?

Nej, handfat och dusch funkar. Om det är felbyggt - borde jag ha märkt det tidigare då jag bott här sedan i somras?
Citera
2018-11-24, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dilutin
Köp en rör-rensare på Classe och kör ner och se om du får napp. Kan vara en toarulle som ungarna tappat, eller en död råtta...

Aldrig provat. Brukar det hjälpa?
Citera
2018-11-24, 19:49
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Nej, handfat och dusch funkar. Om det är felbyggt - borde jag ha märkt det tidigare då jag bott här sedan i somras?

Om de andra avloppen funkar så är det ju inget totalstopp utan bara nåt i närheten av just toan. Då är felet antagligen lättare att åtgärda. Testa med att skicka i duschslangen utan munstycke i toan å spola hårt å tryck fram å tillbaka om det går. Elelr om du har en trädgårsslang
Citera
2018-11-24, 19:50
Medlem
WhyAreYouBrainDeads avatar
Släng in en till hink med vatten, sen stoppar du toastolen fullt med trasor och håller emot dessa samtidigt som du spolar, du håller emot trycket.
Citera
2018-11-24, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Ta på en gummi handske och ta upp det som syns med handen. Spola sedan på vanligt sätt.
Fungerar inte detta och toastolen är "ren" på papper och skit och ser ut som vanligt. Då ligger stoppet djupare. Som husägare borde du ha en högtrycks tvätt, Om inte köp en och en slang med spolmynstycke (gärna 20 meters) Kör med spolmunstycket i "holken" tills det löser upp sig.

En Bra högtryckstvätt med spolslang kostar runt 5000:- Att ringa en spolbil kostar lika mycket eller mer, Högtryckstvätten kan du använda fler än en gång.. Så tänk efter..

Jag bor på landsbygden och har egen högtryckstvätt med spolslang och medföljande munstycke och jag har fått bort ALLA stopp som varit (4 st på 12 år) och haft nytta av tvätten på många andra sätt dessutom.

Jag hyr Attefallshus så är inte husägare på det sättet, och de jag hyr av har inte högtryckstvätt vet jag. Jag hyr bara tills nästa sommar, sen blir det lägenhet igen. De jag hyr av är heller inte hemma förens nästa vecka.

Toaletten är mindre än en vanlig toalett så man kommer nog inte jättelångt med handen. Och sen skulle jag rent av kaskadkräkas. Det finns bara vatten i toastolen, inget papper eller annat, men so fort man försöker spola så fylls vattnet på snabbt
Citera
2018-11-24, 20:00
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhyAreYouBrainDead
Släng in en till hink med vatten, sen stoppar du toastolen fullt med trasor och håller emot dessa samtidigt som du spolar, du håller emot trycket.

Den varianten skall du nog först testa hemma hos dig själv, innan du rekommenderar den till TS.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in