2018-11-24, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanelipulla
Kör ner hela armen i toaletten med en plastpåse på. Och gräv ut stoppet. Lovar.. det kommer att funka.

Alltså, det går inte rent fobimässigt, jag kan inte i mitt liv fatta att folk kan göra sådant.

Men säg att jag mot all förmodan provar så är toaletten av det mindre slaget så man behöver nog en barnarm. Det borde ju gå med en sådan där rensare som föreslås i tråden i sådana fall.
Citera
2018-11-24, 20:05
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shakopee
Alltså, det går inte rent fobimässigt, jag kan inte i mitt liv fatta att folk kan göra sådant.

Men säg att jag mot all förmodan provar så är toaletten av det mindre slaget så man behöver nog en barnarm. Det borde ju gå med en sådan där rensare som föreslås i tråden i sådana fall.
Har du spolat ner annat sorts papper än just dasspapper?
Citera
2018-11-24, 20:08
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Jag hyr Attefallshus så är inte husägare på det sättet, och de jag hyr av har inte högtryckstvätt vet jag. Jag hyr bara tills nästa sommar, sen blir det lägenhet igen. De jag hyr av är heller inte hemma förens nästa vecka.

Toaletten är mindre än en vanlig toalett så man kommer nog inte jättelångt med handen. Och sen skulle jag rent av kaskadkräkas. Det finns bara vatten i toastolen, inget papper eller annat, men so fort man försöker spola så fylls vattnet på snabbt

Då får du ringa fastighetsägaren och betala för utryckningen själv.. Helg = Dyrt Kan faktiskt bli billigare med en egen högtrycksspolare.

Inte det roligaste att vara utan WC en helg. Det är bara att bita ihop och rensa/spola eller betala för det.. Väst är det om avloppet "kluckar" då kan det ta timmar för en spolbil att rensa..
Citera
2018-11-24, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Har du spolat ner annat sorts papper än just dasspapper?

Nope. Och har inte småbarn som heller kan slänga ner oklara saker.
Citera
2018-11-24, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Då får du ringa fastighetsägaren och betala för utryckningen själv.. Helg = Dyrt Kan faktiskt bli billigare med en egen högtrycksspolare.

Inte det roligaste att vara utan WC en helg. Det är bara att bita ihop och rensa/spola eller betala för det.. Väst är det om avloppet "kluckar" då kan det ta timmar för en spolbil att rensa..

Inget kluck som tur är. Jag får i morgon köpa en sådan där rensare helt enkelt.

Fick tips om Kaustiksoda och en vaccumpryl. Vad tror du om det?
Citera
2018-11-24, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Den varianten skall du nog först testa hemma hos dig själv, innan du rekommenderar den till TS.

Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Om de andra avloppen funkar så är det ju inget totalstopp utan bara nåt i närheten av just toan. Då är felet antagligen lättare att åtgärda. Testa med att skicka i duschslangen utan munstycke i toan å spola hårt å tryck fram å tillbaka om det går. Elelr om du har en trädgårsslang

Duschslangen vill jag helst använda fortsättningsvis också, det sitter dessutom fast ett sort duschhuvud och ser lite dyrt och krångligt ut. Trädgårdsslang har jag inte. Vågar dessutom inte joxa för mycket.
Citera
2018-11-24, 20:21
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Inget kluck som tur är. Jag får i morgon köpa en sådan där rensare helt enkelt.

Fick tips om Kaustiksoda och en vaccumpryl. Vad tror du om det?

Nja Kaustiksoda är inget bra om någon måste komma dit och rensa. Kan orsaka skador på folk som jobbar med avloppet om det hamnar i en "klump" nära stoppet.

En "plunger" = Sugpropp med handtag" kan fungera om man vet hur den används ordentligt.
Billigt om det funkar..

Gör såhär:

Täck för ALLA avlopp i badrummet eller där WC'n står.. Sätt en propp i handfatet och täcköver ex badkarsavlopp. ALLA avlopp utom WC skall vara blockerade för att ge ett bra "Sug" i WC'n

Tryck sedan ned och Dra upp kvickt med sugproppen Se till att den inte drar luft.. slå på mer vatten om den drar luft. "Jucka" med sugproppen flera gånger bestämt och hårt. Oftast lossnar det på "draget" så det kan funka med att sakta trycke ned sugproppen till botten och dra upp fort flera gånger.. Om det lossnar.. Slå på massor med vatten från hinkar gärna ett 10 tal så du ser att det fungerar.. Efter det.. Spola alla kranar i rummet och spola wc'n Använd gärna varmt vatten.

Har arbetat som fastighets reparatör och haft mina "duster" med jobbiga avlopp. En dam på äldrevården spolade alltid ned sina gigantiska blöjor.. Minst ett stopp per dag..
Citera
2018-11-24, 20:42
Medlem
LeeVans avatar
Som tidigare nämnts så använd absolut inte Kaustiksoda. Du kan däremot hälla i en flaska Klorin och låta det stå över natten. Är stoppet i kröken i toalettstolen så löses det upp under natten, förutsatt att det handlar om organiskt material. Klorin luktar fränt så glöm i så fall inte att ha locket nedfällt på toalettstolen.. Varefter du spolar på morgonen.

Jag har själv löst det hos mig på det sättet ett par gånger, men det det beror på var stoppet sitter och vad det består utav.
Citera
2018-11-24, 20:42
Medlem
Citat:
Nja Kaustiksoda är inget bra om någon måste komma dit och rensa. Kan orsaka skador på folk som jobbar med avloppet om det hamnar i en "klump" nära stoppet.

En "plunger" = Sugpropp med handtag" kan fungera om man vet hur den används ordentligt.
Billigt om det funkar..

Gör såhär:

Täck för ALLA avlopp i badrummet eller där WC'n står.. Sätt en propp i handfatet och täcköver ex badkarsavlopp. ALLA avlopp utom WC skall vara blockerade för att ge ett bra "Sug" i WC'n

Tryck sedan ned och Dra upp kvickt med sugproppen Se till att den inte drar luft.. slå på mer vatten om den drar luft. "Jucka" med sugproppen flera gånger bestämt och hårt. Oftast lossnar det på "draget" så det kan funka med att sakta trycke ned sugproppen till botten och dra upp fort flera gånger.. Om det lossnar.. Slå på massor med vatten från hinkar gärna ett 10 tal så du ser att det fungerar.. Efter det.. Spola alla kranar i rummet och spola wc'n Använd gärna varmt vatten.

Har arbetat som fastighets reparatör och haft mina "duster" med jobbiga avlopp. En dam på äldrevården spolade alltid ned sina gigantiska blöjor.. Minst ett stopp per dag..

Tack för ditt svar! Om det lossnar skriver du. Menar du att det kommer komma en massa saker upp i toan? En sådan där vaccumpryl har jag bara använt i handfat och liknande. Jag har tidigare när det blivit stopp kört en hink vatten från hög höjd, men nu fylls bara vattnen på i samma mängd i stolen för att sedan sakta sjunka undan, känns som om det är ett annat sorts stopp nu.

Vad tror du om en vaskrensare? Läst på lite om dem och en del klagar på att de inte funkar på toaletter då de inte kommer förbi böjen. Har du erfarenhet?
Citera
2018-11-24, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Som tidigare nämnts så använd absolut inte Kaustiksoda. Du kan däremot hälla i en flaska Klorin och låta det stå över natten. Är stoppet i kröken i toalettstolen så löses det upp under natten, förutsatt att det handlar om organiskt material. Klorin luktar fränt så glöm i så fall inte att ha locket nedfällt på toalettstolen.. Varefter du spolar på morgonen.

Jag har själv löst det hos mig på det sättet ett par gånger, men det det beror på var stoppet sitter och vad det består utav.

Jag tror jag har en halv flaska klorin hemma, räcker det tro? Jag tycker det är så obehagligt att spola då vattnet fylls på högt när jag provat, mardrömmen är en översvämning. Om jag spolar långsamt så blir det ju inget tryck. Att jag ska vara så mesig gällande detta är f-n inte bra.
Citera
2018-11-24, 20:45
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Tack för ditt svar! Om det lossnar skriver du. Menar du att det kommer komma en massa saker upp i toan? En sådan där vaccumpryl har jag bara använt i handfat och liknande. Jag har tidigare när det blivit stopp kört en hink vatten från hög höjd, men nu fylls bara vattnen på i samma mängd i stolen för att sedan sakta sjunka undan, känns som om det är ett annat sorts stopp nu.

Vad tror du om en vaskrensare? Läst på lite om dem och en del klagar på att de inte funkar på toaletter då de inte kommer förbi böjen. Har du erfarenhet?

Det KAN komma upp om stoppet är nära WC'n men ligger det djupare så lär du inte se något utan du "känner " att det inte är lika stort motstånd då du drar upp.

Finns vaskrensare man kopplar på en borrmaskin men min erfarenhet säger att de fungerar på nära håll inte om det är längre ut på stammen.. Sedan är de billigare rent skräp och kan fastna i krökarna om man har otur.
Citera
2018-11-24, 20:56
Medlem
Citat:
Det KAN komma upp om stoppet är nära WC'n men ligger det djupare så lär du inte se något utan du "känner " att det inte är lika stort motstånd då du drar upp.

Finns vaskrensare man kopplar på en borrmaskin men min erfarenhet säger att de fungerar på nära håll inte om det är längre ut på stammen.. Sedan är de billigare rent skräp och kan fastna i krökarna om man har otur.

Ok, är det vaccumprylen som gäller i morgon. Punkt.

Sista frågor: någon rekommenderade klorin ovanför i tråden. Bra?

Varför tror du inte att hink-metoden fungerar?

Och tror du att det har fryst till i rören är osannolikt?

Då jag vet att det inte ligger blöjor, våtservetter, leksaker och dyl i avloppet, vad tror du är sannolikheten att vaccumprylen löser det när hinken inte funkar? Jag behöver lite pepp då detta är en av de topp värsta sakerna jag vet. Jag kommer seriöst ha svårt att sova i natt och det är totalt överdrivet, jag vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in