2018-11-24, 14:37
Medlem
DonMacos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
Är det inte grundligen debunkat att det inte stämmer att en majoritet av männen är oknullade?

Ja de flesta jag känner har nog t o m knullat ganska mycket, tack vare självständiga och frigjorda svenska kvinnor! Det krävs ju som bekant två för att det ska bli något knull av det....
Citera
2018-11-24, 14:42
Medlem
Homokungen88s avatar
Faan va trist. Har svårt att relatera då ja aldrig haft problem me o hitta tjejjer o knulla med. O grejjen me tinder: hade de i nån månad o fick knulla varje gång ja träffa tjejjen. Blev för många o hålla koll på så ja sluta "tindra". Har gått tebax t frugan så nu knullar ja bara henne. Men en runk e aldrig fel de heller!
Citera
2018-11-24, 17:23
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Det är för att jag har flugit över dem lite fort.
Bland annat har jag liknat män vid barn med adhd, och kvinnor med add, där man ber unga män att sitta ner och hålla käft och sluta vara som dom är och att dom bör ta efter sina medsystrar. När det defacto är sånt beteende, många kvinnor sen går igång på.

Det är synen som samhället har på män som är skadlig.
Vilket gjort att de flesta män idag är blyga och inte vågar ta kontakt, inte vågar säga ifrån, eller inte vågar hoppa in i bråk när det behövs.

Hmm. Vet inte riktigt om jag håller med om att samhällets syn på män är det största problemet. Mäns syn på sig själva och vilka rättigheter man har (såsom att exvis genom våld/hot om våld skapa otrygghet för resten av befolkningen) är ett mer akut problem enligt mig. En liten andel visst, men med stor makt/påverkan på samhället.

Som motvikt mot ovanstående lilla andel behövs (bl a) schyssta män som sätter stopp. Förstår jag dig rätt blir dessa "schyssta män" sedan paradoxalt nog bortvalda av kvinnor? I beg to differ. En trygg, stabil och reko snubbe med gott självförtroende och pondus går hem hos majoriteten kvinnor. Bad boys går hem hos en betydligt mindre del.

Jag skulle tro att majoriteten av snubbar som "inte får" sex (vilket är en minoritet, trådrubriken till trots) är främst socialt eftersatta. Dom saknar träning i sociala situationer och kan inte läsa av samspel. Den bekväma "lösningen" blir att kolla Youtube eller läsa på Flashback och Tinder-swajpa. Vilket stjälper snarare än hjälper.
Citera
2018-11-24, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Hmm. Vet inte riktigt om jag håller med om att samhällets syn på män är det största problemet. Mäns syn på sig själva och vilka rättigheter man har (såsom att exvis genom våld/hot om våld skapa otrygghet för resten av befolkningen) är ett mer akut problem enligt mig. En liten andel visst, men med stor makt/påverkan på samhället.

Som motvikt mot ovanstående lilla andel behövs (bl a) schyssta män som sätter stopp. Förstår jag dig rätt blir dessa "schyssta män" sedan paradoxalt nog bortvalda av kvinnor? I beg to differ. En trygg, stabil och reko snubbe med gott självförtroende och pondus går hem hos majoriteten kvinnor. Bad boys går hem hos en betydligt mindre del.

Jag skulle tro att majoriteten av snubbar som "inte får" sex (vilket är en minoritet, trådrubriken till trots) är främst socialt eftersatta. Dom saknar träning i sociala situationer och kan inte läsa av samspel. Den bekväma "lösningen" blir att kolla Youtube eller läsa på Flashback och Tinder-swajpa. Vilket stjälper snarare än hjälper.

Okej. Jag tycker du är på rätt väg i ditt tänkande och du lyfter en massa bra poänger. Jag håller faktiskt med i varenda en.
Men när jag lyfter mitt exempel, så menar jag att det går att bygga ett system som utnyttjar den potentialen istället för att försöka tämja den.
Då blir det desto lättare att bygga en stabil, reko kille med självförtroende och pondus. Än bad boys som bara slår sin väg igenom precis allting.
Och det är väl det som är det stora problemet nu. Antingen är så är man badboy, eller konflikträdd, och därmed finns det få hälsosamma och virilla mellanting. Kvinnor har att välja på pest eller kolera, och försöker nog hellre med pesten, då den faktiskt aktiverar deras överlevnadssystem..

Det jag säger är att försöka bygga upp män ordentligt. Vilket man nog försöker med, men på fel sätt.
Och det innebär att man ska försöka lära män från ung ålder, belöningen som kommer från hårt arbete, kommunikation och lojalitet.
Och jag tror att när ett samhälle inte har det, ser man precis som idag vad som sker. Igenom att fler människor enskilt söker sig till vården, par bryts upp, och kommunikation består för det mesta av fullskaliga verbala slagsmål och könskrig.
Lite smått kan ju vara hett. Men någonstans behöver man också visa förmåga på ledarskap.
Citera
2018-11-24, 18:42
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Okej. Jag tycker du är på rätt väg i ditt tänkande och du lyfter en massa bra poänger. Jag håller faktiskt med i varenda en.
Men när jag lyfter mitt exempel, så menar jag att det går att bygga ett system som utnyttjar den potentialen istället för att försöka tämja den.
Då blir det desto lättare att bygga en stabil, reko kille med självförtroende och pondus. Än bad boys som bara slår sin väg igenom precis allting.
Och det är väl det som är det stora problemet nu. Antingen är så är man badboy, eller konflikträdd, och därmed finns det få hälsosamma och virilla mellanting. Kvinnor har att välja på pest eller kolera, och försöker nog hellre med pesten, då den faktiskt aktiverar deras överlevnadssystem..

Det jag säger är att försöka bygga upp män ordentligt. Vilket man nog försöker med, men på fel sätt.
Och det innebär att man ska försöka lära män från ung ålder, belöningen som kommer från hårt arbete, kommunikation och lojalitet.
Och jag tror att när ett samhälle inte har det, ser man precis som idag vad som sker. Igenom att fler människor enskilt söker sig till vården, par bryts upp, och kommunikation består för det mesta av fullskaliga verbala slagsmål och könskrig.
Lite smått kan ju vara hett. Men någonstans behöver man också visa förmåga på ledarskap.

Jag är inte helt med på vilket system du eftersträvar. Är det någon förändring i samhället du vill se? I så fall vilken?

Sen ser jag personligen en rätt stor mängd stabila, sköna snubbar i spannet mellan bad boys och mesar. Påstår nog mig själv tillhöra den gruppen, t ex. Sjukt PK, icke-våldsam och i stort skötsam. Har inga problem alls att tilldra mig kvinnors intresse, trots att jag förmodligen inte är särskilt snygg.
Och här kommer ytterligare en invändning: ser det nog inte som att det är kvinnor som väljer. Nu kanske du inte menade så, sorry isf, men det är ju ofta tugget i dom här trådarna. Snubbarna anstränger, tjejerna cherry-pickar.
Det är i högsta grad ömsesidigt. Tjejer må generellt ragga/flörta lite mer subtilt, men jag upplever faktiskt att det oftare är jag som väljer. Mest bort, eftersom jag inte har något behov av att tokknulla runt för sakens skull. Och mina tjejkompisar är olyckligt kära mest hela tiden. I normala, stabila snubbar som är så lite bad boys det bara går.

Och: att förhållanden spricker ser inte jag som ett generellt problem. Måste vi leva i monogam tvåsamhet livet ut? Ytterst tveksam. Tiderna förändras, liksom incitamenten för livsförhållanden och relationer.
Däremot är ju målet att så många som möjligt av oss ska må bra, of course. Att den psykiska ohälsan stiger är problematiskt. Anledningarna till detta är dock förmodligen många och komplexa.
Citera
2018-11-24, 18:49
Bannlyst
Citat:
Jag är inte helt med på vilket system du eftersträvar. Är det någon förändring i samhället du vill se? I så fall vilken?

Det är rätt så enkelt egentligen.

Yngre killar ger upp, därför att dom aldrig får veta riktigt vad som förväntas utav dem.
De är fast i ett system, där dom bara tvingas prestera utan någon direkt belöning.

Det är det vi behöver förändra. Om du tror att problemet är komplext så har du övertänkt.

Du är själv kille säger du? Så vad är det som får dig att tagga till?
Citera
2018-11-24, 19:06
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Det är rätt så enkelt egentligen.

Yngre killar ger upp, därför att dom aldrig får veta riktigt vad som förväntas utav dem.
De är fast i ett system, där dom bara tvingas prestera utan någon direkt belöning.

Det är det vi behöver förändra. Om du tror att problemet är komplext så har du övertänkt.

Du är själv kille säger du? Så vad är det som får dig att tagga till?

Är fortfarande inte riktigt med på hur du menar, tyvärr. Vilken form av belöning är det dom inte får, och hur ser prestationen ut?

Yes, är snubbe. Tagga till på vad? Tjejer?
Citera
2018-11-24, 19:22
Medlem
Såg någon nämnde att höga testosteron halter skulle locka kvinnan.
Detta har till viss del visat sig vara sant, men mer ur ett bekräftelse perspektiv, möjligen avel också.
Men som "pappa" väljer de generellt en man med en mjukare sida som kan ta hand om barnen.
Citera
2018-11-24, 19:23
Bannlyst
Citat:
Är fortfarande inte riktigt med på hur du menar, tyvärr. Vilken form av belöning är det dom inte får, och hur ser prestationen ut?

Yes, är snubbe. Tagga till på vad? Tjejer?

Så som det ser ut nu, är det typ 20 år i skola om inte mer? Sen komma ut till ett arbetsliv, som knappast belönar en för den bortslösade tiden, utan nu är det helt andra meriter som spelar in.

Så de flesta män, går i skola, klarar sig knappt men endå helt okej. Sen ska dom börja bilda familj, och har inte lärt sig att göra något mer än att överleva skolgången.

De flesta, en majoritet. Lär sig igenom "learn by doing" och "trial by error".
Dvs, det som triggar en man att göra mer, är när han får bygga en bil, och ta den på en jungru tur. Skjuta ett rådjur och se hur familjen njuter av fångsten. Ragga på en tjej, och lyckas.
Det är ett ganska så simpelt belönings system.

Men det dom lär sig idag, är att dom kan kämpa hur mycket dom vill, dom får endå inte lön för brödfödan.
Därav finns det så många som ger upp.

Och det som sker är att det byts ut, mot missbruk och hälsosamt leverne, då de flesta män ser sig som maktlösa.

Det kan man börja lära killarna bättre i skolan.

Men det som sker idag, är snarare att allt killar gör är fel. Dom får inte slutföra någon lek, utan allt som kommer från män är av ondo.
Man får inte ens slå tillbaka mot en mobbare, för då är det fel. Och man skulle gått och pratat med någon vuxen istället.
Mobbaren lär sig utav smällen att hålla käft, killen lär sig att det är okej att ge tillbaks, och alla blir lite gladare av att man inte behövde koppla in polisen.

Enkelt.
Citera
2018-11-24, 20:40
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Så som det ser ut nu, är det typ 20 år i skola om inte mer? Sen komma ut till ett arbetsliv, som knappast belönar en för den bortslösade tiden, utan nu är det helt andra meriter som spelar in.

Så de flesta män, går i skola, klarar sig knappt men endå helt okej. Sen ska dom börja bilda familj, och har inte lärt sig att göra något mer än att överleva skolgången.

De flesta, en majoritet. Lär sig igenom "learn by doing" och "trial by error".
Dvs, det som triggar en man att göra mer, är när han får bygga en bil, och ta den på en jungru tur. Skjuta ett rådjur och se hur familjen njuter av fångsten. Ragga på en tjej, och lyckas.
Det är ett ganska så simpelt belönings system.

Men det dom lär sig idag, är att dom kan kämpa hur mycket dom vill, dom får endå inte lön för brödfödan.
Därav finns det så många som ger upp.

Och det som sker är att det byts ut, mot missbruk och hälsosamt leverne, då de flesta män ser sig som maktlösa.

Det kan man börja lära killarna bättre i skolan.

Men det som sker idag, är snarare att allt killar gör är fel. Dom får inte slutföra någon lek, utan allt som kommer från män är av ondo.
Man får inte ens slå tillbaka mot en mobbare, för då är det fel. Och man skulle gått och pratat med någon vuxen istället.
Mobbaren lär sig utav smällen att hålla käft, killen lär sig att det är okej att ge tillbaks, och alla blir lite gladare av att man inte behövde koppla in polisen.

Enkelt.

Förstår fortfarande inte vad det är som du anser hålla dom tillbaka. Om en man (inte jag) triggas av att bygga en bil eller skjuta ett rådjur, go get them. Eller?

Vad gäller belöningen för akademiska studier, så...är det en intressant diskussion men kanske inte i den här tråden. Ser dock ingen självklar skillnad mellan könen här? Vad är det för belöning männen inte får till skillnad från kvinnorna? Om det nu är någon skillnad?

Sen håller jag inte med om att "allt killar gör är fel". Det är väl ändå inte standardmannens upplevelse? Jag känner mig då inte utpekad trots att det fokuseras en jävla massa på män som våldtar, misshandlar, vandaliserar, hotar, mördar. Det är ett jävla otyg, och det vill jag bidra till att motverka.

Vad gäller mobbar-exemplet. Anser själv att våld så långt som möjligt ska undvikas. Kan skolan/vuxenvärlden lösa situationen utan våld är det att föredra. Betyder det att jag själv eller min son skulle vända andra kinden till alltid om vuxenvärlden/myndigheterna duckar detta ansvar? Nä. Ibland måste man, och i dom lägena brukar omgivningen ha full förståelse för detta.
Citera
2018-11-24, 21:35
Bannlyst
Citat:
Vad gäller belöningen för akademiska studier, så...är det en intressant diskussion men kanske inte i den här tråden.

Synd för dig då att du missade poängen med det, för jag snackade inte om akademiska studier, utan om mäns belöningssystem.
Och det bygger dom igenom att lära sig själva och inte låta någon myndighet ta hand om alla deras problem. I.e du tjänar på att lära din son att självförsvar är okej och att han inte ska sitta som en idiot och vänta på myndigheter.

Och det är precis samma sak som gör att unga män idag hellre väljer datorspel än att engagera sig i relationer. För på skärmen så ser dom exakt vad deras handlingar gör och vilka belöningar de får.
Det är ett tävlingsinriktad gren, där alla deras motståndare har samma förutsättningar att lyckas.

Men till o med där blir dom shameade och folk påstår att det är fel.
När det egentligen är ett tecken på maskulinitet.
För vad är mer manligt än att gå på äventyr i några timmar och göra något extraordinärt för hela gruppen? Att leda en pluton med alla sina vänner och dräpa en drake?

Så manlighet finns där. Den har bara riktat in sig på andra ting. För att det helt enkelt inte blir belönat.

Och det här är ett problem.
Citera
2018-11-24, 21:58
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Synd för dig då att du missade poängen med det, för jag snackade inte om akademiska studier, utan om mäns belöningssystem.
Och det bygger dom igenom att lära sig själva och inte låta någon myndighet ta hand om alla deras problem. I.e du tjänar på att lära din son att självförsvar är okej och att han inte ska sitta som en idiot och vänta på myndigheter.

Och det är precis samma sak som gör att unga män idag hellre väljer datorspel än att engagera sig i relationer. För på skärmen så ser dom exakt vad deras handlingar gör och vilka belöningar de får.
Det är ett tävlingsinriktad gren, där alla deras motståndare har samma förutsättningar att lyckas.

Men till o med där blir dom shameade och folk påstår att det är fel.
När det egentligen är ett tecken på maskulinitet.
För vad är mer manligt än att gå på äventyr i några timmar och göra något extraordinärt för hela gruppen? Att leda en pluton med alla sina vänner och dräpa en drake?

Så manlighet finns där. Den har bara riktat in sig på andra ting. För att det helt enkelt inte blir belönat.

Och det här är ett problem.

Hm...fullt möjligt att jag är osedvanligt trög. Eller så uttrycker du dig lite luddigt.
Män bygger belöningssystem genom att lära sig själva och inte låta någon myndighet ta hand om deras problem. Hm, men ok.
Sen sitter snubbar och spelar datorspel, eftersom det egentligen är en lika manlig drift som att döda drakar, dock inte uppskattat av samhället...ungefär där är jag lost.

Fattar heller inte vad detta har med att ligga eller inte. Och varför spelar snubbar dataspel om dom blir betraktade som weirdos? Dom ville ju tävla, och då finns det väl betydligt bättre och mer belönande områden att konkurrera på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in