Citat:
Ursprungligen postat av
G-mail
Men om personen ifråga har kommit in på falska meriter på utbildningen så förtjänar den inte platsen och därmed inte att utöva yrket, oavsett om den tillgodogjort sig kunskaperna eller ej.
I beg to differ.
Citat:
Ursprungligen postat av
Neofyten
Nej kunskapen kan man givetvis inte beröva någon, men legitimationen t.ex för en läkare
Enbart läkare?
Citat:
tycker jag helt klart borde kunna dras in retroaktivt (nu är jag mycket väl medveten om att några sådana befogenheter finns säkert inte i Sverige, iallafall inte vad jag vet). Det må vara en samhällssekonomisk förlust att den personen inte får arbeta som läkare, fan den fuskaren må till och med ha kommit att blivit en bra läkare, men det är oväsentligt.
Här förblir nog meningarna delade.
Citat:
Det är principen som betyder något här, man måste statuera hårda exempel, just för att ta bort incitamenten till fusk,
Incitamentet till fusk tar man bort genom att upprätta ett mer jämlikt utbildningssystem.
Citat:
och för att upprätthålla förtoendet för utbildning.
Förtroendet för utbildning upprätthålls genom hög kvalité i just utbildningen, inte genom antagningen. Antagning och utbildning är två olika saker.

En god kvalité i antagningsprocessen är givetvis också av stor vikt.
Citat:
Det är inte svårare än så, varför skulle man inte straffas för att man fuskat? Det är ju bara helt obegripligt. Det är inget försvar med att säga att det finns så gott om fuskare i samhället ändå, ja det finns det men när man väl kan sätta dit några ja då bör man göra det fruktansvärt hårt.
Personligen tror jag inte att man kommer åt alla fuskare, oavsett hur man bär sig åt.

Det är bättre att utjämna orättvisorna i utbildningssystemet eftersom detta minskar incitamenten för att fuska.