2018-11-24, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av judektil
Verkar som om du hade rätt.

De tog 25 olika ingrepp, utan att förklara varför de valde just dessa och kom till slutsatsen att komplikationer sker färre gånger med en kvinnlig kirurg. Problemet? Att komplikationsrisken är väldigt stor mellan de olika ingrepp och att män och kvinnor är olika benägna att välja kompetensområden. Så man har slagit ihop områden där risken är hög och mansdominerad och områden där kvinnor ofta finns och där risken är låg.

Detta är inget annat än siffermanipulation i vanlig ordning. I double fucking dare you to prove me wrong.

Mer läsning: https://www.bmj.com/content/359/bmj.j4366
Jag förstår inte ens din poäng till att börja med. De matchade operationer utförda av kvinnlig kirurg med samma operation utförd av manlig kirurg. Ingreppen valdes efter vilka ingrepp som utfördes kan jag tänka mig.
Citera
2018-11-24, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emmy.Ha
Jag förstår inte ens din poäng till att börja med. De matchade operationer utförda av kvinnlig kirurg med samma operation utförd av manlig kirurg. Ingreppen valdes efter vilka ingrepp som utfördes kan jag tänka mig.

Var står det?
Citera
2018-11-24, 15:06
Medlem
Citat:
Var står det?
Samma källa som du länkade till.
Citera
2018-11-24, 15:12
Medlem
Citat:
Samma källa som du länkade till.

Det är just av detta skäl som det är omöjligt att argumentera med kvinnor. Don't bother.

Om du inte kan styrka det du säger så är det bara trams.
Citera
2018-11-24, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Är inte 4 % en så liten skillnad att slutsatser faller på spridning av materialet?
Jag är inte helt säker på vad du menar men forskarna poängterar att det är en liten skillnad och att de inte rekommenderar att någon ska välja kirurg efter kön bara pga en studie.
Citera
2018-11-24, 15:18
Avstängd
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Jag är inte helt säker på vad du menar men forskarna poängterar att det är en liten skillnad och att de inte rekommenderar att någon ska välja kirurg efter kön bara pga en studie.

Så vad var då poängen med din tråd? Vad ska diskuteras?
Citera
2018-11-24, 15:19
Medlem
Citat:
Det är just av detta skäl som det är omöjligt att argumentera med kvinnor. Don't bother.

Om du inte kan styrka det du säger så är det bara trams.
Det står i abstraktet under rubriken "participants" i samma källa som du länkade till. Jag kan inte kopiera texten på min telefon men ok då:
"Patients undergoing one of 25 surgical procedures performed by a female surgeon were matched /.../ to patients undergoing the same operation by a male surgeon."
Citera
2018-11-24, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Så vad var då poängen med din tråd? Vad ska diskuteras?
Poängen står i trådstarten. Invändningar, medhåll eller andra infallsvinklar får den som vill bidra med.
Citera
2018-11-24, 15:28
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Man kan ju fråga sig vilken typ av kirurger som utför vilket typ av operationer, mina fördomar säger att män i högre grad sysslar med huvudtransplantation och annat experimentellt och riskabelt medan kvinnor fixar nageltrång och annan rutinkirurgi.

....eller konstgjorda strupar...
Citera
2018-11-24, 15:38
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Man har i vanlig ordning lekt med siffror för att gynna agendan. Om siffrorna hade visat att män hade varit överlägset bättre tror du att de hade visat resultatet? Såklart inte.

Tror inte ett ögonblick på att det stämmer, i vanlig ordning sitter man och manipulerar siffror för att få det resultat man vill ha.

Nä givetvis är siffrorna manipulerade när de inte passar din agenda.
Citera
2018-11-24, 15:41
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Man kan ju fråga sig vilken typ av kirurger som utför vilket typ av operationer, mina fördomar säger att män i högre grad sysslar med huvudtransplantation och annat experimentellt och riskabelt medan kvinnor fixar nageltrång och annan rutinkirurgi.

Du kanske ska ta och undersöka om dina fördomar stämmer istället för att bara konstatera att du har fördomar?
Citera
2018-11-24, 15:41
Medlem
Denoms avatar
Vilka operationer gäller det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in