2018-11-24, 13:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Endast spekulationer alltså. Jag släpper detta nu.

Det är inte spekulationer att han inte reste som någon officiell missionär i Indien. Organisationer med någon seriös ambition sänder inte ensamma individer till att missionera i skymundan. Möjligtvis har Chau förvirrats över atthan skulle missionera, om han egentligen var typ en pilgrim som hade felorienterat sig något.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-11-24 kl. 13:58.
Citera
2018-11-24, 14:01
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är inte spekulationer att han inte reste som någon officiell missionär i Indien.

Du har påstått att ICC är en Israelbaserad organisation som inte tror på Jesus, samt antytt att organisationen och/eller Chau användes av 'någon' i 'andra syften'. Det är detta jag inte vill gå vidare med, eftersom det hittills verkar vara spekulationer som saknar grund.

Ser nu att du redigerat ett inlägg och menar att det inte är ICC du pratar om. Då kan vi kanske släppa detta.
Citera
2018-11-24, 14:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Numera tillåts det inte. Vi åtalar inte om ingen var svenskt rättsubjekt när det skedde men registrerar inte vigseln i Sverige om någon var underårig när den skedde.
Kvinnan på min avatar, Margaret Beaufort (Henrik VIIIs farmor) , är brittisk som bit cheddar. Hon gifte sig som 12 åring och födde sin son när hon var 13. Och Henrik VIII får väl ändå sägas ganska drivande i att protestantismens födelse som hävdats vara instrumentell i västerländsk social och ekonomisk utveckling. Trots att hans farmor var barnbrud.

Margaret Beaufort är annars ett väldigt dåligt exempel om man vill försvara barnäktenskap. Hon var inte tillräckligt utvecklad när hon födde sitt första och enda barn som 13-åring, utan fick en lång och svår förlossning och både hon och sonen höll på att stryka med. Hon blev så skadad i underlivet att hon inte kunde föda några fler barn... Hade varit betydligt smartare att vänta tre eller fyra år med att börja avla på henne, då hade de fått ut fler arvingar... (Men detta visste du säkert.)

Citat:
Ursprungligen postat av dudek
Tyvärr inte möjligt. De har inte utvecklat paddeln i sin civilisation.

Jag undrar om det där kan vara möjligt. De måste ju ha sett de andra folken paddla förbi i sina kajaker och kanoter i tusentals år. Om de skulle ha så låg intelligens att de inte skulle kunna kopiera uppfinningen, så skulle de inte ha överlevt alls. Och att vilja ge sig ut och upptäcka omvärlden, se var världen slutar, är en mänsklig drift. Några unga män måste ha byggt några farkoster någon gång, och gett sig iväg på äventyr.
Citera
2018-11-24, 14:05
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dudek
Tyvärr inte möjligt. De har inte utvecklat paddeln i sin civilisation.
Det är åror som de inte har utvecklat. Paddla kan man ju göra med händerna och därifrån är det inte svårt att komma på att man kan använda en träbit istället. Åror kräver lite mer intelligens.

Citat:
Ursprungligen postat av Person.Persson
En sak jag kom å tänka på är varför dom gräver ner honom. Är det för att på något vis visa respekt eller för att han kan föra vidare sjukdomar och att dom är medvetna om detta? Vem/vilka gräver ner honom och får den eller dom personerna sitta i karantän efteråt?
Något som inte alls diskuterats här i tråden är hur stor sanningshalten är i hela den här soppan.

Så vitt jag förstå kan mannen lika gärna ha blivit rånmördad av de fiskare som är de enda vittnena till händelsen. Att han var dum nog att försöka få kontakt kan man väl köpa, men att han upprepade sina försök efter att ha blivit fientligt bemött, tål att granskas närmare. Det är endast fiskarnas ord vi har på att han återvände en sista gång, att han grävdes ner på stranden etc. etc.
Han kan lika gärna ha blivit dumpad med tyngder i havet av fiskarna. Ingen kommer att kunna reda ut vad som hänt ändå.
Citera
2018-11-24, 14:06
Medlem
Citat:
Mindre sannolikt om vårat immunförsvar har större resistens i och med att vi utsätter os för mer smittor. Jag kan dock undra om deras immunförsvar beträffande vissa sjukdomar är starkare, alltså starkare men ett "smalare" immunförsvar?

Och det är inte alls knäppt att tro vi är sämre för dem. Modern forskning visar att mer primitiva folkslag har avsevärt mer mag och tarmbakterier än moderna människor, sannolikt finns ett samband mellan mängd bakterier och näringsupptag från kosten (dvs en modern människa som har råd med mer näring ändå har sämre förutsättning att dra nytta av den). I djurförsök där man lyckats sterilisera de näringsupptahande organen så blir djurens kognitiva förmåga markant försämrad. Och förbättring kan iakttas när man tillför bakterier igen. Typiskt blir de som grava autister med usel riskbedömningsförmåga med sterilt matsmältningsorgan. Det kan påverka myelinnivåerna i pannloben, låga nivåer så får man demenssymptom medan höga typiskt märks vid schizofreni.
Deras agerande kan således mycket väl vara adekvat sett ur "riskassesment-perspektiv.

https://www.tedmed.com/talks/show?id=293045

Johan Cryer tar inte upp något om primitiva folkslag, vad missar jag?

Om dom nu har vart isolerat i 60.000 tusen år. Du tror inte alls att dom sitter på några sjukdomar som vi inte varit i kontakt med på säkert 10,.000 år minst. Tror inte våran kropp skulle klara av virus och bakterier ifrån den tiden. Tror både dom och vi skulle ev få problem men det är nog mest troligt att dom ryker först. Däremot tror jag säkert att vi skulle kunna lösa det med dagens medicin. Annat vore det för 50 år sen.

Men det är klart vi har långt kvar inom medicin och den jävla cancern är en jävla nöt att knäcka. Den har tagit flera ifrån min familj.
Citera
2018-11-24, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Nu är jag definitivt säker på att du försvarar barnäktenskap/pedofilerier med 2 olika ex som du har gett mig.

Jag tror inte dessa barn verkligen vill ha sex med gubbar.

I det första har du fel. Dock är jag inte säker på att det i alla tids och rumslokaliseringar nödvändigt skulle vara så traumatiskt för den drabbade som vi skulle uppleva det.

Det finns tonåringar som prostituerar sig i Sverige också (även pojkar som väl ska vara den största gruppen prostituerade) för knark, sprit, husrum prylar, kläder etc, utan att någon direkt behöver röva bort dem. I några av youtubeklippen framgår att de är tillgängliga genom sin extrema fattigdom, deras hallick/torsk riktar specifikt in sig på fattiga pojkar, de säger det uttryckligen. De får ett materiellt ganska bekvämt liv, de kan även få skolgång vilket tydligen är värt ganska mycket.
Citera
2018-11-24, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Johan Cryer tar inte upp något om primitiva folkslag, vad missar jag?

Om dom nu har vart isolerat i 60.000 tusen år. Du tror inte alls att dom sitter på några sjukdomar som vi inte varit i kontakt med på säkert 10,.000 år minst. Tror inte våran kropp skulle klara av virus och bakterier ifrån den tiden. Tror både dom och vi skulle ev få problem men det är nog mest troligt att dom ryker först. Däremot tror jag säkert att vi skulle kunna lösa det med dagens medicin. Annat vore det för 50 år sen.

Men det är klart vi har långt kvar inom medicin och den jävla cancern är en jävla nöt att knäcka. Den har tagit flera ifrån min familj.

Mycket missar du tydligen. Primitiva folkslag som inte äter processad mat som huvudsakligen består av vete, socker och majs har mycket möjligt bättre kognitiva förmågor än vi med alla våra moderna mediciner. Och drabbas förmodligen av mindre antal cancerfall. Varför menar du att det finns något samband med att vi inte kan bota cancer och vårt påstådda behov att åka till sentineleserna?

Sorkpest kan nog vara lika farligt i sig i dag men kan man identifiera sitt tillstånd så behöver man ju inte dö sv det.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-11-24 kl. 14:16.
Citera
2018-11-24, 14:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det är åror som de inte har utvecklat. Paddla kan man ju göra med händerna och därifrån är det inte svårt att komma på att man kan använda en träbit istället. Åror kräver lite mer intelligens.

Något som inte alls diskuterats här i tråden är hur stor sanningshalten är i hela den här soppan.

Så vitt jag förstå kan mannen lika gärna ha blivit rånmördad av de fiskare som är de enda vittnena till händelsen. Att han var dum nog att försöka få kontakt kan man väl köpa, men att han upprepade sina försök efter att ha blivit fientligt bemött, tål att granskas närmare. Det är endast fiskarnas ord vi har på att han återvände en sista gång, att han grävdes ner på stranden etc. etc.
Han kan lika gärna ha blivit dumpad med tyngder i havet av fiskarna. Ingen kommer att kunna reda ut vad som hänt ändå.

Jo, myndighetena skulle ju gå in där och gräva upp kroppen, så att de anhöriga kan begrava den på riktigt. (Vet inte om det har gjorts ännu.) Då ligger fiskarna illa till, om det inte finns någon kropp att hitta.
Citera
2018-11-24, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
"Incidenten" jag syftade på:
(FB) Amerikansk kristen missionär död efter att ha besökt North Sentinel Island 21/11-18

[...ett inlägg 3-4poster efter ditt]

För kan urinvånare i Australien (tex) hålla sina skapelse-berättelser & traditioner i liv under tusentals år genom sånger ect kan nog fan dessa Sentineller minnas vad som hänt 100år bak i tiden.

Är det verkligen så oförsvarbart & ofattbart att dessa människor försvarar sig mot nya besökare med alla medel som står till förfogande?

Absolut dom minns säkert den händelsen och är mer på vakt denna gång. Måste varit en chock för dom och förmodligen blev dessa engelsmän bemötta som gudar när dom kom som i sydamerika i efterhand så har dom säkert ändrat sig till satan.

Ja, det är det men det är självklart logiskt för dom. Det säger jag inget om. I deras fall hade jag inte gjort så, hade vart för nyfiken för att ta reda på mer om ev fiende och använda som slav.
Sjukdomar hade jag nog inte haft någon koll på men det kanske dom har. Dom kanske inte är så dumma som man tro.

Jag är med på att man ska försöka bevara historia osv men ser inte varför man ska skydda dom så här när dom bevisligen dödar folk.
Citera
2018-11-24, 14:20
Medlem
Citat:
I det första har du fel. Dock är jag inte säker på att det i alla tids och rumslokaliseringar nödvändigt skulle vara så traumatiskt för den drabbade som vi skulle uppleva det.

Det finns tonåringar som prostituerar sig i Sverige också (även pojkar som väl ska vara den största gruppen prostituerade) för knark, sprit, husrum prylar, kläder etc, utan att någon direkt behöver röva bort dem. I några av youtubeklippen framgår att de är tillgängliga genom sin extrema fattigdom, deras hallick/torsk riktar specifikt in sig på fattiga pojkar, de säger det uttryckligen. De får ett materiellt ganska bekvämt liv, de kan även få skolgång vilket tydligen är värt ganska mycket.

Fast nu dra du upp onödiga ex. Det är onödigt med tanke på att jag tycker det är fel oavsett tidsepok och samhälle.

Men mer uppenbart att du tycker det är ok eftersom du tror att det inte skadar om dom är vana vid det eller om dom får någon form av kompensation.
Citera
2018-11-24, 14:23
Medlem
Citat:
Mycket missar du tydligen. Primitiva folkslag som inte äter processad mat som huvudsakligen består av vete, socker och majs har mycket möjligt bättre kognitiva förmågor än vi med alla våra moderna mediciner. Och drabbas förmodligen av mindre antal cancerfall. Varför menar du att det finns något samband med att vi inte kan bota cancer och vårt påstådda behov att åka till sentineleserna?

Sorkpest kan nog vara lika farligt i sig i dag men kan man identifiera sitt tillstånd så behöver man ju inte dö sv det.

Fast cancer har ju funnits under lång tid ex 1,7 miljoner år tillbaka https://illvet.se/medicin/sjukdomar/cancer/varldens-aldsta-fall-av-cancer-ar-17-miljoner-ar-gammalt
Citera
2018-11-24, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Margaret Beaufort är annars ett väldigt dåligt exempel om man vill försvara barnäktenskap. Hon var inte tillräckligt utvecklad när hon födde sitt första och enda barn som 13-åring, utan fick en lång och svår förlossning och både hon och sonen höll på att stryka med. Hon blev så skadad i underlivet att hon inte kunde föda några fler barn... Hade varit betydligt smartare att vänta tre eller fyra år med att börja avla på henne, då hade de fått ut fler arvingar... (Men detta visste du säkert.)

Jag undrar om det där kan vara möjligt. De måste ju ha sett de andra folken paddla förbi i sina kajaker och kanoter i tusentals år. Om de skulle ha så låg intelligens att de inte skulle kunna kopiera uppfinningen, så skulle de inte ha överlevt alls. Och att vilja ge sig ut och upptäcka omvärlden, se var världen slutar, är en mänsklig drift. Några unga män måste ha byggt några farkoster någon gång, och gett sig iväg på äventyr.

Men syftet att nämna Beaufort (som långt ifrån var från någon lågutbildad trashanksmiljö, tvärtom) var inte att försvara barnäktenskap, utan att illustrera att inslaget var frekvent förekommande i vår del av världen förr. Jag vet inte om du är bekant med Maslows behovspyramid? Mycket av det som vi ser som självklara rättigheter idag har man väl mer sällan äkta behov av innan andra mer basala behov är tillfredställda. Det är väl också relevant när man funderar om det är vi som har behov at sentineleserna (ära och berömmelse för att omvända dem?) eller om de verkligen behöver oss och våra liberala demokratiska värderingar?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Maslow%27s_hierarchy_of_needs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in