Citat:
Ursprungligen postat av
Lalande
Så här är det, i Sverige är undervisningsspråket på högskolorna svenska. Du ska kunna behärska språket på akademisk nivå i tal och skrift för att lyckas ta dig igenom utbildningen. Det är inte ens alla svennar som klarar det.
Inte mej emot, men alla gör inte det. En förklaring är antagligen att utbildningssystemet brister. Förövrigt förändras också den språkliga sammansättningen i samhället och detta kommer man säkert att tvingas anpassa sig efter från statsmaktens sida.
Citat:
Jag tycker att alla människor oavsett bakgrund ska ges möjlighet till universitetsstudier, men man måste ha språket innan man kommer till högskolan.
Jag är böjd att hålla med, men så ser ju nu verkligheten inte ut.
Citat:
Du kan inte hanka dig fram med skapligt bra svenska genom läkarprogrammet med att säga ”trasig arm” på examinationen, du ska kunna förklara och förstå komplicerade processer i kroppen på cellnivå, på svenska! Kan du inte det så ska du söka annat yrke.
Personen kanske kan förklara på något annat språk. Språkkurser parallellt med utbildningen etc. Det finns ju redan läkare ute som knappt kan svenska.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lalande
Vet du vad, att betala 3000 i månaden för ett studentrum på typ lappkärsberget och gratis hyra på sommaren är fan billigt, för alla!! Csn ger dig drygt 10000 kr i månaden i lån och bidrag. Sedan är det ditt egna ansvar att ordna ett enkelt extrajobb om pengarna snabbt rinner iväg. Skärp dig.
I så fall ska det finnas jobbgaranti på alla utbildningar, inte enbart "prestigeutbildningar". Dessutom vet du mycket väl att det i många fall kostar långt mer än 3000, som är rena 90-talsnivån.
Citat:
Du missförstår med flit,
Inte alls. Jag kan ju hävda detsamma.
Citat:
det är söktrycket som avgör hur svårt det är att ta sig in på respektive utbildning.
Jag är naturligtvis medveten om det.
Citat:
Givetvis vill man ta in de mest studiemotiverade studenterna PÅ ALLA UTBILDNINGAR eftersom dessa personer har störst möjlighet att avlägga en examen.
Var har jag hävdat något annat?

Men nivån varierar från utbildning till utbildning, inte sant? Frågan är varför. Svaret är: "prestige". Detta är omodernt och bör motverkas.
Citat:
Ursprungligen postat av
Josef.K.33
Nej, man behöver inte dras med fuskare, bevisligen går det att avslöja och stänga av dom. Bara att köra störsändare framöver och sen är saken biff.
En mängd ertappas och eventuellt straffas och stängs av, men knappast samtliga. Det uppkommer ständigt nya metoder. Antalet fuskare riskerar bli fler i framtiden.
Citat:
"avveckla prestigen" hur skulle det gå till menar du?
Genom att aktivt föra en politik där gammal, möglig social ojämlikhet upprätthålls genom utbildningssystemet. Exempelvis genom att öka utbildningsplatserna, tills alla utbildningar motsvarar ungefär samma nivå av "prestige". Kanske inte exakt samma, men att det hela jämnas ut. Detta sker förvisso redan idag, har skett under senare år. Det kommer med all säkerhet att fortsätta på samma sätt.