2018-11-24, 00:10
Bannlyst
Jag säger det åter igen. Möttes familjen av den nedlåtande, inkompetenta och kränkande inställningen av döttrarnas sjukdom som en viss skribent genom hela tråden uppvisat, är jag helt säker på att denna typ av förhållningssätt bär en del av skulden till tragedin.

Om svensk sjukvård har en andel personal som är så fastlåst i sin egen övertygelse att de ignorerar när deras patienter vädjar om att de ska sluta med sin hätska retorik, behöver dessa utbildas i hur man bemöter människor. Annars är risken att de fortsätter att göra samma skada gång på gång, utan att lära av sina misstag.

Risken är dock att utbildning inte gör någon nytta då dylikt beteende ofta grundar sig i en narcissistisk personlighetsstörning, inte sällan återfunnen hos just läkare. Således bör mer kraftfulla insatser företas, innefattande såväl omfattande lämplighetsprövning och personlighetstester innan utbildning, utförda av psykologer, som förenklad deslegitimering om det ändå visade sig att några ruttna ägg lyckades lura sig igenom filtret.

Kanske hade dessa åtgärder gjort att familjen Henkow/Brenton och andra drabbade familjer fått ett bättre och mer kompetent och ödmjukt bemötande. Svårt att sia om det hade kunnat förändra något i denna historia, men jag är säker på att det i alla fall inte hade gjort den sämre.
Senast redigerad av japanesa 2018-11-24 kl. 00:41.
Citera
2018-11-24, 00:11
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja uppgiften om att det skulle ske ytterligare utredning efter årskiftet för ev narkolepsi ställer ju onekligen diskussionen om en fastlagd ME-diagnos på ända. Dessutom hade ju inte sjukvården då lämnat dem vind för våg utan kontakten och utredningen fortsatte, vilket ju borde ha ingett visst hopp.

Det är det som är så svårt att förstå. Om man inte vill leva för att barnen inte har livkvallitet - varför lägger man inte precis all tid och all kraft för att försöka ge dem det först?
Varför bryr man sig om jobbet och färdigställandet av en momsskrift när man kan lägga den tiden på att vara med barnen, rulla ut dem på tomten, ge dem massage eller bara ligga bredvid dem?

O, fann det rimligt att mörda familjen..... Vad fick O till att skrida till det makabra verket - stockade sig samvetet ?
Stackars barn
Citera
2018-11-24, 00:12
Medlem
Citat:
Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Remiss används när en patient skickas till en annan vårdgivare. Hade Agnes eller Moa redan kontakt med barnspsyk hade de sannolikt kunnat få terapi hos samma vårdgivare - barnpsyk.
Enligt uppgift sökte man med ljus och lykta efter hjälp. Inte har de väl då nöjt sig med någon enda läkares uttalande om fästingbett??

Varifrån har du uppgiften att Agnes skulle fått fästingbett på fotbollslaget(lägret?) som gjorde henne sjuk?

Agnes och Moa blev sjuka vid samma ålder, men med 2-3 års skillnad emellan. Men det torde du veta redan.

Uppgiften om fotbollslägret finns i tråden, då det sammanföll i tid för den enorma tröttheten. Borrelia dök då upp som tänkbar orsak. Även det bör du veta, du som följt tråden.

Malou hade en veckas program som bara handlade om barn som drabbats av borrelia, googla. Att sätta in KBT var det ingen expert som nämnde.
Vilket också diskuterades här.
Citera
2018-11-24, 00:13
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HuA
Det borde finnas ställen där hela familjer kan bo under en period så läkare, sjuksköterskor, psykologer och soc har möjlighet att följa familjer.
Då skulle de kunna göra en ordentlig utredning under en relativt kort period.
Dels för att utreda sjukdom, hjälpa familjer, men även för att utesluta brott som t ex förgiftning och misshandel.

Jag önskar att familjen hade fått mera hjälp så att de orkade leva.
Man har rätt till sitt liv och att få leva. Om man är mycket svårt sjuk även sin egen död, enligt mig iaf.
Agnes och Moa ägde rätten till sina liv även om deras liv var svåra. Det är så tragiskt att familjen dog. Det känns så onödigt. Så fruktansvärt dåligt föräldrarna måste ha mått för att välja döden. Mitt hjärta blöder för dem alla.

Det hjälper inte att känna ilska och hat. Jag vill inte döma någon för jag har inte gått i deras skor. Det viktigaste nu är att förstå hur det kunde gå så snett och förebygga så att det inte sker igen.

Fler borde våga fråga de känsliga frågorna när människor uppenbarligen mår dåligt. Det minsta man kan göra är en orosanmälan.

Tänd ett ljus och minns Oscar, Hanna, Agnes och Moa. ❤

Lex Bjärred så ingen familj dukar under igen!

Välkommen med ditt första inlägg!
Instämmer!
Det är verkligen viktigt att vi förstår vad som gått snett och tar lärdom så vi känner igen tecknen om en annan familj lider mentalt skeppsbrott. Jag är rätt övertygad om att det har missats på flera håll och att hela familjen inte erbjöds den hjälp de enligt samhällets normer borde fått.
Man kan få precis all hjälp, men det kan ändå gå fel.

Men just här tror jag att flera instanser fallerat. Kanske därför som man vill försöka sopa det hela under mattan idag. Kommunen höll snabb unik presskonferens för skademinimering som var alldeles för indiskret, nya striktare rutiner kring skolfrånvaro och orosanmälan har införts och rektorn för Moas skola har avgått. Men det räcker det?
Citera
2018-11-24, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Varför tror du att O tvingade barnen att prestera så in i vassen - var har du fått det ifrån?
Känns som en trådsanning.
OM han nu ville att barnen skulle prestera så in i vassen.... Hur kommer det sig då att han drar ner på skoltimmarna och skoldagarna?
Låter ju helt ologiskt, då han egentligen borde ha velat ge dom ännu mer lärotid, så dom kunde prestera ännu bättre - Inte ta bort lärotid så dom presterar sämre.
Det får jag inte riktigt ihop.

Troligtvis hade dom kraften från början, men efter 2-3 års kämpande så rann väl sakta kraften bort och så fattade dom detta otroligt tragiska beslut gemensamt, istället för att be om hjälp, tyvärr !!

Det försökte nog han och Hanna förklara i sina olika meddelanden som har lämnats till anhöriga, släkt och vänner.
Konstigt nog så har dom kanske lyckats med att bli förstådda. (av en del)

Vi håller nog alla med om att detta är brottsligt, och jäxxigt onödigt, och vi alla här inne försöker ju komma på hur detta kunde hända.
Ingen motsätter sig nog mot att föräldrarna är mördare, men anledningen varför dom blev det är nåt vi alla grunnar på.

JA Oskar eller Hanna skulle ha tagit barnen från det huset, och bett om hjälp.
I detta gemensamma beslut från föräldrarna så väljer några att skylla på Hanna, och några skyller konsekvent på Oskar (typ du) trotts att beslutet var gemensamt.
Jag tror att dom dödade barnen tillsammans, och att båda två är lika stora mördare.

I korthet: Agnes fick anpassad skolgång så att hon skulle klara att komma in på gymnasiet. Varför mördar han (eller modern) henne då?
Citera
2018-11-24, 00:21
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
I korthet: Agnes fick anpassad skolgång så att hon skulle klara att komma in på gymnasiet. Varför mördar han (eller modern) henne då?

Agnes kan ju ha varit så sjuk att hon misslyckats att klara av även denna anpassade skolgång?
Nu verkade det ju inte så i uttalanden av Agnes rektor där det framkom att bägge barnen presterade väl vid hemundervisningen.
I pm-et framkom dock att barnen klarade av allt färre undervisningstimmar under höstterminens sista månader.
Senast redigerad av Solglittret 2018-11-24 kl. 00:26.
Citera
2018-11-24, 00:23
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Jag har aldrig upplevt att du ger dig på sjuka och svaga. Varför skulle du?Varför skulle någon?
Det handlar väl mer om hanteringen runtom som du är kritisk emot. Jag tänker att viktigast av allt var att Agnes och Moa hade fått psykologstöd och tillgång till annat vuxenstöd eftersom föräldrarna inte klarade av att vara det stödet. Det vet vi ju att dom inte gjorde med tanke på utgången.
Håller med, det är tråkigt och rena dumheter att anklaga skribenten för att ge sig på sjuka och svaga. Ren och skär mobbning. En läkares uppgift är att värna sjuka och svaga, därför tar man sats för att angripa vad som uppfattas som den svagaste punkten.

Valet att medvetet eller undermedvetet vantolka en text och faktauppgifter kan antyda en besserwisserattityd där känslor och okunskap får gå före analys och öppenhet.

Jag har själv sett exempel på nära håll hur olika ME/CFS kan yttra sig i fråga om ork och symtom; en del har turen att förbättras betydligt över tid, andra försämras. Men det existerar uppenbarligen en missuppfattning att alla med diagnos i princip skulle vara bundna till sängen. Dygnet runt.
De som mår sämst, det är förstås också de media tar upp. Och det är bra.
Citera
2018-11-24, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Därför att hon var sjuk.

Svarar du i Os ställe nu, varför då? Frågan kvarstår, och vi lär inte få något svar på den. Varför planera skolgången och sedan räcker det inte? Klart tvång runt det, prestationstvång. Det dög inte.
Citera
2018-11-24, 00:30
Medlem
afKnollentotts avatar
Lite för kännedom. Vad svenska läkare tycker angående kronisk borrelia. Dock bakom betalvägg.
https://www.dn.se/arkiv/nyheter/svenska-experter-domer-ut-eu-resolution-om-borrelia/
Artikeln är daterad 2018-11-22. Det kan ju tas för intäkt att den omöjligen kan gälla för två, mördade flickor i Bjärred, för snart ett år sedan. Invändningar kommer förmodligen som ett brev på posten - förr i tiden - dvs. relativt snart.
Citera
2018-11-24, 00:40
Medlem
Citat:
Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Remiss används när en patient skickas till en annan vårdgivare. Hade Agnes eller Moa redan kontakt med barnspsyk hade de sannolikt kunnat få terapi hos samma vårdgivare - barnpsyk.
Enligt uppgift sökte man med ljus och lykta efter hjälp. Inte har de väl då nöjt sig med någon enda läkares uttalande om fästingbett??

Varifrån har du uppgiften att Agnes skulle fått fästingbett på fotbollslaget(lägret?) som gjorde henne sjuk?

Där är minst 6 månaders kö på bup för att få träffa en som kan ge terapi. (vi står i kö sedan 7 månader tillbaka i Lund)
Citera
2018-11-24, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Lite för kännedom. Vad svenska läkare tycker angående kronisk borrelia. Dock bakom betalvägg.
https://www.dn.se/arkiv/nyheter/svenska-experter-domer-ut-eu-resolution-om-borrelia/
Artikeln är daterad 2018-11-22. Det kan ju tas för intäkt att den omöjligen kan gälla för två, mördade flickor i Bjärred, för snart ett år sedan. Invändningar kommer förmodligen som ett brev på posten - förr i tiden - dvs. relativt snart.

Jag sa bara att borrelia var den Första naturliga kopplingen som gjordes, flera år före hon blev riktigt sjuk. Inte att den misstanken kvarstod i flera år!

Borrelia, visade sig vara felaktig, men förståelig som trolig första hypotes. Det handlade uppenbarligen om något allvarligare.
Citera
2018-11-24, 00:47
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Håller med, det är tråkigt och rena dumheter att anklaga skribenten för att ge sig på sjuka och svaga. Ren och skär mobbning. En läkares uppgift är att värna sjuka och svaga, därför tar man sats för att angripa vad som uppfattas som den svagaste punkten.

Valet att medvetet eller undermedvetet vantolka en text och faktauppgifter kan antyda en besserwisserattityd där känslor och okunskap får gå före analys och öppenhet.

Jag har själv sett exempel på nära håll hur olika ME/CFS kan yttra sig i fråga om ork och symtom; en del har turen att förbättras betydligt över tid, andra försämras. Men det existerar uppenbarligen en missuppfattning att alla med diagnos i princip skulle vara bundna till sängen. Dygnet runt.
De som mår sämst, det är förstås också de media tar upp. Och det är bra.

Tack, tror din träffsäkra analys om bakomliggande orsaker är korrekt.
Det kan helt frankt vara svårt att ibland tränga igenom en sjukligt störd och påverkad hjärna för att förstå varför ett visst reaktionsmönster uppstår.

Det är väl egentligen också det den här tråden handlar om - hur gick tankarna hos de eller den som fattade beslutet att mörda sina egna barn. Hur hamnar en ostraffad normal vuxen individ i den situationen? Och varför såg ingen utomstående varningstecken?

I Pm-et framgick att OHs familj liksom HBs släktingar hade träffat OHB över julhelgerna. Samtidigt finns uppgifter från kollegan att OH synbart gått ned sig ordentligt med svarta ringar under ögonen och magrat. Det borde ju släktingarna också noterat. Var flickorna ännu sjukare och mer orkeslösa borde ju också detta märkts. Illröda varningslampor?

Hade det gått att tvinga sig på föräldrarna med erbjudande om stöd, avlastning, barnpassning eller övertalning att söka vuxenpsyk? Skulle kollegorna eller chefen lyckats köra OH till psyk?
Det är väldigt svårt att hjälpa någon som inte vill ha den hjälpen.
Då återstår bara tvångsåtgärden vårdintyg. Hade någon gluttat i OHs dator och hittat avskedsbreven från hösten, hade naturligtvis ett vårdintyg utfärdats direkt. Hade det framgått att barnen svävade i livsfara hade de omhändertagits och OH arresterats för mordförberedelser, kanske HB också. Hade de haft kontakt med vuxenpsyk och luftat familicidplanerna, hade barnen också omhändertagits.
Senast redigerad av Solglittret 2018-11-24 kl. 00:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in