2018-11-24, 00:51
Medlem
buggenbus avatar
Obegripligt. En tråd på 3000 sidor, och ingen sammanfattning i början med länk till FUP etc. Vad är status i ärendet nu?
Citera
2018-11-24, 00:52
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag sa bara att borrelia var den Första naturliga kopplingen som gjordes, flera år före hon blev riktigt sjuk. Inte att den misstanken kvarstod i flera år!

Borrelia, visade sig vara felaktig, men förståelig som trolig första hypotes. Det handlade uppenbarligen om något allvarligare.

Okej... då är frågan vad det var flickorna drabbades utav - nåt dom måste mördas för.

Storhetsvansinne ?
Citera
2018-11-24, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Svarar du i Os ställe nu, varför då? Frågan kvarstår, och vi lär inte få något svar på den. Varför planera skolgången och sedan räcker det inte? Klart tvång runt det, prestationstvång. Det dög inte.

Det handlar, tror jag, inte om sådana futiliteter. Jag tror det handlar om palliativ vård av ett mycket sjukt barn i livets slutskede.

Googla, på det!

Läs noggrant. Så blir läkarbesöket förklarliga. Liksom en del annat.

Det finns ett särskilt avsnitt om barn.
Citera
2018-11-24, 00:55
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag sa bara att borrelia var den Första naturliga kopplingen som gjordes, flera år före hon blev riktigt sjuk. Inte att den misstanken kvarstod i flera år!

Borrelia, visade sig vara felaktig, men förståelig som trolig första hypotes. Det handlade uppenbarligen om något allvarligare.

Varför måste borrelia varit felaktig hypotes? ME kan utlösas efter en infektion i kroppen, i och med att ME är genetiskt med nedsatthet i centrala nervsystemet.

Edit: Det är ju därför båda flickorna hade samma sjukdom p.g.a. att det är ärftligt. Skulle inte förvåna mig om föräldrarna kände skuld och skam över att de förde över sådana gener till flickorna.
Senast redigerad av Rosamund 2018-11-24 kl. 00:59.
Citera
2018-11-24, 00:56
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Där är minst 6 månaders kö på bup för att få träffa en som kan ge terapi. (vi står i kö sedan 7 månader tillbaka i Lund)
Ok tack för info.
Men då borde ju Agnes som varit sjuk med hemundervisning sedan mars 2016 och Moa sedan juni 2017 antagligen kanske hunnit erbjudas detta innan de mördades?
Då kvarstår frågan, fick de komma dit? Fick de någon hjälp?
Eller sa någon redan från början nej till psykiatrisk kontakt?
Citera
2018-11-24, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Okej... då är frågan vad det var flickorna drabbades utav - nåt dom måste mördas för.

Storhetsvansinne ?

Inte alls. Se mitt svar nedan. Personligen har jag tidigt trott på en genetisk sjukdom som debuterar i en viss ålder. Obotlig och med ett progressivt förlopp mot döden.

Nej, det vet jag inte om det var.
Citera
2018-11-24, 01:02
Bannlyst
Ganska spännande egentligen. Den här tråden rinner ner i ett omfattande oförstånd i mänskligt varande. Vi har en mängd människor som i sin iver att känna sig goda låter kränkningar och nedlåtande inställning passera obemärkt. Vissa till och med försvarar beteendena.

Ponera att familjen som tråden handlar om möttes av samma godhetsknarkande människor. Folk som struntade i vetenskap och beprövad erfarenhet och lät deras innifrånkommande övertygelser vara vägledande när de hanterade familjens svårigheter och utmaningar. Att dessa lånade sig till sina egna behov av att verka bättre eller smartare än vad de egentligen var, är inget mer än en skam.

Min förhoppning är att svensk sjukvård i framtiden ska kunna möta människor utifrån var de är och vilka behov de har, inte utifrån vad deras vårdgivares behov av att känna sig duktiga är.
Senast redigerad av japanesa 2018-11-24 kl. 01:10.
Citera
2018-11-24, 01:05
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Varför måste borrelia varit felaktig hypotes? ME kan utlösas efter en infektion i kroppen, i och med att ME är genetiskt med nedsatthet i centrala nervsystemet.

Edit: Det är ju därför båda flickorna hade samma sjukdom p.g.a. att det är ärftligt. Skulle inte förvåna mig om föräldrarna kände skuld och skam över att de förde över sådana gener till flickorna.

Men vänta nu..
Varifrån kommer den uppgiften??
Det finns absolut inga belägg för genetisk ärftlig ME.
Senast redigerad av Solglittret 2018-11-24 kl. 01:16.
Citera
2018-11-24, 01:05
Medlem
mercys avatar
Det låter som totalt vansinne, att sitta och smida mordplaner sedan hösten. Hade varit mer förståeligt om morden skett i hastigt mod, att man känt att allt var meningslöst, men detta planerande gör det hela så groteskt och sjukt. Om man nu bestämt att alla skulle dö varför låta flickorna delta i skolans julavslutning t.e.x?. Vad var syftet med det? Så förvirrat eller grymt!
Senast redigerad av mercy 2018-11-24 kl. 01:09.
Citera
2018-11-24, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ok tack för info.
Men då borde ju Agnes som varit sjuk med hemundervisning sedan mars 2016 och Moa sedan juni 2017 antagligen kanske hunnit erbjudas detta innan de mördades?
Då kvarstår frågan, fick de komma dit? Fick de någon hjälp?
Eller sa någon redan från början nej till psykiatrisk kontakt?

Det har jag inga svar på ;-)
Men de kanske inte behövde den sortens hjälp. Nackdelen är väl att man skickas runt till olika läkare (enheter) innan man får en diagnos och väntetiden är rätt lång på många ställen. Om jag minns rätt hade de inte fått någon diagnos och skulle påbörja en utredning i våras. (kanske är 6 månaders väntetid på många ställen och då går det långsamt. ME är inte godkänd i hela Sverige (gäller kanske bara FK), därför åker folk till Göteborg och Stockholm för att få hjälp om de får hjälp)
Citera
2018-11-24, 01:12
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Det låter som totalt vansinne, att sitta och smida mordplaner sedan hösten. Hade varit mer förståeligt om morden skett i hastigt mod, att man känt att allt var meningslöst, men detta planerande gör det hela så groteskt och sjukt. Om man nu bestämt att alla skulle dö varför låta flickorna delta i skolans julavslutning t.e.x?. Vad var syftet med det? Så förvirrat!

Ja, instämmer.
Varför färdigställer man en momsbok? Köper kläder på HM med kort där fakturan gick till dödsboet.? Städar på nätet? Eller anmäler sig till en kurs för HB som en postare hade uppgifter om? Eller låter skolundervisningen pågå terminen ut för barn som ska dö?
Citera
2018-11-24, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men vänta nu...
Missförstår jag vad du syftar på?
OM flickorna inte led av någon annan sjukdom än ME har de absolut inte varit i livets slutskede pga sjukdom.
ME är inte en dödlig sjukdom. ME är inte en alltid livslång eller obotbar sjukdom, särskilt inte hos unga där många blir helt återställda. ME är inte en sjukdom som alltid leder till försämring, många förbättras, framför allt barn.

Framför allt barn? Nyss och envetet har du påstått att det snarast är osannolikt att barn drabbas av ME? Nu påstår du, att till skillnad från vuxna, blir dom bättre snabbare (än vuxna),. Källa på det, tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in