2018-11-23, 20:15
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Är det bara jag som roar mig med tanken att tekniskt sett om det nu är så att dessa människor har varit isolerade från andra människor i denna ö i cirkus 60000 år kan dem nästintill ha en helt annan genetisk "makeup" än från resten av människor och vara en helt unik typ av ras typ från människan ? Kanske till och med är nära besläktade med en människa man inte vet någonting om?

Det ända jag också tänker på är att om det kanske är lite för kort tid emellan för att det ska hinna utveckla drastiska skillnader genetisk men 60000 år är inget att skämta om.

Sedan, hur i fasiken lyckades dem ta sig till ön ända från 60000 år sedan ? Det är väl en makalös insats, jag förstår att jordens land var annorlunda och kanske vattnet var tillräckligt grunt för att kunna gå igenom ? Men tvärs över Atlanten känns aningen tvek men har ej lyckats hitta en bra källa som skulle förklara hur dem lyckades ta sig till ön. Länkar uppskattas enormt denna sen kväll

Urtida folk hade för oss en okänd nivå av teknologi, tänk på att allt som ligger över 5000 år bakåt i tiden närmar sig ren "myt". Detta folk kan mycket väl vara det närmaste vi kommer den mest urtida och oförändrade versionen av "Homo Sapiens" som inte beblandat sig med redan existerande urfolk eller påverkats av sin naturliga omgivning.
Citera
2018-11-23, 20:21
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Urtida folk hade för oss en okänd nivå av teknologi, tänk på att allt som ligger över 5000 år bakåt i tiden närmar sig ren "myt". Detta folk kan mycket väl vara det närmaste vi kommer den mest urtida och oförändrade versionen av "Homo Sapiens" som inte beblandat sig med redan existerande urfolk eller påverkats av sin naturliga omgivning.
Exakt! Det som jag finner otroligt fascinerande. Det närmsta man skulle kunna komma till "Homo sapiens" ur ett naturligt perspektiv rent beteendemässigt och kulturellt samt större inblick kring utvecklingen av språk. Det är som en tidsmaskin som kan ge inblick på människan 60000 år tillbaka. Helt otroligt

Jag läste också att det mesta är spekulationer när det kommer till teknologin som fanns 60k år sedan och hur människan emigrerade runt. Någon form av en "båt" verkar vara det främsta logiska steg man har tagit
Senast redigerad av bergsdal 2018-11-23 kl. 20:26.
Citera
2018-11-23, 20:25
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Hatten av och en stor eloge till dessa sentineleser vars naturliga reaktion mot inkräktare är exakt vad allas reaktion mot främlingar borde vara. D v s om man vill skydda och bevara sin kultur. Dessa härliga vildar har ju klarat sig själva på öarna i området och speciellt på North Sentinel Island i över 60,000 år. Frågan är bara hur länge de får vara i fred? Trycket sedan slutet av 60-talet ökar för varje årtionde som går för att erövra dem, sätta barnen i skola och göra "folk" av dem. Men de vägrar med de små medel det har. Inte för att de vet vad som väntar dem men ryggmärgen måste säga att det bara blir skit av allt. Helt rätt. Detta var ju för övrigt de nordamerikanska indianernas initiala reaktion också innan de kuvades och alkoholiserades, för att inte tala om Sydamerika där de helt sonika slaktades utan att ens bli bjudna på en sup.

Det kommer ju förr eller senare höjas röster att detta inte kan fortsätta och det blir nog slutet för dem en dag, tyvärr. Hoppas de dock hinner ta några inkräktare med sig i fallet.

Amerikanen får skylla sig själv.

Ön skyddas ju av Indien, dom vill skydda befolkning och har infört totalt förbjud med påföljande bestraffning för den som tar eller hjälper nån att ta sig dit. Att ensamma idioter tar sig dit självmant och instant dör skiter nog Indien i.

Ön verkar dessutom inte ha särskilt mycket naturresurser så klåfingriga giriga makthavare skiter nog i den här ön.

Citat:
Är det bara jag som roar mig med tanken att tekniskt sett om det nu är så att dessa människor har varit isolerade från andra människor i denna ö i cirkus 60000 år kan dem nästintill ha en helt annan genetisk "makeup" än från resten av människor och vara en helt unik typ av ras typ från människan ? Kanske till och med är nära besläktade med en människa man inte vet någonting om?

Det ända jag också tänker på är att om det kanske är lite för kort tid emellan för att det ska hinna utveckla drastiska skillnader genetisk men 60000 år är inget att skämta om.

Sedan, hur i fasiken lyckades dem ta sig till ön ända från 60000 år sedan ? Det är väl en makalös insats, jag förstår att jordens land var annorlunda och kanske vattnet var tillräckligt grunt för att kunna gå igenom ? Men tvärs över Atlanten känns aningen tvek men har ej lyckats hitta en bra källa som skulle förklara hur dem lyckades ta sig till ön. Länkar uppskattas enormt denna sen kväll

Sedan, kan inte dem dö utav att komma i närkontakt med amerikanen ? I och med att han har nog väldigt mycket bakterier runtomkring hela sin kropp som är helt okända för dem, eller kanske om han tog med sig nåt, sin telefon etc

Det har jag också tänkt på, 60000 år sedan är en lång tid. Det är rätt imponerande att dom har lyckats leva där så lång tid. Vad som dessutom är intressant är hur dom bara är ca 400?
Brukar inte folk föröka sig som svin I stenålderssituationer? Antagligen så är barnadödligheten så hög och allmänna dödsåldern så låg att dom konstant ligger just runt 400.

På nått vis har dom för många år sedan lyckats ta sig till ön, hur kommer det sig att dom inte har försökt att utforska någon annan ö?
Citera
2018-11-23, 20:26
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stroke99
Snyggt jobbat missionären. Ditt unkna kadaver kanske smittar ned dessa " vildar" och utplånar allihop.

Jag tror inte det, risken hade nog funnits om de fått för sig att göra nån trofé av honom men nu så grävde de ner hans färska lik i sanden så de kan mycket väl vara medvetna om smittorisken utlänningar för med sig. Deras stam måste ju ha fört vidare i generationer via mun sen tidigare möten att utbölingar är smittospridare.

Så länge ingen aktivt lever i stammen eller någon av dem tas till vår "civilisation" så är nog inte faran alltför stor, risken finns absolut men just att de grävde ner honom avskilt kan ha räddat dem.
Citera
2018-11-23, 20:34
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Ön skyddas ju av Indien, dom vill skydda befolkning och har infört totalt förbjud med påföljande bestraffning för den som tar eller hjälper nån att ta sig dit. Att ensamma idioter tar sig dit självmant och instant dör skiter nog Indien i.

Ön verkar dessutom inte ha särskilt mycket naturresurser så klåfingriga giriga makthavare skiter nog i den här ön.

Det har jag också tänkt på, 60000 år sedan är en lång tid. Det är rätt imponerande att dom har lyckats leva där så lång tid. Vad som dessutom är intressant är hur dom bara är ca 400?
Brukar inte folk föröka sig som svin I stenålderssituationer? Antagligen så är barnadödligheten så hög och allmänna dödsåldern så låg att dom konstant ligger just runt 400.

På nått vis har dom för många år sedan lyckats ta sig till ön, hur kommer det sig att dom inte har försökt att utforska någon annan ö?
Mm, jag tänkte samma faktiskt. Det enda jag skulle kunna tänka mig är att väldigt många har migrerat till övriga öar och sedan vidare, och sen att väldigt få antal stannade kvar på ön ?

Eller som du säger att barnadödligheten är så pass hög att population har stagnerat, vad fan gör dem av med dem döda ens ? (förstår att dem begraver men det finns bara så mycket yta ändå) eller kanske det finns en genetisk mutation som har orsakat hög andel fertila vid födseln och få antal som ej är det ? Men det förklarar fortfarande inte mängden i min mening, siffran gentemot tidsspannet är otroligt lågt, om det inte finns mycket mer än vad man har beräknat, då måste det vara uppåt tusentals dock. Kanske finns underjordiska kanaler där många är (låter min fantasi vandra iväg här)
Senast redigerad av bergsdal 2018-11-23 kl. 20:54.
Citera
2018-11-23, 20:39
Medlem
hrwdtjs avatar
Vad fan skulle han dit att göra? Han borde ha läst på lite hur vildar behandlat missionärer genom århundradena.
Citera
2018-11-23, 20:43
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Mm, jag tänkte samma faktiskt. Det enda jag skulle kunna tänka mig är att väldigt många har migrerat till övriga öar och sedan vidare, och sen att väldigt få antal stannade kvar på ön ?

Eller som du säger att barnadödligheten är så pass hög att population har stagnerat, vad fan gör dem av med dem döda ens ? eller kanske det finns en genetisk mutation som har orsakat hög andel fertila vid födseln och få antal som ej är det ? Men det förklarar fortfarande inte mängden i min mening, siffran gentemot tidsspannet är otroligt lågt, om det inte finns mycket mer än vad man har beräknat, då måste det vara uppåt tusentals dock. Kanske finns underjordiska kanaler där många är

Känns som fantasins gränser lite grann haha

Ja det är svårt att få ihop det. Den låga befolkningsmängden över tid känns skumt.
Jag kan rekommendera att läsa denna artikel om en snubbe + medföljare som traskade in en bra bit i skogen 50 år sedan: https://www.downtoearth.org.in/interviews/environment/-leave-the-sentinelese-alone--61317

Tydligen så verkade dom bara vara runt 50 till 100 (1967)
Citera
2018-11-23, 20:45
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:

Förvisso men du vet hur världen fungerar. Tyvärr har för många människor psykopatiska drag och måste rasera och omforma andra kulturen för att de ska passa in i deras världsbild. Dessa sentineleser lever på lånad tid och historien säger att de kommer att invaderas och slaktas en dag bara för att det är möjligt, tyvärr. Hoppas jag har fel för de har en skön inställning. Ett logiskt tänkande som kan och borde föras över även på högkulturer i och med att vi aldrig kommer komma bort från jorden.
Citera
2018-11-23, 20:54
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Exakt! Det som jag finner otroligt fascinerande. Det närmsta man skulle kunna komma till "Homo sapiens" ur ett naturligt perspektiv rent beteendemässigt och kulturellt samt större inblick kring utvecklingen av språk. Det är som en tidsmaskin som kan ge inblick på människan 60000 år tillbaka. Helt otroligt

Jag läste också att det mesta är spekulationer när det kommer till teknologin som fanns 60k år sedan och hur människan emigrerade runt. Någon form av en "båt" verkar vara det främsta logiska steg man har tagit

Det förmodligen så att folket som först begav sig till ön hade teknologin för att bygga båtarna, men sen när de kom till ön så hade de "paradiset" för sin stam. En ö isolerad från "konkurrenter" som gav dem allt de behövde för att leva i fred och med tiden så glömdes kunskapen för att bygga "avancerade" båtar bort för den behövdes inte, allt de behövde fanns på eller i anslutning till ön.

Eller vem vet, förr kanske det fanns fler närliggande öar som de kunde "hoppa" mellan men nånstans så hände något, några öar försvann och stammen blev isolerad.

Det är ett spännande folkslag, av de bilder man sett både på avstånd och på deras närliggande rasfränder i närbild (som nån i tråden postade) så ser de inte alls "negroida" ut vid närmare anblick, de har svart hy men det är allt, i övrigt ser de ut som en slags indi-aborigin hybrid. Säkerligen en kvarvara av dessa två folkgruppers urstam och som jag sa förmodligen det närmaste vi kommer en renodlad homo sapien.

Undrar vilka historier, sägner och värderingar vi skulle kunna få av dessa levande fossiler, tyvärr tror jag att vi är alldeles för främmande för att kunna förstå varandra, vi måste vara rena "aliens" för dem, främmande folk som kommer i flygande tefat (i form av helikoptrar), bringar död och sjukdomar och tidigare har kidnappat deras folk som återvänt med för dem bisarra historier om städer med tusentals konstiga folk i städer som för dem inte är praktiskt möjliga att bygga.
Citera
2018-11-23, 21:01
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:

De är besläktade med andra vildar på omgivande öar. Det som är ett litet mysterium är att spåken på omgivande öar har likheter med varandra men när man försökte använda hottentotter från omgivande öarsom översättare så kunde de inte kommunicera med vildarna.
Senast redigerad av ArthurMorgan 2018-11-23 kl. 21:04.
Citera
2018-11-23, 21:20
Medlem
Apollinaires avatar
Jag har viss förståelse för deras agerande. Vi svenskar var ju inte särskilt vänliga mot Ansgar och det gänget när de kom för att ”kristna” oss asatroende.
Citera
2018-11-23, 22:02
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apollinaire
Jag har viss förståelse för deras agerande. Vi svenskar var ju inte särskilt vänliga mot Ansgar och det gänget när de kom för att ”kristna” oss asatroende.

Vi dödade dom ju inte vid första anblick. Detta folket är ju extremt och det är rätt roande att de ska bevaras som att vara i ett Zoo. Har inte de rättigheter när de föds som alla andra? Utan de måste leva upp i denna miljö och bli som resten för att omvärlden tycker detta är pittoreskt och måste skyddas. Sedan bli som sina föräldrar döda allt som sätter fot på deras strand. Ingen vet ens hur de tänker om detta. De kanske är livrädda och tror att alla är ute efter döda dom och en annan människa de ser är ett rovdjur. Ingen vet eftersom de varit just "skyddade" och det varit närmast noll kontakt.

Det sagt denna amerikan har bara sig själv att skylla. Komma dit för att "kristna" dom. Det kommer gå som det gick.
Senast redigerad av Zaedrews 2018-11-23 kl. 22:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in