Citat:
Ursprungligen postat av
bergsdal
Exakt! Det som jag finner otroligt fascinerande. Det närmsta man skulle kunna komma till "Homo sapiens" ur ett naturligt perspektiv rent beteendemässigt och kulturellt samt större inblick kring utvecklingen av språk. Det är som en tidsmaskin som kan ge inblick på människan 60000 år tillbaka. Helt otroligt
Jag läste också att det mesta är spekulationer när det kommer till teknologin som fanns 60k år sedan och hur människan emigrerade runt. Någon form av en "båt" verkar vara det främsta logiska steg man har tagit
Det förmodligen så att folket som först begav sig till ön hade teknologin för att bygga båtarna, men sen när de kom till ön så hade de "paradiset" för sin stam. En ö isolerad från "konkurrenter" som gav dem allt de behövde för att leva i fred och med tiden så glömdes kunskapen för att bygga "avancerade" båtar bort för den behövdes inte, allt de behövde fanns på eller i anslutning till ön.
Eller vem vet, förr kanske det fanns fler närliggande öar som de kunde "hoppa" mellan men nånstans så hände något, några öar försvann och stammen blev isolerad.
Det är ett spännande folkslag, av de bilder man sett både på avstånd och på deras närliggande rasfränder i närbild (som nån i tråden postade) så ser de inte alls "negroida" ut vid närmare anblick, de har svart hy men det är allt, i övrigt ser de ut som en slags indi-aborigin hybrid. Säkerligen en kvarvara av dessa två folkgruppers urstam och som jag sa förmodligen det närmaste vi kommer en renodlad homo sapien.
Undrar vilka historier, sägner och värderingar vi skulle kunna få av dessa levande fossiler, tyvärr tror jag att vi är alldeles för främmande för att kunna förstå varandra, vi måste vara rena "aliens" för dem, främmande folk som kommer i flygande tefat (i form av helikoptrar), bringar död och sjukdomar och tidigare har kidnappat deras folk som återvänt med för dem bisarra historier om städer med tusentals konstiga folk i städer som för dem inte är praktiskt möjliga att bygga.