2018-11-23, 00:37
Medlem
handels12kurres avatar
Vad känner ni inför denna L*visa H*llberg då? Hon verkar ju vara riktigt rutten som person, försöker leka sig extremt duktig. Skrivit insändare i Metro, pluggar på Karolinska och är modell, är tillsammans med Sveriges yngsta Advokat någonsin (Vars farfar var en av grundarna för Vinge bl.a.) och gillar att skryta om sig själv på sociala medier. Vad känner ni är rättvist för henne?''

Uppenbarligen har hon meriterna för att komma in på läkarlinjen i Linköping (där hon kommit in legit såvitt vi vet). Dock har hon fuskat till sig en plats på Karolinska, där skiljer ju intagningen ganska mycket.

Borde hon bli av med sina första terminer hon läste i Linköping samt i Stockholm eller borde hon endast börja om de resterande terminerna hon läste på Karolinska och börja där hon kom in från första början? Kommer isf Linköpings Universitet acceptera det?
Citera
2018-11-23, 00:41
Medlem
Folk här pratar mycket om de negativa samhälleliga effekterna som skulle kunna uppstå om många fuskar sig in på utbildningar där man vill ha de mest skarpa hjärnorna, och det kanske är så att det inte gör så jättestor skillnad kompetensmässigt som vissa påstår. Men det är fortfarande förkastligt att fuska och det går emot hela principen av meritokrati som antagningssystemet är baserat på(även om det inte fungerar perfekt). Antar att det finns en hel människor här i tråden som känner sig träffade antingen för att de själv eller någon i deras närhet har fuskat.

Och vad gäller frågan om alternativa ingångar till utbildningar för att betyg eller HP inte är allt som tyder på lämplighet, visst det skulle vara bra om fler utbildningar hade alternativa urval som PIL och TAPIL på KI för läkar- och tandläkarprogrammen. Men även om alla program i Sverige hade haft det systemet hade det fortfarande funnits massa människor som skulle misslyckas gång på gång och bli tvungen att fuska för att komma in.
Citera
2018-11-23, 00:52
Medlem
Hur kommer livet för fuskarna att se ut efter allt det här?
Citera
2018-11-23, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dokgo

Förmodligen mörkt
Citera
2018-11-23, 00:53
Medlem
Apollinaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handels12kurre
Vad känner ni inför denna L*visa H*llberg då? Hon verkar ju vara riktigt rutten som person, försöker leka sig extremt duktig. Skrivit insändare i Metro, pluggar på Karolinska och är modell, är tillsammans med Sveriges yngsta Advokat någonsin (Vars farfar var en av grundarna för Vinge bl.a.) och gillar att skryta om sig själv på sociala medier. Vad känner ni är rättvist för henne?''

Uppenbarligen har hon meriterna för att komma in på läkarlinjen i Linköping (där hon kommit in legit såvitt vi vet). Dock har hon fuskat till sig en plats på Karolinska, där skiljer ju intagningen ganska mycket.

Borde hon bli av med sina första terminer hon läste i Linköping samt i Stockholm eller borde hon endast börja om de resterande terminerna hon läste på Karolinska och börja där hon kom in från första början? Kommer isf Linköpings Universitet acceptera det?
Generellt sett så borde någon som har fuskat bli av med samtliga högskolepoäng som tagits med hjälp av fusk. Denna hypotetiska person får sedan söka in på nytt med riktiga meriter, men inte tillgodoräkna sig poängen som har tagits med hjälp av ett ”osant intygande” (i brist på ett bättre ord). Jag säger dock inte att personen du nämner har fuskat.
Citera
2018-11-23, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dokgo

På kort sikt; deras utbildning får avslutas. De får göra nya planer. Ta sig in på nytt, på något sätt, eller välja något annat. HP-resultatet dras in. De som finns i detta åtalet lär bli fällda varenda en. Många frågor från nära och kära

På lång sikt: folk reser sig. Det är inte mord det handlar om. Dock kommer namnet för alltid att finnas på nätet. En sökning på deras namn kommer alltid förknippas med HP-fusk; något samtliga arbetsgivare, släkt, familj och vänner kommer kunna se.
Citera
2018-11-23, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
På kort sikt; deras utbildning får avslutas. De får göra nya planer. Ta sig in på nytt, på något sätt, eller välja något annat. HP-resultatet dras in. De som finns i detta åtalet lär bli fällda varenda en. Många frågor från nära och kära

På lång sikt: folk reser sig. Det är inte mord det handlar om. Dock kommer namnet för alltid att finnas på nätet. En sökning på deras namn kommer alltid förknippas med HP-fusk; något samtliga arbetsgivare, släkt, familj och vänner kommer kunna se.

Skammen är nog bland de värsta
Citera
2018-11-23, 01:06
Medlem
Instämmer, skammen lär nog vara det värsta med allt det här!
Citera
2018-11-23, 01:09
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apollinaire
Generellt sett så borde någon som har fuskat bli av med samtliga högskolepoäng som tagits med hjälp av fusk. Denna hypotetiska person får sedan söka in på nytt med riktiga meriter, men inte tillgodoräkna sig poängen som har tagits med hjälp av ett ”osant intygande” (i brist på ett bättre ord). Jag säger dock inte att personen du nämner har fuskat.

Fast var i ligger straffet i det? Att bli av med sin plats på ett program som man inte ens hade rätt till att gå från första början för att man fuskade sig in är inget straff i sig, det är bara helt i sin ordning att förlora plats och högskolepoäng då. Straffet måste ju komma sedan, just för att man fuskade. Nu vet jag inte hur juridiken och lagarna är kring det men något annat vore ett skämt, men det förvånar mig inte om det är det, det är nämligen mycket som är ett skämt i detta samhälle...Nu talar jag inte om ett specifikt fall utan som du generellt.
Citera
2018-11-23, 01:11
Medlem
Apollinaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Fast var i ligger straffet i det? Att bli av med sin plats på ett program som man inte ens hade rätt till att gå från första början för att man fuskade sig in är inget straff i sig, det är bara helt i sin ordning att förlora plats och högskolepoäng då. Straffet måste ju komma sedan, just för att man fuskade. Nu vet jag inte hur juridiken och lagarna är kring det men något annat vore ett skämt, men det förvånar mig inte om det är det, det är nämligen mycket som är ett skämt i detta samhälle...Nu talar jag inte om ett specifikt fall utan som du generellt.
Ja, det är det jag menar, att man bör förlora både plats och högskolepoäng. Fast du kanske menar ett straff utöver det?
Citera
2018-11-23, 01:13
Medlem
handels12kurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apollinaire
Ja, det är det jag menar, att man bör förlora både plats och högskolepoäng. Fast du kanske menar ett straff utöver det?

Men känns ju inte rätt att hon kan förlora sina högskolepoäng som hon tagit när hon gick i Linköping? Hon har säkert kommit in där legit
Citera
2018-11-23, 01:15
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfasd
Om man inte orkar plugga eller ens kan klara av ett HP utan fusk, hur ska man då klara av en utbildning till jurist, läkare eller annat?

Är utbildningarna så jäkla simpla att man bara kan glida igenom trots bristande intelligens?

Borde ju märkas ute i skolorna tycker man när en fuskare som knappt kan multiplikationstabellen läser till civ.ing på KTH.

Fattar inget
Man kan ju misstänka att det även går att fuska på utbildningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in