2018-11-22, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag är medveten om
Citat:
att jag inte är representativ för genomsnittssvensken,
men låt oss inte för ett ögonblick glömma var mordet på LW skedde, nämligen i Örebro, ett av det svenska bibelbältets högsäte.

Det som [o-]roar mig som kristen att se, det är hur totalt frånvarande kristna örebroare är i tråden. Jag menar inte att de inte finns här, för det gör de, men de håller en synnerligen låg profil och vill inte på minsta vis debattera LW:s övertramp ur ett kristet perspektiv.
I min SAOL faller det in under 'hyckleri'.

Egentligen en petitess i det tragiska mordet på LW men aldrig hört att Örebro skulle vara nåt högsäte för "bibelbältet". Däremot runt Jönköping o delar av småland, en bra bit söderut.
Citera
2018-11-22, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Nu hänger jag inte med riktigt. Menar du att det var en annan person som skrek, inte LW? Då förutsätter väl det en annan MGM än SD? Missförstår jag dig?
Nä, helt rätt!
Det är en av dom första "teorierna" eller hypoteserna jag hade och har kvarhållit som ett troligt scenario.
Med detta passar alla fakta vi vet in och är logiska. Alla andra har luckor eller massa förutsättningar som inte känns trovärdiga, tycker jag.

Vissa behöver inte snöa in på cyklar eller grillar, detta var ett par exempel, finns massa andra.
OM det är en random, så tror jag mer som ett par som gick förbi och LW ser nått, då troligen att han är fysisk mot sin "flickvän".
LW med sitt rättspatos går efter och vill se om hon behöver hjälp. Hon ser att dom rundar planket (i ett försök att gömma sig) och där uppstår konfrontationen.
Han har redan ilskan och med LW bakom sig kommer adrenalinet, vilket får förödande konsekvenser.
Det är flickvännen som skriker av det som utspelar sig framför henne och det tar tid att slå ihjäl LW då han kanske inte är så skarp i tanke och rörelsemönster av stimuli.

Dörren passar in, "samtalet" passar in, skriken passar in och platsen passar in.
Jag känner nästan inget passar in på olika scenarios med SD, eller är väldigt långsökta.
Sedan när dom inte verkar hitta bindande bevis på SD så undrar jag.... Med den typen av skador hon verkar ha känns det som ett mirakel att man skulle kunna undvika några spår alls.
Citera
2018-11-22, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag hittar inte det inlägget, vet du när MV skrev detta?

Det var 13/9 20:47.
Citera
2018-11-22, 17:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Så det finns en logisk tröskel när mord är OK?

För mördaren, ja. Men inte ”logisk” i filosofisk eller någon akademisk eller rättslig eller förnuftsorienterad mening utan i psykologisk — alltså i ”(själv-)resonerande” bemärlkelse. All erfarenhet talar dessvärre för det...

Dvs. mördare väger för och emot vartannat och väljer ett av två alternativ. Eller ett av tre eller ett av fyra. Eller till de hittar en ursäkt. Som alkisen som behöver argumentera med sig själv på vägen till bolaget. Fast inte tvångsmässigt om de inte är tvångsmördare.

Dvs. de hamnar i en mer eller mindre trängd sits och resonerar med sig själva om saken efter sin förmåga.

Inte alltför sällan står MORD med eldskrift på livets rullist, som alternativet man visst inte skulle välja av någon bortglömd anledning, men som det just därför kan råka bli, ibland.

Dumskallar går ofta in i situationer med obehagligt låg reflektion kring handlingsalternativ. Varav TRYCK PÅ DEN DÄR LILLA AVTRYCKAREN!! utgör en betydande del av alternativen. Och en tjej som tittar på och som man inte vill förlora ansiktet inför. Går ju inte backa då. Antingen—eller.

Det är den enda typen av logik som finns till hands, då.

Vill man så går det alltid övertyga sig själv också.

Men just grillar i Örebro brukar det inte mördas över. Och som tur är är tillgången på grillar och cyklar lika hög som tillgången på skjutvapen är låg. Skjutvapen skapar f.ö. sin egen logik omkring sig, mycket starkare än den tillfällige bäraren brukar hinna förstå. Värre än grillar kan göra rent av....
Senast redigerad av Lonnrot 2018-11-22 kl. 17:30.
Citera
2018-11-22, 17:25
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag har absolut inga svårigheter med att se att en ostraffad barnafar gör något sådant.
Det är naivt att tro att ”ondska” syns utanpå

Jonas Runnemark sa den 9 dec 2014 till sin fru Emma att ta på sig en luva för han hade en överraskning till henne. Sen dmde han en slägga i huvudet på henne. Efter det körde han iväg och kastade ned henne utför ett stup vid Dalby stenbrott. Efter det gick han tillbaka till bilen och hämtade deras 9 månader gamla dotter och kastade ut henne också. När hon inte dig av detta krossade han hennes lilla huvud mot en sten, ”det lät som när man knäckte ett ägg”. Allt medan han pratade med SOS i telefon under tiden och låtsades rädda dom. Fy fan.
(FB) Mord utanför Lund - Mor och baby hittade i stenbrott

Genom en ohederlig handling tog du bort det vitala och det på dig så träffande i min post:

"Bara genom att avhumanisera honom kan dom med förgrämt och inte så medvetet sinne få en vanlig människa att förvandlas till en galen våldsam mördare.
Nedkokat: Djävulen gör väl sånt ?

Så bör hundratals sidor med insinuanta påståenden om MGMs psykiska status som avser göra MGM omänsklig förstås.
Slut citat.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-11-22 kl. 17:47.
Citera
2018-11-22, 17:29
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Du missade det för dig så träffande i min post:
"Bara genom att avhumanisera honom kan dom med förgrämt och inte så medvetet sinne få en vanlig människa att förvandlas till en galen våldsam mördare.
Nedkokat: Djävulen gör väl sånt ?

Så bör hundratals sidor med insinuanta påståenden om MGMs psykiska status som avser göra MGM omänsklig förstås.
Slut citat.

Bla la bla.
Nu valde jag att kommentera ett av dina påståenden. Nedkokat: ondska syns inte på utsidan. Psykopater är oftast väldigt trevliga och sociala, på ytan.
Citera
2018-11-22, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Enligt dom uppgifterna jag har så har MGM kontaktat LW och velat träffats
.Men påstår i förhör att träffen aldrig ägde rum. Men man har sparade digitala spår som MGM lämnat efter sig och det har även han erkänt att han skickar detta på mordkvällen. Men han förnekar att man efter det träffats.

Citat:
Man har en teori om varför han skulle träffa henne och det har med en resa han inte var förtjust över och det har väl nämnts tidigare i tråden. Det har framgått i sms och chattar att han helst såg att hon inte reste.

Här kommer det citatet från MV ihop med ett annat om digitala spår.
Citera
2018-11-22, 17:48
Medlem
FedupFlorences avatar
Ursäkta om jag frågar nåt som är allmänt känt men vem är tillsammans med vem i "Järngänget", eller har dem andra respektive? Har JG nån partner?
Citera
2018-11-22, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men det är just det; att Åmsele- morden är så extremt ovanligt att vi pratar om det än idag, 25 år senare.

Och att ÅK hävdar att LW väckt "mördarodjurssinnet" hos LW som ett argument, det tror jag inte. Jag tror att det finns mer konkreta indikationer på att han är skäligen misstänkt.

Att tro något, som att tro att någon har vissa känslor duger inte i häktningsförhandlingen om du inte har något annat på fötterna som visar varför det är troligt.
(det fetade)
FEL!
Vi, åtminstone jag och de jag dryftar den här sortens spörsmål och ärenden med, vi pratar inte om Åmsele-trippelmordet för att det var/är så extremt ovanligt.
Vi pratar om det för att (1) det var så extremt bestialiskt brutalt och (2) för att upprinnelsen till vansinnesdådet var ett simpelt stöldförsök av en helt vanlig cykel.

Men du hävdar att det var för att det var så "ovanligt" som det fortfarande väcker starka känslor?
Till det säger jag i så fall med höjda ögonbryn:
Ok.....
Citera
2018-11-22, 17:57
Medlem
Citat:
Enligt dom uppgifterna jag har så har MGM kontaktat LW och velat träffats
.Men påstår i förhör att träffen aldrig ägde rum. Men man har sparade digitala spår som MGM lämnat efter sig och det har även han erkänt att han skickar detta på mordkvällen. Men han förnekar att man efter det träffats.

Citat:
Man har en teori om varför han skulle träffa henne och det har med en resa han inte var förtjust över och det har väl nämnts tidigare i tråden. Det har framgått i sms och chattar att han helst såg att hon inte reste.

Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Här kommer det citatet från MV ihop med ett annat om digitala spår.

Tack, hittade det med sen. Det var så mycket där från MV som jag vart upprörd över och detta var bagatellartat i förhållande till det andra.

Vet inte om ni själva kan koppla ihop det eller om jag måste skriva ut det i klartext.
"Inte förtjust". Skulle SD uppvisat svartsjuka eller vara irriterad att hon åker till Norge vid detta tillfälle? Alla andra gånger när hon åkt iväg med personer hon har en relation med, borde han inte reagerat då?
Nu skulle han dessutom iväg med HD och lappa ihop deras äktenskap. Jag TROR att det mer lutar åt att SD är glad för LW:s skull och att hon inte är på honom (om så skulle vara fallet, med dom uppgifterna går isär).

MV skrev initialt stt SD ljög om att han skulle haft digital kontakt, men det stämde inte.
Citera
2018-11-22, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rovsmor-bredbart
Egentligen en petitess i det tragiska mordet på LW men aldrig hört att Örebro skulle vara nåt högsäte för "bibelbältet". Däremot runt Jönköping o delar av småland, en bra bit söderut.
Då har du mycket att lära, tro mig.
Google is your best friend. Vad sägs om att du börjar med 'örebromissionen' och när du fyllt på ditt kunskapsförråd, så är jag säker på att du är beredd att hålla med mig.
Både att google är en god vän och att Örebrotrakten är ett ett "bibliskt bälte".
Citera
2018-11-22, 18:03
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rovsmor-bredbart
Nej, "bibelbältet" är nog mer söderut. Det som är utmärkande för Örebro är kanske att man har många frireligiösa. Wikipedia beskriver Örebro som en "frikyrkostad":
Örebro är en frikyrkostad och även i själva Örebros omgivningar har det funnits och finns det mycket frikyrkoverksamhet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Frikyrkor_i_Örebro_kommun
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in