2018-11-22, 16:35
Medlem
Avva66s avatar
Grundproblemet är betygskraven, det säger ju ingenting om kompetensen att man klarar provet. Lämplighetsprov vore bättre.
Citera
2018-11-22, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zizty
På flera program motsvarar inte kraven intagen. Som exempel är industriell ekonomi en av de enklare civilingenjörsutbildningar men bland de svåraste att komma in på. En fuskare kan därför ha betyg/hp för att komma in på en svårare utbildning men fuskar sig till en plats på en enklare utbildning som är mer prestigefylld.

INDEK är kanske lätt för att vara civing men du måste fortfarande ta dig igenom kurser som typ termo, sann-stat, flervarre. Folk som tror att högskolan är en semesterort brukar inte klara dessa.
Citera
2018-11-22, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaghetersam
Jag ville bara informera er kring min väns status som jag tidigare nämnt vid ett flertal tillfällen i denna tråd. Igår blev personen utslängd från sitt lärosäte efter 4 terminer genomförd och godkänt betyg i läkarlinjen. Personen är inte uthängd här men det uppskattas trots dennes efterblivna handling att sluta med dessa uthängningar. Personen har gått igenom mycket i sitt liv och jag är orolig för att denne kan göra något för att ta livet av sig. Så snälla flashbackare, trots dessa omoraliska personers handlingar, tagga ner med att hänga ut folk. Det värsta för dessa är att bli utkastad från respektive utbildning vilket UHR uppenbarligen betar av just nu.

Tack för förståelsen
Hur gick det till? Blev han inkallad till möte eller fick han mejl? Det känns som att det går fort nu!!
Citera
2018-11-22, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikaan2
Hur gick det till? Blev han inkallad till möte eller fick han mejl? Det känns som att det går fort nu!!

Mail, personen fick det även bekräftat via samtal från terminens studiesamordnare.

EDIT: Det visade även sig att en personal sökt personen i skolan genom att fråga innan en föreläsning om "förnamn efternamn" är närvarande idag. Det hade nog varit väldigt förnedrade i detta fall. Hela klassen vet nog om det då många skrivit till personen. Så tro mig, dessa fuskare har lärt sin läxa (kommer att) utan att bli uthängda.
Senast redigerad av jaghetersam 2018-11-22 kl. 16:49.
Citera
2018-11-22, 16:46
Medlem
handels12kurres avatar
Citat:
Mail, personen fick det även bekräftat via samtal från terminens studiesamordnare.

Usch, var det nån som blivit uthängd här då i forumet också eller?
Citera
2018-11-22, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heracillin
Har försökt att få reda på hur länge verksamheten har pågått men verkar vara svårt att få fram, enligt HP-hjälpens hemsida säger dem att de har varit verksamma sedan 2013 men enligt förundersökningen så verkar deras första prov varit HT15?

Svårt att säga hur gammal HP-Hjälpen är, men VGs och OGs första tankar om att börja sälja fusk för högskoleprovet finns faktiskt sparat i en chatlogg som börjar 2015-02-16. Se aktbil 258 s.318.

VG - "Har kommit på hur man kan tjäna sjukt mycket pengar, genom att fuska på högskoleprovet"
OG - "Varför får man pengar av det?"
VG - "Folk är beredda att betala massa pengar för högt resultat. Säkert 10000-20000:- minst."
OG - "Låter olagligt"

Storebror skulle ha lyssnat på lillebror där...

Läser man vidare, så känns det inte som att bröderna själva arrangerade fusk HT2015. Tidigast VT2016 skulle jag tippa på.
Senast redigerad av QuickFuse 2018-11-22 kl. 16:54.
Citera
2018-11-22, 16:52
Medlem
Det värsta är nog hur vissa av dessa individer (inte alla) skröt om hur ”överambitiösa” de var på sociala medier innan korthuset föll ner...
Citera
2018-11-22, 16:52
Medlem
Citat:
Jag ville bara informera er kring min väns status som jag tidigare nämnt vid ett flertal tillfällen i denna tråd. Igår blev personen utslängd från sitt lärosäte efter 4 terminer genomförd och godkänt betyg i läkarlinjen. Personen är inte uthängd här men det uppskattas trots dennes efterblivna handling att sluta med dessa uthängningar. Personen har gått igenom mycket i sitt liv och jag är orolig för att denne kan göra något för att ta livet av sig. Så snälla flashbackare, trots dessa omoraliska personers handlingar, tagga ner med att hänga ut folk. Det värsta för dessa är att bli utkastad från respektive utbildning vilket UHR uppenbarligen betar av just nu.

Tack för förståelsen

Då bör du se till att visa att du finns till för vännen. Stötta på de vis du kan. Man behöver ju inte vara någon Einstein för att förstå att din vän mår sopigt just nu. Är inte en person som kan utbrista: "Rätt åt honom". Ändå var det rättvisan som hann ikapp om det du skriver stämmer.
Han gjorde ett aktivt val och hade inte turen på sin sida tillräckligt länge.

När det kommer till sådana här uppgörelser är det ju inte sällan tillfället gör tjuven s.a.s. . Det är säkert inte bara din vän som påverkas av detta. Närmaste omgivningen kommer också garanterat känna sig illa berörda. Stå upp för din vän om du kan. Det är ju inte ett mord han begått direkt.
Citera
2018-11-22, 16:56
Medlem
Har inte hängt med:
"23-listan" dvs de åtalade i pågående rättegång: Här har ett knappt halvdussin påbörjat utbildningar dvs ganska få

"55 listan" dvs gamla kundregistret (excelfilen egentligen tre listor) där kvalité på datat är lite oklart men man har hittat ca 18 st av 33 uthängda.

Summering:
Det verkar som ca hälften eller mer använt fuskresultaten till att komma in på "fina" utbildningar

Om man uppskattar antalet fuskare till 2-300 skulle antalet besatta platser vara ca 150 stycken dvs 5 hela klasser.

Ekonomiskt kan skadan uppskattas till 150 x 80 kkr/elevår x 4 år =~ 50 MSEK

Är det någon som är mer uppdaterad? Synpunkter?

Hur går snacket på skolorna?
Citera
2018-11-22, 16:58
Medlem
Citat:
Tack för dessa fina ord.
I vilket lärosäte pluggade han? Du behöver inte hänga ut han vid namn men var pluggade han?
Citera
2018-11-22, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikaan2
I vilket lärosäte pluggade han? Du behöver inte hänga ut han vid namn men var pluggade han?

Det krävs inte mycket knappande för att kunna komma fram till personens namn om jag uppger lärosäte. Jag tror inte att du hade sagt det om det rörde sig om din vän, därför hoppas och tror jag att du förstår varför jag inte tänker ge den informationen.

EDIT: Jag har inte angivit kön heller. Ni har antagit.
Citera
2018-11-22, 17:02
Medlem
mr.demons avatar
Denna tråd håller ju på att bli MONSTER stor, så palla att försöka att läsa igenom allt. Men hur gjorde dom för att säkra att folk betalade in alla pengarna? 5000 i förskott och 95 000 efter dom hade kommit in på utbildningen. Det hade väl bara varit att skita i att betala? Vad skulle dom göra då? Ringa till skolan och säga att dom har fuskat? Då avslöjar dom ju sig själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in