2018-11-22, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Du tänker dig att testamentet skulle godkänts av Skatteverket om polisen upptäckt att Hanssons vittnat falskt vid bevittnandet av underskrifterna?

Citat:
Om du ändå tänker så blir det ena en konsekvens av det andra.

Hur tänker du dig att underskrifterna på avskedsbrevet som polisen berättade om kom på plats?

Jag har en lång och gedigen erfarenhet av att utreda och analysera i olika sammanhang. Min erfarenhet har lärt mig att ta reda på fakta och utgå från dessa. Jag är inte så mycket för att tänka och fantisera. Det överlåter jag med varm hand till andra.

Jag har läst en mängd olika hypoteser här i tråden om hur OH/HBs namnteckningar på avskedsbrevet kan ha kommit på plats. Vilken av dessa som är mest sannolik har jag ingen uppfattning om. Vad jag känner till har polisen ännu inte fullt ut bekräftat att de med säkerhet vet att namnteckningarna är äkta/tillkomna frivilligt. Det vore väldigt bra om det kom en redovisning från polisen om hur det förhåller sig.

Beträffande testamentet så har de legala arvingarna (OH/HBs föräldrar godkänt testamentet i samband med bouppteckningen. Det framgår av länkarna som tidigare har postats. Se nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Här kan du läsa Milla200
Postat av Rockkungen
Länkar:

Hanna Brenton ( inkl testament )
https://minfil.com/vcs1Pce9b3/Handling.pdf

Oskar Henkow ( inkl testamente )
https://minfil.com/E3scP5eebc/Handling.pdf

Utifrån min erfarenhet har nog detta varit fullt tillräckligt för att skatteverket har lagt ärendet till handlingarna utan vidare åtgärd.

Ska jag tolka dig som att du inte alls vet något om polisförhöret med makarna Hansson?
Citera
2018-11-22, 10:07
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Det är inte förbjudet solglitter😀Vi fortsätter att grubbla på eller hur? Vi alla här i tråden anger tonen. Här får alla komma till tals.Tråden lever vidare.

Tack

Ja vi funderar vidare även om någon elak drake eller hydra hänger över vartenda inlägg och klagar.

Jag har läst pm-et igen och tror nog att det hela är skrivet av någon privatperson som haft kontakt med några av OHs kollegor. Kanske någon annan mer perifer kollega i branschen? Någon bekants bekants som tagit upp ämnen då denne undrat? Någon granne?
Någon som helt enkelt ville delge lite mer info som den hade fått och kanske trodde på.
Absolut inte någon journalist och inte heller någon nära arbetskamrat som skrivit själv, som "Fogelram" trodde.

Pm-et är verkligen inte negativt skrivet mot någon, det anklagar ingen och är en mycket sorglig berättelse hur folk hamnar i total katastrof. Att det var fel att fullfölja mördandet är självklart och att det lyser mellan raderna att de inte fick rätt hjälp från samhället är också uppenbart.
Men jag förstår inte varför det skapar så kraftfulla protestinlägg från "Fogelram" och från "Elli09" ?

Vad är det som är så "osant" och så kontroversiellt?
Senast redigerad av Solglittret 2018-11-22 kl. 10:11.
Citera
2018-11-22, 11:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Jag har en lång och gedigen erfarenhet av att utreda och analysera i olika sammanhang. Min erfarenhet har lärt mig att ta reda på fakta och utgå från dessa. Jag är inte så mycket för att tänka och fantisera. Det överlåter jag med varm hand till andra.

Jag har läst en mängd olika hypoteser här i tråden om hur OH/HBs namnteckningar på avskedsbrevet kan ha kommit på plats. Vilken av dessa som är mest sannolik har jag ingen uppfattning om. Vad jag känner till har polisen ännu inte fullt ut bekräftat att de med säkerhet vet att namnteckningarna är äkta/tillkomna frivilligt. Det vore väldigt bra om det kom en redovisning från polisen om hur det förhåller sig.

Beträffande testamentet så har de legala arvingarna (OH/HBs föräldrar godkänt testamentet i samband med bouppteckningen. Det framgår av länkarna som tidigare har postats. Se nedan.

Utifrån min erfarenhet har nog detta varit fullt tillräckligt för att skatteverket har lagt ärendet till handlingarna utan vidare åtgärd.

Ska jag tolka dig som att du inte alls vet något om polisförhöret med makarna Hansson?

Så du tänker dig att om polisen i sina efterforskningar tex kom fram till att Hanssons vittnat falskt vid bevittnadet av testamentet, att polisen kom fram till att Oskar förfalskat testamentet innan han ensam utförde mordet på sina barn och sin fru, så är det sannolikt att inte bara såväl Oskars som Hannas föräldrar gladeligen hade godkänt testamentet som Oskar lurat ihop som den ensamme mördare på deras barn och barnbarn han var, utan också att Skatteverket inte hade haft några problem att sätta sin kvalitetsstämpel på det och låta det vinna laga kraft?

Vidare tänker du dig att polisen skulle efter 10 dagars efterforskningar lämnat ut, som nästan enda uppgift i denna historia, informationen om det av båda föräldrarna undertecknade avskedsbrevet, om det rådde tvivel om att detta var en korrekt uppgift?

När testamentet vann laga kraft i maj hade polisen haft 5 månader på sig att analysera avskedsbrevet. Om detta hade varit förfalskat så skulle de alltså inte anat ugglor i mossen beträffande testamentet.

Av alla teorier i tråden om testamente och avskedsbrev har du således ingen uppfattning om att någon är mer sannolik än någon annan utan alla är exakt lika plausibla.

Har jag uppfattat dig rätt i det ovanstående?
Citera
2018-11-22, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag tror på att PM-et kan beskriva ett sannolikt förlopp, en vägbeskrivning hur de steg för steg närmade sig katastrofen.
Än så länge kan jag inte hitta något enda verifierat säkert konkret som bevisar att det inte kan ha gått till just så.

Men vi vet ju inte. Polisens sista besked och mediaartikeln för två månader sedan handlade om att allt ännu inte var klart.

Så varför ska det vara ”förbjudet” att grubbla vidare över detta? Varför får vi inte diskutera våra funderingar och tankar just här?
Om anhöriga vet - men inte vill berätta offentligt - måste det självklart respekteras.
Men anhöriga är inte tvungna att läsa här och de flesta låter nog bli.

Någonstans måste kanske vi andra också ges möjlighet att lufta våra tankar kring det hela? Utan att man med Stasi-fasoner och pekfingerhöttande ska försöka tysta också oss?

Det vore tråkigt om tråden stängdes igen. För att inte hamna i samma dåliga stämning och tjafs
som tidigare, är det kanske bäst att ignorera alla som skriver personangrepp och elakt raljerar över andra postare. Det är ju inte den diskussionen vi som är genuint intresserade av fallet vill ha. (Men kanske de andras agenda?)

I vart jag kommer framöver inte att delta i dumhetsdiskussioner med elaka förteckenoch OT. Förhoppningsvis låter också fler bli.

Exakt! Det är lätt att komma i nån konstig försvarsställning när det finns postare som är konstant sarkastiska och dumförklarar alla som skriver i tråden. De är själva bland de mest aktiva i en tråd de anser vara totalt meningslös. 🙄 Att ignorera är väl bästa sättet att slippa trams. Ska göra det fortsättningsvis.
Citera
2018-11-22, 11:42
Bannlyst
För övrigt anser jag att den här tråden är betjänt av sina "drakar och hydror" som påminner om fakta, etik och sunt förnuft. Entiteter som annars hade lyst med sin frånvaro.

Hårdfakta -
4 döda
Avskedsbrev
Testamente
Planerat mord på två barn
Läkarintyg på barnens sjukdom
Far mycket skicklig och omtyckt kollega

Från info utanför tråden "mjuk" eller slutledd fakta -
ME
Aktiv far
Passiv mor
Citera
2018-11-22, 12:05
Medlem
Citat:
För övrigt anser jag att den här tråden är betjänt av sina "drakar och hydror" som påminner om fakta, etik och sunt förnuft. Entiteter som annars hade lyst med sin frånvaro.

Hårdfakta -
4 döda
Avskedsbrev
Testamente
Planerat mord på två barn
Läkarintyg på barnens sjukdom
Far mycket skicklig och omtyckt kollega

Från info utanför tråden "mjuk" eller slutledd fakta -
ME
Aktiv far
Passiv mor

Oj! Du ljuger visst här. Ingen har visat upp något läkarintyg om barnens sjukdom offentligt. Det går inte att bekräfta, det är INTE hårdfakta. Var intyget förfalskat, är det en stor skandal kring detta och därför drog O med sig barnen in i döden? Han visste, att han aldrig skulle klara en rond med en förfalskningsdom?

Släng upp intyget här, om det finns något.

Bra att vi kom ikapp kärnfrågan. Kan O ha förfalskat barnens läkarintyg och Hannas underskrift på testamentet? Ville han hålla barnen hemma för att skydda dem från världens ondska eller var han ond själv? Kan någon i vårdsvängen ha hjälpt till med förfalskandes som en "gentjänst" och vill därför gärna att tråden avslutas? '

Fråga: Hade O någon kompis som läst medicin, någon läkare som hjälpte honom att intyga att barnen var sjuka så de kunde vara hemma, kanske som stöd till Hanna om hon försökt dölja att hon hade någon släng av psykos eller liknande?

Om O förfalskat läkarintyg och skiftat vidare det till skolan, så finns det sannerligen skäl att ta sig av daga för en sådan lögn, det förstör både karriär, ekonomi och framtid. Då är det utökat självmord som ägt rum. Inga "barmhärtighetsmord" som O ville få det till. O hyllad barmhärtighetsmördare. Det är konstigt, men hans kollegor hyllar en mördare postumt. Man undrar vad de käkat?

Jag gissar att båda föräldrarna var sjuka/konstiga/knäppa och dolde det väl, barnen var fullt friska... hölls hemma av anledningar som skolan uttryckt redan: "stora problem inne i familjen" Detta måste understrykas. Skolan visste att något var fel, de orkade, vågade inte ta strid med O! Två barn måste dö för att skolan nu hädanefter alltid ska göra orosanmälan om barn är frånvarande mer än 20 procent av tiden.

Barnen var olovligt frånvarande från skolan innan intygen kom! Skolan blev en del i cirkusen som O dirigerade tills han hängde sig och tog barnen med sig i döden. Och frun, hur dog hon? Gick föräldrarna runt i huset medan barnen var döda utan att larma??? Försök att bara tänka tanken. Hur fan är det möjligt?
Senast redigerad av rappytt 2018-11-22 kl. 12:16.
Citera
2018-11-22, 12:40
Medlem
Citat:
Du tänker dig att testamentet skulle godkänts av Skatteverket om polisen upptäckt att Hanssons vittnat falskt vid bevittnandet av underskrifterna?

Var vänlig sluta med att påstå att du vet hur och vad jag tänker!

Det finns inte särskilt många bekräftade fakta som vi har tillgång till i tråden. Utifrån det vi vet säkert är det dock möjligt att utforma mer eller mindre fantasifulla hypoteser och teorier som kan vara mer eller mindre sannolika beroende på utifrån vilken synvinkel man intar.

Jag har inget facit. Jag avser inte att gissa.

Jag anser i likhet med många andra att orsakerna till att det fasansfulla mordet på barnen och möjligen också en förälder behöver offentliggöras. Om barnen kunde ha räddats genom något ingripande från de som fanns i familjens nätverk är det viktigt att detta kommer fram i ljuset.

Makarna Hansson har bevittnat ett testamente. De har intygat att de sett båda makarna själva skriva sina namnteckningar och intygat att dessa båda makar vid undertecknandet var vid sina sinnes fulla bruk.

I tråden har sedan uppstått frågor kring att det skulle kunna ha gått till på något annat sätt. Du antydde att du visste vad makarna Hansson sagt i polisförhör. Uppenbarligen har du ingen aning om detta.

För att ett testamente ska förklaras ogiltigt måste frågan om ogiltighet tas till domstol av någon part i målet. Eftersom de lagliga arvingarna godkände testamentet vid bouppteckningen och denna sedan lades till handlingarna hos skatteverket, finns det ju ingen som skulle kunna driva saken, vad som än kom fram vid polisförhöret med makarna Hansson.

Makarna Hansson är intressanta därför att de kan ha varit de sista personerna utanför familjen som träffade HB. Gjorde de det eller inte? Det är den intressanta frågan. Enligt dödsbeviset var HB nämligen senast sedd den 1 januari 2018 (tror jag) Om det är rätt var hon alltså inte med hos makarna Hansson. Varför är inte senast sedd-datumet den 3 januari då testamentet undertecknades inför makarna Hansson?

Detta har diskuterats ingående tidigare i tråden.
Citera
2018-11-22, 12:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Oj! Du ljuger visst här. Ingen har visat upp något läkarintyg om barnens sjukdom offentligt. Det går inte att bekräfta, det är INTE hårdfakta. Var intyget förfalskat, är det en stor skandal kring detta och därför drog O med sig barnen in i döden? Han visste, att han aldrig skulle klara en rond med en förfalskningsdom?

Släng upp intyget här, om det finns något.

Det där får du ta med rektor och den som skrev protokollen vid elevhälsokonferenserna som alla vittnar om läkarintyg för båda flickorna.

Avskedsbrevet finns inte heller publicerat i sin helhet så jag antar att du uppfattar den som en lögn också.

Jag gör det inte. Jag uppfattar det som hårdfakta. Framförallt så är det med marginal den i särklass hårdaste faktan vi har i fallet.
Citera
2018-11-22, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Var vänlig sluta med att påstå att du vet hur och vad jag tänker!

Det finns inte särskilt många bekräftade fakta som vi har tillgång till i tråden. Utifrån det vi vet säkert är det dock möjligt att utforma mer eller mindre fantasifulla hypoteser och teorier som kan vara mer eller mindre sannolika beroende på utifrån vilken synvinkel man intar.

Jag har inget facit. Jag avser inte att gissa.

Jag anser i likhet med många andra att orsakerna till att det fasansfulla mordet på barnen och möjligen också en förälder behöver offentliggöras. Om barnen kunde ha räddats genom något ingripande från de som fanns i familjens nätverk är det viktigt att detta kommer fram i ljuset.

Makarna Hansson har bevittnat ett testamente. De har intygat att de sett båda makarna själva skriva sina namnteckningar och intygat att dessa båda makar vid undertecknandet var vid sina sinnes fulla bruk.

I tråden har sedan uppstått frågor kring att det skulle kunna ha gått till på något annat sätt. Du antydde att du visste vad makarna Hansson sagt i polisförhör. Uppenbarligen har du ingen aning om detta.

För att ett testamente ska förklaras ogiltigt måste frågan om ogiltighet tas till domstol av någon part i målet. Eftersom de lagliga arvingarna godkände testamentet vid bouppteckningen och denna sedan lades till handlingarna hos skatteverket, finns det ju ingen som skulle kunna driva saken, vad som än kom fram vid polisförhöret med makarna Hansson.

Makarna Hansson är intressanta därför att de kan ha varit de sista personerna utanför familjen som träffade HB. Gjorde de det eller inte? Det är den intressanta frågan. Enligt dödsbeviset var HB nämligen senast sedd den 1 januari 2018 (tror jag) Om det är rätt var hon alltså inte med hos makarna Hansson. Varför är inte senast sedd-datumet den 3 januari då testamentet undertecknades inför makarna Hansson?

Detta har diskuterats ingående tidigare i tråden.

Titta gärna på min faktagenomgång ovan så ser du att vi visst VET saker om detta fall.

Du gissar visst då. Tex skriver du att jag uppenbarligen, trots att du inte vet, inte var med och lyssnade under polisförhören av Hanssons. Det gör du utifrån den kunskap du har i ärendet och mina svar eller uteblivna svar. Se, det behöver inte vara svårare än så. Precis som min slutledningskedja som du duckade för som visade att det är ytterst sannolikt, att betrakta som fakta, att såväl testamente och avskedsbrev är påskrivna av bägge föräldrarna.

Ditt och en del andras problem är att ni har en önskan om att verkligheten skulle vara annorlunda än vad den är, så att även de mest befängda och orealistiska tankar och ideer kan övertrumfa ut sannolikheter och fakta.

I fallet om huruvida jag var närvarande vid förhören av Hanssons, kan min tystnad i ett sådan bevisvärdering som du företräder, kunna tolkas som att jag inte vågar berätta eftersom det är ett brott att bryta mot sekretessen. Således blir min tystnad ett "bevis" så gott som något annat om huruvida jag var med eller ej.
Befängt? Ja visst, men ett bra exempel på vad som pågår i tråden.
Citera
2018-11-22, 13:16
Medlem
Citat:
Det där får du ta med rektor och den som skrev protokollen vid elevhälsokonferenserna som alla vittnar om läkarintyg för båda flickorna.

Avskedsbrevet finns inte heller publicerat i sin helhet så jag antar att du uppfattar den som en lögn också.

Jag gör det inte. Jag uppfattar det som hårdfakta. Framförallt så är det med marginal den i särklass hårdaste faktan vi har i fallet.

Jag är väldigt intresserad av att få veta mer om flickornas hälsotillstånd. Trots att jag genom media fått veta att skolorna fick in läkarintyg och trots att polisen berättar att i brevet, som båda föräldrarna undertecknat, stod att man dödade barnen för att man inte såg någon livskvalitet i framtiden pga döttrarnas sjukdomstillstånd. Detta eftersom jag tror att föräldrarnas mord skulle kunna bli lite mer begripligt om döttrarna hade några få månader kvar att leva pga cancer tex. Det är aldrig tillåtet att bruka våld mot barn, men jag tror det är lättare att förstå om situationen var att de hade en dödlig sjukdom med stort lidande sista tiden. Jag gissar, spekulerar och tror att flickornas sjukdom inte var dödlig. ME kan yttra sig på flera sätt och jag vill veta hur sjukdomen yttrade sig hos flickorna, om det var den diagnosen som stod i intygen. Hur irrationellt du än tycker det är tror jag flera här i tråden vill veta mer om det.
Citera
2018-11-22, 13:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag är väldigt intresserad av att få veta mer om flickornas hälsotillstånd. Trots att jag genom media fått veta att skolorna fick in läkarintyg och trots att polisen berättar att i brevet, som båda föräldrarna undertecknat, stod att man dödade barnen för att man inte såg någon livskvalitet i framtiden pga döttrarnas sjukdomstillstånd. Detta eftersom jag tror att föräldrarnas mord skulle kunna bli lite mer begripligt om döttrarna hade några få månader kvar att leva pga cancer tex. Det är aldrig tillåtet att bruka våld mot barn, men jag tror det är lättare att förstå om situationen var att de hade en dödlig sjukdom med stort lidande sista tiden. Jag gissar, spekulerar och tror att flickornas sjukdom inte var dödlig. ME kan yttra sig på flera sätt och jag vill veta hur sjukdomen yttrade sig hos flickorna, om det var den diagnosen som stod i intygen. Hur irrationellt du än tycker det är tror jag flera här i tråden vill veta mer om det.

Själv anser jag inte det finare eller är mer begripligt om föräldrarna dödade sina barn i förtid för att de var sjukare än ME. Kanske tom tvärtom utifrån ett etiskt perspektiv men jag behöver fundera mer på det innan jag ger ett slutgiltligt svar.

Jag hade gärna vetat mer om hur illa barnen och föräldrarna blev bemötta av den traditionella sjukvården med tanke på hur omstridd diagnosen ME är, om det nu var den barnen erhöll. Inte minst denna tråd vittnar om att många av dessa patienter misshandlas av skolmedicinen och är naturligtvis en mycket belastande faktor för såväl föräldrarna som barnen i detta fall.
Citera
2018-11-22, 13:33
Medlem
Citat:
Titta gärna på min faktagenomgång ovan så ser du att vi visst VET saker om detta fall.

Du gissar visst då. Tex skriver du att jag uppenbarligen, trots att du inte vet, inte var med och lyssnade under polisförhören av Hanssons. Det gör du utifrån den kunskap du har i ärendet och mina svar eller uteblivna svar. Se, det behöver inte vara svårare än så. Precis som min slutledningskedja som du duckade för som visade att det är ytterst sannolikt, att betrakta som fakta, att såväl testamente och avskedsbrev är påskrivna av bägge föräldrarna.

Ditt och en del andras problem är att ni har en önskan om att verkligheten skulle vara annorlunda än vad den är, så att även de mest befängda och orealistiska tankar och ideer kan övertrumfa ut sannolikheter och fakta.

I fallet om huruvida jag var närvarande vid förhören av Hanssons, kan min tystnad i ett sådan bevisvärdering som du företräder, kunna tolkas som att jag inte vågar berätta eftersom det är ett brott att bryta mot sekretessen. Således blir min tystnad ett "bevis" så gott som något annat om huruvida jag var med eller ej.
Befängt? Ja visst, men ett bra exempel på vad som pågår i tråden.

1. Du påstår att jag sagt att det inte finns fakta. Det är lögn.

2. Du påstår att jag gissar angående dig. Ja, det kan man säga att jag gör och det är en helt annan sak än att gissa hur morden/självmordet/n gick till. Jag "synar" ditt "luriga" påstående om fallet genom att påstå att du inget vet när du inte berättar. Ett, enligt min erfarenhet, effektivt sätt att avslöja om påståenden eller tvetydigheter är sanna eller osanna.

3. Du påstår att du har övernaturliga förmågor, att du "vet" att jag och andra önskar att verkligheten var annorlunda än den är. Hur kan du ens komma på den befängda idén att du kan läsa andras tankar? Sett för mycket på fantasy? När du skaffat dig lite mer erfarenhet kommer du att inse att "verkligheten" kommer i väldigt många skepnader. Och det är långt ifrån alltid som de som förefaller mest sannolika till en början visar sig vara "sanna" när det väl kommer till kritan.

4. Jag har inte frågat om du var närvarande vid förhören av makarna Hansson. Jag ställde en öppen fråga om vad du visste om detta förhör eftersom du gav sken av att veta något som kunde kasta ljus över det som intresserat mig.

Och nu får det vara slut på denna metadiskussion som torde vara väldigt ointressant för tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in