2018-11-22, 10:17
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persetan
Dom flesta har tydligt visat bland ditt folk i senaste ödesvalet att dom är idioter. Men du kan fortsätta leva i förnekelse.

Det är så klart som du säger också. Jag kan närmare bara tolka det som att folk vet men ändå inte röstar på SD. Eller så kanske folk inte alls vet och därför röstar i blindo på 7K.

Jag pratar dock om tonen i invandringsdebatten och trodde dom specifikt menade tonen runt 2016, och då var dom ensamkommande invandrarbarnen som var i centrum. Och där vet jag att först var det mycket populärt att agera hjälpare, för att sedan bli relativt iskallt. Vi ser nu att dom barnen lämnats åt sitt öde, många av dom för att driva runt och hamna i brott och droger i storstädernas kärnor.
Citera
2018-11-22, 10:46
Medlem
Under årtionden har invandrare hållt sig till koncentrerade områden, såsom Rosengård Husby etc. Under hösten 2015 blev det för mycket o alla kommuner var tvugna att hjälpa till, även de rika med många fina villor. Invandrarna hamnade såklart på deras bakgård och de rika började förstå problemen. Det intressant är att de rika ha blundat för problemen i förorterna eftersom att det kom som en chock för de när de hamnade på deras bakgård, och inte tidigare.
Citera
2018-11-22, 11:20
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HectorDaiquiri
17 miljoner... jag kan ge en shortcut till svaret de kommer komma fram till redan nu:
folk blev mer rasistiska, de glömde sin "värdegrund" och politikerna spelade med för att de var populister, något pressade av reella fakta som kan ursäkta dem lite, men i stort för att de dansade efter samtidens pipa. PK kan andas ut vid frukosten när DN kör fem sidor uppslag om denna rapport när den väl lanseras. "När svensken blev rasist" eller något i den stilen kommer rubriken vara.

Här är korrekt svar:
Det var en presskonferens 2015 där Stefan Löfven sa att vi måste få ned invandringen, tillfälliga gränskontroller infördes. Man hade innan det i Sverige haft en nolltolerans i frågan. Vad som helst, och då menar jag verkligen VAD SOM HELST, som problematiserade eller kritiserade invandringspolitik föll omedelbart in i en anklagelse om rasism. "Hörrni, vi har ju bostadsbrist, var ska alla bo?" - "rasist! De flyr från bomber och krig, vill du barn ska dö eller, hatar du invandrare, jaså du vill att folk ska drunkna i medelhavet, vilken vidrig människa du är." Så kunde det låta och så gick logiken ungefär. När man då tummade på nolltoleransregeln så svämmade allt över och plötsligt gick det att prata om problemen igen utan att rasistkortet kom som första anklagelse. Oh, de kommer fortfarande, men det brukar först vara när konsekvenser av den ohållbara situationen ska diskuteras. Typ det går att prata om att vi har ghettokrig, men om man försöker leda det i bevis till att vi kanske, måhända, eventuellt, måste ha noll invandring och ta hand om dem om redan är här - ja då är nazi-anklagelserna där som ett brev på posten.

Egentligen var det inget skifte. Faktum är att under 90-talet och tidiga 00-talet pratade man hela tiden om integrationsproblem och problem med invandrare på ett mycket mer öppet sätt. Sedan hände något och PK och åsiktskorridoren blev starkare och starkare. Vi är nu bara tillbaka i kanske ett sent 90-tal på det sätt saker diskuteras. Fast det är mycket mer nervöst. Man kan prata lite allmänt om problem med invandring men de stora frågorna undviks. Sedan har nya frågor tillkommit som bara var foliehatts-idéer på sent nittiotal. Demografiutvecklingen t ex, etniska vita är på väg att bli minoritet i Sverige i många åldersgrupper. Obekväm fakta jag aldrig hört ens nämnas i normal politisk debatt. Kommer gå upp för alla om fem-tio år.
I Jens Ganmans utmärkta pjäs "Visselblåsaren" pekas händelsen i Rinkeby Folkets hus ut som ett symboliskt startskott för ett eskalerande vansinne. Det var då som Birgit Friggebo ville möta oro för attentat och mord med ett "nu tycker jag alla gemensamt sjunger We shall overcome". Jag tycker att det är rätt träffande. Som du skriver har det offentliga samtalet präglats av en känslomässiga argument och en total avsaknad av konsekvensanalys. Lägg till det ett folk med hög tillit, ett folk som uppfostrats i tanken att staten tar hand om oss, staten agerar inte emot vårt intresse.

Vad gäller folket tror jag som du att det inte handlade om ett skifte. Det har alltid funnit en majoritet för en mer restriktiv invandring. Den har bara blivit större.

Vad gäller politikerna tror jag skiftet tvingades fram underifrån - från de egna kommunpolitikerna. Dessa sände allt tydligare signaler att nu klarar vi inte mer. Där tror jag Åsa Romsons tårfyllda ord på presskonferensen är värda att beakta:
"Jag ska vara helt ärlig. Vi har den senaste tiden haft ett antal svåra debatter kring verklighetsbilden. De senaste veckorna har jag blivit helt övertygad om att detta är det bästa sättet att hjälpa mina miljöpartistiska kommunalråd, att faktiskt göra något."
Det var inte för Sverige och svenskarnas skull, det var för att hennes egen maktbas hamnade i kläm som omsvängningen framtvingades.
Citera
2018-11-22, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det var inte för Sverige och svenskarnas skull, det var för att hennes egen maktbas hamnade i kläm som omsvängningen framtvingades.

Men nu skedde ju ingen omsvängning i praktiken. Under 2018 kommer ca 130 000 nya PUT att delas ut till i huvudsakligen MENA-iter.

Omsvängningen som tråden behandlar är att vi får läsa om skjutningar och gruppvåldtäkter i Expressen, vilket var förbjudet tidigare. I realiteten har inget hänt.
Citera
2018-11-22, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Sanningen är ju den att en stor grupp människor i Sverige, kanske inte alltid en majoritet men en stor minoritet, konsekvent varit negativ till invandring. Detta visas tydligt i SOM:s attitydundersökningar. Den gruppen har alltid varit betydligt större än den grupp som anser att invandringen bör öka, men den senare gruppens makt över media och den offentliga debatten har varit extremt stor.

Frågan bör därför vara varför den lilla minoritet som vill ha massinvandring lyckas dominera "tonen i invandringsdebatten" så fullständigt, så länge? Hur kan 20% ha den svenska offentligheten i ett sånt strypgrepp? Att debatten återspeglar vad majoriteten tycker är ju inte konstigt eller något som måste förklaras, det som måste förklaras är ju motsatsen.

Frågan om varför har stötts och blöts i den evighetslånga tråden om mediakrig om mångkulturen här på FB.

Men du kan ju tänka på det alternativa scenariet att Bonniers skulle ha tagit beslutet att tillåta fri debatt i både publikationer och kanaler som TV4. Hur hade Sverige sett ut då?
Citera
2018-11-22, 11:53
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
• Media som till största delen, oftast helt okritiskt, stött en allt liberalare invandringspolitik märkte i kommentatorsfälten, som då fortfarande oftast ännu fanns kvar, att deras läsare allt mer sällan delade deras åsikter. Allt fler började t.o.m. driva med dem. Att förlora trovärdighet är ödesdigert för en mediaaktör. De kom därför att förlora läsare till förmån för nya mediaaktörer. M.a.o. de tvangs förändra sin rapportering för att överleva.

• Media kritiserar gärna politikerna, men mycket ogärna systemfrågor eller heliga kor. Politikerna hade länge trott (och tror nog fortfarande många) att Sveriges journalistkårs åsikter motsvarar väljarnas. Men de hade helt enkelt drivit frågan för långt och tvangs till en reträtt. Jag tror media och politikerna i en outtalad överenskommelse i praktiken tvangs förändra sig för att inte helt gå under. De tvangs därför offra de största gaphlsarna till SJW för att kunna behålla den breda massan.
Jag tror media i hög grad alltjämt präglas av konsensus och ett perspektiv som styrs utifrån ett sammelsurium av "inte ställa grupper mot varandra". "ta den svages (alltid migrantens) perspektiv" samt "allas lika värde". Den som inte följer dessa dogmer finner att arbetsklimatet blir lite obekvämt (Huitfeldt). Till viss del har de tvingats till reträtt, vi ser inte längre excesserna som "Miraklet i Sandviken", "Kompetensregnet" eller Kändisupprop för medmänsklighet. Men alltjämt förtiger man underliggande faktorer (det är grupperingar som hamnar i masslagsmål) eller förskönar (arbetslösheten minskar bland invandrare - att det beror på helsubventionerade jättedyra anställningar talas det tyst om).

Jag skulle säga att det inte skett någon omsvängning inom media - det som skett där har som du beskriver tvingats fram av utomstående aktörer och i stort tycker jag media fortsätter agera som de alltid gjort.

De säkrar sin ekonomiska försörjning genom att politiker som i sin tur inte vill förlora de journalister de känner sig tämligen trygga med driver igenom presstöd / tv-skatt etc.
Citera
2018-11-22, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persetan
Var ett ödesval nyligen, jag röstade för SD, medan dina svenskar i absolut majoritet röstade för fortsatt flyktingpolitik. Jubelidioter tror att dina svenskar kommer ändras. Ni är fast med ointegrerbara muslimerna som förökar sig som råttor och är kravlösa.

Dom flesta har tydligt visat bland ditt folk i senaste ödesvalet att dom är idioter. Men du kan fortsätta leva i förnekelse.

Jag tror att tabut mot att rösta på SD är så starkt att många människor helt enkelt inte vågar göra det.

Men jag blev lite uppmuntrad av den senaste opinionsundersökningen från Aftonbladet. Artikeln har sen dess blivit låst, men jag är rätt säker på siffrorna. M och KD hade ökat, och C och L hade minskat! SD hade minskat marginellt, men låg fortfarande över sitt valresultat.

Jag tolkar det som att många svenskar vill ha en SD-liknande politik även om de inte törs rösta på SD. Då är M och KD lämpliga alternativ. Det var ju mycket uppmuntrande att C och L hade minskat i Aftonbladets opinionsundersökning, för det tyder på att en betydande majoritet av svenska folket inte är förtjusta i Lööfs och Björklunds maktanspråk och deras nästan hysteriska avståndstagande från SD.

Det är detta som är förändringen i Sverige, att vanligt folk inte längre tänker som MSM vill att de ska tänka.

Jag har funderat mycket på vad som skulle hända ifall politikerna skulle komma på något sätt att ställa svenska folket helt offside och driva sin politik tvärt emot väljarnas önskemål. Tänk er en regering bestående av S, C, L, MP och V, där Annie Lööf är statsminister och Stefan Löfven är hennes lydiga knähund.

Tänk er att en sådan regering skulle ta bort alla hinder för migration och släppa in alla som vill komma hit, samtidigt som man sänkte lönerna för vanliga svenskar, höjde hyrorna, tog bort lånesubventionerna och tvingade alla att betala fullt pris på vårdcentralen och på sjukhuset - och tro mig, det skulle inte kosta 120 kronor per besök. Tänk er att politikerna förklarade att det var "nödvändigt" att göra den sortens "justeringar" därför att Sverige "ju är ett invandrarland" och därför det svenska samhället "måste anpassas till de krav som migrationen ställer".

Antag, kort sagt, att minst 80% av svenskarna skulle tvingas bli fattigare för att Sverige i gengäld skulle kunna ta emot ännu många fler invandrare, "därför att detta är det rätta att göra enligt FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna".

Och antag att ett stort antal svenskar skulle bli riktigt förbannade. Men antag att S+C+L+MP+V skulle hålla ihop och genomdriva den här politiken.

Och antag, när 2022 närmade sig, att S+C+L+MP+V skulle fatta ett majoritetsbeslut om att det var lämpligt att ställa in det kommande riksdagsvalet. Därför att den sittande koalitionsregeringen i god ordning hade fattat beslutet att de själva var en så bra koalitionsregering att det var bäst för hela Sverige att de själva fick fortsätta att regera.

Ibland, när jag känner att avståndet mellan politiker och majoriteten av väljarna är alltför stort, då får jag såna mörka tankar om att våra PK-politiker, påhejade av MSM, helst av allt skulle vilja avskaffa demokratin i Sverige och avskaffa riksdagsvalen.

Jag anser att våra politiker och våra etablerade massmedier fortfarande har samma inställning som förr i migrationsfrågan (och i tiggerifrågan). Det är allmänhetens uppfattning som har förändrats.

Låt oss se vem som vinner, politikerna och MSM eller det svenska folket.
Citera
2018-11-22, 12:05
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
De lär stirra sig blinda på politikers uttalanden, vad journalister och nya medier rapporterat samt vad debattörer och vanligt folk skrivit i sociala medier.

Troligtvis lägger man ingen energi på att 100,000-tals personer förändrat stats och gatubilderna i hela Sverige. Att problem med bostäder, utbildning och arbete blivit uppenbart för alla. Likaså har många sett orättvisor mot unga studerande och skötsamma äldre. Och hur vissa entrepenörer med politiska kontakter täljt guld på situationen när de roffat åt sig av skattepengarna.

I många samhällen noteras att de som ställer till problem i centrum inte är blonda och har den traditionella dialekten.

Många kvinnor känner sig illa till mods när grupper av unga män stirrar lystet på dem. Och otryggheten växer när de hör om gruppvåldtäkter....

17 millar är många måltider ris i ett flyktingläger.
(Det fetade). Säkert kan det bli så. Men dessa skribenter verkar inte i ett vacuum. Det du skriver tror jag spelar stor roll. Allt fler har fått se sin statsbild förändras av utländska män, sina barns klasser störas av barn som inte varit redo för undervisning på svenska etc. För många har två tankar uppstått "våra politiker vet inte vad de sysslar med" och "jag tycker inte om den här utvecklingen". Detta i sin tur har skiftat den respons som politiker/journalister/"goda människor" får på sina utspel. Utspel om medmänsklighet möts inte längre med hjärtan och glada tillrop utan med en olycksbådande tystnad eller rent av mothugg. I mina flöden fanns det gott om "om du röstar på SD kan du avfrienda mig" valet 2014 med uppmuntrande tillrop som följd. I valet 2018 såg jag ett enda, något nedtonat sådant inlägg.

Så om nu fokus hamnar där du befarar borde man väl för 17 miljoner kunna komma med en och annan teori om vad det hela berodde på?
Senast redigerad av Tinuviel 2018-11-22 kl. 12:07.
Citera
2018-11-22, 12:19
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Mycket bra inlägg. Just så är det.

Just idag publicerar Aftonbladet en artikel där Amnesty tar svenskarna i örat för att vi inte tar hand om våra EU-migranter bättre.
– Vi ser att det finns ett stort gap mellan verkligheten som de här människorna lever i, att vakna upp under en bro när det är två plusgrader, och det regelverk och de policys som finns, säger Anna Lindenfors.

Hon säger att man från regeringens och myndigheternas sida pratar om att de här personerna är i Sverige tillfälligt. Men det stämmer inte med den bild Amnesty har.

– Många av de människor som vi gjort intervjuer med har ju varit här i två år. Då blir det som att regeringen inte vill se verkligheten som den faktiskt ser ut och att de här människorna faktiskt har rättigheter när de befinner sig i Sverige.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0E808G/amnesty-sverige-sviker-utsatta-eu-migranter
Som jag minns det, så dök EU-migranterna ner i Sverige och tog för sig av Sverige med ännu större självsäkerhet än de enorma flyktingströmmar som intog Sverige år 2015. Jag vet helt säkert att EU-migranterna inte hade kommit till Malmö (annat än som enstaka gatumusikanter) på hösten 2012. År 2013 hade de intagit staden och börjat bygga upp sitt jättelika tiggarläger på en obebyggd men öppen tomt mitt i Malmö.

https://samnytt.se/wp-content/uploads/2018/03/tiggarl%C3%A4ger-83773.jpg

Tiggarlägret revs på hösten 2015, men tiggarna blev kvar. Jag minns tydligt att myndigheterna "lugnade" oss med att tiggarna bara skulle få bli kvar här i tre månader, och sedan skulle de återvända. Men inga som helst försök gjordes att kontrollera tiggarnas vistelse här eller utvisa dem när de hade överskridit sina tre månader.

Nu är det helt tydligt att de flesta svenskar har tröttnat på tiggarna. Få svenskar lägger numera mynt i tiggarnas muggar. De flesta svenskar tycker antagligen inte att de har några skyldigheter mot tiggare som har kommit hit från ett helt annat land utan att vara inbjudna och som inte alls kan försörja sig, utan lever på tiggeri och (antagligen) brott när de väl är här.

Men Amnesty går ut och säger att Sverige är förpliktigat att sörja för tiggarnas välfärd, eftersom tiggarna har bestämt sig för att stanna kvar här!

Jag tror att allt fler "vanliga" svenskar börja tänka att vi i Sverige inte kan ta hand om eller ta emot alla människor som har det svårt i världen.

Det är detta som jag tror är den stora skillnaden, inte att politiker eller journalister börjar agera annorlunda, men att vanligt folk inte längre litar på politikernas och journalisternas hanterande av flyktingfrågan.
Det rödfärgade.

Jag är enig med dig där. Det har alltid funnits en majoritet som varit skeptiska/motståndare till en stor invandring men jag tror ändå att en majoritet inom den gruppen medvetet eller omedvetet tänkt att våra politiker kommer att ordna upp det, de vet vad de gör.

Det är trots allt så stora delar av väljarkåren är uppfostrade. Stabila politiska majoriteter har styrt, en statstelevision har (utan konkurrens) styrt bilden av Sverige och stora myndigheter har haft åsikter om våra liv ned till hur många brödskivor man bör konsumera varje dag. Detta har fostrat oss till en (naiv) tillit till den starka, omhändertagande och goda staten.

Nu ser allt fler att staten inte ens kan klara basala åtaganden såsom våldsmonopolet samt att våra system undergrävs av människor som med multipla identiteter och noll solidaritet med våra system undergräver detsamma.

Ja, listan kan göras lång men kontentan är att tilliten sannolikt faller snabbare än opionsmätningarna speglar.

Kan det bidraga till att makthavarna inom media/journalistik känner att de befinner sig på ett gungfly - att deras utspel i allt högre grad bemöttes av tystnad och skepsis och att den (ändå diskreta) omsvängning som forskarna tycker sig se har sitt ursprung i detta.
Citera
2018-11-22, 12:38
Medlem
judisk-oligarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realnigga
Stämmer väl bra, svensken värderar demokrati högre än mänskliga rättigheter och SVT väljer ju då att normalisera rasism genom att låta SD spy sin rasistiska goja på regimssponrerad television och Aftonbladet börjar rapportera etnicitet i relation till brott (dvs, de antyder att din etnicitet kan leda till brott).

Med tanke på att hudfärg är inget som går att ändra på är riktningen uppenbar, normaliseringen av rasism är i fullfart i Sverige och den sponsreras av den hycklande Svenska regimen.

Rasister har gång för gång visat att de endast förstår språket utav granater och artilleri.

Så demokrati är bara ok om ni kommunister får som ni vill? "Bara förstår språket av granater och artilleri" är ju ren projicering. Det är inget som hindrar er att rösta bort SD om ni nu kan presentera ett alternativ som folket vill ha. Det kan ni inte, alltså måste ni ta till våld. Ni, inte vi. Kommunistäckel.
Citera
2018-11-22, 12:52
Medlem
Mjälls avatar
Nu ska förnekelsen och den snigelsnabba kappvändningen upphöjas till FORSKNING

17 miljoner ska spenderas när det hade räckt att samtliga inblandade konstaterade att de begått oförlåtlig idioti och förnekelse.
Citera
2018-11-22, 13:22
Medlem
Sillen.frunkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Jag tror att tabut mot att rösta på SD är så starkt att många människor helt enkelt inte vågar göra det.

Men jag blev lite uppmuntrad av den senaste opinionsundersökningen från Aftonbladet. Artikeln har sen dess blivit låst, men jag är rätt säker på siffrorna. M och KD hade ökat, och C och L hade minskat! SD hade minskat marginellt, men låg fortfarande över sitt valresultat.

Jag tolkar det som att många svenskar vill ha en SD-liknande politik även om de inte törs rösta på SD. Då är M och KD lämpliga alternativ. Det var ju mycket uppmuntrande att C och L hade minskat i Aftonbladets opinionsundersökning, för det tyder på att en betydande majoritet av svenska folket inte är förtjusta i Lööfs och Björklunds maktanspråk och deras nästan hysteriska avståndstagande från SD.

Det är detta som är förändringen i Sverige, att vanligt folk inte längre tänker som MSM vill att de ska tänka.

Jag har funderat mycket på vad som skulle hända ifall politikerna skulle komma på något sätt att ställa svenska folket helt offside och driva sin politik tvärt emot väljarnas önskemål. Tänk er en regering bestående av S, C, L, MP och V, där Annie Lööf är statsminister och Stefan Löfven är hennes lydiga knähund.

Tänk er att en sådan regering skulle ta bort alla hinder för migration och släppa in alla som vill komma hit, samtidigt som man sänkte lönerna för vanliga svenskar, höjde hyrorna, tog bort lånesubventionerna och tvingade alla att betala fullt pris på vårdcentralen och på sjukhuset - och tro mig, det skulle inte kosta 120 kronor per besök. Tänk er att politikerna förklarade att det var "nödvändigt" att göra den sortens "justeringar" därför att Sverige "ju är ett invandrarland" och därför det svenska samhället "måste anpassas till de krav som migrationen ställer".

Antag, kort sagt, att minst 80% av svenskarna skulle tvingas bli fattigare för att Sverige i gengäld skulle kunna ta emot ännu många fler invandrare, "därför att detta är det rätta att göra enligt FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna".

Och antag att ett stort antal svenskar skulle bli riktigt förbannade. Men antag att S+C+L+MP+V skulle hålla ihop och genomdriva den här politiken.

Och antag, när 2022 närmade sig, att S+C+L+MP+V skulle fatta ett majoritetsbeslut om att det var lämpligt att ställa in det kommande riksdagsvalet. Därför att den sittande koalitionsregeringen i god ordning hade fattat beslutet att de själva var en så bra koalitionsregering att det var bäst för hela Sverige att de själva fick fortsätta att regera.

Ibland, när jag känner att avståndet mellan politiker och majoriteten av väljarna är alltför stort, då får jag såna mörka tankar om att våra PK-politiker, påhejade av MSM, helst av allt skulle vilja avskaffa demokratin i Sverige och avskaffa riksdagsvalen.

Jag anser att våra politiker och våra etablerade massmedier fortfarande har samma inställning som förr i migrationsfrågan (och i tiggerifrågan). Det är allmänhetens uppfattning som har förändrats.

Låt oss se vem som vinner, politikerna och MSM eller det svenska folket.
Därför vänster,höger och avlops MP och MSM har matat folket med att SD är dåligt. Nu visar det sig att en del människor börjar tänka själva till min stora glädje
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in