2018-11-21, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vad får dig att tro att någon som läser Flashback kan komma längre med din information än vad du kan?

I guess not very far when you get answers from the thread like this

"Vapnet du påstår funnits i dennes ägo är icke existerande. PUNKT."
Sadly, that is not a correct statement. Not only is it real, he also had it, along with ammo.

As far as the cars- as I understood it - the small red car was not identified as to exactly what type of car it was - my question was more in line with - could it have been a Porsche? I realize some people can recognize that car without problem - but others might not.
As far as the Mustang - it was metalic copper color (not red) - not convertable - but rather a "soft top" - only driven in the summer.
Someone else on this thread first mentioned a Mustang - that's what got my interest - there were not that many in Sweden at the time.
Citera
2018-11-21, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Det finn en del omkring historien Wayne Tallons. Någon u-tjänst koppling hade han. Nu har han total munkavel och vägrar uttala sig om sina två böcker om afika (han är filmregisör).

Jag har två teorier om boken:

1) Den ger en riktig beskrivning om mordet och bakrunden.

2) Den är falsk och tillför att lägga dimridåer för SA-operatörer främst Williamsson så att den inte längre pekas ut trots allt bubblande åt det hållet.

är själv lite fram och tillbaka. Grävde i de personer som är med under pseudonym i svenska brottsregister ang. de styckmord som begås etc.
Det finns möjlighet att få ihop bokens historia men jag tvivlar intuitivt.

Ang. våldsporren tror jag den är från en ritig källa och i fall 2) används den som lockbete för att sälja Palme-avsnittet som har en helt annan karaktär.

Håller med om Krügers bok, den är lysande.

Jag finner också boken Devil Incarnate intressant. De sanslöst grova övergrepp som beskrivs i boken är tyvärr nog vad som skedde i Kongo på 60-talet. Beskrivningarna framstår i all sin groteskhet som trovärdiga.

Jag finner främst följande informationer i boken intressanta:

1 Athol Visser har väldigt mycket gemensamt med en viss rhodesier med initialerna AW och som redan pekats ut för MOP
2 Hans vapendragare såväl i Kongo som i MOP, "Konrad", påminner i hög grad om en viss Nigel Barnett som var (är) nära vän till AW och som 1998 vid förhör av den svenske polisen i Maputu visade sig ha följande i sin besittning:
- en Smith & Wesson 0.357 (som efter stort besvär provsköts av Jan-Åke. Han skickade kulorna till Stockholm i ett förseglat kuvert som dock vid ankomsten visade sig ha öppnats på vägen)
- ett foto av en Saab 95 taget vintertid i Sthlm (en uppgift påstår att GM anlände från Tyskland i en bil som byggts om med sovutrymme. På Saab 95 kunde man hänga på ett sovutrymme)
- ett kassettband med ett Radio Sweden-program om Dekorima-mannen
- en använd SAS-flygbiljett Johannesburg-Sthlm t o r från 1986
3 Nigel Barnett hade svensk adoptivmor, hade besökt Sverige flera ggr och pratar svenska
4 Nigel har på internet nyligen kommenterat just boken Devil Incarnate

5 Athol Visser beskriver sig i boken som troféjägare (sparade penis, finger etc av sina offer)
6 Athol och Konrad arbetade enligt boken under vintern 1985-1986 för Longreach, dvs under Craig Williamsons ledning. AW gjorde just detta i verkligheten.
7 Gladio, kopplad till den italienska maffian och internationella vapenhandlare, pekas ut som beställare av mordet samtidigt som apartheid-regimen ska ha fungerat som täckmantel att användas vid behov. Obs att en av italienskan Sonja Gandhis närmaste vänner var den som utan tvekan i slutändan tog emot Rajiv Gandhis Bofors-mutor och slussade dem vidare till familjen Gandhi (PU har dokument som pekar på detta).
8 ...men det mest intressanta är nog ändå att boken beskriver att Palme vid sitt besök i Indien i januari 1986 tvingade fram en dramatisk minskning av kommissionen till mellanhänderna i Bofors haubits-affär. Företaget AE Services (se även Karl-Gunnar Bäcks uppgifter om "AI Services" bara dagarna efter mordet) hade i sitt ursprungskontrakt rätt till 3% av totalbeloppet på ordern om 8 miljarder kr, dvs 240 miljoner kr. Efter Palmes ingripande skrevs ett nytt kontrakt om 3% på den 1a utbetalningen från Indien. Det skulle ge AES endast 50 miljoner kr. Boken beskriver just detta att den italienska maffiosen/Gladiohöjdaren blev rasande när han fick information om att Palme tvingat fram en radikal minskning av kommissionen. Just denna information har väl inte varit (är väl inte) känd för allmänheten? Såväl mellanhänder som Gandhi och Bofors-direktörer inkl Ardbo hade anledning att vara rejält purkna på Palme. Alla tre skulle nog ha sin del av kommissionerna.

[Obs, texten i kursiverad stil är mina kommentarer och som inte har boken som källa]

En annan information som jag tidigare nämnt här i tråden och som jag finner högintressant - men ingen reagerade på då - är att poliskommissarie/Boforsutredaren Sten Lindström sommaren 2017 i indisk TV berättade att Bofors chefsförhandlare Martin ARdbo år 2003 till honom sa att Gandhi tvingade Palme att ta emot 50 milj kr - vilket Palme gick med på. Lindtsröm påstod sig ha följt upp detta och funnit att Palme lagt ca 20 milj kr i Bergslagsfonden, en fond för sysselsättning i Bergslagen men att att han inte kunnat spåra resterande belopp. Lindström lever och bor på Östermalm.

En ytterligare intressant information är att oppositionen i Indien, när den kom till makten, och i sin iver att att sätta stopp för Gandhi-klanen, begärde och fick (!) handlingar från banker i Schweiz som bör kunna visa hur stora kommissioner ("mutor") som i slutändan betalades ut av Bofors samt vilka som slutligen fick dem. Svensk polis och rättsväsende lär aldrig ha gjort någon liknande begäran.

Ingvar Carlsson signerade regeringens åtaganden i Boforsaffären den 12 mars. Ingen tycks veta om AES slutligen fick 50 eller 240 milj kr eller något annat belopp. Om kommissionerna var en del av motivet så kanske, vem vet, mordet var en framgång såtillvida att vapenhandlarna fick sina kommissioner samtidigt som NATO, Sydafrika m fl var nöjda med Palmes frånfälle?

Nog borde väl PU ta en titt på de schweiziska bankuppgifterna? Och nog liknar Athol Visser AW?
Senast redigerad av Carl1950 2018-11-21 kl. 23:59. Anledning: Felaktig uppgift som bör korrigeras
Citera
2018-11-21, 23:52
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jag tycker det är fel att säga, polisen och myndigheterna vilselett ett helt folk. Det var LP som sa det var CP, det enda misstaget polisen och myndigheterna gjorde var att tro på LP.

CP-spåret var riggat för att få ett officiellt slut på utredningen.

Det skedde när Ölvebro tillträtt och han fick i uppdrag att hitta en lämplig ensam galning.

Då satte TN igång med sin förfalskning av indicier och bevis.

LP fick i december 88 veta att polisen trodde sig ha funnit GM och åklagarna passade på att nämna för henne att han var alkoholist.

Det var alltså inte så att LP av en lycklig slump pekade ut fel person - banan fram till CP var snitslad.

Inte ens Ölvebro trodde på CP som GM. Det berättade han själv.
Citera
2018-11-22, 00:36
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
CP-spåret var riggat för att få ett officiellt slut på utredningen.

Det skedde när Ölvebro tillträtt och han fick i uppdrag att hitta en lämplig ensam galning.

Då satte TN igång med sin förfalskning av indicier och bevis.

LP fick i december 88 veta att polisen trodde sig ha funnit GM och åklagarna passade på att nämna för henne att han var alkoholist.

Det var alltså inte så att LP av en lycklig slump pekade ut fel person - banan fram till CP var snitslad.

Inte ens Ölvebro trodde på CP som GM. Det berättade han själv.
Vem ville få ett slut på utredningen och lyckades inte med det ? Vem gav uppdraget ?
Senast redigerad av 299792458 2018-11-22 kl. 00:44.
Citera
2018-11-22, 00:59
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Vem ville få ett slut på utredningen och lyckades inte med det ? Vem gav uppdraget ?

Jag utgår från att det var delar av den dåvarande regeringen. Därav IK:s officiella ovilja att kommentera polisens arbete, Dahlstens envisa 30-åriga tjat om CP, efterföljande s-regeringars officiella "övertygelse " om att LP sett rätt osv.

Varför beslutade sig IK för att avgå direkt efter att Feldt krävt utredning av polisspåret? Varför blev Lidbom så förbannad på Feldt för att han "förstört för IK"?

När CP föll som GM får vi nu berättelser om SE och andra.

Man ska nog inte tro på allt man hör. Det har pågått mörkläggning länge. Därför utreds inte WT-männen, knarkspanarna, Säpotipsen mm.
Citera
2018-11-22, 02:14
Medlem
Citat:
Ha ha, ja platta flundror borde det finnas gott om med tanke på det havererade CP-spåret: Ölvebro, Krusell, Sonny B, Dahlsten, Gert F, Jan G, Helin, Almblad, Danielsson osv.

Beträffande CP så vet vi alla att han var en inte alltför trivsam person som misshandlade folk, hotade, stal från kompisarna med mera med många fängelsestraff som följd.

Men den oerhörda rättsskandal han utsattes för går bortom alla begrepp. Jag minns än hur han gråtande av lycka konstaterade att HD-resningen avslogs och sa "nu vet mina systrar att jag är en dråpare, men ingen mördare".

Det är inte alldeles lätt att ha medkänsla med en kriminell person men i det läget tyckte jag faktiskt synd om honom.

Samtidigt ska vi minnas att han i många år spelade med i fulspelet eftersom han tjänade pengar på det - och det gjorde även de medier, inte minst TV3, som drog in stora reklamslantar på varenda avsnitt om CP. Undrar hur många som tittade när CP fick genomgå sanningsdetektorn.

Det som också är högst anmärkningsvärt är hur förhållandevis enkelt det är för polisen och myndigheterna att vilseleda ett helt folk. Man kastar bara fram ett namn och påstår att han är på goda grunder misstänkt.

De goda grunderna var i själva verket ingenting. LP:s utpekande otillförlitligt och TN:s soppa av lögner avslöjades tack och lov till sist.

Det ska vi minnas särskilt i dessa dagar när SE, DF m fl lanseras som gärningsmän i luftiga indiciekedjor.

Läser just nu Stocklassas bok med stigande förvåning. Den "undercover-operation" han utsatte DF för är väl rent kriminell? Får man verkligen bära sig åt hur som helst utan minsta bevis mot en person? Och borde i så fall inte polisen ägna sig åt sådana saker istället för en privatperson? Inspelningar av samtal är väl olagligt såvida inte polisen fått tillstånd till det?

Jag har inte en aning om vilken roll DF spelade - om han spelade någon roll alls - men det här tycker jag strider mot grundläggande rättssäkerhet för folk. Så här borde man inte få bära sig åt.

Dessutom namnges en stor mängd personer i boken som om de vore involverade i Palmemordet. Bevisen lyser som vanligt med sin frånvaro. Kan inte vara alldeles angenämt att hamna på en sån lista i en bok.

Knarkspanarna är det fortfarande tyst om. Och vem var Höllinge/Föllinge som försvann? Var det den polisman som tidigare namngivits i tråden? Är han förhörd?
Jag tycker precis likadant när det gäller försåtet mot DF.
Det var över alla gränser, och FB kontakten i Prag luktar plantage lång väg, även om man framställer det på annat sätt.
Om han vet något om mordet ör svårt att säga, men har han tigit om detta i snart 33 år, så var väl utsikterna att få något ut av detta ytterst små.
Hans gåtfulla uttalanden och udda stil är inte på något sätt kopplingsbart till MOP, och det smyger sig in en känsla av att man exploaterar just dessa delar.
Hans Palmehatiska utspel på mordplatsen och vid graven känns inte riktigt trovärdiga.
Att han stått och spottat på graven iförd kilt är är svårt att tro på, och det går ej heller att kontrollera, så ska vi lita på att det var så det gick till?

Jag säger som doktor Dängroth ”Jag är skeptisk”

F.ö har väl boken en hel del intressanta passager, och att GW faktagranskat den borgar ju för att den håller i sömmarna i just dom delarna.

Knarkspanarna kommer förr eller senare fram i ljuset. Pressen är hård, och vi får dra i de lösa trådar som finns. Höllinge/Föllinge är en lös ände att börja med.
Citera
2018-11-22, 08:28
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
I guess not very far when you get answers from the thread like this

"Vapnet du påstår funnits i dennes ägo är icke existerande. PUNKT."
Sadly, that is not a correct statement. Not only is it real, he also had it, along with ammo.

As far as the cars- as I understood it - the small red car was not identified as to exactly what type of car it was - my question was more in line with - could it have been a Porsche? I realize some people can recognize that car without problem - but others might not.
As far as the Mustang - it was metalic copper color (not red) - not convertable - but rather a "soft top" - only driven in the summer.
Someone else on this thread first mentioned a Mustang - that's what got my interest - there were not that many in Sweden at the time.
Du borde göra ett bättre förarbete, beskriva historien kring företagaren, revolvern och bilen eller bilarna mer utförligt. Och framför allt, sammanställa den MOP-relaterade information som du tror kan ha ett samband med dina uppgifter om företagaren.

Att bara presentera fragment av information räcker inte för att väcka intresse eller för att man ska kunna se samband. För att historien ska bli riktigt intressant måste den utgå från Sveavägen kvällen för mordet.
Senast redigerad av iesho 2018-11-22 kl. 09:28.
Citera
2018-11-22, 09:26
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Jag utgår från att det var delar av den dåvarande regeringen. Därav IK:s officiella ovilja att kommentera polisens arbete, Dahlstens envisa 30-åriga tjat om CP, efterföljande s-regeringars officiella "övertygelse " om att LP sett rätt osv.

Varför beslutade sig IK för att avgå direkt efter att Feldt krävt utredning av polisspåret? Varför blev Lidbom så förbannad på Feldt för att han "förstört för IK"?

När CP föll som GM får vi nu berättelser om SE och andra.

Man ska nog inte tro på allt man hör. Det har pågått mörkläggning länge. Därför utreds inte WT-männen, knarkspanarna, Säpotipsen mm.
Om CP och SE spåret är en mörkläggning. Kan inte då också polisspåret vara en mörkläggning ?
Citera
2018-11-22, 09:40
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Boken "yggdrasil" som en del av SAS-serien har en bok om palmemordet.
Troligtvis desinfo:

Författaren står nära franska u-tjänsten
Det kan vara fråga om smutsning av spår.

En fd NATO-anställd uppger i massmedia att NATO låg bakom MOP. Dagen efter dör denne i en smitningsolycka och bokens hjälte Malko får i uppdrag att undersöka fallet. Mordorganisationens namn var Yggdrasil (Penserföretaget som ägde Bofors). Malko åker till Sverige för att träffa Algernon, en general med Gladio-kontakter. Dagen efter samtalet med Malko dör Algernon i tunnelbanan. Osv.
Citera
2018-11-22, 10:00
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Om CP och SE spåret är en mörkläggning. Kan inte då också polisspåret vara en mörkläggning ?

Som jag, och många med mig, många gånger skrivit i tråden så vore det klädsamt om spaningsledningen gick till botten med WT-männens närvaro kring Palme före och under mordkvällen.

Om det sen var knarkspanare, Säpo, underrättelsetjänsten, Stay Behind eller några andra vet ingen. Men det behövs betydligt större klarhet i frågan - antingen för att avföra WT-männen från utredningen eller för att hitta något intressant.

För mig är "polisspåret" en komplex materia som kan innehålla en massa olika saker. Klart är dock att Borgnäs m fl har en poäng när de granskar CGÖ, IG och andra. Deras agerande vid tiden för mordet väcker en hel del frågor. Inuti labyrinten visar att många poliser gjorde väldigt konstiga saker på mordkvällen, saker som nog inte kan förklaras med slarv/inkompetens.

På Säpo har vi AK som envist planterade PKK-spåret gång på gång. HH och Ebbe fortsatte med PKK sedan HH fått lämna vilket också leder till tanken att PKK inte var något annat än mörkläggning.

Att polisspåret skulle vara mörkläggning finns det ingen anledning att tro. Tvärtom så har Ölvebro och andra i ansvarig ställning hela tiden hävdat att det inte finns någon anledning att granska poliser i mordutredningen. Det är ett meddelande gott som något.

Nyligen har vi fått veta att ett gäng knarkspanare uppehöll sig kring mordplatsen på mordkvällen och att spaningen inte alls avbröts 22.30. Bland annat befann sig en grupp om 4 personer i hörnet Apelbergsgatan/Sveavägen ungefär när skotten föll (Sigge C:s vittnesmål).

Även det kan väl kallas "polisspår" men namnet leder fel eftersom folk tror att hela polismyndigheten var inblandad i mordet. Så var det givetvis inte. Vi talar - troligen - om en mindre grupp, den som Säpos utredare hittade i vittnesmaterialet redan april 1986. Det är min bedömning.

En grupp, bland annat poliser, som bestämt sig för att röja Palme ur vägen. En grupp som tog tillfället i akt när Palme var ute och knallade utan livvakter den där kvällen, något de kände till att han skulle göra. Sen handlade det om att övervaka honom för att hitta rätt tillfälle.

Flera förvarningar fanns om att Palmes liv var i fara och flera personer tillfrågades om de mot betalning kunde åta sig uppdraget att skjuta ("Johan", företagaren i Luleå, Birchan, Neilberg etc). Frågor om detta ställdes av poliser och Säpofolk eller personer nära kopplade till polisen. Och bokhandlare Ståhl fick från Säpo veta att Palme skulle mördas.

Här finns konkreta spår att följa upp.
Citera
2018-11-22, 10:10
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Alla dessa spår kan också vara mörkläggningar, iesho

Varför tror alla att mörkläggningarna är ett försök på att dölja mördaren eller sinn inblandning i mordet ?
De flesta av oss vet inte vem som sköt Olof Palme och vi undersöker olika företeelser som synes kunna ha ett samband med mordet för att se om det finns några intressanta kopplingar.

Vi vet inte heller vilka syften olika desinformationskampanjer har. Och de som driver dem kanske inte heller är helt på det klara med varför de gör som de gör. Det kan röra sig om allt från att skydda mördaren och eventuella uppdragsgivare till att dölja misstag eller andra hemligheter.
Citera
2018-11-22, 10:19
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
De flesta av oss vet inte vem som sköt Olof Palme och vi undersöker olika företeelser som synes kunna ha ett samband med mordet för att se om det finns några intressanta kopplingar.

Vi vet inte heller vilka syften olika desinformationskampanjer har. Och de som driver dem kanske inte heller är helt på det klara med varför de gör som de gör. Det kan röra sig om allt från att skydda mördaren och eventuella uppdragsgivare till att dölja misstag eller andra hemligheter.
Så jag ser det var syftet med alla mörkläggningarna att dölja kalla krigets olagliga övervakning av Olof Palme, inget annat. Mörkläggningarna har ingenting att göra med mordet.
Senast redigerad av 299792458 2018-11-22 kl. 10:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in