Citat:
Ursprungligen postat av
heheho
Det finn en del omkring historien Wayne Tallons. Någon u-tjänst koppling hade han. Nu har han total munkavel och vägrar uttala sig om sina två böcker om afika (han är filmregisör).
Jag har två teorier om boken:
1) Den ger en riktig beskrivning om mordet och bakrunden.
2) Den är falsk och tillför att lägga dimridåer för SA-operatörer främst Williamsson så att den inte längre pekas ut trots allt bubblande åt det hållet.
är själv lite fram och tillbaka. Grävde i de personer som är med under pseudonym i svenska brottsregister ang. de styckmord som begås etc.
Det finns möjlighet att få ihop bokens historia men jag tvivlar intuitivt.
Ang. våldsporren tror jag den är från en ritig källa och i fall 2) används den som lockbete för att sälja Palme-avsnittet som har en helt annan karaktär.
Håller med om Krügers bok, den är lysande.
Jag finner också boken Devil Incarnate intressant. De sanslöst grova övergrepp som beskrivs i boken är tyvärr nog vad som skedde i Kongo på 60-talet. Beskrivningarna framstår i all sin groteskhet som trovärdiga.
Jag finner främst följande informationer i boken intressanta:
1 Athol Visser har väldigt mycket gemensamt med en viss rhodesier med initialerna AW och som redan pekats ut för MOP
2 Hans vapendragare såväl i Kongo som i MOP, "Konrad", påminner i hög grad om en viss Nigel Barnett
som var (är) nära vän till AW och som 1998 vid förhör av den svenske polisen i Maputu visade sig ha följande i sin besittning:
- en Smith & Wesson 0.357 (som efter stort besvär provsköts av Jan-Åke. Han skickade kulorna till Stockholm i ett förseglat kuvert som dock vid ankomsten visade sig ha öppnats på vägen)
- ett foto av en Saab 95 taget vintertid i Sthlm (en uppgift påstår att GM anlände från Tyskland i en bil som byggts om med sovutrymme. På Saab 95 kunde man hänga på ett sovutrymme)
- ett kassettband med ett Radio Sweden-program om Dekorima-mannen
- en använd SAS-flygbiljett Johannesburg-Sthlm t o r från 1986
3 Nigel Barnett hade svensk adoptivmor, hade besökt Sverige flera ggr och pratar svenska
4 Nigel har på internet nyligen kommenterat just boken Devil Incarnate
5 Athol Visser beskriver sig i boken som troféjägare (sparade penis, finger etc av sina offer)
6 Athol och Konrad arbetade enligt boken under vintern 1985-1986 för Longreach, dvs under Craig Williamsons ledning. AW gjorde just detta i verkligheten.
7 Gladio, kopplad till den italienska maffian och internationella vapenhandlare, pekas ut som beställare av mordet samtidigt som apartheid-regimen ska ha fungerat som täckmantel att användas vid behov.
Obs att en av italienskan Sonja Gandhis närmaste vänner var den som utan tvekan i slutändan tog emot Rajiv Gandhis Bofors-mutor och slussade dem vidare till familjen Gandhi (PU har dokument som pekar på detta).
8 ...men det mest intressanta är nog ändå att boken beskriver att Palme vid sitt besök i Indien i januari 1986 tvingade fram en dramatisk minskning av kommissionen till mellanhänderna i Bofors haubits-affär.
Företaget AE Services (se även Karl-Gunnar Bäcks uppgifter om "AI Services" bara dagarna efter mordet) hade i sitt ursprungskontrakt rätt till 3% av totalbeloppet på ordern om 8 miljarder kr, dvs 240 miljoner kr. Efter Palmes ingripande skrevs ett nytt kontrakt om 3% på den 1a utbetalningen från Indien. Det skulle ge AES endast 50 miljoner kr. Boken beskriver just detta att den italienska maffiosen/Gladiohöjdaren blev rasande när han fick information om att Palme tvingat fram en radikal minskning av kommissionen. Just denna information har väl inte varit (är väl inte) känd för allmänheten? Såväl mellanhänder som Gandhi och Bofors-direktörer inkl Ardbo hade anledning att vara rejält purkna på Palme. Alla tre skulle nog ha sin del av kommissionerna.
[Obs, texten i kursiverad stil är mina kommentarer och som inte har boken som källa]
En annan information som jag tidigare nämnt här i tråden och som jag finner högintressant - men ingen reagerade på då - är att poliskommissarie/Boforsutredaren Sten Lindström sommaren 2017 i indisk TV berättade att Bofors chefsförhandlare Martin ARdbo år 2003 till honom sa att Gandhi tvingade Palme att ta emot 50 milj kr - vilket Palme gick med på. Lindtsröm påstod sig ha följt upp detta och funnit att Palme lagt ca 20 milj kr i Bergslagsfonden, en fond för sysselsättning i Bergslagen men att att han inte kunnat spåra resterande belopp. Lindström lever och bor på Östermalm.
En ytterligare intressant information är att oppositionen i Indien, när den kom till makten, och i sin iver att att sätta stopp för Gandhi-klanen, begärde och fick (!) handlingar från banker i Schweiz som bör kunna visa hur stora kommissioner ("mutor") som i slutändan betalades ut av Bofors samt vilka som slutligen fick dem. Svensk polis och rättsväsende lär aldrig ha gjort någon liknande begäran.
Ingvar Carlsson signerade regeringens åtaganden i Boforsaffären den 12 mars. Ingen tycks veta om AES slutligen fick 50 eller 240 milj kr eller något annat belopp. Om kommissionerna var en del av motivet så kanske, vem vet, mordet var en framgång såtillvida att vapenhandlarna fick sina kommissioner samtidigt som NATO, Sydafrika m fl var nöjda med Palmes frånfälle?
Nog borde väl PU ta en titt på de schweiziska bankuppgifterna? Och nog liknar Athol Visser AW?