2018-11-21, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Fler kommentarer kring dessa centrala personer:

Sonny Björk:
Turerna där Sonny ollas av utomstående experter i TV kring det vapentekniska borde tas på allvar. Sonny var helt färsk som vapenexpert vid tiden för mordet och hade mycket begränsad erfarenhet. PU kan ha baserat sina eftersök av vapen på felaktiga slutsatser kring detta som gjort att rätt vapen uteslutits från att eftersökas och kontrolleras. Haft en central roll under lång tid i PU.

Redan för många många år sedan fick jag konkreta uppgifter om vapen som aldrig undersökts som fanns i de grupperingar som står Sonny nära. När jag lämnade uppgifterna till Säpo (eftersom Sonny var en central del av PU under de år man inte gjorde något konkret) skapade det en oväntad reaktion. Säpo hade redan en personakt på Sonny och fann uppgifterna intressanta med anledning av det som fanns där och ville gå vidare. De begärde att få ett uppdrag att utreda detta från regeringen och RPS men fick svaret att de skulle lämna tipsen okommenterade vidare till PU som alltså skulle utreda sig själva och att de inte fick vidta några som helst åtgärder.

Mycket intressant, min fetning.

När lämnade du uppgifter till Säpo.?
Citera
2018-11-21, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olmors
Mycket intressant, min fetning.

När lämnade du uppgifter till Säpo.?

Mer än 10 år sedan....

Visar ju i sak att man systematiskt vägrat att se vissa möjligheter. Möjligheter att det är poliser och poliser med inflytande över PU involverade och åtminstone blinda för allt som heter kollegor.

Sonny blundar ju uppenbart för möjligheterna att modifiera 38 till 357 trots att hans bekant CGÖ faktiskt gjort just detta.... och att han bör ha känt till det via skytteföreningen och de kollegor som rekommenderar in honom som expert till PU. När misstankar mot CGÖ var på tapeten borde naturligtvis Sonny hamnat i karantän oavsett om det fanns näring i det. Eller hur?

Man kan inte blunda för att Näss tyckte att det fanns näring i polisspår och det är väl rimligt att Näss på något sätt dokumenterat de kartläggningar som fick honom att finna näring i spåren. Om CGÖ ingick är det ju möjligt ja rent av troligt att Sonny inte undantagits och att där därför finns uppgifter om honom i det materialet.

Samma agerande har ju också funnits när det gäller misstankar som meddelats via kollegor om att indicier mot CP fabricerats av utredare inom PU. De misstankarna var begravda i många år.
Senast redigerad av boboslacke 2018-11-21 kl. 13:55.
Citera
2018-11-21, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Mer än 10 år sedan....

Visar ju i sak att man systematiskt vägrat att se vissa möjligheter. Möjligheter att det är poliser och poliser med inflytande över PU involverade och åtminstone blinda för allt som heter kollegor.

Sonny blundar ju uppenbart för möjligheterna att modifiera 38 till 357 trots att hans bekant CGÖ faktiskt gjort just detta.... och att han bör ha känt till det via skytteföreningen och de kollegor som rekommenderar in honom som expert till PU. När misstankar mot CGÖ var på tapeten borde naturligtvis Sonny hamnat i karantän oavsett om det fanns näring i det. Eller hur?

Man kan inte blunda för att Näss tyckte att det fanns näring i polisspår och det är väl rimligt att Näss på något sätt dokumenterat de kartläggningar som fick honom att finna näring i spåren. Om CGÖ ingick är det ju möjligt ja rent av troligt att Sonny inte undantagits och att där därför finns uppgifter om honom i det materialet.

Samma agerande har ju också funnits när det gäller misstankar som meddelats via kollegor om att indicier mot CP fabricerats av utredare inom PU. De misstankarna var begravda i många år.

Det var kanske på Klas Bergenstrand tid.
Han fick ju sparken på ett för svenska förhållande ovanligt sätt...

Sonny B var nog en av AGAG's män PU, enligt brev till Inga-Britt A.
Citera
2018-11-21, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olmors
Det var kanske på Klas Bergenstrand tid.
Han fick ju sparken på ett för svenska förhållande ovanligt sätt...

Sonny B var nog en av AGAG's män PU, enligt brev till Inga-Britt A.

Vill av begripliga skäl inte avslöja vare sig kontakter eller tidpunkt då jag hade kontakt med Säpo.

Skall vi ta upp tråden med ev Barbro och Lennart/Leongrupper med hemligt gråzonsuppdrag där så många spekulerar ut i luften kan man exprimentera med att spekulera vilken typ av personer som kan ev ha haft position och befogenheter i sådana.

Folk med rätt bakgrund och rätt positioner som kunde dölja resurser och operationer av aktiv och varaktig karaktär. Folk med tillräckligt "rörelseutrymme".

Lennart/Leon grupp?
Mest uppenbar tycker jag Tommy Turbo är och han är handlingens man offensivt aktiv mer än observerande och skulle då motsvara den beskrivna Lennartgruppens ledare. Tänkbara medlemmar /rekryterade bland polisens civilspanare och hållet inom en trång krets med militär bakgrund från elitförband. Krimspanare/Knarkspanare och kanske också sådana som Sonny.

Barbrogrupp?
Andra som sticker ut är Holmer och Ebbe med förflutet inom framför allt underrättelseinhämtning åsiktsregistrering samt mörkläggning av olika företeelser. Med andra ord närmare det som kunde vara beskrivet som Barbrogruppen med vissa lojaliteter uppåt. Uppdragen är av passiv underrättelsekaraktär mer än aktion. Operativt är nog den typen av personer som Donald Forsberg och gamla IB-resurser tänkbara och önskvärda kompetenser samt de som stod "nära" Holmer som polismästare både bland fotfolk (knarkspan och fd gatuvåldsgruppen)och dennes personliga gunstlingar på Säpo. Detta med politisk backning inifrån Partiet. Så länge HH har kontroll fattas inte resurser utan han kan rekvirera det som behövs för att behålla kontroll men efter att han fasats ut blir det besvärligt och man får resursproblem vars lösningar avtäcks i Ebbeaffären.

Jämfört med andra hypoteser om dessa påstådda grupper med sekreterartanter från frivilligförsvaret med politiskt tvivelaktig hemvist och företagsledare eller sådana som Åke Eek finns fördelen att man kan se både organisation och resusurser som kunde döljas inom ramen för reguljär polisverksamhet med hänvsning till hemlig militär verksamhet IB/KrigsIB och SB utan nyfikna frågor.

Båda ledarna har i sådant fall direkta kopplingar direkt uppåt och tillräcklig frihet att kunna verka över tid. Ibland i samverkan ibland som varandras ryggsäckar.

Vad säger ni om man nu skall spekulera kring de här obekräftade grupperingarna?
Citera
2018-11-21, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Miro Baresic hade inte permission mordnatten. Däremot var PU intresserat av om han på något sätt hade initierat MOP. Den andra mars körde regeringen över KG Svensson och tillät T-kontroll av telefonerna på Täbyanstalten. Under permissionerna övervakades han av SÄPO. Dessa misstankar fanns kvar inom PU i alla fall fram till 1988, alltså även han släpptes ur fängelset. Sammanlagt satt han sju år i fängelse. Detta för att mördat, torterat och sedan pissat på ambassadör Rolovic. Fängelsetiden förgylldes av att han fick knulla en ur Täbyanstaltens kvinnliga personal. Den svenska straffskalan för grovs brott var och är löjeväckande .

PS. Rolovic var en skitstövel även han men det ursäktar MBs handlingar.Ds

Turerna runt MBs permission berörs bland andra av Gunnar Wall i "Mörkläggning" och Erik Magnusson i "Palmerapporten".

Om Baresic fick uppgiften att mörda Palme är det oviktigt om han hade permission eller inte. Eftersom dokumenten pekar på att han inte hade det blir det extra intressant ur ett konspiratoriskt perspektiv.
Är Wt män och Säpo involverade så eskorteras gärningsmannen bort effektivt vilket verkar ha skett denna kväll då polisens huvuduppgift inte var att förfölja OP mördare. Snarare tvärtom.

Sedan tycker jag likt andra debattörer att Sverige tog ett gigantisk steg mot USA och deras geopolitiska hållning efter MOP.
Citera
2018-11-21, 17:47
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
860301-0202 TTA0786 2 i 9 mo ny palme 17

Larmet om att två personer skottskadats kom till polisen kl 23.23 på fredagskvällen, enligt kommissarie Sune Sandström. Palme förklarades död kl 00.06 på Sabbatsbergs sjukhus. Ett par ungdomar som var vittnen till skottlossningen har anmält sig till polisen och förhördes natten mot lördagen.

Någon som känner till vilka två ungdomar som man talar om i tt telegrammet?

Är det Anna Hage och Stefan Glantz man menar eller
kan de två ungdomarna vara Anders Ekman and Christoffer Almsäter ?
Anders Ekman anmälde sitt vittnesmål och vad han sett under kvällen till polisen nästföljande dag. Det dröjde dock ett par år innan polisen hörde av sig för att följa upp hans vittnesmål.
Citera
2018-11-21, 17:53
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, i det ljuset blir ju många till synes mystiska företeelser relativt begripliga.

Att socialdemokraterna nu i efteranalysen på goda grunder blivit föremål för spekulationer om att vara direkt drivande i ”mörkläggningen” är följdriktigt.

Alldeles oavsett vilka hemska spöken man fruktade i horisonten, så blev ju konsekvensen att utredningen med avsikt leddes i fel riktning, och vände sina blickar mot en uppenbart oskyldig människa.

Hur många av de i utredningen välunderrättade S-topparna trodde verkligen på detta villospår?
Gissningsvis inte många, och att de ännu idag framhärdar den ståndpunkten måste tolkas som att de antingen är rädda om sitt eftermäle, eller också är de dumma i huvudet på riktigt.

”Kom ihåg att hon har fotografiskt minne och är utbildad psykolog. Hon är ett exceptionellt vittne”

Alla har naturligtvis rätt till sin åsikt och det har även Ulf Dahlsten, men med den påverkan och inblick han haft i utredningen vore det mest klädsamma att han i stället låg plattare än en flundra.

Ha ha, ja platta flundror borde det finnas gott om med tanke på det havererade CP-spåret: Ölvebro, Krusell, Sonny B, Dahlsten, Gert F, Jan G, Helin, Almblad, Danielsson osv.

Beträffande CP så vet vi alla att han var en inte alltför trivsam person som misshandlade folk, hotade, stal från kompisarna med mera med många fängelsestraff som följd.

Men den oerhörda rättsskandal han utsattes för går bortom alla begrepp. Jag minns än hur han gråtande av lycka konstaterade att HD-resningen avslogs och sa "nu vet mina systrar att jag är en dråpare, men ingen mördare".

Det är inte alldeles lätt att ha medkänsla med en kriminell person men i det läget tyckte jag faktiskt synd om honom.

Samtidigt ska vi minnas att han i många år spelade med i fulspelet eftersom han tjänade pengar på det - och det gjorde även de medier, inte minst TV3, som drog in stora reklamslantar på varenda avsnitt om CP. Undrar hur många som tittade när CP fick genomgå sanningsdetektorn.

Det som också är högst anmärkningsvärt är hur förhållandevis enkelt det är för polisen och myndigheterna att vilseleda ett helt folk. Man kastar bara fram ett namn och påstår att han är på goda grunder misstänkt.

De goda grunderna var i själva verket ingenting. LP:s utpekande otillförlitligt och TN:s soppa av lögner avslöjades tack och lov till sist.

Det ska vi minnas särskilt i dessa dagar när SE, DF m fl lanseras som gärningsmän i luftiga indiciekedjor.

Läser just nu Stocklassas bok med stigande förvåning. Den "undercover-operation" han utsatte DF för är väl rent kriminell? Får man verkligen bära sig åt hur som helst utan minsta bevis mot en person? Och borde i så fall inte polisen ägna sig åt sådana saker istället för en privatperson? Inspelningar av samtal är väl olagligt såvida inte polisen fått tillstånd till det?

Jag har inte en aning om vilken roll DF spelade - om han spelade någon roll alls - men det här tycker jag strider mot grundläggande rättssäkerhet för folk. Så här borde man inte få bära sig åt.

Dessutom namnges en stor mängd personer i boken som om de vore involverade i Palmemordet. Bevisen lyser som vanligt med sin frånvaro. Kan inte vara alldeles angenämt att hamna på en sån lista i en bok.

Knarkspanarna är det fortfarande tyst om. Och vem var Höllinge/Föllinge som försvann? Var det den polisman som tidigare namngivits i tråden? Är han förhörd?
Citera
2018-11-21, 18:10
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ha ha, ja platta flundror borde det finnas gott om med tanke på det havererade CP-spåret: Ölvebro, Krusell, Sonny B, Dahlsten, Gert F, Jan G, Helin, Almblad, Danielsson osv.

Beträffande CP så vet vi alla att han var en inte alltför trivsam person som misshandlade folk, hotade, stal från kompisarna med mera med många fängelsestraff som följd.

Men den oerhörda rättsskandal han utsattes för går bortom alla begrepp. Jag minns än hur han gråtande av lycka konstaterade att HD-resningen avslogs och sa "nu vet mina systrar att jag är en dråpare, men ingen mördare".

Det är inte alldeles lätt att ha medkänsla med en kriminell person men i det läget tyckte jag faktiskt synd om honom.

Samtidigt ska vi minnas att han i många år spelade med i fulspelet eftersom han tjänade pengar på det - och det gjorde även de medier, inte minst TV3, som drog in stora reklamslantar på varenda avsnitt om CP. Undrar hur många som tittade när CP fick genomgå sanningsdetektorn.

Det som också är högst anmärkningsvärt är hur förhållandevis enkelt det är för polisen och myndigheterna att vilseleda ett helt folk. Man kastar bara fram ett namn och påstår att han är på goda grunder misstänkt.

De goda grunderna var i själva verket ingenting. LP:s utpekande otillförlitligt och TN:s soppa av lögner avslöjades tack och lov till sist.

Det ska vi minnas särskilt i dessa dagar när SE, DF m fl lanseras som gärningsmän i luftiga indiciekedjor.

Läser just nu Stocklassas bok med stigande förvåning. Den "undercover-operation" han utsatte DF för är väl rent kriminell? Får man verkligen bära sig åt hur som helst utan minsta bevis mot en person? Och borde i så fall inte polisen ägna sig åt sådana saker istället för en privatperson? Inspelningar av samtal är väl olagligt såvida inte polisen fått tillstånd till det?

Jag har inte en aning om vilken roll DF spelade - om han spelade någon roll alls - men det här tycker jag strider mot grundläggande rättssäkerhet för folk. Så här borde man inte få bära sig åt.

Dessutom namnges en stor mängd personer i boken som om de vore involverade i Palmemordet. Bevisen lyser som vanligt med sin frånvaro. Kan inte vara alldeles angenämt att hamna på en sån lista i en bok.

Knarkspanarna är det fortfarande tyst om. Och vem var Höllinge/Föllinge som försvann? Var det den polisman som tidigare namngivits i tråden? Är han förhörd?
Jag tycker det är fel att säga, polisen och myndigheterna vilselett ett helt folk. Det var LP som sa det var CP, det enda misstaget polisen och myndigheterna gjorde var att tro på LP.
Senast redigerad av 299792458 2018-11-21 kl. 18:35.
Citera
2018-11-21, 18:40
Medlem
Vad vet vi egentligen om knarkspaningen på mordkvällen?

En grupp knarkspanare , 22 st? 10 st ?. Var ute på mordkvällen.
En del hävdar att spaningen avbröts en stund före mordet för att det var så lugnt, några andra säger att den fortfarande pågick när mordet skedde.
En hel del wtobservationer gjordes på mordkvällen men det är oklart om det var knarkspanare, SÄPOkillar eller okända förmågor. Försvarets underrättelsetjänst?
En " knattegrupp" ska ha varit igång på mordkvällen men jag har ingen aning om dessa personer hade wt och vad de hade för uppgift.

Hjälp mig att fylla på dettta med information och korrigera eventuella fel som jag gjort i beskrivningen.
Citera
2018-11-21, 19:00
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vad vet vi egentligen om knarkspaningen på mordkvällen?

En grupp knarkspanare , 22 st? 10 st ?. Var ute på mordkvällen.
En del hävdar att spaningen avbröts en stund före mordet för att det var så lugnt, några andra säger att den fortfarande pågick när mordet skedde.
En hel del wtobservationer gjordes på mordkvällen men det är oklart om det var knarkspanare, SÄPOkillar eller okända förmågor. Försvarets underrättelsetjänst?
En " knattegrupp" ska ha varit igång på mordkvällen men jag har ingen aning om dessa personer hade wt och vad de hade för uppgift.

Hjälp mig att fylla på dettta med information och korrigera eventuella fel som jag gjort i beskrivningen.
Om en grupp sysslade med olaglig övervakning, är det förståeligt att de inte vill höra av sig. Det betyder inte att de har något att göra med mordet.
Citera
2018-11-21, 19:24
Medlem
hehehos avatar
Boken "yggdrasil" som en del av SAS-serien har en bok om palmemordet.
Troligtvis desinfo:

Författaren står nära franska u-tjänsten
Senast redigerad av heheho 2018-11-21 kl. 19:38.
Citera
2018-11-21, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Boken "yggdrasil" som en del av SAS-serien har en bok om palmemordet.
Troligtvis desinfo:

Författaren står nära franska u-tjänsten

Du försöker skapa mystik kring ett verk av en utanför Sverige lika känd författare av fiktiva spionromaner som någon annan av de stora. Han skrev spionromaner (sammanlagt utgivit ca 200 böcker) och hade som signum att inkorporera aktuella händelser i dem liksom intrikata sexsskildringar. Normalt gjorde han research ett par veckor och sträckskrev sedan böckerna på i snitt 6 veckor. Detta gjorde honom mycket rik och han tjänade minst 10 millioner per år på sin utgivning. Det finns ingen anledning att anta att han vare sig skrev nyckelromaner eller desinformation utan han var en författare som hittat ett vinnande konsept.

Relevansen för MOP är noll. Detta är komersiell underhållningslitteratur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in