2018-11-22, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Ni snackar flertalet miljoner. Varför inte köpa hus och bil på landet strax utanför Uppsala eller Södertälje?

Jag jobbar centralt i Stockholm. Jag har inget intresse av att bo själv i ett hus, speciellt inte på landet. Vad ska jag göra där?

Är själv född och uppvuxen i en förort och har pendlat till jobbet alldeles för länge nu. Är så less på det. Jag vill bort från allt vad förort heter.

MVH
2018-11-22, 08:54
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Ni snackar flertalet miljoner. Varför inte köpa hus och bil på landet strax utanför Uppsala eller Södertälje?

Vad ska man göra där? Ett hus på landet är massa jobb och ingen närhet till någonting. Betalar gladeligen många miljoner för en lite lägenhet i stan för att slippa hus och landet, fy.
2018-11-22, 09:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituiation
Är själv född och uppvuxen i en förort och har pendlat till jobbet alldeles för länge nu. Är så less på det. Jag vill bort från allt vad förort heter.

Jag förstår. Är det någonting Stockholm lider av nu är det växtvärk. Det är för trångt på tågen in till staden och hur ska man lösa det? Har träffat utflyttade stockholmare som ändå har jobben kvar där. Deras ungar har det lite bättre utanför staden men då vill det till att pendla tillbaka. Inte mycket livskvalitet direkt. Förstår varför många cyklar men det kräver ju dusch på jobbet. Fungerar inte för alla. Dessutom är det ju halt på vintern.
2018-11-22, 09:04
Medlem
Kan inte alla som diskuterar hur stora boenden och vilka geografiska områden man föredrar ta det i nån tråd där det hör hemma?

Sjukt irrelevant med era boendepreferenser i en tråd för ett ekonomiskt fenomen.
2018-11-22, 09:08
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Kan inte alla som diskuterar hur stora boenden och vilka geografiska områden man föredrar ta det i nån tråd där det hör hemma?

Sjukt irrelevant med era boendepreferenser i en tråd för ett ekonomiskt fenomen.
Det är väl högst relevant då folkets boendepreferenser är betydande för priserna och prisutvecklingen?
2018-11-22, 09:19
Medlem
sebno1s avatar
Hökerum bygg och svensk fast har annons i kollektivtrafiken om nybyggnationen"wellingeby" där det står:
"Ettor och tvåor prissänkta med upp till 310 000 kr. Erbjudandet gäller hela året ut."
Senast redigerad av sebno1 2018-11-22 kl. 09:37.
2018-11-22, 09:28
Medlem
Det är väl snarare riksbankens amorteringskrav som skapar denna ev bubbla och stänger ute framförallt unga från bostadsmarknaden.
2018-11-22, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Det är väl högst relevant då folkets boendepreferenser är betydande för priserna och prisutvecklingen?

Nej det är 100% irrelevant om du vill eller inte vill bo på landet.
2018-11-22, 09:44
Avslutad
ALM skär loss lite härsket fläsk: https://www.di.se/live/alm-equity-saljer-ingenting-for-90-miljoner/

Tyckte mest att det låter spännande nu när olika bostadsutvecklare börjar sälja av redan vinstavräknade projekt. I detta fallet verkar det ju lösa sig eftersom de fick tillbaka vad de investerat (antar jag, eftersom de är noga med att påpeka att köpeskillingen motsvarar nominellt värde plus ränta) men kul att se när vinstavräknade projekt säljs med förlust. Vad händer då?
2018-11-22, 10:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelTorgny
Ang 30+ i liten lya. Tänk familj 2 vuxna och en 6 och en 8åring på 50m2 för 4 mille och lån på 3.5.. tycker det är deprimerande. Har svårt att förstå det. Hemskt att behöva leva så med tanke på att man ändå köpt nåt för 4 miljoner. Priserna är absurda. 30 000 kr per kvadrat i Amsterdam, Bryssel och många andra städer.....

Kommer bli spännande att se bokslutet för 2018 för OP och många andra. Ser en otrolig inbromsning, ex barkarbystaden utanför sthlm där det skulle bo 50 000 inom kort men alla byggen tokbromsar. Alla som flyttade in i nya brf där med föreningen som bundit enorma lån i 50/50 på 5 och 10 år. Räknar med att när de lånen går ut så blir avgifterna löjligt höga. Ingen där har råd. Taxichaufförer, vanliga butiksbiträden och andra vanliga människor som bor där med enorma lån. 90talisterna kommer få bo hos mamma till de är 40.vilket också är perverst, många i sthlm bor ju hemma till de är 30 och över.. nästa generation bostadsköpare kommer att kunna fynda men nuvarande få betala priset.

+1

Det enda sättet att komma ur det och få en bostad är att köpa tillsammans med en partner.
Vi alla förstår nog riskerna med det.
2018-11-22, 12:41
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrius
Det är väl snarare riksbankens amorteringskrav som skapar denna ev bubbla och stänger ute framförallt unga från bostadsmarknaden.

En prisbubbla kan inte skapas av att man begränsar hur mycket folk får låna. Med bubbla avses att priserna är för höga, inte för låga. Det är också en oerhört märklig logik att påstå att unga skulle stängas ute från bostadsmarknaden för att de inte får lov att låna hur mycket som helst. Lån är ingen present, lån är lån. De unga stängs ute av att priserna är för höga, inget annat. Priserna kommer att sjunka, bland annat till följd av amorteringskravet. Om det avskaffas så är det bara för att villaägare och andra med skin in the game vill bevara det uppblåsta värdet på sina tillgångar.
Senast redigerad av Epistemologen 2018-11-22 kl. 12:43. Anledning: Feltryck.
2018-11-22, 13:14
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrius
Amorteringskravet har inget med saken att göra om du frågar mig. Handpenningen är det svåra att få ihop som ung. Är det tight med dagens ränta + amortering så borde man nog tänka till lite om det är så smart att köpa en bostad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in