Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Det intressanta är väl att fenomenet kan uppkomma i alla intresseorganisationer och Om det har någon betydelse i detta mordfall.
Låt oss beakta själva grupptillhörighet inom just den aktuella geokretsen och om lojaliteter kan ha inverkan? På utredningen?
Ingen aning. Men en intresseorganisation bör ha dragit till sig en viss typ av människor med samma intresse för natur, spänning och utmaning/prestation... Liksom när jag höll på med bergsklättring, det var ett fåtal superintresserade som höll ihop på kurserna.
Vi hade alla samma udda intresse, men vi var ganska lika som personer. Geocaching verkar mer fånga en bredare publik, men även där hittar man likasinnade som man bildar informella grupper med.
Men har det påverkat mordet på LW? I vilken aspekt då?
Vad tror du?
Tack för frågan ställd till mig!
Vet dock inte om jag är rätt person att försöka svara på dina frågor, men på detta forum vi är ju fria att spekulera, även om en del postare vill att man drar åt h-e..
Intressant det du skriver om att även klättrarvärlden inom sina skrån kan föda fram kotteribildningar, kanske baserade på nån slags elitism. Sekter ÄR intressanta som grupp-psykologiska fenomen, så det är inte konstigt att säkerhetstjänster runtom i världen försöker hålla ett vakande öga på dem. Jehovas Vittnen har t ex alltid haft svårigheter att kunna verka i Sovjet/Ryssland.
Inte förrän med denna tråd öppnades mina ögon för den sekterism som geocaching tycks kunna innehålla komponenter av. Nu kanske jag drar på mig en kanonad av kritik för att jag slarvigt "sekteriserar" geocaching, en egentligen rätt harmlös burkletarhobby. Fast med inslag av fanatism och med en styrande ledning, motsv överstepräst/-inna.
Tänker du Remark att det faktum(?) att det hos Örebropolisen tycks finnas en eller annan geocachare, skulle kunna leda till att man tar otillbörliga hänsyn visavi SD? Att "sekten" skyddar en av de sina? Ja, det är ju en sekts mer eller mindre outtalade "uppgift", d v s att skydda den enskilda medlemnen, oavsett vi talar om Mormoner eller Bandidos.
Relativt tidigt i tråden tog jag fasta på det faktum att LW varit pastor i en kristen församling och att hennes beslut att gå i säng med SD, en person hon vigt, sett ur ett "normalhårt" församlingsperspektiv borde kunna uppväcka ett stort mått av antipati. Hos en extrem, fanatisk [ev tidigare] församlingsmedlem skulle LW:s handlande kunna väcka en enorm vrede. Jag förde fram den tanken, men har aldrig hårt förfäktat den.
Så avslutningsvis: poliser som individer blir på polishögskolorna
inte vaccinerade mot korruption, så det är aldrig fel att ha det i minnet.