2018-11-22, 08:21
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
När livet är en fest...
  1. Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas.
  2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.
  3. Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap.
  4. Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning.
  5. Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.
  6. Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp.
  7. Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv.
Detta kan vi prata om senare när vi fått reda på vem mördaren är och sitter där den ska.
Barnäktenskap, något som ogillas i allmänhetens ögon - kan vara utav intresse även då..
men som sagt vi får se vad polisen nystar upp.
Om inget uppdagas.. så lovar jag att inte säga något mer om detta

Jag som var så säker på att det var den professionellt mörkläggande Equemeniaförsamlingen där LWs levnadsregler inte passade in du syftade på. Inget sanningens ljus skönjs från detta slutna sällskap.

Det är väl inte osannolikt så att det fetade är anledningen till att LW inte passade in i församlingen?
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-11-22 kl. 08:28.
Citera
2018-11-22, 08:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Spekulationerna om ”viss planering” som MV skrev, tror ni inte att hen menar det hen skrev om att GM stod ett tag utanför LW innan mordet?

Man kanske gör ett tankefel och tänker att "någon slags panering" innebär planering av mordet.
Kanske det var en annan planering som t ex att lura ut henne ur huset för att kunna förmå henne att avstå Norgeresan?
Samtidigt skrev MV att man trodde att mordet inte utförts i affekt...

Får inte ihop detta mord med illa vald mordplats/fyndplats och planering.
Citera
2018-11-22, 08:32
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Vad vet De?

Säkert bra mycket mer än vi vet iallafall :-) då de umgås så tätt (reser och cachar ihop) och ofta med paret Davidssons. Nog lättar den talträngde Stefan sig till dessa. Det finns nog både ett och två små korn av sanning i den övriga floden av desinformation, allt pga av hans starka behov att vilja tillrättalägga...ge sin version.
Senast redigerad av T34Panzer 2018-11-22 kl. 08:39.
Citera
2018-11-22, 08:34
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Inget jag vet eller tror. Ingen husis som en skrev om har hon blivit utsatt för, varken hemma eller någon annanstans.

Just på uppgifterna att det gjorts en husrannsakan hos HD tror jag på. Det vore tjänstefel av polisen att inte göra det hos en MGMs fru som dessutom bor nära brottsplatsen.
Citera
2018-11-22, 08:37
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Skulle det vara som Du "tror" att ingen husis förekommit där har ev GM ännu större försprång. Jag kan inte släppa tanken på att MGM kan ha tagit sig dit på natten (hade säkert nyckel om HD inte var hemma).
Har svårt att tro att polisen missat den kopplingen.

Tron är stark hos många. Särskilt i Örebro har det visat sig.
Han/hon/hen/hins tro lär väl visa sig vara sann eller ej i FUP. Desinformation är effektiv men lär även den visa sig vara sann eller ej i, just det ja: FUP.
Senast redigerad av T34Panzer 2018-11-22 kl. 08:40.
Citera
2018-11-22, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det intressanta är väl att fenomenet kan uppkomma i alla intresseorganisationer och Om det har någon betydelse i detta mordfall.

Låt oss beakta själva grupptillhörighet inom just den aktuella geokretsen och om lojaliteter kan ha inverkan? På utredningen?

Ingen aning. Men en intresseorganisation bör ha dragit till sig en viss typ av människor med samma intresse för natur, spänning och utmaning/prestation... Liksom när jag höll på med bergsklättring, det var ett fåtal superintresserade som höll ihop på kurserna.

Vi hade alla samma udda intresse, men vi var ganska lika som personer. Geocaching verkar mer fånga en bredare publik, men även där hittar man likasinnade som man bildar informella grupper med.

Men har det påverkat mordet på LW? I vilken aspekt då?

Vad tror du?
Tack för frågan ställd till mig!
Vet dock inte om jag är rätt person att försöka svara på dina frågor, men på detta forum vi är ju fria att spekulera, även om en del postare vill att man drar åt h-e..

Intressant det du skriver om att även klättrarvärlden inom sina skrån kan föda fram kotteribildningar, kanske baserade på nån slags elitism. Sekter ÄR intressanta som grupp-psykologiska fenomen, så det är inte konstigt att säkerhetstjänster runtom i världen försöker hålla ett vakande öga på dem. Jehovas Vittnen har t ex alltid haft svårigheter att kunna verka i Sovjet/Ryssland.

Inte förrän med denna tråd öppnades mina ögon för den sekterism som geocaching tycks kunna innehålla komponenter av. Nu kanske jag drar på mig en kanonad av kritik för att jag slarvigt "sekteriserar" geocaching, en egentligen rätt harmlös burkletarhobby. Fast med inslag av fanatism och med en styrande ledning, motsv överstepräst/-inna.
Tänker du Remark att det faktum(?) att det hos Örebropolisen tycks finnas en eller annan geocachare, skulle kunna leda till att man tar otillbörliga hänsyn visavi SD? Att "sekten" skyddar en av de sina? Ja, det är ju en sekts mer eller mindre outtalade "uppgift", d v s att skydda den enskilda medlemnen, oavsett vi talar om Mormoner eller Bandidos.

Relativt tidigt i tråden tog jag fasta på det faktum att LW varit pastor i en kristen församling och att hennes beslut att gå i säng med SD, en person hon vigt, sett ur ett "normalhårt" församlingsperspektiv borde kunna uppväcka ett stort mått av antipati. Hos en extrem, fanatisk [ev tidigare] församlingsmedlem skulle LW:s handlande kunna väcka en enorm vrede. Jag förde fram den tanken, men har aldrig hårt förfäktat den.

Så avslutningsvis: poliser som individer blir på polishögskolorna inte vaccinerade mot korruption, så det är aldrig fel att ha det i minnet.
Senast redigerad av Carinah78 2018-11-22 kl. 09:13.
Citera
2018-11-22, 08:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Skulle det vara som Du "tror" att ingen husis förekommit där har ev GM ännu större försprång. Jag kan inte släppa tanken på att MGM kan ha tagit sig dit på natten (hade säkert nyckel om HD inte var hemma).
Har svårt att tro att polisen missat den kopplingen.

Om man vill tro på MV så har de kollat att mgm kan ha hunnit ta sig hem via den tänkta flyktvägen från tidpunkten för mordet.
De har alltså klockat tiden. Då borde det inte stämma med att gå till HDs lgh däremellan.
Säkerligen är det något som avgör den tid han var hemma, t ex att han slår/använder sin dator.

Tror inte att han kan ha hunnit hem till HD då iaf om man väljer att tro på MV.
Citera
2018-11-22, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack för frågan ställd till mig!
Vet dock inte om jag är rätt person att försöka svara på dina frågor, men på detta forum vi är ju fria att spekulera, även om en del postare vill att man drar åt h-e..

Intressant det du skriver om att även klättrarvärlden inom sina skrån kan föda fram kotteribildningar, kanske baserade på nån slags elitism. Sekter ÄR intressanta som grupp-psykologiska fenomen, så det är inte konstigt att säkerhetstjänster runtom i världen försöker hålla ett vakande öga på dem. Jehovas Vittnen har t ex alltid haft svårigheter att kunna verka i Sovjet/Ryssland.

Inte förrän med denna tråd öppnades mina ögon för den sekterism som geocaching tycks kunna innehålla komponenter av. Nu kanske jag drar på mig en kanonad av kritik för att jag slarvigt "sekteriserar" geocaching, en egentligen rätt harmlös burkletarhobby. Fast med inslag av fanatism och med en styrande ledning, motsv överstepräst/-inna.
Tänker du Remark att det faktum(?) att det hos Örebropolisen tycks finnas en eller annan geocachare, skulle kunna leda till att man tar otillbörliga hänsyn visavi SD? Att "sekten" skyddar en av de sina? Ja, det är ju en sekts mer eller mindre outtalade "uppgift", d v s att skydda den enskilda medlemnen, oavsett vi talar om Mormoner eller Bandidos.

Relativt tidigt i tråden tog jag fasta på det faktum att LW varit pastor i en kristen församling och att hennes beslut att gå i säng med SD, en person hon vigt, sett ur ett "normalhårt" församlingsperspektiv borde kunna uppväcka ett stort mått av antipati. Hos en extrem, fanatisk [ev tidigare] församlingsmedlem skulle LW:s handlande kunna väcka en enorm vrede. Jag förde fram den tanken, men har aldrig hårt förfäktat den.

Så avslutningsvis: poliser som individer blir på polishögskolorna inte vaccinerade mot korruption, så det är aldrig fel att ha det i minnet.

Jag skulle vilja säga att själva geocachingen inte är en sekt i sig. Däremot kan det genom sin tydliga statistik generera mani hos en del utövare, ett tvång att tex ta FTF varje månad eller minst en om dagen i en svit som kan sträcka sig flera år.
Inte normalt eller nyttigt förstås men sådana maniska människor återfinns i alla sporter och hobbys.

Snarare tror jag här på en "vänskapssekt", kanske med bisexuella inslag och kärlek.(SD-LW-JG?)
Det uppstår kompisgäng som gör mycket tillsammans, inget konstigt heller. Det konstiga kommer när "kompisarna" blundar för misshandel, otrohet och ofredande begånget av en i gänget.
Så nej, att en geocachande polis, tekniker eller annan skulle begå brott för en annan geocachare är ungefär lika sannolikt att en golfare eller körsångare göra det.
Det närmaste geocaching kommer i sammanhållning skulle jag säga är fågelskådning.
De själva är lyriska och åker 50 mil en lördag för att se en pippi, medans andra tycker de är knäppa.
Citera
2018-11-22, 09:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solifera
Haha, nej det hoppas jag verkligen inte! Tack för dina svar angående både låten och sekten. Då hoppas jag på att rättt man snart åker dit snart och jag får höra mer om detta.
Det enda jag kan bidra med här är att man har en teori (bland flera) om att LW har haft bråttom bort till FP/MP. Alltså frivilligt gått ut genom dörren och ensam tagit sig dit. Det finns vissa saker som tyder på det enligt samma källa som jag skrivit om tidigare. Kan verkligen inte precisera mer än så tyvärr. Men det är en Väldigt trovärdig person! Det skulle nog alla hålla med om. Krattningen gav inte mycket som man tror så hårt på. Men en del är ändå skickat för analys.

Blir lite förvirrad av att din info inte stämmer med MV info som menar på att ett vittne hört en man och en kvinna samtala gåendes i riktning mot planket.

Bråttom låter mer som springandes?

Och ensam?
Citera
2018-11-22, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om man vill tro på MV så har de kollat att mgm kan ha hunnit ta sig hem via den tänkta flyktvägen från tidpunkten för mordet.
De har alltså klockat tiden. Då borde det inte stämma med att gå till HDs lgh däremellan.
Säkerligen är det något som avgör den tid han var hemma, t ex att han slår/använder sin dator.

Tror inte att han kan ha hunnit hem till HD då iaf om man väljer att tro på MV.
Nu är jag inte tekniskt kunnig... och inte vet vi varför polisen klockade (om dom så gjort).
Kanske för att han loggat in på en dator och skrivit något vid ett visst klockslag... kan polisen då säga att det är hemma hos honom eller kan han lika väl gjort det från HD:s dator...?
Citera
2018-11-22, 09:17
Bannlyst
Citat:
Inget jag vet eller tror. Ingen husis som en skrev om har hon blivit utsatt för, varken hemma eller någon annanstans.

Vilseled inte tråden en husrannsakan gjordes en tidig morgon.

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Just på uppgifterna att det gjorts en husrannsakan hos HD tror jag på. Det vore tjänstefel av polisen att inte göra det hos en MGMs fru som dessutom bor nära brottsplatsen.

Det är helt rätt en husrannsakan gjordes en tidig morgon. Vad som togs om något togs vet vi inte. I FUB kommer vi alla få veta om skohorn barnens handskar som en skrev togs. Det för protokoll.

Till alla om beslag husrannsakan mm

https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/handbocker/beslagshandbok.pdf
Senast redigerad av TinnaNinna85 2018-11-22 kl. 09:43.
Citera
2018-11-22, 09:18
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Jag skulle vilja säga att själva geocachingen inte är en sekt i sig. Däremot kan det genom sin tydliga statistik generera mani hos en del utövare, ett tvång att tex ta FTF varje månad eller minst en om dagen i en svit som kan sträcka sig flera år.
Inte normalt eller nyttigt förstås men sådana maniska människor återfinns i alla sporter och hobbys.

Snarare tror jag här på en "vänskapssekt", kanske med bisexuella inslag och kärlek.(SD-LW-JG?)
Det uppstår kompisgäng som gör mycket tillsammans, inget konstigt heller. Det konstiga kommer när "kompisarna" blundar för misshandel, otrohet och ofredande begånget av en i gänget.
Så nej, att en geocachande polis, tekniker eller annan skulle begå brott för en annan geocachare är ungefär lika sannolikt att en golfare eller körsångare göra det.
Det närmaste geocaching kommer i sammanhållning skulle jag säga är fågelskådning.
De själva är lyriska och åker 50 mil en lördag för att se en pippi, medans andra tycker de är knäppa.
Ja för en med pippi på fåglar är det viktigt att få sätta kryss i boken för ett tidigare oskådat fjäderfä
Har såna entusiaster i min bekantskapskrets men aldrig märkt av den besatthet jag tycker verka prägla cachande. Och aldrig att de skulle stå och hålla låda för omgivningen om sin hobby.

Då ger mig snarare golf liknande vibbar. Att komma in på kontoret en måndagsmorgon var en Golgatavandring genom fanatiker som bara kände sig tvungna att ge en resumé över helgens golfande till alla som kom inom tre meters avstånd... burr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in