Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-21, 21:42
  #97
Medlem
krafss avatar
Du försöker alltså inbilla oss att det trillar in 50 fina slantar på ditt konto varje månad. Vad har du för bank? Slobodans spar och mord AB? Alla banker står hårt reglerade under finansinspektionen, så stora kontinuerliga insättningar granskas automatiskt.

Ser fram emot ett "eehh näe, asså jag får pengarna i handen". Då blir det ännu mer intressant.
Citera
2018-11-21, 22:18
  #98
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Om du har egen borrad brunn tillkommer en mängd kontroll avgifter och mätavgifter som inte nödvändigtvis utförs men som skall betalas. Dvs fördold skatt. Samt kvalitetskontroller som förklaras som skydd för medborgaren.

Inte sant. Kontroller av vattnet i en borrad brunn är helt frivilligt. I övrigt är en egen brunn inte förenat med några som helst avgifter.
Citera
2018-11-21, 23:04
  #99
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jockiboii
Hej Jag har i några år arbetat inom ett familjeföretag som producerar möbler och liknande. Jag har sysslat med lite andra sidoprojekt för att hålla staten borta. Just nu "pluggar" jag på folkhögskola på något hippieprogram, men det är så att arbetsförmedlingen slipper tro att jag saknar sysselsättning.

Anstränger mig inte alls med studierna och har jävligt mycket frånvaro. Det spelar egentligen ingen roll. Får ut 50k svart i månaden från min far. Ibland mer, ibland lite mindre. Jobbar ~75% i snitt. Resten av tiden super jag eller "studerar".

Sparar 10k i månaden. Kommer ta över företaget när farsan blir för virrig. Varför pluggar folk till "fina" jobb när kontakter fixar biffen? Finns det någon poäng för mig att plugga och jobba "vanligt"? Har kollat på civilingenjör men då skulle jag tjäna mindre än om jag tog över företaget.

Övertyga mig om att jobba vitt Hoppas tråden hamnade rätt.

Mvh

Låter som ett ganska miserabelt liv. Att plugga och ha ett stimulerande arbetsliv där man ständigt utvecklas och har massa smarta och roliga kollegor låter i min värld mycket bättre.

Är du wt?
Citera
2018-11-21, 23:05
  #100
Medlem
Hade gärna levt på svartjobb om jag kunnat. Är bortom oändligheten frustrerad över att mina intjänade pengar skattas bort till utlänningar som tackar mig med gruppvåldtäkter, skjutningar, våld, fusk, fiffel och allsköns grottmänniskobeteende. Man kan knappt röra sig utomhus längre utan att känna sig hotad av apajävlarna.
Citera
2018-11-21, 23:29
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det FINNS alternativ att ställa sig utanför systemet. Man kan bo i en stuga i skogen med en egen väg, ett eget elsystem och egen elproduktion, egen telekommunikation och eget V/A-system.

Jaha så om jag gör det slipper jag betala inkomstskatt menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
De flesta vill dock inte leva så utan föredrar att vara med och dela på samhällskakan istället p.g.a de många fördelar och den enkelthet som ett sådant liv medför.

På vilket sätt blir ditt liv enklare när någon tar hälften av din lön innan du får tillgång till pengarna?
Är du inte en vuxen människa som kan jämföra priser och villkor på varor och tjänster? Eller föredrar du att betala enorma överpriser för enkelhetens skull? Skulle du betala 5000 spänn för en liter mjölk om den levererades raka vägen in i ditt kylskåp? Det vore helt galet eller hur, ungefär så är det med våra skatter.

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Så, så länge man bor kvar i samhället och använder samhällets elsystem, telekommunikationer, elproduktion, vägar och V/A-system så ÄR man en parasit om man vägrar betala skatt.

Ja fortsätt resonera så du och återkom när staten behöver ha 90% av din inkomst för att finansiera alla sina löften till boskapen. Förr eller senare blir du den hemska parasiten för att du ville behålla några brödsmulor själv.
Citera
2018-11-21, 23:39
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
Nu ser ju lagarna i sverige ut på detta sätt, passar det inte, finns det andra länder med andra lagar

Dra det argumentet mot dig själv nästa gång du vill förändra något!
Citera
2018-11-22, 00:50
  #103
Medlem
Fyllefyllots avatar
Nu är ju just det här scenariot BS med största sannolikhet som många redan har varit inne på men om vi nu tar huvudfrågan så behövs ju kontakter för att jobba svart, jag hade gärna tagit ett svartjobb istället för att göda den här fullständigt sinnessjuka jävla staten.

Många har tagit upp pension som ett problem och visst, så kan det ju vara men om vi ska vara helt ärliga, de flesta som hänger här är väl mellan 20-40 eller något förmodligen. Varför är vi ens säkra på att det finns pensioner om 50 år och om det nu finns och det baseras på vad man har arbetat in, vilket det ju inte ens gör idag, vad säger ens att du lever om 30-40-50 år?

Sen har vi det där med a-kassa, sjukförsäkringar och hela den grejen och det stämmer ju att där kan det ju bli lite svettigt om man svartjobbar. Man kan skada sig på jobbet och hela den biten och ja, det är klart man kan men hur troligt är det? Problematiken är ju i grund och botten att det är för höga skatter helt enkelt, hur man än vrider och vänder på det så har man en helt vanlig lön som man slipper betala skatt på så är det helvetes mycket pengar extra varje månad, är det värt att offra vad som kan vara i princip en extra lön för att få några extra dagar hos alfakassan OM du blir arbetslös eller få ett par tusenlappar mer i pension OM det ens finns kvar pensioner OM du ens lever om TRETTIO ÅR?

Det är ju någonstans där man landar, är det ingen egentlig skillnad rent ekonomiskt så är det ju givetvis bäst att jobba vitt men kan man "sno" 10K extra per månad genom att inte betala skatt så skulle jag då fan ta den chansen, definitivt.
Citera
2018-11-22, 02:06
  #104
Medlem
Perdites avatar
Ni får ju en saftig pension sen, ni som jobbar svart. Den tiden kommer ju också en vacker dag..
Citera
2018-11-22, 02:19
  #105
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jockiboii
Exakt Folk fattar inte hur det går till. Känner lite "fint" folk inom min bank som hjälper till med lite insättningar som ser normala ut. Köpte i år en rimligt ny bil för 480k hos en kontakt i Göteborg, inga problem. Man får lite spänning i vardagen

Nu ska jag gå och lägga mig, tog en whiskypinne och lite annat smått och gott till kvällen. Gött

Ha, det där tror jag inte ett smack på. Skulle de riskera jobb och karriär /rykte för att hjälpa dig med dina små 50 papp? Du är ett troll.
Citera
2018-11-22, 03:59
  #106
Medlem
Rogerdotters avatar
Alla har inte kontakter. Alla glider inte lätt här i livet.
Citera
2018-11-22, 07:05
  #107
Medlem
Apones avatar
Hela ditt resonemang visar väl alltför tydligt att du inte förstår hur världen fungerar. Skatt är ett nödvändigt ont tyvärr.

Varför jobbar inte alla svart? Ja, varför har inte alla en tät farsa? Samma höga nivå som att ifrågasätta varför de som svälter inte bara äter något istället.
Citera
2018-11-22, 08:29
  #108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Inte sant. Kontroller av vattnet i en borrad brunn är helt frivilligt. I övrigt är en egen brunn inte förenat med några som helst avgifter.

Jasså? https://www.vattenprovtagning.se/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback