Citat:
Har ni koll på vilka meriter fuskarna har i övrigt? Jag har förstått av nyhetsrapporteringen att fuskarna tidigare haft väldigt mediokra resultat på provet, men det är väl möjligt att en del av fuskarna hade fina betyg från gymnasiet. Men inte tillräckligt fina för att ta sig in på de populäraste utbildningarna. Har inte koll på vad som krävs för till exempel läkarlinjen, är det högsta betyg i så gott som varje ämne?
Vet att många med toppbetyg gör väldigt dåligt ifrån sig på högskoleprovet, och att många bland de som skriver bra prov hade kassa betyg (jag är ett utmärkt exempel).
Det finns en del skillnader i hur bra studenter lyckas med sina studier om man jämför de som kommit in på betyg och de som kommit in genom provet. På civilingenjörsprogrammen är det vanligare med avhopp bland de som kommit in på provet, gissningsvis för att de som kommit in på betyg bevisligen är bättre på att plugga och därför bättre hanterar studieintensiva utbildningar. I samhällsvetenskapliga ämnen finns inte samma tendens.
Vet att många med toppbetyg gör väldigt dåligt ifrån sig på högskoleprovet, och att många bland de som skriver bra prov hade kassa betyg (jag är ett utmärkt exempel).
Det finns en del skillnader i hur bra studenter lyckas med sina studier om man jämför de som kommit in på betyg och de som kommit in genom provet. På civilingenjörsprogrammen är det vanligare med avhopp bland de som kommit in på provet, gissningsvis för att de som kommit in på betyg bevisligen är bättre på att plugga och därför bättre hanterar studieintensiva utbildningar. I samhällsvetenskapliga ämnen finns inte samma tendens.
Många har HP på mellan 0,4-1,1 av egen kraft.
Kan för övrigt berätta om läkarprogrammet på två av våra lärosäten. Man har ett alternativt intag för ett par av platserna; där dessa två lärosäten i nästan samtliga fall låter dessa platser gå till nyanlända. Det enda man begär är grundläggande gymnasiebehörighet. Kan meddela att just denna kvot har störst avhopp alla, de nyanlända klarar inte läkarprogrammet. Många av dem kan knappt svenska eller engelska, och har heller inte gått lång tid i skolan i hemländerna. Ett av lärosätena hade 8 sådana platser för ett tag sedan; varav samtliga nyanlända hoppat av.