Flashback bygger pepparkakshus!
2018-11-21, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katteri
Har ni koll på vilka meriter fuskarna har i övrigt? Jag har förstått av nyhetsrapporteringen att fuskarna tidigare haft väldigt mediokra resultat på provet, men det är väl möjligt att en del av fuskarna hade fina betyg från gymnasiet. Men inte tillräckligt fina för att ta sig in på de populäraste utbildningarna. Har inte koll på vad som krävs för till exempel läkarlinjen, är det högsta betyg i så gott som varje ämne?

Vet att många med toppbetyg gör väldigt dåligt ifrån sig på högskoleprovet, och att många bland de som skriver bra prov hade kassa betyg (jag är ett utmärkt exempel).

Det finns en del skillnader i hur bra studenter lyckas med sina studier om man jämför de som kommit in på betyg och de som kommit in genom provet. På civilingenjörsprogrammen är det vanligare med avhopp bland de som kommit in på provet, gissningsvis för att de som kommit in på betyg bevisligen är bättre på att plugga och därför bättre hanterar studieintensiva utbildningar. I samhällsvetenskapliga ämnen finns inte samma tendens.

Många har HP på mellan 0,4-1,1 av egen kraft.

Kan för övrigt berätta om läkarprogrammet på två av våra lärosäten. Man har ett alternativt intag för ett par av platserna; där dessa två lärosäten i nästan samtliga fall låter dessa platser gå till nyanlända. Det enda man begär är grundläggande gymnasiebehörighet. Kan meddela att just denna kvot har störst avhopp alla, de nyanlända klarar inte läkarprogrammet. Många av dem kan knappt svenska eller engelska, och har heller inte gått lång tid i skolan i hemländerna. Ett av lärosätena hade 8 sådana platser för ett tag sedan; varav samtliga nyanlända hoppat av.
Citera
2018-11-21, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handels12kurre
hahhaa, vilka människor de är!

Inte alla. Finns även några åtalade som erkänner och är redo att ta sitt straff. Vilket jag respekterar.
Hellre att man inser sina misstag och rättar till det än att man låtsas om att det är rätt.
Citera
2018-11-21, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Uppdrag granskning har gjort en dokumentär om fusk på högskoleprovet men nu finns ytterligare en på svtplay. Är det samma?

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikaan2
Ja det är samma

Nej det är inte samma. Avsnittet som kom idag är en uppföljning av deras tidigare granskning.
Citera
2018-11-21, 22:54
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marsouin
Nej, så är det inte. På läkarlinjen finns "stopptentor" som du måste klara för att få fortsätta studierna.

Jo men om du inte klarar dessa stopptentor får du läsa om kursen eller terminen/året om och om igen tills du förhoppningsvis klarar det. Så har jag uppfattat det iallafall.
Citera
2018-11-21, 22:56
Medlem
qups avatar
Tunga tider för fuskarna ifall de fälls. Runt 80k i sjön och CSN-skulder till ingen nytta. Den tid man hunnit lägga ner på studier och den ansträngning det kostat - bortkastat. Drömmar krossade och skam att bära.
Citera
2018-11-21, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Såg att massor av folk har svarat mig. Men jag tänker så här att man måste vara bra dum i huvudet om man lägger 100 lax på nåt som inte är säkert att man klarar av. Måste ju suga rejält att behöva avbryta sina studier för att man inte är intelligent nog. Eller har det pannbenet som krävs att ta sa igenom vissa utbildningar.

Jag tror att det finns vissa som verkligen vill komma in på en utbildning och kämpa för det. Alltså att de är duktiga men inte har tillräckligt med bra betyg för att komma in. Det finns många som har bra betyg som får dålig resultat på HP.
Sedan finns det de som bara lägger ner pengar för ingenting och misslyckas med hela utbildningen totalt. Bara för att man har kommit in på en utbildning betyder det inte att man kommer att ha examen. Det finns massvis med muntliga tentor, gruppuppgifter osv som du ska klara av utan att fuska också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1597536842
Nej det är inte samma. Avsnittet som kom idag är en uppföljning av deras tidigare granskning.
Programmet är en sammanfattning av FUP och tillkommer inte med någon ny information. Bra att se om man vill lära sig om ärendet, men inte för att fördjupa sin kunskap.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av STABILO99
Du har lyckats med konststycket att hänga ut helt fel tjej. Bra jobbat. Det finns en annan BG från hässleholm som stämmer mer överrens med den åtalade.

Kan ni idioter sluta länka till det första namnet ni hittar när ni söker på fb? Kul att bli oskyldigt uthängd...

Tyvärr så har PÖBELN börjat sin resa, utan rättegång så blir man dömd av pöbelns åsikter och det är skrämmande i ett rättssamhälle.

Det vore bättre att låta åklagaren åtala dem istället för att det ska vara så här, dömd innan på internet utan en chans till försvar som i mina ögon är orättvist och olagligt.
Citera
2018-11-21, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Instämmer.

Så fort UHR har drgit tillbaka fuskarnas resultat så kickar lärosätena ut studenterna.

Bara att kolla historiken; universiteten har kastat ut samtliga fuskare som hamnat i domstol och/eller fått sitt HP-resultat indraget.

Jobbar inom den akademiska världen och kan säga att lärosätena har stenkoll på detta ärende. Att bli antagen med köpt HP-resultat ej med blida ögon.

Samtliga kommer bli utkastade, oavsett hur lång tid de har läst.

Det kanske hårdaste straffet blir dock att de för alltid kommer finnas på nätet som fuskare. Alla potentiella arbetsgivare, vänner, skolor - ja deras namn kommer för alltid stå som fuskare!

Med tanke på vad du tidigare har skrivit i tråden, samt hur du lägger upp dina argument så har jag svårt att tro på att du jobbar inom " Den akademiska världen". Sluta hitta på falska påståenden om dig själv för att bilda auktoritet kring dina argument, det du har skrivit innan har visat sig vara helt falskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Jo men om du inte klarar dessa stopptentor får du läsa om kursen eller terminen/året om och om igen tills du förhoppningsvis klarar det. Så har jag uppfattat det iallafall.

Så är det. I teorin. I praktiken tar det stopp för de flesta. Otaliga omtentor på en mängd kurser. Plus att CSN dras in. Skulle säga att 80-90% hoppar av i det läget. De flesta som hamnar i den sitsen ger upp.
Citera
Medlem
Vem var det som pekade ut den nedgrävda platsen med 1,6 mille + USB minnet? Var det en av brödernas flickvän?
Citera
2018-11-21, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Tunga tider för fuskarna ifall de fälls. Runt 80k i sjön och CSN-skulder till ingen nytta. Den tid man hunnit lägga ner på studier och den ansträngning det kostat - bortkastat. Drömmar krossade och skam att bära.
Allt hopp verkar inte vara ute för fuskarna, det finns flertalet personer som ännu inte fått sitt resultat struket av UHR. En smutskastningskampanj kan inte stoppa dessa personer från att fortsätta sina utbildningar även om många på Flashback gärna vill tro det. Universiteten kommer inte att ta till några åtgärder så länge deras resultat fortsätter vara giltigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in