2018-11-21, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janten
Det var ett typfel, Hellberg är fuskaren inte ”Hallberg”
Detta har kunnat styrkats. Kolla fb och Instagram där skriver hon också öppet om hennes medicin studier.

Hur hjälper det personen som dyker upp i googlesökningar som fuskare när hon är oskyldig?

Jag har varit aktiv flashbackare i 12 år och detta är något jag hatat sen dag 1. Oskyldiga människor hängs ut men det rensas aldrig bort
Citera
2018-11-21, 21:40
Medlem
Givetvis är det av yttersta vikt att skolorna, arbetsgivare, vänner, kollegor och släkt får veta - så att dessa fuskare får lära sig en läxa.
Citera
2018-11-21, 21:41
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det var också det första jag i.o.f.s tänkte på. En mycket stor del av de som kommit in på tyngre seriösa utbildningar lär bli utslagna ganska fort. Jag bortser då från tramsutbildningar inom ekonomi och socionom.

Grejen är väl att i Sverige kan man harva på i ett program som t.ex. läkarprogrammet i x antal år. Det svåra är inte att klara utbildningen, utan just att komma in. Misslyckas du på en tenta x antal gånger erbjuds du att läsa om kursen, misslyckas du på kursen får du hålla på flera år till, seriöst du har obegränsade försök på dig tills du klarar det med nöd och näppe. I ett vettigt land hade man givetvis sagt att "Du har inte klarat den här tentan eller kursen på tredje försöket, du är inte lämpad för detta yrke, tack och adjö!" men nej inte här i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dokgo
En orsak till varför det är många invandrare som fuskat är för att de är konstant pressade av alla i familjen/släkten att utbilda sig, framför allt utbilda sig inom yrken som läkare, civilingenjör och jurist. Åstadkommer de inte med det, så ses dom som misslyckade individer av sin omgivning, och psykiska ohälsan dyker sakta men säkert upp därefter.

Nej, de flesta kommer från korruptionskulturer där det är just detta beteende som gäller. Köp dig en statlig livstidstjänst genom din kusin som har de rätta kontakterna.

Fuska och visa upp oriktiga papper. Tjänstemannen låter det slinka igenom för några tusenlappar.

Kika på korruptionsindexet för de olika länderna och konstatera fakta.

Kulturer är olika. Annars skulle inte ordet mångkulturell finnas.
Senast redigerad av Konrad 2018-11-21 kl. 21:49.
Citera
Medlem
discomusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Skoj om det visar sig att de inte raderat information om sina kunder som de lovat, så någon som köpt fusk för längesedan fortfarande finns kvar i deras "register". Dvs om någon på läkarprogrammet termin 11 tex visar sig ha fuskat och bli relegerad och får hela programmet ogiltighetsförklarat

Någon som vet hur det blev med detta? Registren visade sig alltså var nergrävda under marken? Undrar varför de sparade dem. Så kunderna blev lurade.. trodde de aldrig skulle bli påkomna på listor
Citera
2018-11-21, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UglySeabear
Hur hjälper det personen som dyker upp i googlesökningar som fuskare när hon är oskyldig?

Jag har varit aktiv flashbackare i 12 år och detta är något jag hatat sen dag 1. Oskyldiga människor hängs ut men det rensas aldrig bort

Kolla mina tidigare inlägg, jag är inte ok med det heller.
Men det där var ett typfel på namnet och jag var bara tvungen att konstatera det.
Citera
2018-11-21, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janten
Vissa fb sidor är nere nu

Ja, ca hälften har antingen stängt ner sina sidor helt och hållet eller gjort sina profiler väldigt slutna och tagit bort profilbilder, information om var de studerar med mera. Jag kan förstå att personerna gör det för att det finns vissa papphattar som under kvällen har gått in och trakasserat dem, det är inget beteende jag försvarar.

Men jag hoppas inte personerna tror att dom ska komma undan enbart för att dom försöker röja undan sina konton på sociala medier. Jag har redan sparat all information jag behöver för att komma åt dom... Och sist men inte minst så ökar misstankarna med det dubbla mot de personer som gör allt i sin makt för att röja bevis. I min värld så skulle aldrig en oskyldig person agera på det viset
Citera
2018-11-21, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apollinaire
Om det stämmer att L-visa H-llberg har fuskat så är det enkelt att se varifrån hon fick pengarna. Hon har jobbat som modell innan hon fick 1,8 på högskoleprovet och kom in på Karolinska. Någon som vet om hon läser läkarlinjen där?

Ja, det gör hon (än så länge).
Citera
2018-11-21, 21:44
Medlem
CombatCows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Kompletterar denna lista med ytterligare två personer jag har goda misstankar har en stark koppling till HP-Hjälpen (bland annat så finns deras mejladresser i HP-Guidens register), men jag har inte riktigt ännu fått det bekräftat på vilket vis så det avvaktar jag med att kommentera.

Kaj Tallungs Stockholm läser på Handelshögskolan https://www.facebook.com/kaj.tallungs

Herman Sollerman Göteborg läser på Chalmers https://www.facebook.com/herman.sollerman

LETS GO! Hoppas de åker dit!
Citera
2018-11-21, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Ja, ca hälften har antingen stängt ner sina sidor helt och hållet eller gjort sina profiler väldigt slutna och tagit bort profilbilder, information om var de studerar med mera. Jag kan förstå att personerna gör det för att det finns vissa papphattar som under kvällen har gått in och trakasserat dem, det är inget beteende jag försvarar.

Men jag hoppas inte personerna tror att dom ska komma undan enbart för att dom försöker röja undan sina konton på sociala medier. Jag har redan sparat all information jag behöver för att komma åt dom... Och sist men inte minst så ökar misstankarna med det dubbla mot de personer som gör allt i sin makt för att röja bevis. I min värld så skulle aldrig en oskyldig person agera på det viset

Ja precis, skrev tidigare ett inlägg där jag avrådde om trakasserier men några fortsatta ändå.

Exakt. Visst kan det finnas några som inte hade sociala medier sen innan men dem som nu har valt stänga ner konton- det är ju som ett erkännande.
Citera
2018-11-21, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Grejen är väl att i Sverige kan man harva på i ett program som t.ex. läkarprogrammet i x antal år. Det svåra är inte att klara utbildningen, utan just att komma in. Misslyckas du på en tenta x antal gånger erbjuds du att läsa om kursen, misslyckas du på kursen får du hålla på flera år till, seriöst du har obegränsade försök på dig tills du klarar det med nöd och näppe. I ett vettigt land hade man givetvis sagt att "Du har inte klarat den här tentan eller kursen på tredje försöket, du är inte lämpad för detta yrke, tack och adjö!" men nej inte här i Sverige.

Jasså det är så illa på läkarlinjen. Jaja, på min tid inom utbildningen till civ.ing. slogs väl en tredjedel ut under första läsåret. Det var ingen idé att fortsätta om man hade fyra-fem resttentor. Studietempot var rasande hårt. En del orkade möjligen till andra året men jag vill minnas att lånen stoppades vid en viss tidpunkt.
Citera
2018-11-21, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jasså det är så illa på läkarlinjen. Jaja, på min tid inom utbildningen till civ.ing. slogs väl en tredjedel ut under första läsåret. Det var ingen idé att fortsätta om man hade fyra-fem resttentor. Studietempot var rasande hårt. En del orkade möjligen till andra året men jag vill minnas att lånen stoppades vid en viss tidpunkt.

Så här är det på läkarprogrammet också. Man har otroligt stora problem med genomströmningen på programmet; studenter (både hederliga och de som fuskar) har svårt att få godkänt. Det är tuffa program. De allra flesta fuskare slås ut första eller andra terminen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in