2018-11-21, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lachlan
Skaffa en kaffemaskin istället. Jag kör med denna https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/kaffemaskin-och-espresso/espressomaskin/ECAM65075MS/delonghi-primadonna-elite-espressomaskin-ecam65075ms

Kaffet blir helt otroligt. Ljusår från sunkigt bryggkaffe.

Exakt min åsikt också. Jag gick från många år med vanlig bryggare med bryggkaffe till en Moccamaster och kaffekvarn där jag malde bönorna direkt innan dom åkte i bryggtratten. Helt ok kaffe på det viset tyckte jag då. Sen blev det via diverse kapselmaskiner en DeLonghi espressobryggare. Efter det smakar allt bryggkaffe skit, även nymalt i en Moccamaster....
Citera
2018-11-21, 17:10
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Moccamaster är det bästa jag köpt. Haft den i 7 år. Räknar med att den håller tills jag dör.

Fördelar:
- Glasrör gör att avkalkning knappt behöver göras.
- Snabb. Brygger en full kanna på fem min.
- Rätt temperatur. Kaffet blir perfekt.
- Tidlös design. Inget UFO som landat på köksbänken.

Jag har den billigaste modellen utan droppstopp och där filtertratten står på kannan. Den är inte dyr utan man kan få den för under en tusing.
Citera
2018-11-21, 17:47
Medlem
Nimars avatar
Innan man köper en fancy kaffebryggare så köp en kaffekvarn och hela bönor, nymalda bönor gör mer för ditt kaffe än vad nån bryggare kan fixa.
Skulle du efter det fortfarande vara sugen på en moccamaster, köp en riktig kaffemaskin istället, kostar bara nån tusing till så kan du få en riktigt cappuccino eller latte macchiato men bara ett knapptryck, smidigt och gött.
Citera
2018-11-21, 17:51
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Jag har för mig att en stor del av dess finess består i att maskinen värmer vattnet till korrekt temperatur.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnJensen
Exakt, bryggtempen.

Fast mig veterligen fungerar ju alla normala kaffekokare inklusive Moccamaster så att de värmer vattnet till kokpunkten (100 grader) varpå det ångas upp i ett rör och där kyls ner till flytande vatten igen (typ 98-99 grader) och rinner/droppar ner i filterpåsen. Så ALLA kaffekokare kokar vatten till dess maximala temperatur vilken är 100 grader Celsius.

Sen kan ju värmen i värmeplattan eventuellt skilja sig åt, men det bör endast vara relevant om kannan ska stå kvar en längre stund i maskinen.
Citera
2018-11-21, 17:59
Medlem
skrudiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Fast mig veterligen fungerar ju alla normala kaffekokare inklusive Moccamaster så att de värmer vattnet till kokpunkten (100 grader) varpå det ångas upp i ett rör och där kyls ner till flytande vatten igen (typ 98-99 grader) och rinner/droppar ner i filterpåsen. Så ALLA kaffekokare kokar vatten till dess maximala temperatur vilken är 100 grader Celsius.

Sen kan ju värmen i värmeplattan eventuellt skilja sig åt, men det bör endast vara relevant om kannan ska stå kvar en längre stund i maskinen.

Enligt Moccamaster beskrivs det på följande vis:

"Oavsett vilken bryggare du väljer så har alla våra bryggare ett kraftfullt bryggelement på 1520W som håller en konstant bryggtemperatur på 92-96 grader. Separat värmehållningselement för optimal värmehållning 82-85 grader."

Men du kanske har rätt, det är måhända något som Moccamaster inte är ensamma om.
Citera
2018-11-21, 18:19
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
En Moccamaster är i kaffekokarvärlden vad Miele är i vitvaruvärlden, helt enkelt bäst. Men du behöver inte låta lura dig att dyrast är bäst, det sitter samma kokare i alla modellerna. Så det behöver inte vara en specialmodell utan den enklaste duger väl. Det behövs alltså varken droppskydd, automatisk avstängning, kalkvarnare eller lägre plattvärme för lite kaffe.

Kaffet blir lika gott ändå. Tillverkaren själv ger hela 10 års garanti, så de tror verkligen på sin produkt. Min egen kaffekokare är enklaste modellen av Moccamaster är där någonstans runt 10 år men fungerar lika bra som när den var ny. Jag brygger mycket kaffe varje dag. Tidigare köpte jag Melitta och de brukade gå sönder efter så där runt 3 år.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnJensen
Exakt, bryggtempen.

Viktig aspekt här är att den är handmonterad utanför Kina.
Bra inlägg!

Bästa bryggaren! Tempen!!

Köpte termosvarianten sist, nybyggt rätt ner i termosen. Håller flera timmar och man slipper beskt varmhållet kaffe.

PS, den förra bryggaren är inne på sitt 9e år och fungerar fortfarande i stugan.

Klart snabbast också!
Senast redigerad av Bennybrandslang 2018-11-21 kl. 18:21.
Citera
2018-11-21, 18:25
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurre
https://www.pricerunner.se/sp/kaffemaskin-helautomatisk-hela-b%C3%B6nor.html

Kolla runt på blocket så kan du komma under tusingen och få en riktigt bra kaffemaskin.
Väldigt tråkigt att du rekommenderar apparater med vattentank där vattnet blir unket väldigt snabbt.

Kapsylkaffe eller malda bönor spelar ingen roll i en sådan skitmaskin.

Varför tror du dom finns på blocket?
Citera
2018-11-21, 18:32
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongGlass
Moccamaster är förstklassig bluff. Fokusera på att hitta ett bra kaffe istället, och hitta en dosering av pulvret som attraherar just dig.

Vanligaste problemen med många bryggare är att de använder för låg vatten temperatur (av säkerhetsskäl) Därför blir alltd kaffe bättre med kokande eller verkligen kokhett vatten.

Presso bryggare funkar helt OK dvs där man häller kokhett vatten över kaffet och pressar ned ett filter så att sumpen skiljs av.

Min favorit är perkolatorbryggarna i Rostfritt eller i glas typ don pedro.

Har jag inget av dessa så äger jag en vanlig panna för kokkaffe som då behöver lite grövre kaffe för att bli perfekt.

Vanliga elbryggare med filter är vidrigt papperssmaken slår igenom även om man har bra filter. Men även att de brygger med för låg temperatur för att få ut alla aromer i kaffet.

Moccamaster ger ett märkligt kaffe typ Circle K smak.. KAN bli OK om man använder bra kaffe men aldrig lika bra som de högtempererade varianterna ovan.
Citera
2018-11-21, 18:32
Medlem
Bästa kaffet får du ur en percolatorbryggare. Hett kaffe. Och det säger jag trots att jag har en rackarns dyr kaffemaskin som maler bönorna själv.
Citera
2018-11-21, 19:01
Medlem
PingPongGlasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Vanligaste problemen med många bryggare är att de använder för låg vatten temperatur (av säkerhetsskäl) Därför blir alltd kaffe bättre med kokande eller verkligen kokhett vatten.

Presso bryggare funkar helt OK dvs där man häller kokhett vatten över kaffet och pressar ned ett filter så att sumpen skiljs av.

Min favorit är perkolatorbryggarna i Rostfritt eller i glas typ don pedro.

Har jag inget av dessa så äger jag en vanlig panna för kokkaffe som då behöver lite grövre kaffe för att bli perfekt.

Vanliga elbryggare med filter är vidrigt papperssmaken slår igenom även om man har bra filter. Men även att de brygger med för låg temperatur för att få ut alla aromer i kaffet.

Moccamaster ger ett märkligt kaffe typ Circle K smak.. KAN bli OK om man använder bra kaffe men aldrig lika bra som de högtempererade varianterna ovan.

Håller helt med. Jag pressar i 8 fall av 10, annars perkolator. Med tanke på det (i mitt tycke) mediokra resultatet skänkte jag bort min Moccamaster för en sju åtta år sedan till en kamrat.
Citera
2018-11-21, 19:46
Medlem
Jag köpte en för knappt ett år sedan. Tro det eller ej men det är skillnad, jag märkte det med en gång. Kaffet blir godare, liksom rundare smak, inte beskt. Men allra godast blir kaffet i en moccabryggare, men det känns lite krångligt, moccamaster är nog den allra bästa elbryggaren.
Citera
2018-11-21, 19:48
Medlem
Reddits avatar
Moccamaster är värt sina pengar, men bäst investering för den som vill ha gott kaffe är en kvarn. Ingen bryggare i världen kan rädda ett kaffe som tappat sin arom redan i fabriken.

Moccamaster brygger på en relativt hög temperatur, vilket brukar passa bäst till lite ljusare rostade bönor. Testa det om ni får chansen!

Om man verkligen vill åt det bästa kaffet och är beredd att jobba lite för sin kopp så är en manuell bryggare som chemex eller v60 både bättre och billigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in