2018-11-21, 19:56
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Köp en Nespresso kapselmaskin o kaffekapslar på kaffekapslen.se (man får då kaffe "omedelbart" för 1,5 kr koppen)
Nä, köp en Dolce Gusto istället, den är att föredra framför Nespresso - den brygger större koppar och kapselsortimentet är större eller iallafall mer varierat... Jag vet vad jag talar om, då jag har en av varje maskin...
Citera
2018-11-21, 20:32
Medlem
Richard-IIIs avatar
Moccamaster är den helt klart bästa bryggaren för kaffe på marknaden. Den optimala vattentemperaturen 96C hålls konstant, och vattenflödet är jämnt. Temperaturen är den bästa för att frigöra smakämnena i kaffet, och har alltså inget att göra med att man eventuellt vill dricka hett kaffe.
Enstaka bryggare från andra leverantörer kan vara OK, men MM är det säkraste och hållbaraste alternativet.
Dolce Gusto är en kapselmaskin som inte ens kommer i närheten av att göra lika bra kaffe. Nespresso är en espressomaskin som gör en espresso genom att pressa ånga genom kaffet. Nespresso är inte den bästa espressomaskinen då de flesta varianterna har ett för lågt tryck på ångan för att få ut det mesta ur kaffet.

Objektivt sett så får man bäst kvalite om du själv maler hela bönor i en bra kvarn, och brygger i en MM. Tyvärr har en hel del maskiner för hela bönor varken bra kvarn eller bra bryggare.

Sedan är subjektiviteten något helt annat. Om du har vant dig vid och / eller gillar smaken av kaffet i en annan, objektivt sett sämre bryggare, eller kanske i maskinerna på CirkleK eller i plastmuggarna från automaten på lokala sjukhuset är en helt annan sak, och har med subjektiv smak att göra, inte med kvalite, mängden med aromer och så vidare. Lite som med vin, där väldigt många tycker det är godare med en lättdrucken bag in box än en Latour från 1956.
Citera
2018-11-21, 20:36
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reddit
Moccamaster är värt sina pengar, men bäst investering för den som vill ha gott kaffe är en kvarn. Ingen bryggare i världen kan rädda ett kaffe som tappat sin arom redan i fabriken.

Moccamaster brygger på en relativt hög temperatur, vilket brukar passa bäst till lite ljusare rostade bönor. Testa det om ni får chansen!

Om man verkligen vill åt det bästa kaffet och är beredd att jobba lite för sin kopp så är en manuell bryggare som chemex eller v60 både bättre och billigare.

Bra! Enda tillägget är att du alltid bör förvara ditt i absolut lufttät förpackning och i kylen innan du maler och brygger.
Citera
2018-11-21, 20:54
Medlem
ModerRotas avatar
Det godaste kaffet mals från hela bönor direkt innan kokning ute i naturen efter en lång dags aktivitet i skog och mark eller när man vaknat upp i det fria och över en lägereld. Det finns inget som är så gott som en kopp kaffe som dricks ute, oavsett väder.

Det är luften som har en helt annan karaktär och ger kaffet extra smak när man kokar, eller brygger, dricker och andas frisk sval luft. Svårt att beskriva. Så primalt. Så härligt. Så välförtjänt.
Citera
2018-11-21, 21:19
Medlem
Jag köpte min Moccamaster 2008 och den fungerar klockrent fortfarande. En hype? Nej.
Citera
2018-11-21, 21:46
Medlem
Prefekt kaffe är värt en investering. Inne på min andra Jura maskin (en z6). Hade en enklare modell tidigare men måste säga att uppgraderingen är väl värt pengarna om man gillar bra kaffe och dricker en hel del av det svarta guldet. Självklart är valet av böner av stor vikt, det är dock mer individuellt vad man gillar.
Citera
2018-11-21, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lachlan
Skaffa en kaffemaskin istället. Jag kör med denna https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/kaffemaskin-och-espresso/espressomaskin/ECAM65075MS/delonghi-primadonna-elite-espressomaskin-ecam65075ms

Kaffet blir helt otroligt. Ljusår från sunkigt bryggkaffe.

TS funderar på en Moccamaster men tycker den verkar vara lite dyr. Du slänger upp en länk till en kaffemaskin som kostar ca 13 000 mer än en Moccamaster...
Citera
2018-11-21, 22:32
Medlem
10sekunders avatar
Jag hade önskat att jag kunde vara nöjdare med min Moccamaster, den hos föräldrarna har varit en trotjänare under flera år och presterat bra. Och de är ju även estetiskt tilltalande. För att kaffet ska bli ordentlig varmt om man brygger 4 koppar behöver det stå på eftervärme 20-30 min. Efter drygt ett år har min Moccamaster Clubline börjat strula rejält.

Jag hade missförstått det där med hur ofta man ska kalka av då min bryggare har kalkindikator och jag väntade på att den skulle börja lysa vilket den aldrig har gjorde. Först var problemet att temperaturen på kaffet blev avsevärt mycket lägre än tidigare. Jag har gjort några rejäla avkalkningar efter det. Nu blir det varmt igen men hur mycket jag än sköljer ur bryggaren får mitt annars så goda kaffe numera en sur eftersmak.

Fick psykbryt och köpte första bästa bryggare i mellanklass på Rusta. Det blev en av märket Russel Hobbs för 700 kr (halva priset av det på dem denna vecka) som fungerar riktigt bra. Det blir ordentligt hett och bra smak. Jag använder kaffet Amigas eller Reko från Arvid Nordqvist.
Senast redigerad av 10sekunder 2018-11-21 kl. 22:34.
Citera
2018-11-21, 23:47
Medlem
Haft min moccamaster i 3 år, funkar som dag ett. Nästan 2000w gör den väldigt snabb, kan sätta på den och stå och vänta tills en kopp är klar, då är jag ändå otålig som person.

Funkar den prima i 5 år är det vad, 300 spänn per år för gott kaffe?
Lätt värt det säger jag. Kanske man kan köpa en motsvarande för 500 spänn mindre men orka chansa.
Citera
2018-11-22, 00:12
Medlem
Luriosans avatar
Jag anser inte att det är något större fel på en Moccamaster. Den gör sitt jobb, håller i många år och kan köpas till ett överkomligt pris. Dricker man inte mycket kaffe kan man lika gärna ha vilken bryggare som helst.

Personligen har jag en Philips Grind & Brew med integrerad kvarn och som gör riktigt gott kaffe. Haft den i snart två år och är fortfarande lika nöjd. Dricker mellan 3-8 koppar/dag och kan varmt rekommendera denna kaffebryggare.
Citera
2018-11-22, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pokerface
Jag köpte min Moccamaster 2008 och den fungerar klockrent fortfarande. En hype? Nej.

+1 på den

Även jag har haft en i ett tiotal år och den är fortfarande lika bra som när den var ny.

Kvalitet...
Citera
2018-11-22, 04:33
Medlem
Flugzeugs avatar
Jag älskar min Moccamaster av följande anledningar:
  • Bra temperatur som resulterar i gott kaffe
  • Brygger kaffe väldigt snabbt
  • Enkel (tror jag har billigaste modellen)

Att lägga ">1000" på en kaffebryggare tycker jag är försvarbart då de ofta har en stor roll i vår vardag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in