Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Ja, så kan man faktiskt göra om bevisningen inte riktigt räcker till. I Kalamarksfallet valde åklagaren godtyckligt ut fyra stycken presumptiva gärningsmän. Därefter lyckades man (efter att bl.a. ha trixat lite med samtalslistorna från teleoperatören) visa att tre av dem hade alibi. Kvar blev Kaj Linna.
Nu har jag inte följt det fallet så jag kan bara referera till min minnesbild av det jag har läst i media. Det jag minns är att det slarvades på flera plan.
Ett var att KL skulle enligt utredningen ha gått en lång bit från A->B i djup snö. Vad jag förstått är det nästintill omöjligt på den tid det skulle ta för honom att gå denna bit från det ställe där han bevisligen befunnit sig vid en tidpunkt (något åt det hållet).
Sedan funkade inte inte heller det med att fönstret till uthuset, ladugården (eller vad det nu var) som ett vittne sett ett par fötter sticka ut ur.
Man hade ju också noterat en snusprilla på marken utanför huset som aldrig undersöktes.
Säkert fler slarv. Jag är som sagt inte påläst och jag kan minnas fel.
Min poäng är att självklart måste man utesluta andra möjliga personer (kända för utredningen) som kan vara av intresse att utreda. En efter en. Och även personer som inte är kända, dvs kolla om det finns spår efter en för utredningen okänd person.
Sedan måste ju varje del i indiciekedjan (som det i det här fallet krävs för att kunna åtala) utredas och hålla.
Så det som MV tog upp, att man klockat den tänkta sträckan för att se om det går att transportera sig från A->B är ju en del i det arbetet.
Utredningen består ju inte enbart i ta X antal personer och trixa lite med "whatever" för att få till det.