2018-11-21, 11:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Dalaans hörde skriken 23.30-23.35.
De började att åka ca 23.40, efter att skriken slutat.
Sambon ringde 23.47 till 112.
Inga skrik hördes i bakgrunden. Både dalaan och polisen har senare förklarat att det var en missuppfattning att skriken skulle ha hörts under samtalets gång. Det var förmodligen ett slarvigt skriven rapport som kunde tolkas felaktigt på det sättet.

Jättetack. Då var det utrett.
23:35 och sökande efter det och larmsamtal 23:47.

Man önskar ju förstås att larmoperatörer uttrycker sig otvetydigt. Även om det är för döva öron. Först.
Citera
2018-11-21, 11:56
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tror att operatören missuppfattade att skriken fortfarande hördes under samtalets gång och inte att de hade upphört, därav att hen skrev så i rapporten.
Ja, skrikvittnet körde runt under och efter samtalet. Notknapparen har varit vänlig och citerat dalaans inlägg i frågan.

Jag såg det. Tack.
Citera
2018-11-21, 12:28
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Varför ska vi avfärda alternativa gm tycker du?
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Du är verkligen helt blåst, kan vi avfärda alternativa GM som har alibi och liknande får vi bara en kvar till slut.
Ja, så kan man faktiskt göra om bevisningen inte riktigt räcker till. I Kalamarksfallet valde åklagaren ut fyra stycken presumptiva gärningsmän. Sedan lyckades han visa att tre av dem hade alibi. Kvar blev Kaj Linna.
Senast redigerad av Draifos 2018-11-21 kl. 12:41.
Citera
2018-11-21, 12:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det där med att Anders Klarström på SOS sa att det hördes skrik i bakgrunden har stört mig sen jag såg citeringen på SVT:s artikel 14 juni. Jag har mailat journalisterna (det var två namn under artikeln) och bett om bekräftelse på att de har citerat alt. uppfattat Klarström fel. De har fortfarande inte svarat på min fråga, dock.

Citat från SVT-artikel 14 juni där man utläser att Anders Klarström på SOS sagt:
"I samtalet hördes skrik i bakgrunden och inringaren meddelade att hen hört skrik från det bostadsområde som den 45-åriga kvinnan bodde. Enligt Anders Klarström är det med anledning av skriken som hörs som man kopplar samtalet vidare till polisen.

– Ja, det gjordes med anledning av det man hörde i samtalet och det som sades. Jag kan inte gå in på detaljer vad som sades under de 30 sekunderna, men vi uppfattade att det var ett polisiärt ärende."

För egen del tyckte jag att uppgiften om att larmsamtalet till SOS som sades pågå 30 sek innan det kopplade vidare till polisen, lät som en ovanligt snabb bedömning och talade för att det faktiskt hördes skrik i bakgrunden.

Larmsamtalet som inkom kl 23.47 är en viktig del av förundersökningen i mordutredningen och inspelningen lär inom sinom tid bli offentlig om åklagaren får till ett åtal mot en eller flera gärningsmän.

Sambon till den som ringde samtalet till SOS säger i tråden att de åter ringde om skriken på fredagen den 18:e och att de var på förhör ca 1,5 timma vardera på söndagen den 20:e för att redogöra vad de hört, var de letat runt med bilen o s v. Hen har vidimerat i tråden att citeringen i media är fel/missuppfattad.
Polisen har iaf med samtalet kunnat fastställa den troligaste tiden för mordet.

Det jag tyckte var lite konstigt med "skrikvittnet" var att hen så överdetaljerat beskrev i tråden om skriken, var de befann sig, gjorde, hur de tog sig ut med bilen och letade o s v. Jag tänkte att det var information som skulle vara enkom för Polisen eftersom den var så viktig.
Nåväl, alla är vi olika och jag har fått be skrik-vittnet om ursäkt för min misstänksamhet tidigare i tråden.

Alla är olika. Inte minst på ett anonymt forum....

Det är i medias värld säkert inte konstigt att somliga uppgifter förvrängs och lever sitt eget liv ett tag. Med skiftarbetande personal kanske i tre-fyra instanser. Då är det bra att uppgifter luftas och kan utsättas för kontroll.

Sen kan man nog på ett anonymt forum inte alltid bedöma trovärdighet i uppgifter på uppgiftslämnarens framtoning. Man får bedöma uppgifter och framtoning för sig. I teorin kan nicket ha någon annans mandat att lägga uppgifter, och/ eller vill framstå på ett sätt för att undvika identifiering — vilket kan vara särskilt hälsosamt om man bor granne med mördare. Vi vet ju inte helt säkert heller om det är den rätte och ende skyldige som polisen tror sig ha funnit. Det vore ju katastrofalt om någon uppgiftslämnare skulle få påhälsning någon natt beroende på att de skrivit här och GM kunnat räkna ut vem det måste röra sig om. Även om uppgifterna i detta fall inte ser ut att vara fällande i sig själva (men mördaren kan ju ha en annan åsikt om det).

Man får bedöma uppgifterna för sig. Och ta in dem villkorade.
Citera
2018-11-21, 12:49
Medlem
Honan6s avatar
MGM - en ofarlig fjant eller en rovdjursliknande mördare?

Har den lekfulla, charmiga, kreativa, vältaliga, hjälpsamma och mångsidiga MGM en avgrundsdjup mörk ond sida som ingen vill möta? Är han en rovdjursliknande mördare?

Är han en person som smygande nästlade sig in i sitt offers liv, var hjälpsam och generös tills hon upplevde sig manipulerad och uppäten av hans uppmärksamhetskrav?

Är MGM en person som inte klarar att bli avvisad av en kvinna?

Blev MGM besatt av att kartlägga LW:s liv - smög han och övervakade allt hon gjorde, tog reda på vilka hon träffade och ville hindra från henne att gå vidare med andra?

Hur kan MGM vara så märkligt oberörd utåt sett och uppträda precis som om ingenting har hänt?

Finns det flera kvinnor som fått "smaka" på besatthet?
Om det skulle vara så att MGM är den skyldige, så inbillar jag mig att LW inte är den första kvinnan han mött och som avvisat honom. Någonstans på resans gång bör det ha funnits flera andra kvinnor som fått "smaka"på MGM:s eventuella besatthet. Jag hoppas isf att de har gett sig till känna för utredarna.

HD kanske har känt sig tvingad till att fortsätta med honom för de har flickorna tillsammans och för att hon inte orkar med beteendet som uppstår när hon säger Nej - hon vet att det blir lugnast så?

Som vanligt många frågor som kanske blir besvarade en dag.
Citera
2018-11-21, 12:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, så kan man faktiskt göra om bevisningen inte riktigt räcker till. I Kalamarksfallet valde åklagaren godtyckligt ut fyra stycken presumptiva gärningsmän. Därefter lyckades man (efter att bl.a. ha trixat lite med samtalslistorna från teleoperatören) visa att tre av dem hade alibi. Kvar blev Kaj Linna.

Nu har jag inte följt det fallet så jag kan bara referera till min minnesbild av det jag har läst i media. Det jag minns är att det slarvades på flera plan.

Ett var att KL skulle enligt utredningen ha gått en lång bit från A->B i djup snö. Vad jag förstått är det nästintill omöjligt på den tid det skulle ta för honom att gå denna bit från det ställe där han bevisligen befunnit sig vid en tidpunkt (något åt det hållet).

Sedan funkade inte inte heller det med att fönstret till uthuset, ladugården (eller vad det nu var) som ett vittne sett ett par fötter sticka ut ur.

Man hade ju också noterat en snusprilla på marken utanför huset som aldrig undersöktes.

Säkert fler slarv. Jag är som sagt inte påläst och jag kan minnas fel.

Min poäng är att självklart måste man utesluta andra möjliga personer (kända för utredningen) som kan vara av intresse att utreda. En efter en. Och även personer som inte är kända, dvs kolla om det finns spår efter en för utredningen okänd person.

Sedan måste ju varje del i indiciekedjan (som det i det här fallet krävs för att kunna åtala) utredas och hålla.

Så det som MV tog upp, att man klockat den tänkta sträckan för att se om det går att transportera sig från A->B är ju en del i det arbetet.

Utredningen består ju inte enbart i ta X antal personer och trixa lite med "whatever" för att få till det.
Citera
2018-11-21, 12:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja, så kan man faktiskt göra om bevisningen inte riktigt räcker till. I Kalamarksfallet valde åklagaren ut fyra stycken presumptiva gärningsmän. Sedan lyckades han visa att tre av dem hade alibi. Kvar blev Kaj Linna.

Felet var väl att de tre gav varandra alibi, och då är det inget alibi i en bemärkelse som borde kunna bidra till att fälla den fjärde. Då är det mer av Hela havet storrmar.

Att bevisvärdering är ”fri” ska inte betyda att den är frivol. Det ska betyda motsatsen — att bevis tillmäts det värde de förtjänar.

I Norrland hända märkliga ting.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-11-21 kl. 12:58.
Citera
2018-11-21, 13:08
Medlem
Ett fall inte olikt LWs, hur många kvinnor ska behöva mördas innan snoris, PeterCabrio,Masesa, JG mfl ska fördöma ALLT våld och hot mot kvinnor?
När man läser sådant här blir deras vänliga/ insmickrande inställning till SD än mer absurd.

Fatima Berggren hade upprepade gånger anmält den 54-årige mannen för våld och hot.
Nu åtalas han för att ha mördat Fatima.

– Utredningen visar att kvinnans kropp har styckats i hennes bostad och sedan flyttats till skogen och gömts.
Fatima Berggren hade tidigare anmält mannen för misshandel, en anmälan som ledde till en frikännande dom. Hon hade även ansökt om kontaktförbud, något som inte beviljades.

I en utredning har Fatima Berggren beskrivit att hon upprepade gånger utsatts för våld och stöld liksom ”psykisk och fysisk misshandel” av mannen.

”Nu har jag ingen ork att försöka lugna en psykopat som hotar slå sönder mig”, skriver hon.

LW sa nästan ordagrant då hon drog tillbaka sin anmälan om ofredande mot SD "Det kanske bara blir värre annars"
Citera
2018-11-21, 13:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Ett fall inte olikt LWs, hur många kvinnor ska behöva mördas innan snoris, PeterCabrio,Masesa, JG mfl ska fördöma ALLT våld och hot mot kvinnor?
När man läser sådant här blir deras vänliga/ insmickrande inställning till SD än mer absurd.

Fatima Berggren hade upprepade gånger anmält den 54-årige mannen för våld och hot.
Nu åtalas han för att ha mördat Fatima.

– Utredningen visar att kvinnans kropp har styckats i hennes bostad och sedan flyttats till skogen och gömts.
Fatima Berggren hade tidigare anmält mannen för misshandel, en anmälan som ledde till en frikännande dom. Hon hade även ansökt om kontaktförbud, något som inte beviljades.

I en utredning har Fatima Berggren beskrivit att hon upprepade gånger utsatts för våld och stöld liksom ”psykisk och fysisk misshandel” av mannen.

”Nu har jag ingen ork att försöka lugna en psykopat som hotar slå sönder mig”, skriver hon.

LW sa nästan ordagrant då hon drog tillbaka sin anmälan om ofredande mot SD "Det kanske bara blir värre annars"

Det är hemskt att det var och varannan dag står att läsa i pressen om kvinnor i liknade situationer som Fatima och LW och där det en dag slutar med döden, trots att de har sökt hjälp upprepade gånger. En del har ju t om sagt att de tror att de ska dödas till slut.

Nu vet jag inte hur mgm förklarar de anmälningar LW gjorde mot honom, men (om han är den skyldige) tror jag att han är ganska övertygande i sina förklaringar. I dom ingår säkert en och annan lögn, sådant som inte går att kontrollera för vännerna. Det skulle kunna var förklaringar om att anmälningarna var gjorde av LW för att hämnas, eller att de blev nerlagda för att han naturligtvis inte hade gjort de hon sa; att hon vägrade gå ur bilen (eller hur? ) och då måste han ju göra något för att få ut henne . Lite våld har man ju rätt att utföra, det vet vi nu?

Jag tror att vännerna är "lurade" med olika historier. En sådan version som han berättar för sina grannar och kanske på HDs jobb? Och vill man tro, då gör man det kanske. För vem vill tro att man är vän med en mördare?

Citera
2018-11-21, 14:01
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Men vad har ni "i huset" egentligen emot den här SD? Förklara det gärna så att vi som är lekmän och utsocknes också förstår. Teknisk bevisning? Vittnesiakttagelser? En ren skröna?

Hänger inte med vad det du skriver har med mina citerade inlägg att göra. Är det mina ord "jag hoppas det" du hakar upp dig på? Med det menar jag att jag hoppas att utredarna jobbat brett med utredningen från start.
Citera
2018-11-21, 14:08
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Ja, det är själva föremålen som återlämnats. Resultaten vet jag inget om.

Alla typer av ytterkläder, skor och smutstvätt, ned till skohorn, samt saker från toalett, dusch och liknande har tagits i beslag. Vet inte exakt vad som återlämnats eller vad som kanske är kvar hos NFC.
Men det som återlämnats har är mycket av ovanstående men även såna saker som barnens handskar (som SD omöjligt kan haft på sig). Finns som sagt andra konstiga saker som återlämnats sedan en tid tillbaka.

För en utomstående kan det tyckas vara konstiga ting som polisen tar i beslag ibland. Men det är vanligt. De vill helt enkelt vara säkra på att de inte missar något. Dessutom sprider sig DNA, hår och annat sig ganska lätt från det ena till det andra. Om du läser i några fupar rörande andra mordfall så kan du se hur mycket material som brukar analyseras och vad det är för något. Mycket av det kan tyckas vara märkligt och onödigt.
Citera
2018-11-21, 14:15
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Hänger inte med vad det du skriver har med mina citerade inlägg att göra. Är det mina ord "jag hoppas det" du hakar upp dig på? Med det menar jag att jag hoppas att utredarna jobbat brett med utredningen från start.
Det kanske är jag som har svårt att hänga med. Finns det t.ex. någon saklig grund för den här teorin?
"Jag har en teori som är så simpel som att SD ringer på, LW öppnar, SD ber att få komma in för att prata, LW vill inte det varpå de pratar vid dörröppningen. Samtalet eskalerar, det slutar med att de bråkar och LW och SD puttar på varandra, till slut hamnar hon en bit ifrån ytterdörren, bråket eskalerar, hon blir slutligen överfallen och mördad närmare mot grönområde vid vägen som har diskuterats och som har en återvändsskylt. Detta eventuella bråk borde ju dock grannen ha hört isåfall. Men det kanske inte blev högljutt förrän efter knuten så att säga."
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in